اصول سخنرانی

در این مطلب می‌خوانید:

سخنرانی در میان جمع جزو فرآیندهایی است که سختی‌های خاص خود را دارد. همه افراد توانایی لازم برای سخنرانی در جمع را ندارند. اما برخی از افراد هم هستند که بدون داشتن هیچ گونه استرسی قادر هستند که سخنرانی کنند. به راستی راز موفقیت سخنرانان بزرگ چیست؟ چه عواملی باعث می‌شود که برخی از افراد بتوانند به راحتی سخنرانی کنند؟ این کار نیازمند تمرین و تکرار و یادگیری اصول سخنرانی است. اصول سخنوری به مهارت‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که به کمک آن می‌توانید سخنرانی عالی و بدون نقصی داشته باشید. در این مقاله اصول سخنرانی و اهمیت یادگیری آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

 اصول سخنرانی و حرف زدن در جمع

سخنور کیست؟

به فردی که در میان جمع سخنرانی می‌کند اصطلاحا سخنور یا orator می‌گویند. در واقع سخنور کسی است که در مقابل خیل عظیمی از جماعت شروع به سخنرانی می‌کند و حرف‌های مهمی برای ارائه دارد. هر فردی نمی‌تواند سخنور باشد چون برای سخنرانی میان جمع باید اصول سخنوری و نحوه سخنرانی را بلد باشید.

 

وقتی یک سخنور شروع به صحبت می‌کند حاضرین با دقت به حرف‌های وی گوش می‌کنند تا چیز جدیدی را فرا بگیرند. دقت داشته باشید که سخنور تنها به فردی که در یک کنفرانس مطبوعاتی یا اجتماع بزرگ شروع به سخنرانی می‌کند اطلاق نمی‌گردد. چون حتی همکلاسی شما که یک سخنرانی کوتاه ارائه می‌دهد یک سخنور محسوب می‌شود.

 

سخنور کسی است که استعداد خاصی برای صحبت در میان جمع دارد و هنگام سخنرانی دچار استرس یا لرزش دست نمی‌شود. همه افراد با یادگیری اصول سخنوری و تمرین زیاد می‌توانند به این مهم دست یابند.

 

اهمیت اصول سخنرانی

اصول سخنرانی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که به کار گیری آن‌ها به سخنرانی بهتر کمک می‌کند. همه ما در طول زندگی ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که مجبور به سخنرانی شویم. برای این کار لازم است فن بیان داشته باشیم و اصول صحبت در جمع را به خوبی یاد بگیریم. اگر می‌خواهید بدانید فن بیان چیست و چه اصولی دارد پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

اصول صحبت در جمع اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که موفقیت شما در سخنرانی به یادگیری این اصول بستگی دارد. در واقع اگر بتوانید اصول سخنوری را به طور کامل یاد بگیرید و هنگام سخنرانی اجرا کنید، به راحتی می‌توانید در میان جمع شروع به سخنرانی کنید. در حالت کلی اصول سخنرانی مهم است چون:

 

  • تاثیرگذاری سخنان شما بیشتر می‌شود و مخاطبان با اشتیاق بیشتری به صحبت‌های شما گوش می‌دهند.
  • می‌توانید سخنرانی‌های خود را بدون استرس و با تسلط بیشتری ارائه دهید.
  • به کمک اصول سخنرانی در جمع می‌توانید مخاطبان را به راحتی متقاعد کنید و خواسته‌های خود را به آن‌ها بیان کنید.
  • دیگر ترسی از صحبت کردن در میان جمع و بیان عقاید خود نخواهید داشت.
  • با استفاده از این تکنیک می‌توانید به مخاطبان خود انگیزه دهید.
  •  به شما این فرصت را می‌دهد که تفکرات و سخنان با ارزش خود را به دیگران انتقال دهید.
  • اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و می‌توانید برای موضوعات مختلف شروع به سخنرانی کنید.
  • کمک می‌کند که شنونده بهتری باشید.
  •  به کمک اصول سخنوری می‌توانید روابط اجتماعی جدیدی ایجاد کنید.

 اصول و روش های سخنرانی در جمع

اصول و نکات مهم در سخنرانی

برخی افراد به صورت ذاتی دارای استعداد سخنرانی هستند و از همان کودکی بدون استرس در سخنرانی شروع به صحبت در میان جمع می‌کنند. به طور مثال دوستان دوران ابتدایی یا راهنمایی خود را تصور کنید که بدون هیچ مهارتی برای شورای مدرسه کاندید می‌شدند و قادر به سخنرانی میان دانش آموزان دیگر بودند.

این افراد استعداد خاصی دارند و می‌توانند به راحتی شروع به سخنرانی کنند، اما اگر واقعیت را بخواهید اکثر سخنران موفق با آموزش دیدن و تلاش به این مهم دست یافته‌اند.به راستی اصلی‌ترین دلیل موفقیت سخنرانان چیست؟ آیا رازی پشت این سخنرانی حرفه‌ای و بدون استرس نهفته است؟ اگر واقعیت را بخواهید دلیل موفقیت این افراد شیوه سخنرانی آن‌ها و استفاده درست از اصول سخنوری است.

