اهمیت سئو داخلی و فاکتورهای اساسی آن

اصول سئو یا بهینه سازی موتور جستجو، برای کسانی که کسب و کار خود را در فضای آنلاین توسعه داده‌اند، بسیار اهمیت دارد. یکی از اصل‌های اساسی در بهینه سازی وب سایت‌ها، توجه به سئو داخلی وب سایت است. اگر می‌خواهید بفهمید سئو داخلی چیست، سئو داخلی یا Onpage SEO در واقع برروی عناصر درون صفحات و بهینه سازی آن‌ها تمرکز داشته و به شما کمک می‌کند تا میزان بازدید وب سایت را به بهترین شکل افزایش دهید. در ادامه به بررسی بیشتر Onpage سئو و دلایل اهمیت آن پرداخته و با فاکتورهای اساسی آن آشنا می‌شویم. چنانچه برای کسب و کار خود یک وب سایت راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید رتبه آن را ارتقا دهید، نکات ذکر شده در این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

اهمیت و کاربرد سئو داخلی

رعایت اصول سئو داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتواهای درون صفحه را بهتر تجزیه و تحلیل کرده و نتایج مرتبط را به کاربران نشان دهند. این مورد تا حدود به صورت  در مقاله سئو چیست به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.  الگوریتم‌های گوگل برای درک بهتر هدف کاربران و ارائه نتایج مرتبط با جستجو، به‌طور مداوم به‌روز می‌شوند. در نتیجه با تغییرات در الگوریتم‌ها، وب سایت شما نیز باید بهینه سازی شده و ارتقا پیدا کند. این بهینه سازی محتوا باید هم برای محتواهای قابل مشاهده توسط کاربران (مانند محتواهای متنی، تصویری و ...)، و هم در آنچه توسط موتورهای جستجو بررسی می‌شود (مانند داده‌های متا و HTML)، اعمال گردد.

بهینه سازی Onpage SEO چه برای کسب و کارهای کوچک و چه برای مشاغل بزرگتر، بسیار اهمیت دارد. درواقع سئو یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال بوده و با بازگشت سرمایه قابل توجهی که دارد، در بین صاحبان کسب و کارها محبوب است. علاوه‌براین، رعایت سئو صفحات مزایایی نسبتاً کم‌هزینه و بلندمدت برای رشد وب سایت ارائه داده و تا مدت‌ها ترافیک غیرفعال ایجاد می‌کند. به همین دلایل است که توجه به Onpage سئو بسیار اهمیت داشته و بدون آن، فرصت رتبه‌بندی وب سایت در صفحات اول موتورهای جستجو را از دست می‌دهید.

 

مهمترین فاکتورهای سئو داخلی

در بررسی سئو داخلی صفحات سایت، فاکتورهای مختلفی برای رتبه‌بندی اهمیت دارند که باید روی بهینه‌سازی همه آن‌ها کار شود. با تمرکز و صرف زمان کافی برای بهینه سازی این عوامل، رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو بهبود پیدا کرده و به‌راحتی می‌توانید رقبای خود را پشت سر بگذارید. برخی از مهمترین فاکتورهای سئو Onpage عبارت است از:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • لینک‌سازی داخلی
  • سئو محلی
  • توجه به سئوی تصاویر
  • بهینه کردن محتوای سایت
  • بهینه‌سازی توضیحات متا (Meta Description)
  • توجه به بهینه‌سازی ساختار URL
  • بهینه‌سازی عنوان صفحه در سایت

 

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research)

تحقیق کلمات کلیدی یا (Keyword Reasearch) یکی از فاکتورهای اساسی در بهینه سازی سئو و مخصوصاً سئو داخلی وب سایت است. در روند (Keyword Reasearch)فهرستی از کلمه‌های کلیدی تعیین می‌شود که احتمالاً کاربران آن‌ها را جستجو کرده و وب سایت شما براساس این کلمات رتبه‌بندی می‌شود. برای تهیه این لیست، باید بررسی کنید که افراد هنگام جستجو درباره یک محصول، خدمات، کسب و کار و یا یک شرکت خاص، چه کلماتی را تایپ کرده و انتظار دارند چه نتایجی را مشاهده کنند. در نتیجه با تحقیق کلمات کلیدی و تهیه این لیست، مدیران وب سایت می‌توانند محتواهای مناسبی تهیه کنند که منجر به جذب ترافیک بالا شود.

 

لینک‌سازی داخلی

یکی از مواردی که در بهینه سازی Onpage  سئو اغلب نادیده گرفته می‌شود، توجه به لینک‌سازی داخلی است. اما با رشد بیشتر وب سایت شما، ایجاد پیوند در صفحات مختلف آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دلیل اهمیت بالای لینک سازی داخلی این است که به کاربران برای بررسی بخش‌های مختلف وب‌سایت، پیدا کردن محتواهای جدید و یافتن موضوع اصلی صفحات و همچنین به صورت غیر مستقیم به افزایش اعتبار دامنه شما کمک می‌کند.

