زبان بدن در سخنرانی

وقتی شروع به صحبت کردن در جمع می‌کنید تنها گفتار شما نیست که اهمیت دارد، بلکه زبان بدن نیز مهم است. زبان بدن نشان دهنده احساس درونی شماست و تاثیر بسیار زیادی در انتقال پیام دارد. شناخت زبان بدن در سخنرانی (Body language in Public Speaking) به شما کمک می‌کند که بتوانید کیفیت سخنرانی خود را افزایش دهید. بادی لنگویج در سخنرانی شامل حالت چهره، وضعیت بدنی و حرکات شماست و باید به صورت اصولی انجام شود. 

در این مقاله هر آنچه که درباره حرکات بدن در سخنرانی لازم است بدانید را برای شما شرح می‌دهیم. این موضوعات شامل اهمیت زبان بدن در سخنرانی، نکات کلیدی زبان بدن در سخنرانی و انواع بادی لنگویج در سخنرانی هستند. لذا اگر می‌خواهید کیفیت سخنرانی خود را بالا ببرید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

 زبان بدن در سخنرانی

زبان بدن چیست؟

به زبان ساده، زبان بدن یک راه ارتباطی است که به وسیله آن بدن شما بدون استفاده از کلمات هدف خود را نشان می‌دهد. در واقع زبان بدن به ترکیبی از حالت چهره، ژست‌ها و حرکات یک فرد گفته می‌شود که باعث می‌شوند بتوانید آنچه که در ذهن خود دارید را به دیگران منتقل کنید.

شاید عجیب به نظر برسد اما زبان بدن در سخنرانی‌ها و کارهای مهمی که انجام می‌دهیم تاثیر مستقیم دارد. در ادامه با چند مثال ساده به شما نشان می‌دهیم که زبان بدن چه تاثیری در زمینه های مختلف دارد.

در همین لحظه خودتان را در نظر بگیرید و بررسی کنید که حالت بدن شما به چه صورت است. طرز نشستن یا ایستادن شما به چه صورت است؟ حالت چهره‌تان چگونه است؟ آیا اخم کرده‌اید یا می‌خندید؟ روی صندلی هستید یا در ایستاده‌اید؟

اگر در همین حالتی که قرار دارید کسی از شما عکس بگیرد، مردم بر اساس حالت بدن شما چه فکری درباره شما می‌کنند؟ آیا مردم تصور می‌کنند که شما یک فرد صمیمی و خوش برخورد هستید یا یک فرد اخمو که نباید به شما نزدیک شوند؟ زبان بدن شما کاملا برعکس ذهنیت شماست. چون ممکن است شما با یک موضوع مخالف باشید اما زبان بدن شما برعکس آن را ثابت کند.

اغلب افراد سعی می‌کنند خودشان را جوری جلوه دهند که سرشار از اعتماد به نفس هستند و به موضوع تسلط کامل دارند. یا ممکن است نشان دهند که از شنیدن یک موضوع خاص خوشحال و هیجان زده هستند. این چیزی است که شما قصد نشان دادن آن را دارید، اما اگر زبان بدن شما (ژست و چهره) در این حالت نباشد، موفق نخواهید بود حالت واقعی خود را به دیگران نمایش دهید.

در اکثر موارد ممکن است تصور کنید همه چیز تحت کنترل شماست و بقیه از رفتارهای شما خوششان می‌آید. اما حقیقت چیز دیگری است چون تا زمانی که زبان بدن شما با حالت درونی شما سازگار نباشد، نمی‌توانید به این مهم دست پیدا کنید.

حقیقت این است که زبان بدن به احساسات درونی افراد خیانت می‌کند چون ممکن است شما را آن طور که هستید نشان ندهد. ممکن است هنگام روبرو شدن با یک موضوع خاص هیچ حرفی نزنید یا آن را انکار کنید، اما زبان بدن شما نشان خواهد داد که حالت شما چیست. پس می‌توان گفت زبان بدن در شرایط مختلف تاثیر گذار است و اگر به آن اهمیت ندهید زیان‌های بزرگی را متحمل خواهید شد.

