آشنایی با راه‌های تقویت فن بیان

سخنرانی کردن در میان جمع یکی از مهارت‌های مهم و تاثیرگذاری است که در عصر دیجیتالی امروز بیش از هر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داشتن فن بیان قوی و توانایی لازم برای سخنرانی کمک می‌کند که دانش، عقاید و نظرات خود را به راحتی برای دیگران بیان کنید. در واقع با داشتن فن بیان خوب به راحتی می‌توانید بر استرس ناشی از سخنرانی غلبه کنید و مطالب مورد نظر خود را با کیفیت بالا برای مخاطبان شرح دهید. اما به راستی چگونه می‌توان فن بیان قوی داشت؟ راه های قوی کردن فن بیان چیست؟ در این مقاله اهمیت داشتن فن بیان قوی و تکنیک‌های موثر برای تقویت فن بیان را بیان خواهیم کرد؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ما همراه شوید.

 فن بیان قوی به موفقیت شما در زندگی کمک می کند

اهمیت داشتن فن بیان قوی

اکثر مردم درجاتی از ترس و استرس ناشی از سخنرانی در جمع را دارند. در واقع اغلب افراد قادر به سخنرانی در جمع نیستند و اصلی‌ترین دلیل آن نداشتن فن بیان قوی و ترس از ارائه ضعیف مطالب است. اینکه قصد سخنرانی در دانشگاه، بین همکاران یا سالن کنفرانس را داشته باشید هیچ فرقی ندارد، چون که برای موفقیت در این کار نیاز به فن بیان قوی دارید. فن بیان خوب، یک مهارت خاص است که شما متمایز از دیگران می‌کند.

 

در واقع توسعه مهارت‌های سخنرانی در میان جمع یک مزیت بزرگ برای شما محسوب می‌شود چرا که شما به کمک این مهارت فرصت‌هایی را به دست می‌آورید که دیگران از آن واهمه دارند. با داشتن این مهارت شما اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و می‌توانید نقش یک رهبر و سخنران ماهر را برای مخاطبان خود ایفا کنید. دقت داشته باشید که سخنرانی در جمع یک راه موثر برای انتقال دانش، بیان نظرات، عقاید و تاثیرگذاری بر دیگران است.

 

صحبت کردن در میان جمع به شما این فرصت را می‌دهد که ارتباط فردی خود را بهبود ببخشید و تعامل بیشتری با مخاطبان برقرار کنید. لازمه تمام این‌ها، قوی کردن فن بیان است و نیاز به تلاش زیادی دارد. این که مهارت فن بیان چیست و چه اصولی دارد یک موضوع مهم و بحث برانگیز است که در مقاله معرفی شده به شرح آن‌ پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید.

 

10 روش برای قوی کردن فن بیان

همانطور که متوجه شدید فن بیان قوی جزو مهارت‌های مورد نیاز برای سخنرانی در میان جمع و تاثیرگذاری بر روی مخاطبان است. اگر می‌خواهید سخنرانی خود را توسعه دهید و در این زمینه جزو بهترین‌ها باشید باید راه‌های قوی کردن فن بیان را به خوبی بدانید. در این بخش راه های فن بیان قوی را برای شما شرح می‌دهیم.

 

1- بر استرس خود غلبه کنید

اغلب افرادی که از نداشتن فن بیان قوی ناله می‌کنند و سخنرانی کردن را یک غول بزرگ تصور می‌کنند، از مشکل استرس رنج می‌برند. تپش قلب، لرزش دست یا ترس از سخنرانی جزو واکنش‌های بیولوژیکی هستند که از استرس نشات می‌گیرند. این احساسات منجر به از بین رفتن تمرکز شما شده و باعث می‌شود عملکرد ضعیفی داشته باشید. در واقع زمانی که استرس در سخنرانی به شما غلبه کند از حالت عادی خود خارج می‌شوید و نمی‌توانید طبق انتظارات در سالن کنفرانس ظاهر شوید و سخنرانی کنید.

