سئو تصاویر و 12 نکته اساسی در بهینه‌سازی عکس ها

یکی از عوامل بسیار مؤثر بر روی سرعت صفحات یک سایت، بهینه سازی تصاویر آن از نظر معیارهای سئو است. به راحتی می‌توان آثار این مسئله را در در وبلاگ‌های تازه راه‌اندازی شده‌ای که سئو تصاویر در آن رعایت نشده و به شدت کند هستند، مشاهده کرد. بهینه کردن تصاویر اگرچه ممکن است با صرف وقت زیادی همراه باشد، اما مطمئناً ارزش تأثیری که روی وب سایت می‌گذارد را خواهد داشت. بدون توجه به سئو عکس‌ در وب سایت یکی از جنبه‌های اساسی در بهینه‌ سازی سئو را از دست خواهید داد. 

علاوه‌براین، عده زیادی از کاربران در هنگام جستجوی یک عبارت، در بخش تصاویر به‌دنبال نتیجه مورد نظر خود هستند که همین موضوع منجر به افزایش بازدید از سایت می‌شود. پس به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که توجه به سئوی محتواهای تصویری تا چه اندازه می‌تواند به موفقیت یک وب سایت کمک کند. در ادامه این مطلب، با توضیح بیشتر درباره بهینه سازی تصاویر و مزایای آن، به 12 نکته اساسی می‌پردازیم که برای بهینه سازی عکس‌ ها مفید خواهد بود. 

سئو تصاویر یکی از مهم ترین اقدامات بهینه سازی سایت است.

 

سئو تصاویر چیست؟

 

به زبان ساده، بهینه‌ سازی تصاویر به معنای فرآیند ذخیره و ارائه تصاویر در کمترین حجم ممکن است، به‌گونه‌ای که کیفیت آن‌ها کاهش پیدا نکند. اگرچه به نظر می‌رسد که روند انجام این کار کمی طولانی یا پیچیده است، اما امروزه بسیار ساده شده است. افزونه‌ها و ابزرهای متنوع زیادی برای فشرده‌سازی تصاویر به‌صورت خودکار وجود دارد که اغلب با کمترین کاهش کیفیت این کار را انجام می‌دهند. سئو تصاویر یکی از فاکتورهای اصلی سئو داخلی است.  

 

مزایای بهینه سازی تصاویر

 

در حالی که بهینه سازی سئو عکس‌ها فواید زیادی دارد، برخی از این موارد از اهمیت بیشتری برای وب سایت برخوردار است. این مزایا عبارت است از: 

  • افزایش سرعت ب وب سایت
  • بهبود رتبه سئو سایت
  • بالا بردن نرخ تبدیل کلی برای فروش و سرنخ
  • فضای ذخیره سازی و پهنای باند کمتر (منجر به کاهش هزینه هاست و CDN می‌شود)
  • افزایش سرعت پشتیبان گیری از وب سایت (کمک به کاهش هزینه ذخیره سازی پشتیبان)

 

12 نکته برای بهینه‌سازی سئو تصویر

 

حالا که با مفهوم سئو تصاویر آشنا شده و می‌دانیم که چه مزایایی برای وب سایت ما دارد، باید ببینیم که چگونه می‌توان این کار را انجام داد. در ادامه 12 نکته اساسی را بررسی می‌کنیم که به راحتی می‌توانید از آن برای بهینه کردن سئو عکس‌ها استفاده کنید. این نکات عبارت است از:

 

1. انتخاب فرمت مناسب

 

در قدم اول، پیش از این که تصاویر را به وب سایت خود اضافه کنید، باید بهترین نوع فایل و فرمت را انتخاب کنید. در حالی که گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب وجود دارد، اما رایج‌ترین فرمت‌ها برای وب، PNG و JPEG و Webp هستند. 

  • فرمت PNG: ارائه تصاویر با کیفیت بهتر اما در حجم بالاتر انجام می‌شود.
  • فرمت JPEG: ممکن است کیفیت تصاویر کم شود اما می‌توان آن را به موازات حجم فایل، به تعادل رساند.
  • فرمت WebP: این فرمت که توسط مرورگرهای کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌شود، تصاویر را با کاهش کیفیت یا بدون کاهش آن فشرده‌سازی می‌کند. 

معمولاً فرمت PNG برای سئو عکس‌ ها توسط کارشناسان توصیه می‌شود. 

فاکتورهای سئو تصاویر

2. فشرده‌سازی تصاویر 

قبل از بارگذاری تصاویر در سایت، باید حتماً آن را فشرده کنید. این کار می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ و یا با استفاده از افزونه‌ یا ابزارهای دیگر که برای این کار طراحی شده‌اند، انجام شود. بهتر است ابزاری را برای بهینه‌ سازی تصاویر خود انتخاب کنید که این کار را بدون کاهش کیفیت انجام می‌دهد. همچنین استفاده از افزونه‌هایی که فشرده‌سازی تصاویر را روی سرورهای خود انجام می‌دهند، بار روی سایت را کم می‌کند. این کار در افزایش سرعت نیز بسیار مؤثر است. 