 اهمیت زبان بدن در سخنرانی

اهمیت زبان بدن در سخنرانی

یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به شکست یا موفقیت شما هنگام صحبت در میان جمع می‌شود، زبان بدن در سخنرانی است. در واقع اگر زبان بدن شما همسو با احساسات درونی شما نباشد اجازه برنده شدن در سخنرانی را به شما نخواهد داد؛ بنابراین مهم است که هنگام تمرین برای ارائه بهتر سخنرانی، روی زبان بدن خود نیز کار کنید.

اگر زبان بدن شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشید قادر خواهید بود که سخنرانی خود را با خیال آسوده و با اعتماد به نفس بیشتری ارائه دهید. برای موفقیت در این زمینه باید تکنیک‌های لازم برای بهبود وضعیت زبان بدن را بدانید و از آن‌ها برای تبدیل شدن به یک سخنران موفق استفاده کنید.

در ادامه به طور کامل درباره انواع زبان بدن در سخنرانی و همچنین نکاتی که برای بهبود آن لازم است بدانید را برای شما شرح خواهیم داد. اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید تبدیل به یک سخنران موفق شوید باید روی بادی لنگویج در سخنرانی خود کار کنید. اهمیت زبان بدن در سخنرانی زیاد است چون اجرای درست حرکات بدن در سخنرانی به شما کمک می‌کند که از خستگی مخاطبان جلوگیری کنید و سخنرانی موفق و ایده‌آل داشته باشید.

 

انواع زبان بدن در سخنرانی

اگر می‌خواهید مخاطبان توجه بیشتری به سخنان شما داشته باشند لازم است روی زبان بدن در صحبت کردن کار کنید و ارائه بهتری داشته باشید. قبل از آن باید بدانید که انواع زبان بدن در سخنرانی چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. شناخت انواع بادی لنگویج در سخنرانی به شما کمک می‌کند که تسلط بیشتری به مخاطبان و اجرای خود داشته باشید و سخنرانی موفقی را تجربه کنید. به طور کلی انواع حرکات بدن در سخنرانی عبارت‌اند از:

 

1- ارتباط چشمی در سخنرانی

ارتباط چشمی یکی از انواع زبان بدن در سخنرانی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم نیست که تعداد مخاطبان شما چقدر است، اگر قصد سخنرانی در یک جمع را دارید باید ارتباط چشمی قوی با مخاطبان برقرار کنید. منظور از تماس چشمی این نیست که به تک تک افراد حاضر در سالن سخنرانی نگاه کنید. هدف این است که با تماس چشمی با مخاطبان علاقه‌مند ارتباط بیشتری برقرار کنید و توجه آن‌ها را به سخنرانی خود افزایش دهید.

 

ارتباط چشمی در سخنرانی منجر به افزایش اعتماد به نفس سخنران شده و توجه مخاطبان را جلب می‌کند. لذا باید یاد بگیرید که چگونه و در چه مواقعی از ارتباط چشمی استفاده کنید. برای این کار لازم است حدود دو یا سه ثانیه به مخاطب نگاه کنید. چون اگر به چشمان مخاطب خیره شوید حس بدی به آن دست می‌دهد و ممکن است باعث ناراحتی وی شود.

 

به عبارتی هدف از ارتباط چشمی این است که بتوانید رفتار مخاطبان را بررسی کنید. این که آیا از سخنرانی شما لذت می‌برند و به آن علاقه‌مند هستند؟ وقتی شما با مخاطبان خود ارتباط چشمی خوبی برقرار می‌کنید به این معنی است که شما برای مخاطب ارزش قائل هستید و می‌خواهید صادقانه با آن‌ها حرف بزنید. پس اگر می‌خواهید سخنرانی موفقی داشته باشید و از خستگی مخاطبان جلوگیری کنید باید تمام تکنیک‌های ارتباط چشمی را یاد بگیرید و آن را به صورت اصولی اجرا کنید.