غلبه بر استرس سخنرانی نیز کار سختی نیست و نیاز به تمرین دارد. اگر بتوانید بر استرس خود غلبه کنید به راحتی می‌توانید مهارت فن بیان خود را تقویت کرده و فراتر از انتظارات مخاطبان ظاهر شوید. همانطور که گفتیم تنها راه درمان استرس تکیه به تکنیک تمرین است. برای این کار باید زمان و انرژی زیادی بگذارید و خودتان را برای سخنرانی آماده کنید. تمرین کردن کمک می‌کند احساس راحتی داشته باشید و با غلبه بر استرس خود، سخنرانی بهتری از خود ارائه دهید.

 فن بین می تواند استرس حرف زدن شما در جمع را کاهش دهد

2- مخاطبان خود را به خوبی بشناسید

شاید عجیب به نظر برسد اما شناخت مخاطبان نقش زیادی در تقویت مهارت فن بیان دارد. به عبارتی شما برای مخاطبان خود سخنرانی می‌کنید و بدون شناخت آن‌ها و نیازشان نمی‌توانید به این مهم دست یابید. پس اگر به دنبال داشتن فن بیان خوب هستید باید ابتدا درباره مخاطبان خود تحقیق کنید و نیازهای آن‌ها را شناسای کنید. این کار به شما کمک می‌کند که مطالب مفید و مورد نیاز مخاطبان را پیدا کنید و با تمرین کردن دقیقا آنچیزی را به مخاطبان ارائه دهید که به آن نیاز دارند.

 

3- ارتباط چشمی در سخنرانی را جدی بگیرید

ارتباط برقرار کردن با مخاطبان جزو مهم‌ترین اصول سخنرانی به شمار می‌رود. در واقع شما زمانی می‌توانید سخنرانی بهتری داشته باشید که با مخاطبان خود تعامل برقرار کرده و فضای جمع را از حالت خشک و بی روح خارج کنید. برای ارتباط با مخاطبان روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین روش‌های برقراری ارتباط، استفاده از تکنیک ارتباط چشمی در سخنرانی است. تماس چشمی در سخنرانی یک مهارت مهم و فوق‌العاده تاثیر گذار است و به شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

در واقع زمانی که تماس چشمی درستی با مخاطبان برقرار کنید فرصت لازم برای ارتباط با مخاطبان را خواهید داشت و می‌توانید سخنان خود را با اطمینان بیشتری در اختیار مخاطبان قرار دهید. اگر کمی عمیق‌تر به موضوع نگاه کنید متوجه خواهید شد که ارتباط چشمی کمک می‌کند که با مخاطبان احساس راحتی کنید و سخنرانی بهتری داشته باشید. این فرآیند جزو مهم‌ترین اصول فن بیان خوب است که سخنرانان بزرگ با تکیه بر آن توانسته‌اند به موفقیت برسند. لذا اگر می‌خواهید فن بیان قوی داشته باشید باید یادگیری این تکنیک را در اولویت قرار دهید و به کمک آن مهارت سخنرانی خود را تقویت کنید.

 تماس چشمی در سخنرانی یکی از تکنیک هایی است که شما در دوره فن بیان با آن آشنا خواهید شد

4- زبان بدن را به خوبی بشناسید و به درستی از آن استفاده کنید

تمام حرکات شما در سخنرانی حائز اهمیت هستند و نقش مهمی در برقراری با مخاطبان دارند. زبان بدن شامل حرکات دست، سر، ارتباط چشمی، وضعیت بدن و حالت چهره شماست. مواردی که ذکر کردیم باعث جلب توجه مخاطبان می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید ارتباط بهتری با مخاطبان خود برقرار کنید. فن بیان قوی تنها به ارائه بهتر سخنان شما بستگی ندارد، بلکه شما با استفاده از ارتباطات غیر کلامی می‌توانید پیام خود را به صورت واضح و بدون حواس پرتی به مخاطبان خود انتقال دهید.