 

3. ایجاد تصاویر یونیک

 

اگر قرار است در صفحات وب سایت خود تصاویری را منتشر کنید، بهتر است حتماً از تصاویر منحصر به‌فردی استفاده کنید که توسط شما طراحی شده است. اگر از تصاویری استفاده کنید که از قبل موجود بوده و در چندین وب سایت دیگر منتشر شده است، محتوای شما غیراصیل به‌نظر می‌رسد. تصاویر کپی شده حتی در صورت رعایت اصول سئو تصاویر نمی‌تواند از مزایای کافی نسبت به یک تصویر خاص و انحصاری بهره‌مند شود. 

 

4. توجه به کپی رایت

 

قوانین مربوط به کپی رایت یکی دیگر از اصول بهینه سازی تصاویر است که در صورت عدم توجه به آن، ممکن است حتی در معرض جریمه و برخورد قانونی قرار بگیرید. علاوه‌براین، این کار ممکن است عواقب دیگر همچون حذف تصویر و یا آسیب دیدن وب سایت شما در هنگام خزش موتورهای جستجو را به دنبال داشته باشد. در نتیجه اگر می‌خواهید از طرح یا ایده یک تصویر از قبل منتشر شده استفاده کنید، حتماً باید اجازه ناشر یا طراح آن را داشته باشید. 

 

5. سفارشی‌سازی نام فایل تصاویر

 

یکی از اصول اساسی سئو عکس‌ها در صفحات وب سایت، انتخاب نام‌های مناسب و توصیفی برای تصاویر است که کلمات کلیدی مربوط به محتوا را نیز شامل می‌شود. نام تصاویر شما درواقع اطلاعات کافی را در اختیار کراولرهای موتور جستجو قرار می‌دهد. برای بهبود سئو صفحات خود، سعی کنید از عبارات نامفهوم و پیش‌فرض در انتخاب نام تصاویر استفاده نکنید. 

 

6. انتخاب "Alt Text" متناسب با سئو

 

عبارت "Alt Text" مانند عناوین تصویرهای شما در واقع توصیفی از محتوای عکس‌ها هستند. این عبارات در زمانی که یک مرورگر قادر به نمایش تصویر نیست، به‌عنوان یک جایگزین متنی برای تصویر عمل می‌کنند. توجه به این مسئله یکی از نکات اصلی در استراتژی‌های سئو تصاویر است که در نهایت به بهبود سئو کل صفحه کمک می‌کند. اگر این عبارات را با استفاده از کلمات کلیدی بنویسید، به بهبود رتبه بندی در صفحه نتایج موتورهای جستجو کمک می‌کند.

 

سئو تصاویر - سئو عکس ها - بهینه سازی تصاویر

 

7. توجه به ساختار فایل تصاویر

 

یکی از موارد قابل توجه در بروزرسانی‌های انجام شده در دستورالعمل‌های گوگل، توجه به مسیر و نام فایل‌های تصاویر برای رتبه‌بندی است. به‌عنوان مثال، اگر وب سایت مورد نظر شما متعلق به یک تجارت الکترونیک است که محصولات متفاوتی را ارائه می‌کند، باید برای تصاویر خود دسته‌بندی داشته باشید. 

به این صورت که به جای قرار دادن همه آن‌ها در یک فایل عمومی، آن‌ها را در فایل‌های زیرمجموعه آن قرار دهید. مثلاً اگر وب سایت متعلق به یک فروشگاه لباس است، عکس‌ها در چند پوشه تحت عنوان پیراهن، شلوار، کلاه و ... دسته‌بندی شده و به آن ساختار دهید. این کار در فاکتورهای سئو عکس‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 

8. بهینه سازی عنوان و توضیحات صفحه

 

یکی دیگر از الگوریتم‌های قابل توجه گوگل در مورد جستجوی تصاویر، بررسی عنوان و توضیحات صفحه است. گوگل صراحتاً در صفحه پشتیبانی خود می‌گوید که تمام عوامل سئو درون صفحه از جمله داده‌ای متا، تگ‌های هدر، کپی روی صفحه، داده‌های ساختار یافته و ... در نحوه رتبه‌بندی و بررسی سئو تصاویر توسط موتورهای جستجوی آن تاثیرگذار خواهند بود. 