 

2- حالت چهره

حالت چهره یکی دیگر از انواع زبان بدن در سخنرانی است که نباید اهمیت آن را نادیده بگیرید. حالت چهره شما چیزهای زیادی را درباره شما به مخاطبان نشان می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت حالت چهره شما گویای همه چیز است. صورت شما می‌توانید تاثیر منفی و مثبت داشته باشد. اگر نتوانید حالت چهره خود را کنترل کنید تاثیر منفی دارد، اما اگر از چهره خود برای رساندن پیام خود استفاده کنید تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 حالت چهره در سخنرانی

سخنرانی در جمع یکی از سخت‌ترین کارهایی است که در دنیا وجود دارد. لذا اغلب افرادی که در چنین حالتی قرار می‌گیرند، ترس در چهره آن‌ها ظاهر می‌شود. پس مهم است که حالت چهره خود را کنترل کنید و خودتان را با اعتماد به نفس نشان دهید. داشتن حالت چهره خوب باعث کاهش استرس در سخنرانی می‌شود و کمک می‌کند که ارائه بهتری داشته باشید.

 

حالت چهره چیزی است که در همه افراد وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. در واقع حالت چهره نشان دهنده خشم، ترس، انزجار، شادی، غم، تعجب و دیگر حالت‌های فرد است. پس اگر می‌خواهید سخنرانی موفقی داشته باشید لازم است ابتدا بر ترس خود غلبه کنید و حالتی شاد و خوشحال داشته باشید. وقتی که چهره خوشحال و پرانرژی داشته باشید باعث افزایش روحیه و اعتماد به نفس مخاطبان شده و با دقت بیشتری به سخنرانی شما گوش خواهند داد.

 

3- حرکات سر

حالت سر سخنران و حرکات آن کمک زیادی به ارائه بهتر سخنرانی می‌کند. هر یک از حرکات سر مفهومی خاص را به مخاطب نشان می‌دهد و باید در جای مناسب خود استفاده شود. برای مثال اگر سر خود را پایین بیاورید نشان دهنده خستگی شماست و منتظر فرصت مناسب برای ادامه سخنرانی هستید. یا اگر سر خود را به طرفین خم کنید نشان دهنده علاقه‌مندی به موضوع و گوش دادن با دقت کامل است. همچنین برای تاکید بر یک موضوع یا نشان دادن اهمیت آن می‌توان سر خود را تکان داد.

 

حرکات سر یکی از انواع زبان بدن در سخنرانی است و باید به درستی از آن استفاده شود. حرکات سر می‌تواند سیگنال‌ها و مفهوم‌های مختلفی را به مخاطبان نمایش دهد. پس لازم است که معنی و مفهوم حرکات سر را به خوبی بشناسید و در زمان مناسب از آن‌ها استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند که مخاطبان خود را با روش‌های ساده درگیر سخنرانی خود کنید.

 

4- حرکات دست

زبان بدن تنها به حرکات سر منتهی نمی‌شود، بلکه حرکات دست نیز نقش مهمی در این زمینه دارند. اگر دقت کرده باشید اکثر افراد هنگام سخنرانی یا حرف زدن معمولی دست‌های خود را تکان می‌دهند. این که هنگام سخنرانی ثابت و بدون حرکت باقی بمانید هیچ فایده‌ای ندارد چون نشان دهنده خشک بودن شماست و ممکن است باعث خستگی مخاطبان شود.

 

حرکات دست جزو انواع بادی لنگویج در سخنرانی هستند و به افزایش کیفیت سخنرانی کمک می کنند. ونسا ون ادوردز می‌گوید: محبوب‌ترین سخنرانان TED از دست خود هنگام سخنرانی استفاده می‌کنند. این کار به این منظور انجام می‌شود تا پیام به صورت واضح به مخاطبان منتقل شود. در برخی از موارد ممکن است مخاطبان پیام شما را اشتباهی متوجه شوند، لذا استفاده از حرکات دست از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

 حرکات دست در سخنرانی

در حالت کلی استفاده درست از حرکات دست در سخنرانی به شما کمک می‌کند که سخنرانی موفقی داشته باشید. به عبارتی دیگر حرکات دست باعث می‌شود مخاطبان نکاتی که بیان می‌کنید را به راحتی در ذهن خود نگه دارند. پس اگر می‌خواهید سخنرانی بی نقص و پرطرفداری داشته باشید لازم است روی حرکات دست کار کنید و در شرایط مختلف برای انتقال بهتر پیام‌ها از دستان خود کمک بگیرید.

