MBA چیست؟ معرفی رشته MBA

برای پاسخ به سوال MBA چیست، بد نیست از اهمیت مدیریت در دنیای مدرن امروزی شروع کنیم. شاخه مدیریت در دنیای رو به پیشرفت امروزی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ازآنجایی‌که بسیاری از کشورها نیز به دنبال ارتقای سطح مدیریتی خود هستند، موسسات آموزشی اقدام به تربیت مدیران متخصصی کرده‌اند که بتوانند نیازهای مدیریتی جوامع امروزی را برطرف کنند. متاسفانه اکثر مدیران بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود و ورود به بازار کار درمی‌یابند برای رویارویی با برخی از چالش‌های مدیریتی‌شان دچار مشکل هستند.

برنامه ریزی در MBA

به‌منظور حل این مشکل رشته MBA در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. و اما در پاسخ به این سوال که کاربرد MBA چیست باید بگوییم که با استفاده از آموزه‌های این دوره درنهایت مدیران ارشد می‌توانند راهبرد موثر و کارآمد سازمان یا شرکتشان را به عهده بگیرند و مهارت‌های کارآفرینی و مشاوره‌ای را در تمامی حوزه‌های مدیریتی به کار گیرند.

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزش‌های کوتاه‌مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به مدیریت میثم شکری ساز با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله MBA چیست را تهیه و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. یکی از رشته‌های مدیریتی که در سال‌های اخیر در ایران با اقبال عمومی مدیران و کارآفرینان روبه‌رو شده است رشته MBA است. این رشته به‌واسطه آموزش‌های مفید و کاربردی که به متقاضیان ارائه داده است توانسته نظر بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را به خود جلب کند. سوال اصلی که در این زمان مطرح می‌شود این است که منظور از مدیریت کسب و کار چیست و ام بی ای چه تاثیری در رشد کسب‌وکار دارد؟ با ما باشید تا همه‌چیز در مورد MBA را با هم بررسی کنیم.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: مزایای دوره MBA

MBA چیست؟

توسعه بر مبناي هر کدام از الگوهاي موجود، بدون توجه و در اختيار گرفتن يک فرآيند برنامه‌ریزی‌شده و مدیریت‌شده امري محال و غيرممکن است. بهینه‌سازی استانداردهاي زندگي در جامعه و کار در سازمان مستلزم بهبود و ارتقاء کيفيت مديريت در سازمان‌های اقتصادي و اجتماعي است. براي رسيدن به چنين موقعيتي ناچار به بهینه‌سازی و اصلاح ساختار بينشي، دانشي و عملي در مقوله مديريت هستيم تا بتوانيم بهره‌وری را افزايش دهيم و از ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات موجود کالا و خدمات بيشتري را توليد نماييم و موقعیت‌های اقتصادي بيشتر و بهتري را براي کشور يا سازمان خود فراهم سازيم. در این میان نقش مدیریت MBA چیست؟

mba مخفف چیست

نگاه MBA به مسائل حوزه مدیریت بیش از آنکه پژوهشی و تحقیقاتی باشد کاربردی و عملی است. به بیان دیگر هدف اصلی MBA تبدیل دانش صرف مدیریتی به مهارت کاربردی و اجرایی مدیریت است. در طی دوره‌های تحصیل MBA دانش‌پذیران با استفاده از دانش مدیریت درصدد حل مسائل و برطرف کردن چالش‌های مدیریتی واقعی برمی‌آیند. MBA مدیریت کاربردی برای کسانی است که می‌خواهند از علم مدیریت برای بهبود شرایط کسب‌وکار خود و یا ارائه مشاوره و خدمات مدیریتی به دیگر کسب‌وکارها استفاده کنند.

اما آیا می‌دانید که ارتباط دانشگاه و مدیریت کسب و کار چیست و افراد چگونه می‌توانند پس از خروج از دانشگاه مهارت‌های خود را در حوزه مدیریت تقویت کنند؟ مدیریت MBA یكی از پردرآمدترین و پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی است و برای تحصیل در آن با هر مدرك كارشناسی می‌توان وارد آن شد.

