ارتباط چشمی در سخنرانی

در این مطلب می‌خوانید:

اگر دقت کرده باشید برخی از اساتید سخنرانی‌های جذاب و منحصر به فردی دارند. این اساتید به قدری در کار خود حرفه‌ای هستند که باعث می‌شود مخاطبان در جای خود میخکوب شده و با دقت به سخنان استاد مورد نظر گوش دهند. راز نهفته‌ای که پشت این سخنرانی‌های موفق وجود دارد استفاده از تکنیکی ساده به اسم ارتباط چشمی در سخنرانی (Eye contact in public speaking) است. تماس چشمی در سخنرانی اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از اصول سخنرانی است که باید جدی گرفته شود. چرا که باعث می‌شود بتوانید توجه مخاطبان را به خودتان جلب نمایید و با تمرکز و اعتماد به نفس بیشتری شروع به سخنرانی کنید. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که ارتباط چشمی در فن بیان چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توان این مهارت خارق العاده را تقویت کرد.

 ارتباط چشمی در سخنرانی

ارتباط چشمی چیست؟

تماس یا ارتباط چشمی نوعی ارتباط بدنی است که هنگام مکالمه از آن استفاده می‌شود. در واقع برخی اوقات داشتن ارتباط چشمی تاثیر بسیار زیادی نسبت به کلمات ایفا می‌کند و ممکن است همین تکنیک ساده باعث اعتماد سازی شود. به عبارتی هنگامی که با فرد مقابل خود ارتباط چشمی برقرار می‌کنید، به او نشان می‌دهد که شما به صورت فعالانه و به دقت به حرف‌های طرف مقابل گوش داده و به او اهمیت می‌دهید. پس لازم است هنگام مکالمه یا سخنرانی از این تکنیک استفاده نمایید.

 پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: استرس در سخنرانی 

اهمیت ارتباط چشمی در سخنرانی

سخنرانی فرآیندی سخت و حساس است که نیاز به دقت و تمرکز زیادی دارد. برای اینکه بتوانید نظر مخاطبان خود را جلب نمایید و سخنرانی فوق العاده‌ای ارائه دهید روش‌های مختلفی وجود دارد. اما یک کار ساده وجود دارد که استفاده درست از آن تاثیر سخنرانی شما را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. این تکنیک استفاده از ارتباط چشمی در سخنرانی است. در این بخش اهمیت و مزایای داشتن ارتباط چشمی در سخنرانی را برای شما شرح می‌دهیم.

1- به ارتباط بهتر با مخاطبان کمک می‌کند

ارتباط چشمی در سخنرانی به مخاطب نشان می‌دهد که تا چه اندازه به افکار او اهمیت می‌دهید. در واقع نگاه شما به مخاطب یک نوع ارتباط و پیوند محکم ایجاد می‌کند که برای هر دوی شما مفید است. زمانی که به چشمان طرف مقابل خود نگاه می‌کنید، احتمال اینکه او نیز به شما نگاه کند و حرف‌های شما را گوش دهد افزایش می‌یابد.

برای همین است که محققان می‌گویند هنگام صحبت کردن سرتان را پایین نیندازید و به طرف مقابل خود نگاه کنید. به عبارتی وقتی هنگام سخنرانی به فرد مقابل خود نگاه می‌کنید به منزله احترام گذاشتن و اهمیت دادن به او است. پس طبیعی است که این تکنیک ساده به ارتباط بهتر شما با مخاطبان کمک کند.

2- باعث افزایش تمرکز شما می‌شود

معمولا سخنرانی در جاهای شلوغ همچون سالن کنفرانس یا اتاقی پرنور و با صداهای مختلف انجام می‌شود. طبیعی است که در چنین شرایطی حواس شما پرت شده و رشته کلام از دستتان در برود. در چنین شرایطی استفاده از تکنیک تماس چشمی در سخنرانی چاره ساز خواهد بود. این کار باعث افزایش تمرکز، آرامش ذهن و پاکسازی آن می‌شود.

 

اگر هنگام سخنرانی ارتباط چشمی خود را ثابت نگه دارید به راحتی می‌توانید پیام‌ها را به صورت واضح‌ و گیرا به مخاطبان خود ارائه دهید. به عبارتی وقتی هنگام گفتگو به چشمان طرف مقابل نگاه می‌کنید باعث می‌شود که سرعت گفتار شما به حالت نرمال خود برگردد و بتوانید با تمرکز و اعتماد به نفس بیشتری سخنرانی کنید.