 

5- وضعیت بدن

این که ظاهر خوبی داشته باشید اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث می‌شود که یک شخص محترم و ارزشمند شناخته شوید. اما اگر وضعیت بدن شما درست نباشد منجر به انتقال پیام منفی به مخاطبان می‌شود. پس در کنار سایر انواع زبان بدن در سخنرانی، باید به وضعیت بدن خود نیز توجه کنید. این کار باعث می‌شود که یک جنتلمن واقعی باشید و سخنرانی شما شور و هیجان بیشتری داشته باشد.

 

برای بهبود وضعیت بدن خود لازم است شانه‌های خود را از حالت خمیده خارج کنید و صاف بایستید. وضعیت بدن شما در سخنرانی باید به گونه‌ای باشد که نشان دهد شما اعتماد به نفس کافی دارید و به موضوع سخنرانی مسلط هستید. نباید جوری بایستید که مخاطبان تصور کنند از حضور در جمع می‌ترسید یا فردی شلخته و بی نظم هستید.

 

در واقع وضعیت بدنی شما نشان می‌دهد که علاقه‌مند به حضور در مکان مشخص شده هستید یا خیر. اگر مخاطبان حس کنند که انگیزه و تمایل کافی برای سخنرانی را ندارید به سخنان شما گوش نخواهد داد. به عبارتی دیگر وضعیت بدن شما نشان می‌دهد که مخاطبان چگونه رفتار کنند. پس اگر می‌خواهید مخاطبان خود را به وجد بیاورید و آن‌ها را تا آخر سخنرانی با خود همراه کنید باید وضعیت بدن خود را اصلاح نمایید.

 

نکات مهم زبان بدن در سخنرانی

پس از این که انواع زبان بدن در صحبت کردن را شناختید، نوبت به اجرای آن‌ها می‌رسد. این فرآیند چندان هم سخت نیست و تنها به رعایت یکسری نکات و تمرین نیاز دارد. در این بخش نکات مهم زبان بدن در سخنرانی را به شما شرح می‌دهیم. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند که بتوانید سخنرانی بهتری ارائه دهید. به طور کلی نکات مهم بادی لنگویج در سخنرانی عبارت‌اند از:

 

لبخند زدن را فراموش نکنید

همه ما در زندگی با افراد مختلفی روبرو می‌شویم. ممکن است با یک فرد جدید آشنا شویم که چهره اخمو و جدی داشته باشد. در چنین حالتی احساس و درک خوبی از او نخواهیم داشت. اما اگر همین فرد به شما لبخند بزند چه می‌شود؟ بدون شک متوجه می‌شوید که اشتباه برداشت کرده‌اید. این موضوع نشان می‌دهد که لبخند زدن می‌تواند برداشت و درک مخاطبان از شما را تغییر دهد. لبخند زدن در زمان عصبانیت کار ساده‌ای نیست، اما غیر ممکن هم نیست.

 لبخند زدن در حین سخنرانی

شما باید لبخند زدن را تمرین کنید چون لبخند شما باعث می‌شود که مخاطبان احساس راحتی کنند و در مقابل به شما لبخند بزنند. نیاز نیست که دهان خود را به طور کامل باز کنید، اینکه گوشه‌های دهان شما باز شود به تنهایی کافی است چون باعث می‌شود که چهره جذاب‌تری داشته باشید. پس اگر قصد دارید سخنرانی به یاد ماندنی داشته باشید و با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید بهتر است لبخند زدن را فراموش نکنید.