MBA به شما به‌عنوان یك فرد عادی در هر تخصص و دانشی امكان می‌دهد تا ذهن خود را متوجه خلأها، نیازها، شکاف‌ها و كمبودهای بازار كنید و بر اساس تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی كه بازار کسب‌وکار شما طلب می‌کند، بهترین راه را برای توسعه کسب‌وکار خود پیدا كنید و سهم خود را از بازار افزایش دهید.

MBA تا حد كمی به شما می‌آموزد كه در ایجاد یا توسعه یك کسب‌وکار چگونه اولین باشید، اما تا حد بسیار زیادی به شما یاد می‌دهد چگونه در کسب‌وکار خود و در بازار رقابتی بهترین باشید.

در کنار این‌ها باید به این سوال پاسخ دهیم که برای افراد مشغول به کار، کاربرد مدیریت MBA چیست و چگونه این دسته از افراد می‌توانند از آن استفاده کنند؟ برای افرادی که در حال حاضر مشغول به کار در تجارت هستند، MBA  می‌تواند کلید موفقیتی باشد که افق گسترده‌تری در مقابل دارندگان مدرک MBA و یا گواهینامه MBA  باز کند. به شکلی که دارنده مدرک MBA  به سمت مسئولیت‌های بیشتر، چالش‌های بیشتر، ارتقا شغلی و کسب درآمد بیشتر هدایت شود.

رسيدن به چنين جايگاهي نياز به در اختيار داشتن مديراني آینده‌نگر، دقيق و کاردان، برنامه‌ریز، فرصت شناس و شجاع دارد. رشته MBA به‌عنوان يک رشته عام می‌تواند زمینه‌ای را براي پرورش چنين روحيه و نگرشي در افراد با تخصص‌های پایه‌ای مختلف فراهم آورد و آن‌ها را براي مديريت تخصصي با شاخص‌های ذکرشده آماده سازد.

اگر بخواهیم در قالب یک پاراگراف بیان کنیم که هدف مدیریت کسب و کار چیست باید بگوییم MBA به شما کمک می‌کند با فراگيري تجارب علمي مديريت فرآيند تحول سازمان را طراحي، هدايت و رهبري کنيد. MBA قصد دارد از خلاقيت و توانايي شما براي کارآفريني و ايجاد فعالیت‌های جديد در درون سازمان استفاده کند و درنتیجه آن زمينه توسعه کسب‌وکار را فراهم آورد. رسيدن به توانايي لازم براي ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتي در زمینه‌های مختلف به مديران سازمان‌ها ازجمله ديگر اهداف اين رشته است.

MBA دارای گرایش‌های متعددی است که دانشجویان در سال دوم تحصیل می‌توانند گرایش موردنظر خود را برای ادامه تحصیل در این رشته برگزینند. MBA یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین رشته‌های تحصیلی است و برای تحصیل در آن شما با هر مدرک لیسانسی می‌توانید در آزمون‌های مربوطه ثبت‌نام کنید.

mba مخفف چیست

MBA مخفف چیست؟

بسیاری از ما بنرهای کلاس‌های آموزشی MBA را در سطح خیابان دیده‌ایم. اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که ام بی ای مخفف چیست؟ MBA مدل آمریكایی آموزش مدیریت و مخفف اصطلاح Master of Business Administration است. حال که فهمیدیم مدیریت MBA مخفف چه عبارتی است، باید بدانیم که معنای فارسی MBA چیست؟ معادل فارسی این کلمه “دوره پیشرفته مدیریت کسب‌وکار” است.

