همه چیز درباره سئو محتوا (content optimization)

این روزها با فراوان شدن کسب و کارهای اینترنتی، بازاریابی محتوا نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع کسب و کارها به وفور به تولید محتوا می‌پردازند. اما هرچقدر هم که محتوا قانع کننده باشد اگر در دید کاربرها نباشد چه فایده ای دارد؟ اینجاست که سئو محتوا اهمیت خود را به نمایش می‌گذارد. با بهینه سازی محتوا، اطلاعاتی که موتورهای جستجو لازم دارند تا به معرفی کسب و کار شما بپردازند را به راحتی در دسترس کاربران و مشتریان قرار می‌دهید. در ادامه با مبحث سئو محتوا و اهمیت آن آشنا می‌شوید و نکاتی را برای آموزش سئو محتوا مرور می‌کنیم.

 

سئو محتوا ( بهینه سازی محتوا )

 

سئو محتوا چیست؟

 

سئو محتوا، یا بهینه سازی محتوا (content optimization) به این معنی است که محتوایی را تولید کنیم که نه تنها برای کاربران بلکه برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشد. محتوای شما باید پاسخگوی نیاز کاربر باشد. شما می‌توانید با بکارگیری تعدادی روش‌های پایه و آزمایش شده با زمان به این هدف برسید.

سئو محتوا - بهینه سازی محتوا خود یکی از اصول سئو داخلی (onpage- seo) است که تقریبا می‌توان گفت از مهمترین فاکتورهای آن است.

 

اهمیت محتوای سئو شده چیست؟

 

فرض کنید شما یک وبلاگ بسیار عالی برای ارائه محصولاتتان نوشتید و می‌خواهید همه‌ی چشم‌ها به وبلاگ شما باشد. ولی بعد از چندین ماه می‌بینید کسی از وبلاگ شما بازدید نکرده است. دلیل آن چیست؟ ماهانه بیش از 70 میلیون محتوا تولید می‌شود که ممکن است وبلاگ شما در بین این حجم از اطلاعات گم شود. شما می‌توانید با آموزش سئو محتوا، عملکرد محتوا را بهبود ببخشید و به اهداف بازار یابی خود دست پیدا کنید و مهمتر از آن رنکینگ صفحه خود را بالا ببرید و دیده شوید.

هیچ‌گاه نباید بدون هدف به تولید محتوا بپردازید. اهداف تولید محتوا ممکن است یک یا مجموعه ای از موارد زیر باشد که باید بعد از تشخیص دادن هدف مورد نظر به انتخاب نوع محتوا بپردازیم.

  1. دریافت بک لینک
  2. کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو
  3. آموزش کاربران
  4. افزایش فروش

 

نکات اصولی برای نوشتن محتوا سئو شده

 

محتوا می‌تواند به فرم‌های مختلفی از جمله متن، تصویر، ویدئو، صدا، اینفوگراقیک، یا حتی مجموعه ای از این فرمت‌ها باشد. محتوای شما با هر نوع فرمتی باید از یک سری دستور العمل‌هایی پیروی کند تا بتوان به محتوای سئو شده برسد. در ادامه با لیستی از اصول سئو در تولید محتوا آشنا می‌شوید.

یک کلمه کلیدی با پتانسیل ترافیک را هدف قرار دهید.

اگر کلمه کلیدی‌ای را بهینه سازی کنید که کسی اصلا آن را جستجو نمی‌کند، در واقع یک کار بیهوده انجام داده‌اید. حتی اگر جایگاه اول را در موتورهای جستجو کسب کنید ترافیک نخواهید گرفت. بنابراین باید کیبرد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. با این‌ کار با لیستی از کلمات روبرو می شوید که مخاطبان مورد نظر شما در حال جستجوی آن هستند. با به دست آوردن این کلمات می‌توانید یک دیدکلی نسبت به محتوا بدست بیاورید.

محتوا پادشاه است. بهینه سازی محتوا یکی از مهم ترین فاکتورهای اصول SEO است.

 

محتوا باید با هدف جستجو هماهنگ باشد.