اصولی که برای سخنرانی وجود دارد به شما این امکان را می‌دهد که با افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر استرس و اضطراب خود، سخنرانی بی نظیری داشته باشید. اگر شما هم می‌خواهید تبدیل به یک سخنران موفق شوید باید این اصول را به طور کامل یاد بگیرید.

به طور کلی مهم‌ترین اصول سخنرانی شامل موارد زیر هستند:

 

1- روی سخنرانی خود تمرکز کنید

اولین اصل صحبت در جمع این است که باید خودتان باشید و روی اینکه گوینده خوبی باشید تمرکز نکنید. در واقع طرز صحبت کردن هر فرد منحصر به فرد است و نیاز نیست خودتان را به بقیه اثبات کنید. مهم این است که مطالب مفید و کاربردی را به مخاطبان خود ارائه دهید. به عبارتی اصل هدف مخاطبان دریافت مطالب مفید و جدید است، نه اینکه به نحوه صحبت کردن شما اهمیت دهند.

سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و سخنرانی ایده‌آلی ارائه دهید. برای اینکه در این زمینه موفق عمل کنید بهتر است سخنرانی خود را به عنوان یک مکالمه دو نفره تصور کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید سخنرانی عالی و باب میل مخاطبان خود داشته باشید.

2- به دفعات زیاد تمرین کنید

تمرین و تکرار جزو مهم‌ترین اصول صحبت در جمع به شمار می‌رود. حتی سخنرانان بزرگ و افراد حرفه‌ای هم قبل از سخنرانی به دفعات زیاد تمرین می‌کنند. تمرین کردن به شما این فرصت را می‌دهد که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و با قدرت بیشتری برای سخنرانی در جمع حضور پیدا کنید. در واقع هیچ سخنرانی وجود ندارد که بدون تمرین و تکرار به موفقیت برسد.

 

میزان تمرین شما بستگی به مهارت یا موضوع سخنرانی شما بستگی دارد. لذا تا زمانی که آمادگی لازم برای ارائه مطالب به صورت حرفه‌ای را پیدا نکرده‌اید باید به تمرین کردن ادامه دهید. پس برای تقویت مهارت سخنرانی باید اصل تمرین کردن را جدی بگیرید. هر چقدر تمرین بیشتری داشته باشید، مهارت سخنوری شما نیز بهبود خواهد یافت.

 تمرین سخنرانی و ارائه

3- ارتباط چشمی در سخنرانی را از یاد نبرید

ارتباط چشمی در سخنرانی به عنوان یکی از اصول مهم و اساسی سخنرانی است که اجرای درست آن نقش بسیار زیادی در بهبود کیفیت سخنرانی دارد. ارتباط چشمی نوعی زبان بدن است که با استفاده از آن می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنید. اگر هنگام سخنرانی تمرکز کافی نداشته باشید و مدام به در و دیوار نگاه کنید حس بدی به مخاطبان شما دست خواهد داد.

پس لازم است ارتباط چشمی قوی با مخاطبان خود داشته باشید. این کار به شما این فرصت را می‌دهد که بتوانید توجه مخاطبان را جلب کنید و آن‌ها را به گوش کردن سخنان خود تشویق کنید. این فرآیند فواید بسیار زیادی برای سخنران دارد چون نشان دهنده اعتماد به نفس، تسلط کافی به جمع و موضوع و همچنین ارزش گذاری به مخاطبان است. پس اگر می‌خواهید سخنرانی موفقی را تجربه کنید لازم است اصل ارتباط چشمی در سخنرانی را به طور کامل اجرا کنید.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: کنترل لهجه 

4- به فکر رفع نیازهای مخاطبان خود باشید

یک لحظه خودتان را به جای مخاطبی بگذارید که قصد شرکت در کنفرانس یک سخنران بزرگ را دارد. هدف اصلی این مخاطب چیست؟ بدون شک دوست دارد از تجربیات سخنران استفاده کرده و مطالب مفیدی را بیاموزد. پس اگر شما هم می‌خواهید تبدیل به یک سخنران موفق و پر آوازه شوید باید به فکر رفع نیازهای مخاطبان خود باشید.

تمرکز روی نیازهای مخاطبان باعث می‌شود که راه‌حل‌هایی ساده و مفید به آن‌ها ارائه دهید. شک نکنید که اگر سخنان شما حتی روی یک نفر تاثیر مثبت بگذارد شما موفق عمل کرده‌اید. این که سخنرانی بی عیب و نقصی داشته باشید کافی نیست، بلکه شما باید مطالبی را برای ارائه آماده کنید که دردی را از مخاطب دوا کنید. در غیر این صورت افراد زیادی هستند که قادرند خوب حرف بزنند.

5- استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید

استرس و اضطراب سخنرانی یکی از دغدغه‌های اصلی افراد در معرض سخنرانی است. حتی سخنرانان بزرگ و با سابقه نیز ممکن است در برخی مواقع این حس را تجربه کنند. اما باید بدانید که بدون از بین بردن استرس و اضطراب کار شما برای اجرای سخنرانی موفق بسیار سخت خواهد بود. در واقع اگر استرس بر شما غلبه کند، تمرکز خود را از دست می‌دهید و ممکن است رشته کلام از دستتان برود.

پس مهم است که بر استرس و اضطراب سخنرانی غلبه کنید و با آرامش وارد سالن کنفرانس شوید. مبارزه با استرس و اضطراب جزو نکات مهم در سخنرانی است که برخی آن را نادیده می‌گیرند. با اجرای تمریناتی همچون تکیه بر نفس عمیق قبل از سخنرانی، نوشتن سوالات احتمالی مخاطبان، پیش بینی رفتار مخاطبان و ... به راحتی می‌توانید میزان استرس خود را کاهش دهید.

6- مهارت فن بیان خود را تقویت کنید

داشتن مهارت فن بیان یکی از مهم‌ترین اصول سخنرانی به شمار می‌رود. زمانی که شما مهارت لازم برای بیان عقاید، حرف دل مخاطبان و ... را داشته باشید به راحتی می‌توانید به ذهن مخاطبان خود نفوذ کنید. فن بیان مهارتی است که نیاز به تمرین و یادگیری دارد. یعنی اینگونه نیست که یک فرد به صورت ذاتی دارای مهارت فن بیان باشد و بتواند برای جمع سخنرانی کند (البته ممکن است برخی استثناها وجود داشته باشد).

مهارت فن بیان به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به راحتی در میان جمع حضور داشته باشید و شروع به سخنرانی با موضوعات متنوع کنید. در واقع زمانی که شما این مهارت را داشته باشید ربط دادن موضوعات به یکدیگر برای شما کار چندان سختی نخواهد بود و می‌توانید ارتباط عمیقی با مخاطبان خود برقرار کنید. شرکت در دوره فن بیان فرصت لازم را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید تبدیل به یک سخنران حرفه‌ای شوید.

7- نظم و انضباط داشته باشید

بدون شک در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید سخنرانی را پیدا کنید که به اصل نظم و انضباط پایبند نباشد. منظور از نظم و انضباط این است که سخنرانی خود را به صورت منسجم و با برنامه به مخاطبان خود ارائه دهید. به عبارت ساده‌تر برای داشتن یک سخنرانی موفق باید بتوانید سخنان خود را به صورت مرتب بیان کنید. یعنی نباید از این شاخه به آن شاخه بپرید و با دلسوزی تمام به فکر ارائه بهتر و منسجم سخنان خود باشید.

جمع بندی

سخنرانی در جمع جزو مهارت‌هایی است که نیاز به تمرین و تکرار دارد. برای اینکه بتوانید سخنرانی موفق و بی نقصی را تجربه کنید لازم است اصول سخنرانی را به طور کامل یاد گرفته و اجرا کنید. اصول سخنوری مجموعه‌ای از نکات مهم در سخنرانی و اقدامات لازم برای بهبود کیفیت سخنرانی است. در این مقاله مهم‌ترین اصول سخنرانی در جمع را برای شما بیان کردیم. به کمک نکات ذکر شده در این مقاله شما هم می‌توانید به یک سخنران حرفه‌ای تبدیل شوید و با اعتماد به نفس کامل در میان جمع شروع به سخنرانی کنید.

 

سوالات متداول 

سخنور کیست؟

سخنور به فردی گفته می‌شود که در میان جمع سخنرانی می‌کند و استعداد خاصی در این زمینه دارد.

دلیل موفقیت سخنرانان بزرگ چیست؟

دلیل موفقیت سخنرانان بزرگ شیوه سخنرانی آن‌ها و استفاده درست از اصول سخنوری است.

اهمیت اصول سخنرانی چیست؟

اگر بتوانید اصول سخنوری را به طور کامل یاد بگیرید و هنگام سخنرانی اجرا کنید، به راحتی می‌توانید در میان جمع شروع به سخنرانی کنید

چگونه می‌توانیم مهارت سخنرانی خود را تقویت کنیم؟

برای تقویت مهارت سخنرانی باید اصل تمرین کردن را جدی بگیرید. هر چقدر تمرین بیشتری داشته باشید، مهارت سخنوری شما نیز بهبود خواهد یافت.

چرا ارتباط چشمی جزو مهم‌ترین اصول سخنرانی به شمار می‌رود؟

چون ارتباط چشمی در سخنرانی به شما این فرصت را می‌دهد که بتوانید توجه مخاطبان را جلب کنید و آن‌ها را به گوش کردن سخنان خود تشویق کنید.

 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close