استرس در سخنرانی

در این مطلب می‌خوانید:

سخنرانی در جمع جزو سخت‌ترین کارهایی است که افراد با آن روبرو هستند. اکثر افراد از انجام این کار می‌ترسند و اگر در چنین شرایطی قرار بگیرند استرس و اضطراب زیادی را تجربه خواهند کرد. این موضوع کاملا طبیعی است اما باید چاره‌ای اندیشید تا اضطراب در سخنرانی را برطرف کرد. تا زمانی که استرس و اضطراب داشته باشید نمی‌توانید به خوبی سخنرانی کنید لذا با کنترل استرس در سخنرانی (Glossophobia) می‌توانید مطالب خود را به طور حرفه‌ای ارائه دهید. برای این منظور در این مقاله به طور کامل استرس در سخنرانی، نشانه‌ها و روش‌های غلبه بر ترس در سخنرانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اضطراب در سخنرانی

منظور از استرس در سخنرانی چیست؟

ترس و استرس در سخنرانی که با گلوسوفوبیا (Glossophobia) جزو فوبیاهای شناخته شده در جهان است که حدود 75 درصد از جمعیت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این افراد از سخنرانی کردن و صحبت کردن در میان جمع واهمه دارند. یعنی اگر از این افراد بخواهید که سخنرانی کنند، دست و پای آن‌ها شروع به لرزیدن کرده و تمرکز خود را از دست خواهند داد. استرس حرف زدن در جمع ممکن است برای همه رخ بدهد و جای هیچگونه نگرانی نیست چون می‌توان با آن مقابله کرد.

 پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: اصول سخنرانی 

نشانه های استرس و اضطراب در سخنرانی

استرس و اضطراب در سخنرانی جزو مشکلاتی است که ممکن است هر فردی آن را تجربه کنید. استرس در سخنرانی دارای یک سری علائم و نشانه‌ها است که شناخت آن‌ها خالی از لطف نیست. با شناخت این علائم می‌توانید خودتان را برای مقابله با استرس ناشی از سخنرانی آماده کنید. به طور کلی نشانه‌های استرس و اضطراب در سخنرانی عبارت‌اند از:

 

  • افزایش فشار خون
  • خشک شدن دهان
  • تعریق زیاد
  • سفت شدن عضلات بالای کمر
  • از دست دادن تمرکز
  • اضطراب شدید
  • حالت تهوع و وحشت از صحبت کردن در جمع

نشانه های استرس در سخنرانی  

روش های غلبه بر استرس در سخنرانی

ترس و استرس برای سخنرانی در جمع یکی از مشکلات رایج بین عموم مردم است. این موضوع می‌تواند موقعیت شما را به خطر بیندازد چون در برخی اوقات لازم است که حتما بین جمع سخنرانی کنید. هدف از سخنرانی متفاوت است چون یکی برای دفاع از خود و دیگری برای ارائه مطالب مفید این کار را انجام می‌دهد.

 

اما جای هیچگونه نگرانی نیست چون استرس در سخنرانی نیز همچون سایر مشکلات قابل حل است. در این بخش راهکارهایی ساده برای غلبه بر استرس و لرزش ناشی از سخنرانی معرفی می‌کنیم. روش‌های غلبه بر ترس و اضطراب در سخنرانی عبارت‌اند از:

 

1- میزان تسلط خود به موضوع سخنرانی را افزایش دهید

عدم تمرکز و نداشتن تسلط کافی به موضوع سخنرانی اصلی‌ترین عامل بروز استرس سخنرانی شناخته می‌شود. بدون شک زمانی که شما یک موضوع را به طور کامل بلد باشید و به آن مسلط شوید، استرس شما نیز کاهش خواهد یافت. پس در مرحله اول باید موضوع سخنرانی را به طور کامل درک کنید و به آن مسلط شوید. برای این کار باید بیشتر مطالعه کنید و با پیش بینی سوالات احتمالی مخاطبان، خودتان را برای پاسخگویی به آن‌ها آماده کنید.

 

تسلط داشتن به موضوع علاوه بر کاهش استرس سخنرانی به شما کمک می‌کند که کنفرانس خود را با آرامش و با کمترین اشتباه ممکن اجرا کنید.

 

2- مهارت فن بیان خود را تقویت کنید

زمانی که از اغلب افراد خواسته می‌شود در میان جمع سخنرانی کنند از آن اجتناب کنند. دلیل این امر نداشتن اعتماد به نفس کافی و مهارت فن بیان است. در واقع زمانی که شما فن بیان خوبی داشته باشید از سخنرانی ترسی نخواهید داشت. پس با تقویت مهارت فن بیان می‌توانید استرس در سخنرانی را به طور کامل از بین ببرید و سخنرانی بدون نقص داشته باشید. شرکت در دوره فن بیان شما را در این زمینه یاری می‌کند پس این فرصت عالی را از دست ندهید.

