چگونه بدون لهجه صحبت کنیم؟

از ابتدای زندگی بشر تاکنون صحبت کردن راه ارتباطی میان افراد بوده است. ارتباط کلامی بین افراد زمانی موثر واقع می‌شود که آن‌ها فن بیان مناسبی داشته باشند و بتوانند دیگران را متقاعد کرده و با نظر خود همراه کنند. داشتن لهجه یکی از عواملی است که باعث ضعیف شدن بیان افراد می‌شود. در مناطق مختلف کشور ما لهجه‌های متفاوتی دیده می‌شود که همه آن‌ها زیبا و دوست داشتنی هستند. لهجه داشتن به‌طور کلی هیچ ایرادی ندارد، مسئله اصلی توانایی کنترل لهجه در موقعیت‌های خاص است. در بعضی از موارد برای موفقیت بیشتر در موقعیت‌های کاری و همچنین برقراری ارتباط با سایرین، بایستی بر مهارت از بین بردن لهجه تسلط داشته باشیم. اگر شما نیز علاقه‌مند به تقویت مهارت‌های کلامی خود هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با مفهوم لهجه و روش‌های کنترل ان آشنا شده و نهایتا یادبگیریم چگونه بدون لهجه صحبت کنیم. 

کنترل لهجه یکی از مهم ترین تمرین ها برای فن بیان است

لهجه چیست؟

در کشور ما لهجه‌ها و گویش‌های زیادی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها در نوع خود منحصربفرد و غنی هستند. براساس تعریف زبان شناسان اجتماعی، لهجه عبارت است از شیوه‌ای از تلفظ مخصوص یک فرد، مکان یا ملت خاص. به‌طور کلی لهجه به‌صورت خاصی به نحوه تلفظ کلمات توسط مردم اشاره دارد. همچنین اگر زبان در یک منطقه با تلفظ، دستور زبان یا واژگان متمایز از سایر مناطق شود، با مفهوم گویش روبه‌رو خواهیم بود. 

به‌طور کلی کنترل لهجه یکی از اصول فن بیان و صحبت کردن در جمع‌ها است. در ادامه سعی بر این است که با روش‌های از بین بردن لهجه بیشتر آشنا شویم. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره فن بیان به‌دست بیاورید، خوب است مطلب فن بیان چیست را مطالعه کنید.

مزایای نداشتن لهجه

بیان زیبا و بدون لهجه یکی از امتیازات سخنرانان موفق و سرشناس است. شما به‌عنوان یک سخنران انگیزشی، سیاسی یا آموزشی و حتی یک فرد عادی در جلسات کاری، بایستی از تکنیک‌های فن بیان استفاده کنید. یکی از این تکنیک‌ها مهارت کنترل لهجه است. شما بوسیله این تکنیک‌ها می‌توانید پیام خود را به‌صورت موثر به شنوندگان خود برسانید. لهجه نداشتن در جلسات و سخنرانی‌ها مزایایی را برای شما به‌همراه خواهد داشت که عبارت‌اند از:

  1. در هنگام صحبت اصالت و شهر محل زندگی شما مشخص نخواهد بود. 
  2. فرصت‌های پیشرفت شغلی بیشتری را پیش‌رو خواهید داشت.
  3. در مدرسه و محیط‌های آموزشی عملکرد بهتری را از خود نشان خواهید داد.
  4. استرس شما برای سخنرانی در جمع‌ها کاهش می‌یابد. همچنین اگر دوست دارید روش‌های دیگر کنترل استرس در سخنرانی را یادبگیرید، مطلب استرس در سخنرانی را مطالعه کنید.

کنترل و کاهش لهجه میتواند سخنرانی و صحبت کردن در جمع را بدون مشکل کند

روش‌های کنترل لهجه 

یکی از روش‌های قوی کردن فن بیان، کنترل لهجه است. در بعضی از موارد افرادی که با لهجه صحبت می‌کنند، احساس می‌کنند که کسی سخنان آن‌ها را جدی نمی‌گیرد. لهجه داشتن به خودی خود هیچ عیبی ندارد اما در برخی از موارد بهتر است برای پیشرفت در کار و موفقیت تکنیک‌های از بین بردن لهجه را یادگرفته و از آن‌ها استفاده کنید. 

برخی روش‌های کنترل لهجه عبارت‌اند از:

  1. شرکت در دوره‌های فن بیان پیشنهاد ویژه و عالی برای کنترل لهجه: یکی از روش‌های از بین بردن لهجه و صحبت کردن به زبان معیار، شرکت در دوره‌های فن بیان است. درحقیقت وقتی که یادبگیریم چگونه بدون لهجه صحبت کنیم، می‌توانیم سخنرانی بهتر و کلام تاثیرگذارتری داشته باشیم. برای دستیابی به این هدف می‌توان در دوره‌های فن بیان شرکت کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مطلب دوره فن بیان را مطالعه کنید.
  2. تمرین کردن: روش دیگری که به شما کمک می‌کند تا حد زیادی لهجه خود را کنترل کنید، تمرین کردن است. شما بایستی در هر موقعیتی تمرین کنید که کلمات را با تلفظ صحیح بیان کنید. 
  3. خوب گوش دادن: یکی از روش‌های کار ساز در زمینه کنترل لهجه، تقویت مهارت خوب گوش دادن است. شما بایستی به خوبی به اخبار، فیلم و موسیقی و همچنین صحبت‌های افراد بدون لهجه گوش دهید. با گوش دادن به این موارد می‌توانید خیلی راحت‌تر صداها و آواها را در ذهن خود تکرار کرده و مانند آن‌ها صحبت کنید. 
  4. صدای خود را ضبط کنید: یکی از روش‌های تقویت فن بیان، ضبط صدا و مقایسه آن با حالت صحبت کردن معیار است. شما می‌توانید سخنرانی خود را ضبط کنید و شیوه ادای کلماتتان را با حالت بدون لهجه مقایسه کنید و نهایتا مهارت کنترل لهجه را در خود بهبود ببخشید.  
  5. حفظ آرامش: ترس از صحبت کردن در جمع می‌تواند باعث ایجاد تنش در شما و تاثیر منفی در زبان بدن و یا شکل ادای کلمات شما شود. سخنرانان خوب سعی می‌کنند آرامش خود را حفظ کرده و با مخاطبان ارتباط چشمی برقرار کنند. همچنین کلمات را به شکل درست معیار تلفظ می‌کنند. به‌طور کلی آرامش در حرکات و زبان بدن خوب سبب بهبود عملکرد شما خواهد شد و به مخاطب کمک می‌کند که آنچه می‌گویید را به خوبی درک کند. اگر دوست دارید زبان بدن خود را تقویت کنید، مطالعه مطلب ارتباط چشمی در سخنرانی برای شما مفید خواهد بود.

چگونه بدون لهجه صحبت کنیم

چگونه فارسی را بدون لهجه صحبت کنیم 

فن بیان و مهارت سخنوری چیزی است که شما را در محیط‌های کاری و تحصیلی از دیگران متمایز می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود که اعتماد بنفس شما افزایش یابد و بتوانید نقش یک رهبر را به خوبی در جمع‌ها ایفا کنید. قدرت نفوذ کلام و فن بیان شما موثرترین راه برای نشان داده دانش و تاثیرگذاری شما بر دیگران است. در زبان فارسی لهجه‌ها و گویش‌های مختلفی وجود دارند که هریک از آن‌ها در جایگاه خود زیبا و شیرین هستند. اما بایستی به این نکته توجه کرد که در محیط‌های رسمی مانند جلسات کاری و یا محیط‌های آموزشی، بدون لهجه صحبت کردن برای شما بهتر خواهد بود. برای اینکه بتوانید فارسی را بدون لهجه صحبت کنید، بهتر است که از تکنیک ضبط صدا و مقایسه آن با حالت معیار استفاده کنید. همچنین در موارد پیشرفته‌تر با شرکت در دوره فن بیان می‌توانید مهارت کنترل لهجه را در خود تقویت کنید. 

جمع بندی

بیان زیبا و گیرا یکی از ویژگی‌های کلیدی است که در موقعیت‌های مختلف کاری، تحصیلی و اجتماعی به شما کمک می‌کند. اگر فن بیان و نفوذ کلام خوبی داشته باشید می‌توانید بر مخاطبانتان تاثیر مثبتی داشته باشید و آن‌ها را با سخنان خود همراه کنید. راهکارهای مختلفی برای قوی کردن فن بیان وجود دارد که کنترل لهجه و توانایی از بین بردن لهجه در یک موقعیت خاص، یکی از آن‌ها است.  اگر شما هم دوست دارید مهارت‌های کلامی خود را بهبود بخشیده و با اصول کنترل لهجه آشنا شوید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا مفهوم لهجه  ومزایا  و روش‌های کنترل لهجه را به خوبی یاد بگیرید. 

سوالات متداول 

لهجه چیست؟

براساس تعریف زبان شناسان اجتماعی، لهجه عبارت است از شیوه‌ای از تلفظ مخصوص یک فرد، مکان یا ملت خاص.

تفاوت گویش و لهجه در چیست؟

به‌طور کلی لهجه به‌صورت خاصی به نحوه تلفظ کلمات توسط مردم اشاره دارد. اما اگر زبان در یک منطقه با تلفظ، دستور زبان یا واژگان متمایز از سایر مناطق شود، با مفهوم گویش روبه‌رو خواهیم بود.

چرا باید مهارت از بین بردن لهجه را یاد بگیریم؟

افرادی که با لهجه صحبت می‌کنند، احساس می‌کنند که کسی سخنان آن‌ها را جدی نمی‌گیرد. در برخی از موارد بهتر است برای پیشرفت در کار و موفقیت تکنیک‌های کنترل لهجه را یادگرفته و از آن‌ها استفاده کنید. وقتی که یادبگیریم چگونه بدون لهجه صحبت کنیم، می‌توانیم سخنرانی بهتری داشته باشیم. 

روش‌های کنترل لهجه کدامند؟

شرکت در دوره‌های فن بیان، تمرین کردن، خوب گوش دادن، صدای خود را ضبط کنید و حفظ آرامش

بدون لهجه صحبت کردن چه مزایایی دارد؟

در هنگام صحبت اصالت و شهر محل زندگی شما مشخص نخواهد بود، فرصت‌های پیشرفت شغلی بیشتری را پیش‌رو خواهید داشت، در مدرسه و محیط‌های آموزشی عملکرد بهتری را از خود نشان خواهید داد و استرس شما برای سخنرانی در جمع‌ها کاهش می‌یابد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close