 

9. تعریف ابعاد

 

در صورتی که از AMP یا PWA استفاده می‌کنید، باید ابعاد تصویر را در کد منبع تعیین کنید. تعریف ابعاد یک تصویر شامل عرض و ارتفاع آن، به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند. این کار به مرورگرها کمک می‌کند تا پیش از بارگیری CSS، تصویر را اندازه گرفته و همچنین از پرش صفحه هنگام بارگیری، جلوگیری می‌کند. در واقع این کار یکی از نکات مهم سئو تصاویر و ویدئوها است که به مرورگر می‌گوید چه مقدار فضا را برای آن باید اختصاص دهد.  

 

10. بهینه‌ سازی تصاویر متناسب با موبایل

 

قطعاً باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمام کاربران از طریق صفحات بزرگ کامپیوتر از وب سایت شما بازدید نکرده و بسیاری افراد ممکن است صفحات سایت را از طریق موبایل بررسی کنند. به همین دلیل است که توجه به بهینه‌ سازی عکس‌ها برای صفحات موبایل اهمیت پیدا می‌کند. عدم توجه به سئوی موبایل، می‌تواند منجر به نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل کم شود. اما تنها با انجام این مرحله، می‌توانید به راحتی رتبه خود را بهبود بخشیده و نرخ تعامل کاربر را افزایش دهید. به‌طور خلاصه، باید سعی کنید تصاویر واکنشگرایی ایجاد کنید که با اندازه سایت (در مقیاس صفحات دسکتاپ یا موبایل) هماهنگ می‌شوند. 

 

11. افزودن تصاویر به سایت مپ (Site Map)

 

چه تصاویر را به سایت مپ اضافه کنید و چه بخواهید برای تصاویر یک Site Map جدید ایجاد کنید، باید در هر صورت این کار انجام شود. این کار یکی از اصل‌های مهم در سئو عکس‌ها است، زیرا شانس شما را برای امکان خزش موتورهای جستجو در صفحه و ایندکس کردن تصاویر افزایش می‌دهد. در نتیجه ترافیک سایت افزایش پیدا کرده و در نهایت رتبه بهترین خواهید داشت. 

 

12. افزودن داده‌های ساختاریافته

 

داده‌های ساختاریافته با نشانه‌گذاری محتوای شما، گوگل و موتورهای جستجو را برای ارائه نتایج تصویری بهتر به کاربران راهنمایی می‌کند. به بیان ساده‌تر، افزودن از داده‌های ساختاریافته می‌تواند باعث شود که گوگل تصاویر شما را به‌عنوان نتایج مناسب و ارزشمند به کاربران ارائه دهد.

سخن پایانی

تصاویر نقش مهمی را در نتایج جستجوهای انجام شده توسط کاربر ایفا می‌کنند. بسیاری از کاربران پیش از این که به مطالعه مطالب متنی در یک صفحه بپردازند، تصاویر آن را بررسی می‌کنند تا ببینند که تا چه اندازه با هدف آن‌ها هماهنگ است. الگوریتم‌های گوگل نیز با دید همه‌جانبه‌ای تصاویر موجود در یک صفحه را بررسی می‌کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را به کاربران ارائه دهند. به همین دلیل، سئو تصاویر نیز در کنار سایر اصول سئو طراحی شده‌اند. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با اصول سئوی تصویر آشنا کرده و ضمن بررسی مزایای آن برای یک سایت، نکاتی را که به بهینه سازی تصاویر از نظر سئو کمک می‌کنند، بررسی کنیم. در دوره آموزش سئو در اصفهان با جزییات دقیق بهینه سازی تصاویر توسط اساتید مجرب آموزش داده می‌شود. 

سوالات متداول

سئو تصاویر به چه معناست؟

با یک دید کلی، سئوی تصاویر در واقع به معنای بهینه‌ سازی عکس‌ها با فشرده‌سازی حجم آن بدون کاهش کیفیت است. 

رعایت اصول بهینه سازی تصاویر چه مزایایی برای یک وب سایت دارد؟

این کار به افزایش سرعت بارگیری صفحات، بهبود رتبه سئو، افزایشنرخ تبدیل، کاهش فضای ذخیره سازی  و همچنین افزایش سرعت پشتیبان گیری از سایت کمک می‌کند. 

کدام فرمت عکس برای بارگذاری تصاویر در سایت بهتر است؟

سه نوع فرمت PNG، JPEG و Webp نسبت به سایر فرمت‌ها رایج‌تر هستند اما معمولاً استفاده از فرمت PNG برای بهبود سئو عکس‌ها توصیه می‌شود. 

چگونه می‌توان حجم عکس‌ها را بدون کاهش کیفیت آن کمتر کرد؟

کاهش حجم تصاویر بدون کم شدن کیفیت آن‌ها، از طریق نرم افزار فتوشاپ و یا نرم‌افزار و افزونه‌های متعددی که برای این کار طراحی شده‌اند، امکانپذیر است. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close