 

3- تمرین و تکرار را فراموش نکنید

قبل از اینکه به مراسم سخنرانی بروید باید حسابی تمرین کنید. برای اینکار می‌توانید از دوستان یا آشنایان خود کمک بگیرید. نباید تمرین و تکرار را نادیده بگیرید چون اهمیت بسیار زیادی دارد و از استرس در سخنرانی جلوگیری می‌کند. برای اینکار می‌توانید از تمرین خود فیلم بگیرید و پس از اتمام سخنرانی آن را تماشا کنید. این کار به شما کمک می‌کند که نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و سخنرانی خود را بهبود ببخشید.

 برای غلبه بر استرس در سخنرانی از قبل تمرین کنید

4- به جای تمرکز روی مخاطبان، به مطالبی که ارائه می‌کنید توجه کنید

اشتباهی که اکثر سخنران‌های تازه کار انجام می‌دهند این است که تصور می‌کنند مخاطبان با او دشمنی دارند. در واقع فکر می‌کنند مخاطبان به دنبال ایرادات سخنران هستند تا از او ایراد بگیرند یا مسخره‌اش کنند.

 

اما در واقعیت چنین نیست چون مخاطبان روی مطالب شما تمرکز دارند نه خود شما. پس بهترین راه برای کاهش و غلبه بر استرس در سخنرانی این است که روی ارائه بهتر مطالب تمرکز کنید و از توجه زیاد به مخاطبان بپرهیزید. تمام این موارد را در مقاله فن بیان چیست شرح دادیم. لذا از شما دعوت می‌کنیم که حتما این مقاله کاربردی را مطالعه نمایید.

 

5- نفس عمیق بکشید

قبل از اینکه روی سکو بروید و سخنرانی را شروع کنید بهتر است کمی نفس عمیق بکشید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس، تخلیه انرژی‌های منفی و جلوگیری از ترس در سخنرانی می‌شود. پس حتما این تکنیک ساده را قبل از اجرای سخنرانی به کار بگیرید.

 

6- به خودتان انگیزه بدهید

همیشه قبل از سخنرانی تصور کنید که ارائه بی نقصی خواهید داشت و همه را به وجد می‌آورید. نباید به دلتان ترس راه بدهید و انگیزه خود را دست بدهید. بلکه با استفاده از افکار مثبت باید انگیزه خودتان را افزایش داده و استرس در شروع سخنرانی را از بین ببرید.

 تنفس عمیق یکی از روش های غلبه بر استرس در سخنرانی است

7- از ارتباط چشمی کمک بگیرید

ارتباط چشمی در سخنرانی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که باعث افزایش اعتماد به نفس سخنران می‌شود. با استفاده از این تکنیک می‌توانید افراد علاقه مند و آشنایان خود را شناسایی کنید و ارتباط چشمی خوبی با آن‌ها برقرار کنید. زمانی که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و احساس راحتی کنید دیگر هیچ استرسی نخواهید داشت. پس با اجرای اصولی این تکنیک می‌توانید سخنرانی بدون نقص و به دور از هر گونه ترس و اضطرابی را تجربه نمایید.

 

جمع بندی

استرس سخنرانی در جمع جزو مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن روبرو می‌شوند. سخنرانی در بین انبوهی از جمعیت کار بسیار سختی است و نیاز به تمرکز و اعتماد به نفس کافی دارد. در این مقاله استرس در سخنرانی و راه‌های مقابله با آن را مورد بررسی قرار دادیم. پس اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید و می‌خواهید بر اضطراب در سخنرانی غلبه کنید کافی است نکات ذکر شده داخل مقاله را به طور کامل اجرا کنید. شاید در ابتدا سخت به نظر برسد اما با اجرای این ترفندها می‌توانید به ترس در سخنرانی خود پایان داده و مطالب را به صورت حرفه‌ای و بدون نقص به مخاطبان ارائه دهید.

 

سوالات متداول

منظور از ترس و استرس در سخنرانی چیست؟

ترس و استرس در سخنرانی جزو فوبیاهای شناخته شده در جهان است که حدود 75 درصد از جمعیت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این افراد از سخنرانی کردن و صحبت کردن در میان جمع واهمه دارند.

نشانه‌های استرس و اضطراب در سخنرانی چیست؟

استرس و اضطراب در سخنرانی علام مختلفی دارد. مهمترین این علائم شامل افزایش فشار خون، خشک شدن دهان، تعریق زیاد،سفت شدن عضلات بالای کمر، از دست دادن تمرکز و اضطراب شدید هستند.

آیا می‌توان به استرس در سخنرانی غلبه کرد؟

بله. استرس در سخنرانی همچون سایر مشکلات قابل حل است و نیاز به تمرین دارد.

آیا داشتن مهارت فن بیان برای غلبه بر ترس در سخنرانی موثر است؟

زمانی که شما فن بیان خوبی داشته باشید از سخنرانی ترسی نخواهید داشت. پس با تقویت مهارت فن بیان می‌توانید استرس در سخنرانی را به طور کامل از بین ببرید و سخنرانی بدون نقص داشته باشید.

بهترین راه برای غلبه بر اضطراب در سخنرانی چیست؟

پس بهترین راه برای کاهش و غلبه بر استرس در سخنرانی این است که روی ارائه بهتر مطالب تمرکز کنید و از توجه زیاد به مخاطبان بپرهیزید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close