 

5- اصول سخنرانی را یاد بگیرید

یکی دیگر از راه های قوی کردن فن بیان، یادگیری اصول سخنرانی است. سخنرانی همچون سایر مهارت‌ها دارای یک سری اصول خاص است که نیاز به یادگیری دارد. همه سخنرانان بزرگ این اصول را به طور کامل یاد گرفته‌اند و با اجرای اصول سخنرانی توانسته‌اند به فن بیان خوب برسند. اصول سخنرانی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و نکات مهم برای قبل، حین و بعد از سخنرانی است. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند که تسلط بیشتری به سخنرانی خود داشته باشید و بهترین اجرای خود را به نمایش بگذارید. پس اگر می‌خواهید فن بیان قوی داشته باشید، نباید از اصول سخنرانی غافل شوید.

 

6- از وسایل سمعی و بصری استفاده کنید

اینکه به صورت مدام از زمان شروع سخنرانی تا پایان آن شروع به صحبت کردن کنید نشان دهنده فن بیان قوی نیست. مخاطبان شما باید در آرامش باشند و بتوانند سخنان شما را به خوبی فرا بگیرند. برای اینکه به مهم دست یابید و از خسته شدن مخاطبان خود جلوگیری کنید، می‌توانید از وسایل سمعی و بصری استفاده کنید.

 

معمولا اکثر سخنران‌ها برای بهبود سخنرانی خود از اسلایدها و یک وسیله برای تاکید بر نکات مهم روی اسلاید استفاده می‌کنند. اسلایدها حاوی نکات مهم و اصلی سخنرانی هستند و سخنرانی حول آن‌ها می‌چرخد. لذا زمانی از این وسایل سمعی و بصری استفاده کنید، این موضوع در ذهن شما می‌ماند که نکات اصلی سخنرانی شما چیست و چگونه باید آن را مدیریت کنید. در واقع استفاده از این وسایل به شما کمک می‌کند که تسلط بیشتری بر موضوع سخنرانی داشته باشید و با یک فن بیان خوب آن را اجرا کنید.

 

7- سخنرانی خود را طبق برنامه ریزی جلو ببرید

برای اینکه سخنرانی قوی داشته باشید و بتوانید رضایت مخاطبان را به دست آورید لازم است طبق برنامه ریزی عمل کنید. برای این کار می‌توانید یک متن سخنرانی خوب آماده کنید که موضوع، هدف سخنرانی، ایده‌ های سخنرانی و نکات مهم سخنرانی را پوشش دهد. این کار به شما این امکان را می‌دهد که تسلط کاملی به موضوع سخنرانی خود داشته باشید و سخنرانی بهتری داشته باشید. به عبارتی تسلط کافی به موضوع سخنرانی لازمه داشتن فن بیان قوی است. پس با این تکنیک ساده می‌توانید علاوه بر قوی کردن فن بیان خود، توجه مخاطبان را نیز به سخنرانی جلب نموده و اطلاعات مفیدی در اختیار آن‌ها قرار دهید.

 

8- شروع و پایان مناسبی برای سخنرانی خود تدارک ببینید

شروع و پایان سخنرانی نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت یا عدم موفقیت شما دارد. این که سخنرانی خود را چگونه آغاز می‌کنید و به چه صورت جمع بندی می‌کنید نشان دهنده فن بیان قوی شماست. پس اگر می‌خواهید سخنرانی به یاد ماندنی و مفید داشته باشید لازم است به طور حرفه‌ای روی این دو مسئله کار کنید. دقت داشته باشید که شروع مناسب سخنرانی باعث می‌شود که مخاطب برای شنیدن بقیه سخنرانی شما کنجکاو شده و تا آخر همراه شما باشد.

 

از طرفی پس از پایان سخنرانی، مخاطب دوست دارد یک بار به صورت کلی مطالب ارائه شده توسط سخنران را مرور کند. پس اگر بتوانید یک جمع بندی خوب ارائه کنید مخاطب تمام مطالب ارائه شده را به طور کامل یاد خواهد گرفت. با توجه به این تفاسیر اگر قصد قوی کردن فن بیان خود را دارید باید این دو مورد مهم را تقویت کنید.

 چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم

9- خود واقعی تان را فراموش نکنید

اینکه به مهارت فن بیان خوب برسید تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد. لذا باید خودتان باشید و از تقلید کردن از سخنرانان برجسته خودداری کنید. تقلید کردن از دیگران نه تنها فایده‌ای برای شما نخواهد داشت بلکه باعث می‌شود که تمرکز خود را از دست بدهید. سعی کنید مخاطبان را به عنوان دوست صمیمی خود در نظر بگیرید که قصد آموزش مطلبی مهم به او را دارید. اگر چنین باشد شما تمام تلاش خود را به کار می‌برید که بهترین اجرا را داشته باشید. پس برای قوی کردن فن بیان خود لازم است ابتدا خود واقعی‌تان باشید و از شیوه‌های متنوع سخنرانی از جمله طنز، داستان سرایی و ... کمک بگیرید.

 

10- مهارت فن بیان را به طور کامل فرا بگیرید

تکنیک‌های قبلی که بیان کردیم تاثیر بسیار خوبی در قوی کردن فن بیان دارند. اما اگر دنبال یک راه میانبر برای تقویت مهارت فن بیان خود هستید، می‌توانید شرکت در دوره فن بیان را انتخاب کنید. این دوره به شما کمک می‌کند تکنیک‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای داشتن فن بیان قوی را به صورت اصولی و به ترتیب یاد بگیرید. دوره فن بیان یک فرصت ایده‌آل برای شماست تا بدون اتلاف وقت بتوانید به فن بیان خوب برسید و سخنرانی‌های بی‌نظیری از خود به نمایش بگذارید. 

جمع بندی

فن بیان خوب به عنوان یک مهارت خاص و تاثیرگذار در موفقیت سخنرانان در نظر گرفته می‌شود. تمامی سخنرانان بزرگ و موفق دارای مهارت فن بیان هستند و می‌توانند دانش، عقاید و نظرات خود را به بهترین شکل ممکن برای مخاطبان خود بیان کنند. در واقع این مهارت باعث می‌شود که شما بتوانید بر ترس و استرس خود غلبه کنید و با اعتماد به نفس بیشتری در میان جمع صحبت کنید. در این مقاله بررسی کردیم که اهمیت داشتن فن بیان قوی چیست و چگونه می‌توان فن بیان قوی داشت. لذا شما با استفاده از این تکنیک‌های ساده به راحتی می‌توانید مهارت فن بیان خود را تقویت کرده و جزو سخنرانان برتر در حوزه خود باشید.

سوالات متداول

اهمیت داشتن فن بیان قوی چیست؟

فن بیان قوی، یک مهارت خاص است که شما متمایز از دیگران می‌کند. با داشتن فن بیان خوب شما اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و می‌توانید نقش یک رهبر و سخنران ماهر را برای مخاطبان خود ایفا کنید.

غلبه بر استرس در سخنرانی چه نقشی در قوی کردن فن بیان دارد؟

استرس در سخنرانی منجر به از بین رفتن تمرکز شما شده و باعث می‌شود عملکرد ضعیفی داشته باشید. لذا با غلبه بر سخنرانی می‌توانید مهارت فن بیان خود را تقویت کرده و فراتر از انتظارات مخاطبان ظاهر شوید.

آیا ارتباط چشمی در سخنرانی تاثیری در داشتن فن بیان خوب دارد؟

ارتباط چشمی  در سخنرانی کمک می‌کند که با مخاطبان احساس راحتی کنید و سخنرانی بهتری داشته باشید. این فرآیند جزو مهم‌ترین اصول فن بیان خوب است که سخنرانان بزرگ با تکیه بر آن توانسته‌اند به موفقیت برسند.

شروع و پایان سخنرانی و نقش آن در قوی کردن فن بیان چیست؟

شروع و پایان سخنرانی نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت یا عدم موفقیت شما دارد. این که سخنرانی خود را چگونه آغاز می‌کنید و به چه صورت جمع بندی می‌کنید نشان دهنده فن بیان قوی شماست.

دوره فن بیان چگونه به داشتن فن بیان قوی کمک می‌کند؟

دوره فن بیان شامل تمامی تکنیک‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای داشتن فن بیان قوی  است و به شما این فرصت را می‌دهد که بدون اتلاف وقت بتوانید به فن بیان خوب برسید و سخنرانی‌های بی‌نظیری از خود به نمایش بگذارید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close