عدم استفاده از پیوندهای داخلی در سایت و یا استفاده محدود از آن‌ها، روی دسترسی کاربران به محتوای سایت و بررسی ارزشمند بودن آن تأثیر منفی می‌گذارد. این عدم دسترسی برای کاربران، به‌صورت مستقیم روی نرخ تبدیل (Conversion Rate) صفحات تأثیر خواهد گذاشت. لینکسازی داخلی به روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • افزودن لینک محتواهای مرتبط موجود در سایت به محتوا و پست‌های جدید
  • افزودن لینک از محتوای موجود و مرتبط، به صفحات جدید

سئو محلی

لوکال سئو یا سئو محلی (Local seo) یکی از فاکتورهای اساسی سئو داخلی است. درصورتی که می‌خواهید به صورت آنلاین برای مشتریان محلی بیشتر قابل مشاهده باشید، باید با بهینه‌سازی سئو محلی آشنا شوید. 46٪ از تمام جستجوهای Google توسط افرادی که به دنبال محصولات، خدمات یا اطلاعات در منطقه محلی خود هستند انجام می‌گیرد. بهبود حضور جستجوی محلی شما می تواند به وضوح برای کسب و کار شما مفید باشد. در باره این موضوع در مقاله سئو محلی با جزییات بیشتری پرداختیم و تکنیک‌های بهبود لوکال سئو را معرفی کردیم. 

سئو تصاویر

استفاده از تصاویر نه تنها برای بهبود سئو داخلی بلکه برای کاربران نیز اهمیت بالایی دارد. با استفاده از تصاویر می‌توانید یک ذهنیت درست از مفاهیم مورد نظر خود را برای مخاطب ایجاد کرده و از آن برای توصیف ویژگی‌هایی که توضیح درباره آن دشوار است، استفاده کنید. برای تصاویری که در محتواهای مختلف قرار می‌گیرد، نه تنها می‌توانید از عکس‌های موجود استفاده کنید، بلکه می‌توانید تصاویر و طرح‌های گرافیکی سفارشی را به کار ببرید.

هنگام افزودن تصاویر به سایت، باید آن‌ها را فشرده کنید؛ زیرا تصاویر با حجم بالا روی سرعت صفحات تأثیر دارد. همچنین تصاویر باید "alt text" داشته باشند. این جزئیات به دسترسی بیشتر به سایت شما و رتبه‌بندی آن توسط موتورهای جستجو کمک خواهد کرد. ویژگی‌های کاربردی دیگری مانند رونویسی محتواهای ویدئویی، می‌تواند برای افزودن کلمات کلیدی و سازگاری سایت با ADA بسیار مفید باشد. این نکات به‌عنوان اصول سئو تصاویر شناخته می‌شود که باید به آن توجه کنید.

سئو محتوا

محتواها در وب سایت نه تنها سوالات و ابهامات کاربران را برطرف می‌کند، بلکه امکان آنالیز صفحات توسط موتورهای جستجو را نیز فراهم خواهد کرد. در واقع داشتن محتوا، دلیلی است که کاربران از وب سایت شما بازدید کنند. این بازدید چه از طریق خواندن پست‌های وبلاگ باشد و چه برای بررسی صفحه محصولات، برای وب سایت شما مفید است. سئو محتوا به بررسی و آنالیز آن توسط موتورهای جستجو و در نتیجه رتبه‌بندی آن کمک می‌کند.

برخی از اصول بهینه سازی محتوای متنی در وب سایت‌ها عبارت است از:

  • استفاده درست از کلمات کلیدی در سرفصل‌ها و پاراگراف‌ها
  • تقسیم کردن محتوا به بخش‌های مجزا بااستفاده از عناوین مختلف
  • تکمیل محتوا با استفاده از تصاویر مفید
  • اطمینان از صحت املا و رعایت دستور زبان
  • ایجاد محتوای قابل اعتماد و معتبر

علاوه بر این اصول، باید مرتباً صفحات و محتوای جدید را به وب سایت اضافه کنید تا فعال بودن خود را به موتورهای جستجو نشان دهید. حذف محتواهای تکراری نیز به بهبود سئو سایت کمک می‌کند. وجود محتواهای تکراری نه تنها بازدیدکنندگان سایت، بلکه موتورهای جستجو را نیز سردرگم می‌کند که باید کدام یک مورد بررسی قرار گیرد. در نتیجه وجود محتواهای تکراری برای سئو داخلی سایت شما مضر خواهد بود.