 

صاف بایستید

صاف ایستادن یکی از نکات مهم زبان بدن در سخنرانی است که اغلب سخنرانان بزرگ آن را رعایت می‌کنند. زمانی که صاف بایستید انرژی بیشتری خواهید داشتید و می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری سخنرانی خود را ارائه دهید. در مقابل اگر شانه های خود را خم کنید انگار حس و حال سخنرانی را ندارید. اگر این چنین باشد حس بدی به مخاطبان دست می‌دهد و توجه زیادی به سخنرانی شما نخواهند کرد.

 

صاف ایستادن کار چندان سختی نیست و به کمی تمرین نیاز دارد. کافی است شانه‌های خود را به سمت عقب بکشید، چانه خود را بالا بیاورید و شکم خود را به داخل بکشید. باور کنید این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود و حس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. علاوه بر این صاف ایستادن به شما کمک می‌کند که متن سخنرانی خود را با اطمینان بیشتری ارائه دهید و به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

 

واضح و مطمئن صحبت کنید

سخنرانی شما در گرو نحوه ارائه شماست. اگر می‌خواهید پیام شما به خوبی شنیده شود و مخاطبان به آن‌ها عمل کنند باید به صورت واضح و مطمئن صحبت کنید. قبل از اینکه سخنرانی را شروع کنید بهتر است یک نفس عمیق بکشید و تمام انرژی‌های منفی را از خودتان دور کنید. شما برای این سخنرانی زحمت کشیده‌اید و می‌خواهید بهترین اجرای خود را تجربه کنید. پس تصور کنید که با دوستان خود صحبت می‌کنید و باید مطالب مهمی را به آن‌ها گوشزد کنید.

 

این تکنیک به شما کمک می‌کند که با مخاطبان خود احساس راحتی کنید و شفاف‌تر سخنرانی کنید. صدای شما باید شفاف و بدون لکنت باشد. به عبارتی مخاطبان باید از شنیدن صدای شما لذت ببرند و تمام سخارتباطنان شما برای آن‌ها قابل درک باشد. تمام این تکنیک‌ها مربوط به مهارت فن بیان است و نیاز به تمرین زیادی دارد. با شرکت در دوره فن بیان می‌توانید تمام رازها و تکنیک‌های سخنرانی را به خوبی یاد بگیرید و سخنرانی‌های موفق داشته باشید.

 

این که شما لهجه خاصی دارید هیچ ایرادی ندارد. مهم این است که فن بیان خوبی داشته باشید و سخنان خود را به صورت شفاف و واضح به مخاطبان خود ارائه دهید.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: کنترل لهجه 

به خودتان استراحت بدهید

یکی از نکات مهم زبان بدن در سخنرانی این است که باید به خودتان استراحت بدهید. این بدین معنی است که تنها تا زمانی که انرژی کافی برای سخنرانی دارید صحبت کنید. قرار نیست به خودتان شکنجه دهید، هر زمان که احساس خستگی کردید، می‌توانید نفس عمیق بکشید تا آرامش خود را به دست آورید. البته استراحت به این معنی نیست که سخنرانی را ول کنید و در یک گوشه از سالن بنشینید. بلکه منظور از استراحت کردن این است که ذهن خود را آرام کنید.

 

نفس کشیدن تاثیر بسیار زیادی در رفع خستگی شما دارد چون ذهن را آرام می‌کند و باعث می‌شود که تمرکز بیشتری داشته باشید. نفس کشیدن تن صدای شما را نیز تقویت می‌کند و باعث می‌شود که صدای یکنواخت و تاثیرگذاری داشته باشید. پس هر زمان که احساس خستگی کردید کمی مکث کنید و با یک نفس عمیق بکشید تا تمرکز خود را افزایش دهید. این نکته شاید ساده به نظر برسد اما نقش مهمی در بهبود کیفیت زبان بدن در سخنرانی و اجرای شما دارد.

 

از اسلایدهای ارائه غافل نشوید

اغلب سخنرانان از اسلایدها برای بهبود سخنرانی خود استفاده می‌کنند. نحوه استفاده از اسلایدها نقش بسیار زیادی در جلب توجه مخاطبان دارند. اگر ذهن مخاطبان پرت شده باشد، با اشاره به اسلایدها (حرکات دست) می‌توانید توجه آن‌ها را به سمت خود جلب نمایید. با مطالعه مقاله‌ی فن بیان چیست می‌توانید مهارت‌های سخنرانی خود را تقویت کنید و در این زمینه موفق عمل کنید.