 تماس چشمی حین سخنرانی

3- اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد

داشتن اعتماد به نفس هنگام سخنرانی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که باعث می‌شود بتوانید ارائه بهتری داشته باشید. اگر کمی عصبانی هستید یا تمرکز کافی برای سخنرانی ندارد، می‌توانید از ارتباط چشمی در فن بیان استفاده کنید. تماس چشمی به شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس از دسته رفته خود را به دست بیاورید و با تسلط بیشتری مراسم سخنرانی را برگزار کنید.

4- ارزشمند بودن سخنرانی را نشان می‌دهد

تماس چشمی در سخنرانی این حس را به مخاطبان القا می‌کند که موضوع سخنرانی ارزشمند است و شما زحمت زیادی برای تهیه آن کشیده‌اید. این موضوع باعث می‌شود که مخاطبان با اطمینان بیشتری در کنفرانس شما حضور داشته باشند و سخنان شما را به دقت گوش دهند. در واقع اهمیت ارتباط چشمی در سخنرانی این است که به مخاطبان نشان می‌دهد سخنرانی شما مطلب مهمی برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد و ارزش وقت گذاشتن را دارد.

5- به درک بهتر مطالب شما کمک می‌کند

در برخی از اوقات تماس چشمی در سخنرانی به مخاطبان نشان می‌دهد که هدف شما از سخنرانی چیست و قصد بیان چه مفهومی را دارید. به عبارتی تماس چشمی نشان می‌دهد که سخنرانی شما چه اهمیتی دارد و مخاطب می‌تواند به راحتی با سخنرانی شما همراه شود. پس اگر می‌خواهید مخاطبان را میخکوب کنید و از سخنرانی شما لذت ببرند بهتر است از تکنیک ارتباط چشمی در سخنرانی استفاده نمایید.

تکنیک های تقویت ارتباط چشمی در سخنرانی

پس از اینکه با اهمیت ارتباط چشمی در سخنرانی آشنا شدیم نوبت به تقویت این مهارت تاثیر گذار می‌رسد. در واقع این تکنیک زمانی پاسخگو خواهد بود که بتوانید به درستی از آن استفاده کنید. برای تقویت ارتباط چشمی در سخنرانی تکنیک‌های ساده و متنوعی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

1- افراد علاقه مند را پیدا کنید

قبل از این که سخنرانی را شروع کنید بهتر است کمی مکث کنید و چهره‌های مشتاق و علاقه‌مند به سخنرانی را پیدا کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند که بتوانید روی این افراد تمرکز کنید و برای افرادی که مشتاق شنیدن سخنان شما هستند که سخنرانی کنید. البته این بدان معنی نیست که بقیه حضار را از دایره دید خود خارج کنید. نه اصلا اینگونه نیست. منظور این است که با تمرکز و ارتباط چشمی با مخاطبان علاقه مند می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و سخنرانی بهتری ارائه دهید.

 ارتباط چشمی یا تماس چشمی یکی از مهارت های مورد توجه در سخنرانی است

2- تلاش خود را به کار بگیرید که با همه مخاطبان ارتباط برقرار کنید

افرادی که در سالن کنفرانس حضور دارند هزینه‌ای را پرداخت کرده و مشتاق شنیدن سخنان ارزشمند سخنران هستند. این که با همه مخاطبان ارتباط برقرار کنید موضوع مهمی است اما واقعیت این است که چنین کاری عملا امکان پذیر نیست. برای عملی کردن این تکنیک بهتر است مخاطبان خود را به چند بخش تقسیم کرده و افراد مشتاق‌تر را برای ارتباط چشمی انتخاب نمایید. شما می‌توانید این کار را به صورت چرخشی انجام دهید و ارتباط چشمی در سخنرانی را از یک ناحیه به ناحیه دیگر ببرید.

3- از زیاد خیره شدن به مخاطبان اجتناب کنید

ارتباط چشمی در سخنرانی فرآیند مهم و تاثیر گذاری است اما نباید از حد خود فراتر برود. همه افراد دوست ندارند که به آن‌ها خیره شوید و با آن‌ها حرف بزنید. به عبارتی برخی از افراد خیره شدن به چشم آن‌ها را نوعی توهین یا هنجار تصور می‌کنند و ممکن است به شدت ناراحت شوند. پس باید به اندازه کافی از ارتباط چشمی استفاده کنید و از ناراحت شدن افراد در اثر خیره شدن به چشم آن‌ها جلوگیری نمایید.

 پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: کنترل لهجه

4- مطالب مفیدی برای ارائه آماده کنید

اکثر سخنرانان هنگامی که حرف کم می‌آورند برای افزایش تمرکز و پیدا کردن کلمات مناسب به زمین یا سقف نگاه می‌کنند. اگر این فرآیند به صورت طولانی انجام شود منجر به کاهش اعتماد مخاطبان شما و اعتبار شما زیر سوال می‌رود. به عبارتی این کار نشان می‌دهد که شما ارتباط خود را با مخاطبان قطع کرده‌اید و آمادگی کافی برای ارائه مطالب ارزشمند را ندارید.

وقتی که شما قصد سخنرانی برای یک جمع را دارید باید فن بیان مناسبی داشته باشید و با نهایت انرژی و تمرکز با آن‌ها صحبت کنید. با استفاده از مقاله فن بیان چیست می‌توانید اطلاعات مفید و منحصر به فردی راجع به این تکنیک به دست آورید.

5- تماس چشمی را به اندازه کافی حفظ کنید

تماس چشمی در سخنرانی باید به اندازه کافی و به صورت مستمر انجام شود. طبق تحقیقاتی که توسط سازمان آموزشی Toastmasters انجام شده است ایده‌آل ترین زمان برای برقراری ارتباط چشمی حدود 5 ثانیه است. این زمان تعیین شده به شما فرصت تنفس و فکر کردن می‌دهد. لذا می‌توانید در کنار ارتباط برقرار کردن با مخاطبان، رشته کلام خود را حفظ کنید و سخنرانی خود را به نحو احسن برگزار نمایید. پس ارتباط چشمی در سخنرانی نباید بیشتر از 5 ثانیه باشد چون باعث از بین رفتن تمرکز و اذیت شدن مخاطبان می‌شود. 

6- ارتباط چشمی باید به صورت اصولی انجام شود

هدف از ارتباط چشمی در سخنرانی این نیست که در طی کل زمان سخنرانی ارتباط چشمی داشته باشید. فقط باید دقت داشته باشید که تماس چشمی در سخنرانی را به طور کامل و اصولی انجام دهید. یعنی باید چشم شما به موقع باز و بسته شده و مستقیما چشمان طرف مقابل را پوشش دهد. همچنین این فرآیند باید با احساسات شما ترکیب شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

 

جمع بندی

ارتباط چشمی جزو تکنیک‌های موثر برای افزایش اعتماد سازی و جلب توجه شنونده می‌شود. در این مقاله اهمیت ارتباط چشمی در سخنرانی و همچنین تکنیک‌های تقویت آن را مورد بررسی قرار دادیم. این تکنیک‌ها در ظاهر ساده هستند اما استفاده درست از آن‌ها به شما کمک می‌کنید که تماس چشمی در سخنرانی را به خوبی اجرا کنید. پس اگر به فکر مخاطبان خود هستید و می‌خواهید سخنرانی جذاب و ایده‌آلی داشته باشید لازم است از تکنیک ارتباط چشمی در سخنرانی به نحو احسن استفاده نمایید. همچنین برای اینکه بتوانید سخنرانی بهتری ارائه دهید می‌توانید در دوره فن بیان موسسه آموزش عالی فن پردازان  شرکت کنید.

 

سولاات متداول

ارتباط چشمی چیست؟

تماس یا ارتباط چشمی نوعی ارتباط بدنی است که هنگام مکالمه از آن استفاده می‌شود. استفاده از این تکنیک باعث اعتماد سازی و جلب توجه فرد مقابل می‌شود.

ارتباط چشمی در سخنرانی چه اهمیتی دارد؟

ارتباط چشمی در سخنرانی جزو روش‌های موثر و تاثیر گذار بر افزایش کیفیت سخنرانی و جلب توجه مخاطبان است. به همین جهت تماس چشمی در سخنرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

آیا تماس چشمی در سخنرانی باعث افزایش تمرکز می‌شود؟

معمولا سخنرانی در جاهای شلوغ برگزار می‌شود و طبیعی است که در چنین شرایطی حواس شما پرت شده و رشته کلام از دستتان در برود. لذا استفاده از تکنیک تماس چشمی در سخنرانی باعث افزایش تمرکز، آرامش ذهن و پاکسازی آن می‌شود.

آیا در تماس چشمی باید به طرف مقابل خیره شویم؟

حیر. ارتباط چشمی در سخنرانی فرآیند مهم و تاثیر گذاری است اما نباید از حد خود فراتر برود. چون همه افراد دوست ندارند که به آن‌ها خیره شوید و با آن‌ها حرف بزنید.

ارتباط چشمی در سخنرانی باید چگونه باشد؟

برای اجرای درست این تکنیک باید چشم شما به موقع باز و بسته شده و مستقیما چشمان طرف مقابل را پوشش دهد. همچنین این فرآیند باید با احساسات شما ترکیب شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close