 

هدف جستجو یا همان نیت کاربر از جستجو (search intent)  همان چیزی است که کاربر با جستجو کردن می‌خواهد به آن برسد. گوگل هدف جستجو را در الویت قرار می‌دهد. اگر محتوای شما نتواند با هدف کاربران مطابقت داشته باشد، اصول سئو محتوا رعایت نشده و شایسته رتبه بندی نیست.

ساده ترین راه برای درک هدف جستجو، استفاده از نتایج با رتبه برتر فعلی به عنوان یک پروکسی است. منحصرا می‌توانید اهداف را به سه گروه انالیز کنید:

  1. نوع محتوا- انواع محتوا در موتورهای جستجو. مثلا پست وبلاگ، صفحه ارائه محصول، صفحهlanding ، صفحه دسته‌بندی. برای مثال اگر 10 موقعیت برتر کلمه کلیدی شما ، پست وبلاگ را نشان می‌دهد، شما نیز همین نوع محتوا را بکار ببرید. سعی نکنید بجای آن صفحه ارائه محصول بسازید. بی‌فایده است.
  2. فرمت محتوا- فرمت محتوا در موتورهای جستجو می‌تواند به اشکال مختلف زیر باشد : راهنمای قدم به قدم، مراحل انجام یا فراگیری چیزی، فهرست، مرور. پست های رقبا را مرور کنید ، انچه که کاربر عمدتا می‌خواد بداند را نشان می‌دهد. اگر صفحه اول گوگل محتوای لیستی نشان می‌دهد، شما نیز فهرست بکار ببرید.
  3. زاویه محتوا- نقطه فروش منحصر به فرد محتوای رقیب را کشف کنید. اگر تخفیف است شما نیز از تخفیف بهره ببرید، یا مثلا استراتژی‌های ارزان، حمل و نقل رایگان، و از این قبیل. هرچند که برجسته شدن و متمایز بودن از رقبا مهم است اما هنوز باید به شباهت‌های بین صفحه های با رتبه‌ برتر پی برد.

اما نیت کاربران از جستجو می‌تواند به چهار دسته تقسیم شود.

  1. نیت مسیریابی- کاربر قصد دارد وارد سایتی شود اما بجای وارد کردن ادرس سایت، عنوان آن‌را جستجو می‌کند.
  2. نیت اطلاعاتی- کاربر قصد دارد اطلاعاتی درباره یک موضوع خاص پیدا کند.
  3. نیت تجاری- کاربر قصد خرید یک محصول در آینده را دارد و در حال کسب اطلاعات در مورد کالای مورد نظر است.
  4. نیت خرید- کاربر به قصد خرید یک محصول در حال جستجو است.

گوگل نیت اصلی کاربر را با کلمات سرچ شده پیش بینی می‌کند و به نتایج مرتبط متصل می‌کند.

 

 هرآنچه کاربران قصد جستجو دارند را پوشش دهید

 

یکی دیگر از اصول سئو در تولید محتوا شناسایی شکاف محتوا است. منظور از شکاف، هر موضوعی است که در صفحات نتایج برتر گوگل پوشش داده شده‌اند، اما در محتوای شما وجود ندارد. .محتوا را انالیز کنید تا بفهمید چیزی را جا انداخته اید یا نه. ممکن است موضوعات فرعی بالقوه ای که جستجوگران در پی آن هستند را فراموش کرده باشید. می‌توانید با مقایسه سه پست برتر در گوگل با پست خودتان به این هدف برسید.

 

محتوا باید آسان و جذاب باشد.

 

بیشتر افراد، صفحات وب را از ابتدا تا انتها نمی‌خوانند. بلکه نکته‌های اصلی را اسکن می‌کنند و عباراتی را پیدا می‌کنند. برای اینکه از این نظر محتوای سئو شده داشته باشید، به این چهار مورد دقت کنید:

  1. کرک‌ها را حذف کنید- کلیشه‌ها، قیدهای غیر ضروری و جملاتی که برای کاربر خواندن انها سخت است می‌توانید قبل از انتشار پست خود، از ویرایشگر Hemingway، Grammarly یا ProWritingAid برای تشخیص این خطاها استفاده کنید.
  2. درک بصری را افزایش دهید. در محتوای شما باید تصاویر به اندازه کافی وجود داشته باشد. گاهی ارزش یک تصویر از هزاران کلمه بیشتر است. متن های طولانی خواننده را منقلب می‌کند. از پاراگراف‌های کوتاه . بولتپوینت ها استفاده کنید. موارد کلیدی را بولد کنید.
  3. برای پست‌های طولانی فهرست اضافه کنید
  4. اطلاعات مهمتر را در الویت قرار دهید- با این کار اطلاعات با ارزش را در دسترس بیشتر قرار می‌دهید. بهترین ایده‌ها را در صدر قرار دهید.
  5. از زبان مخاطب غافل نشوید- در توئیتر، فیسبوک، وبینارها و کانال‌های بحث و گفتگو به دنبال زبان بکار گرفته شده توسط مخاطبان آن موضوع بگردید و از ادبیاتی مشابه آن استفاده کنید.

7 اصل بهینه سازی محتوا

عنوان و توضیحات باید قانع کنده باشند.

اولین چیزی‌که جستجوگران در صفحه موتورهای جستجو برخورد میکنند، تگ عنوان و توضیحات متا است. دقت کنید که تگ عنوان از عنوان مقاله متمایز است . تگ عنوان، عنوانی است که در صفحه نتایج جستجو برای کاربران نشان داده میشود. عنوان و توضیحات متا باید هر انچه که محتوای شما را در بر می‌گیرد را در یک نگاه توضیح دهد. و اگر پست شما را از پست رقبا جداکند یک امتیاز محسوب می‌شود.

 

انالیز رقبا

 

کلمه کلیدی مورد نظر را در گوگل سرچ کنید تا صفحات موجود در صفحه اول گوگل را از هر نظری بررسی کنید. مثلا تعداد کلمات، کیفیت محتوا، اعتبار، میزان پوشش موضوع و غیره. و برای بهتر شدن محتوای خودتان نسبت به رقبای با رتبه‌ برتر به بررسی و تحلیل بپردازید.

 

محتوا باید به تعداد کافی بک‌لینک داشته باشد.

 

یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی گوگل، بکلینک ها هستند. لینک‌ها باید از سایت‌های معتبر و مربوط باشند. هر چه بک‌لینک بیشتری دریافت کنید، ترافیک واقعی بیشتری جذب خواهید کرد. بهتر است حداقل به 2 سایت معتبر لینک بدهید .

 

سخن پایانی

 

یکی از اصول مهم قبل از تولید محتوا آموزش سئو محتوا است. محتوای سئو شده تاثیر بسیار زیادی در رتبه بندی گوگل دارد. تولید محتوای باکیفیت در کنار رعایت اصول سئو به کسب ترافیک بالاتر ‌می‌انجامد.

در این مقاله با تعریف سئو محتوا به طور مختصر و با چند نکته در رابطه با اصول نوشتن محتوای سئو شده آشنا شدیم . در دوره آموزش سئو در اصفهان تمامی اصول سئو محتوا را در جلسات مجزا به صورت عملی آموزش داده می شود. 

سوالات متدوال

  1. سئو محتوا چیست؟

به فرایند بهبود و بهینه سازی محتوای تولید شده در صفحات سایت سئو محتوا می‌گویند.

  1. چرا سایت در صفحات گوگل نمایش داده نمی‌شود؟

اگر صفحه وبسایت شما بهینه نشده باشد و اصول سئو در آن رعایت نشده باشد در جایگاه پایینتری در رتبه بندی موتورهای جستجو قرار می‌گیرد و در صفحات اولیه گوگل نمایش داده نمی‌شود.

  1. تفاوت تولید محتوا با سئو محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیند تولید متن، پادکست، ویدئو یا هر نوع محتوایی است به هدف های مختلف فروش، آموزش به کاربران و غیره .محتوای تولید شده توسط شما به رتبه بالا نخواهد رسید و در نتیجه دیده نخواهد شد مگر اینکه اصول وتکنیک‌های سئو در آن رعایت شده باشد تا توسط موتورهای جستجو به صفحه اول برسند و دیده شوند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close