هدف از این دوره به وجود آوردن مهارت‌های کاربردی و اجرایی مدیریت است. این رشته اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 شكل گرفت. MBA در ایران مدیریت بازرگانی نامیده می‌شود و سال‌ها است در دانشگاه‌های كشور تدریس می‌گردد. هدف MBA تحقیق و پژوهش نیست بلكه افزایش مهارت‌های مدیریتی متقاضیان است و درواقع آموزش مهارت‌های مدیریتی به متخصصان رشته‌های دیگر است. در ایران تمركز MBA بر مدیریت تكنولوژی و مدیریت اطلاعات است و به حوزه‌های عملیاتی نزدیک‌تر است.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: مدیریت چیست؟ 

گواهینامه MBA چیست؟

حال که به سوال مدیریت MBA چیست پاسخ دادیم، باید به این سوال پاسخ بدهیم که مدرک مدیریت MBA چیست و گواهینامه آن چه کاربردی دارد؟ گواهینامه MBA یا مدیریت ارشد کسب‌وکار یک گواهینامه تخصصی است که در جهت افزایش و تقویت مهارت‌های حرفه‌ای کسب‌وکار طراحی شده است و به کمک آن سازمان‌ها و اداره‌ها چه در بخش‌های دولتی و چه خصوصی می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

مدیریت ارشد کسب‌وکار، مهارت‌های موردنیاز برای مدیران و متخصصین حوزه کسب‌وکار را به آن‌ها آموزش می‌دهد. هرچه کشورها بیشتر پیشرفت می‌کنند و بیشتر به سمت صنعتی شدن می‌روند، نیاز به متخصصین و افراد حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف نیز بیشتر به چشم می‌خورد. این گواهینامه شامل برنامه‌های تخصصی و حرفه‌ای زیادی است که بسیاری از زمینه‌های کسب‌وکاری و تجاری را پوشش می‌دهد.

امروزه این گواهینامه مهارت‌های تخصصی در زمینه تفکر انتقادی، رهبری، ارتباطات و حل مسئله را در فرد به‌طور قابل‌توجهی تقویت می‌کند. درعین‌حال به او اجازه می‌دهد تا با تمرکز روی مسیر پیشرفت، در زمینه و حوزه موردعلاقه‌شان موفق باشند.

سوال دیگری که در این حوزه مطرح می‌شود این است که حوزه‌های مربوط به گواهینامه یا مدرک ام بی ای چیست و چه رشته‌هایی را در برمی‌گیرد؟ مدیریت ارشد کسب‌وکار می‌تواند شامل رشته‌های کاربردی مانند امور مالی، بازاریابی، حسابداری و کسب‌وکارهای بین‌المللی باشد. اما امروزه گزینه‌های بیشتری هم پیش روی علاقه‌مندان اخذ گواهینامه MBA قرار گرفته که در این میان می‌توان به حوزه‌های مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت سلامت و درمان و کارآفرینی نیز اشاره کرد.

متخصصین و افراد حرفه‌ای حوزه کسب‌وکار به دلیل تبحرشان در موضوعات مختلف مانند برنامه‌ریزی حرفه‌ای و مدیریت حرفه‌ای زبانزد هستند. پس برای اینکه بتوانید این گواهینامه را دریافت کنید باید تمامی مهارت‌های مدیریتی را فراگیرید تا درنهایت بتوانید هر شرکتی را با هر اندازه و هر مقدار سرمایه و نیرو به بهترین شکل مدیریت کنید.

 

رهبری تیم در مدیریت mba

یکی دیگر از سوالات مهم درباره مدرک ام بی ای این است که اصلی‌ترین مهارت‌های آموزش داده‌شده پس از دریافت مدرک ام بی ای چیست؟ برخی از مهارت‌هایی که پس از دریافت گواهینامه ام بی ای فرا خواهید گرفت، شامل موارد زیر است:

  • رفتارهای رهبری و انگیزشی

حوزه مدیریت بیشتر مربوط به کنترل کار تیمی است. به‌گونه‌ای که بتوان بیشترین بهره‌وری را از تیم موردنظر انتظار داشت. دانش پذیران دوره MBA مهارت‌های رهبری را از طریق ترکیب دانش و اطلاعات حوزه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی و مهارت‌های ارتباطی می‌آموزند. یک مدیر موفق ضمن مدیریت حرفه‌ای تیم خود باید بتواند با تخصص و تبحری که دارد در آن‌ها انگیزه ایجاد کند تا بهره‌وری تیم و پروژه افزایش پیدا کند.