 استفاده از اسلاید در حین سخنرانی

خودتان را قدرتمند و با اقتدار نشان دهید

اکثر سخنرانان دوست دارند کاملا جدی باشند و خودشان را به صورت قدرتمند برای مخاطبان خود نشان دهند. البته این به معنای مغرور بودن یا عدم ارتباط با مخاطبان نیست. برای افزایش قدرت و اقتدار خود باید ژست‌های مختلف را تمرین کنید و حالتی که با چهره شما همخوانی دارد را انتخاب کنید. یکی از بهترین ژست‌های قدرت به این صورت است که کاملا صاف بایستید و هنگام حرکت در سالن کنفرانس دست‌های خود را به اطراف حرکت دهید.

 

با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید

برخی از سخنرانان عادت دارند هنگام استفاده از اسلایدها به مخاطبان خود پشت کنند. این کار به عنوان بی ادبی به مخاطبان تلقی می‌شود و تاثیر منفی روی آن‌ها می‌گذارد. شما نباید هرگز پشت خود را به سمت مخاطبان خود بکنید و سخنرانی کنید. در عوض باید ارتباط بیشتری با مخاطبان برقرار کرده و ارتباط چشمی داشته باشید. همچنین می‌توانید روی سالن راه بروید و نکات مهم را به مخاطبان گوشزد کنید.

جمع بندی

زبان بدن یک نوع راه ارتباطی است که برای انتقال بهتر پیام‌ها مورد استفاده قرار می‌گرد. زبان بدن جزو عوامل تاثیرگذاری در کیفیت سخنرانی است و نقش مهمی در شکست یا موفقیت آن دارد. در این مقاله انواع زبان بدن در سخنرانی و، اهمیت آن و نکاتی که باعث بهبود بادی لنگویج در سخنرانی می‌شود را برای شما شرح دادیم. مخاطبان شما مهم‌ترین سرمایه شما هستند، لذا اگر می‌خواهید سخنرانی خود را به نحو احسن انجام دهید لازم است علاوه بر تمرین سخنرانی، نوشتن متن جذاب و تقویت فن بیان روی بهبود کیفیت حرکات بدن در سخنرانی نیز کار کنید. آموزش  زبان بدن در سخنرانی کمک می‌کند که از خستگی مخاطبان در جلسه سخنرانی جلوگیری کرده و سخنرانی بی نظیری ارائه دهید.

سوالات متداول

زبان بدن چیست؟

زبان بدن به ترکیبی از حالت چهره، ژست‌ها و حرکات یک فرد گفته می‌شود که باعث می‌شوند بتوانید آنچه که در ذهن خود دارید را به دیگران منتقل کنید.

اهمیت زبان بدن در سخنرانی چیست؟

زبان بدن جزو عوامل تاثیرگذار در سخنرانی است چرا که اجرای درست حرکات بدن در سخنرانی کمک می‌کند که از خستگی مخاطبان جلوگیری کنید و سخنرانی موفق و ایده‌آل داشته باشید.

 انواع زبان بدن در سخنرانی چیست؟

انواع بادی لنگویج در سخنرانی شامل ارتباط چشمی، حالت چهره، حرکات سر، حرکات دست و وضعیت بدن است.

ارتباط چشمی چه نقشی در زبان بدن دارد؟

ارتباط چشمی در سخنرانی منجر به افزایش اعتماد به نفس سخنران شده و توجه مخاطبان را جلب می‌کند. لذا باید یاد بگیرید که چگونه و در چه مواقعی از ارتباط چشمی استفاده کنید.

 چرا لبخند زدن جزو نکات مهم زبان بدن در سخنرانی است؟

چون لبخند زدن سبب می شود که با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار کرده و سخنرانی به یاد ماندنی داشته باشید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close