 

بهینه سازی توضیحات متا دیسکریپشن

توضیحات متا نیز یکی دیگر از فاکتورهای قابل توجه در سئو داخلی صفحات است که برخی معتقدند به‌صورت مستقیم روی رتبه‌بندی سایت اثر دارد. توضیحات متا یا "Meta Description" خلاصه‌ای از محتوای صفحه شما است که در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) نمایش داده می‌شود. برای بهینه سازی متا دیسکریبشن می‌توانید کلمات کلیدی اصلی و فرعی خود را در آن اضافه کنید. برای گرفتن بهترین نتایج، بهتر است این متن را در حد 160 کاراکتر بنویسید.

 

بهینه سازی ساختار URL

بهینه سازی ساختار URL یکی از اصول اساسی در Onpage سئو است. عبارت URL همان بخشی است که هنگام ورودو به یک سایت، در نوار جستجوی بالای صفحه مشاهده می‌کنید. بهترین نوع URL برای صفحات وب سایت، باید شامل توضیحات مختصری درباره موضوع آن صفحه باشد. برای درک بهتر این موضوع، به دو نمونه از ساختار URL زیر توجه کنید؛

  • https://www.example.com/category/subcategory/keyword.html
  • https://www.example.com/125typu4f5ww56fifl6639j875fe.html

 استفاده از URL های مرتب و سازماندهی شده مانند نمونه اول، به بهبود سئو داخلی سایت شما و در نتیجه رتبه‌بندی بهتر آن کمک می‌کند.

 

بهینه سازی عنوان صفحه

عنوان صفحه شما اولین چیزی است که مخاطب در صفحه نتایج موتورهای جستجو یا همان SERP، مشاهده می‌کند. این عنوان نه تنها موضوع صفحه را به کاربران نشان می‌دهد، بلکه به موتورهای جستجو برای دسته بندی صفحه در نتایجی که به کاربران نشان می‌دهد نیز کمک می‌کند. به همین دلیل است که بهینه سازی عنوان صفحه شما به‌عنوان یکی از اصل‌های اساسی در سئو به‌شمار می‌رود.  بهترین عنوان صفحه بهینه سازی شده، باید کلمه کلیدی را در خود داشته و به 55 کاراکتر محدود شود تا در صفحه نتایج SERP به‌طور کامل نشان داده شود.

جمع بندی

توجه به بهبود سئو، یکی از استراتژی‌های اساسی برای صاحبان کسب و کاری است که در فضای آنلاین مشغول به کار هستند. سئو داخلی به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در SEO شناخته شده و دارای اصولی است که رعایت آن به رشد وب سایت شما کمک می‌کند. رعایت این اصول براساس الگوریتم‌های گوگل برای بررسی صفحه شما و رتبه‌بندی آن در بین بهترین نتایج در SERP، بسیار اهمیت دارد. از این رو، در مطلب سعی کردیم تا با بررسی اهمیت و کاربرد سئو داخلی برای وب‌سایت‌های مختلف، مهمترین فاکتوهای Onpage سئو را نیز به شما معرفی کنیم. معمولا در دوره‌های آموزشی تخصصی سئو معمولاً سئو داخلی به افراد آموزش داده می‌شود. در دوره آموزش سئو در اصفهان نیز این مهارت به صورت تخصصی و تضمین شده آموزش داده می‌شود.

سوالات متداول

1- مهمترین فاکتورهای سئو داخلی کدام است؟

برای بهبود سئو داخلی وب سایت، فاکتورهای متعددی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. برخی از مهمترین فاکتورها عبارت است از؛ تحقیق کلمات کلیدی، لینک‌سازی داخلی، سئوی تصاویر، بهینه کردن محتوای سایت، بهینه‌سازی توضیحات متا، بهینه‌سازی ساختار URL و بهینه‌سازی عنوان صفحه.

2- چگونه می‌توان عنوان صفحه را بهینه سازی کرد؟

برای بهینه سازی عنوان صفحه باید کلمه کلیدی را در آن قرار داده و سعی کنید تا حداکثر 55 کاراکتر آن را بنویسید. عناوین طولانی‌تر معمولاً در صفحه نتایج کامل نشان داده نخواهد شد.

3- چگونه می‌توان در صفحات سایت لینک سازی داخلی ایجاد کرد؟

برای لینک سازی داخلی می‌توانید لینک‌های مربوط به محتواهای موجود را در پست‌ها یا صفحات جدید اضافه کنید.

4- تحقیق کلمات کلیدی در Onpage سئو چیست؟

در روند تحقیق کلمات کلیدی، تولیدکنندگان محتوا و کارشناسان سئو، برای ایجاد محتواهای بهینه سازی شده، فهرستی از کلمات کلیدی را که کاربران جستجو کرده و صفحات در موتورهای جستجو براساس آن رتبه‌بندی می‌شوند، تهیه می‌کنند.

5- محتوای بهینه سازی شده چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک محتوای بهینه سازی شده باید حاوی کلمات کلیدی، عناوین مختلف برای تقسیم محتوا به بخش‌های جداگانه، تصاویر جذاب و مفید، فاقد غلط املایی و معتبر باشد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close