  • کار گروهی

یک رهبر و مدیر کسب‌وکار موفق به‌خوبی می‌داند چطور به‌تنهایی و یا با دیگر افراد کار کند. دوره MBA موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان این مهارت مهم را نیز به‌خوبی به دانش پذیران خود آموزش می‌دهد. 

  • ارتباطات و صحبت در جمع

مهارت‌های ارتباط با دیگران جزء مهارت‌های مهم هر مدیر و رهبر موفقی است. یک مدیر موفق باید بتواند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند و به‌خوبی در موقعیت‌های مختلف برای جمعی از حاضرین سخنرانی کند. این مهارت‌ها در دوره MBA تدریس می‌شوند و شما می‌توانید در کنار مطالعات نظری، از مهارت‌های به‌دست‌آمده از این دوره، آن‌ها را در عمل هم به کار ببرید.

  • مهارت حل مسئله

رهبران تاثیرگذار و موفق باید بدانند چطور موضوعات و مسائل چالش‌برانگیز بر سر راهشان را حل کنند و باید به‌خوبی با روش‌های حل مسئله در موقعیت‌های تحت فشار آشنا باشند. این مهارت را می‌توانید از طریق تمرین‌های خاص و مطالعه چالش‌های مختلف بر سر راه موفقیت مدیران بیاموزید.

چه به دنبال پیشرفت در شغل و کسب‌وکار فعلیتان باشید و چه به دنبال شغل جدیدی باشید، گواهینامه MBA می‌تواند وضعیت شما را برای ورود به هر شغل و کسب‌وکاری به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهد. هدف اصلی دوره MBA افزایش مهارت‌های خاص مدیریتی است که هر کسی مجهز به این مهارت‌ها نیست. بنابراین در این دنیای رقابتی امروزی، هر کسی بیشتر از بقیه بداند و بهتر بداند در موقعیت‌های چالش‌برانگیز اقتصادی امروز عمل کند، موفق خواهد بود.

مدرک MBA معادل چیست؟

بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد اقدام به برگزاری دوره‌های مدیریت کسب‌وکار کرده‌اند. اما پرسش اصلی اینجا است که مدرک MBA چیست و ازنظر علمی با کدام مدرک دانشگاهی معادل خواهد بود؟ مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی یا MBA یکی از انعطاف‌پذیرترین مقاطع تحصیلات تکمیلی است. مدرک MBA انواع رشته‌های مرتبط با مشاغل، از حسابداری گرفته تا مدیریت و سایر رشته‌ها را شامل می‌شود. برخلاف مدرک‌های پیشرفته خاص حرفه‌ای مانند مدرک تحصیلی یا مدرک پزشکی،  MBA می‌تواند به‌راحتی به بسیاری از صنایع منتقل شود و طیف گسترده‌ای از مشاغل را در طول زندگی به شما پیشنهاد دهد.

رشته MBA به دلیل تفاوت‌های ماهیتی از ظاهر آسان و جذابی نسبت به سایر رشته‌ها برخوردار است ولی در عمل برای موفقیت در کنکور و تحصیل در آن نیازمند توانمندی‌های هوشی و ذاتی خواهید بود که می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت یا شکست شما در این رشته باشد. مدیریت MBA در کنکور سراسری کارشناسی ارشد ایران جزو رشته‌هایی قرار گرفته که افراد می‌توانند بدون توجه به مدرک تحصیلی دوره کارشناسی خود به‌عنوان انتخاب دوم (52 رشته در این دسته قرار دارند) گزینش نمایند.

مدرک MBA سومين مدرک در مديريت کسب‌وکار به حساب می‌آید و اساساً مدرک MBA براي ايجاد مهارت‌هاي مديريتي در مهندسان رشته‌هاي مختلف به کار می‌رود.

اخذ مدرک MBA برای آن دسته از افرادی که به دنبال پیشرفت در شرایط کاری خود هستند توصیه می‌شود. حتی افرادی که به دنبال شغل جدیدی هستند می‌توانند با اخذ این مدرک معتبر رزومه خود را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود بخشند و موقعیت‌های شغلی سطح بالاتری را به دست آورند. حتی اگر تمایل به پیشرفت در شما بیش از این حد باشد می‌توانید بعد از اخذ مدرک MBA خود را برای حضور در دوره DBA  آماده کنید و از رقبای خود پیشه بگیرید.

بازار کار MBA

یکی دیگر از اصلی‌ترین سوالاتی که باید در بخش انتهایی این مقاله به آن پاسخ داده شود این است که بازار کار MBA چیست و این رشته در ایران امروز چه جایگاهی دارد؟ کسانی که دوره آموزش مدیریت کسب‌وکار MBA را گذرانده‌اند می‌توانند از علم مدیریت برای پیشرفت کاری خود و حتی ارائه مشاوره و خدمات مدیریتی به انواع کسب‌وکارها وارد بازار کار خود شوند. موقعیت‌های کاری شما می‌تواند حوزه‌های کسب‌وکاری سنتی باشد و یا کسب‌وکارهای مدرن. همچنین می‌توانید به‌عنوان یک مدیر، رهبر، سرپرست، مشاور کسب‌وکار و ... مشغول به کار شوید.

این مشاغل می‌توانند در حوزه‌های مالی، بازاریابی و یا هر کسب‌وکار نوپا و جدیدی باشد. بخش عمده فارغ‌التحصیلان MBA وارد عرصه مدیریت می‌شوند و حدود ده درصد از فارغ‌التحصیلان وارد كار مشاوره (مانند تحلیلگر مالی یا تحلیلگر بازار یا متخصص نیروی انسانی و …) می‌شوند. درصد بسیار اندكی از فارغ‌التحصیلان (حدود 3%) نیز با ادامه تحصیل و اتمام دوره دكتری، به‌عنوان استاد در دانشگاه‌ها مشغول به كار می‌گردند.

رویكرد جدید در دنیا تشویق فارغ‌التحصیلان MBA به ایجاد کسب‌وکار و كارآفرینی است. در آمریكا حقوق كسانی كه MBA خوانده‌اند، 5.3 برابر كسانی است كه با همان تحصیلات و سن در موقعیت‌های دیگری كار می‌کنند، چراکه فارغ‌التحصیلان MBA می‌آموزند كه:

  • چگونه در سازمان ارتقاء پیدا كنند…
  • چگونه پول بیشتری به دست آورند…
  • چگونه با دیگران ارتباط برقرار كنند…
  • و چگونه مسائل را حل كنند…

کسب این مدرک، تعداد فرصت‌های شغلی بالقوه‌ای را که واجد شرایط آن هستید، به‌طور چشمگیری گسترش می‌دهد. حتی اگر یک فارغ‌التحصیل MBA  حداقل شرایط لازم را برای احراز شغلی خاص نداشته باشد، به‌راحتی می‌تواند در مقام رقابت با دیگر کاندیداهای شغلی قرار بگیرد. مخصوصا زمانی که کاندیداها دارای شرایط لازم برای احراز شغل موردنظر باشند. در این بین کارفرمایان مطمئنا افرادی که مدرک MBA دارند را نسبت به دیگر افراد ترجیح می‌دهند.

بعضی‌اوقات شما در شغلی که دوست ندارید و فقط به صرف کسب درآمد در آن مشغول هستید، گیر کرده‌اید.

با اخذ مدرک MBA می‌توانید از آموزه‌های دوره استفاده کرده و با تجربه و دانشی که از اساتید فن به دست می‌آورید، شغل خود را عوض کرده و یا کسب‌وکار جدیدی برای خود راه‌اندازی کنید و یا به دنیای کارآفرینی وارد شوید. درواقع کسب مدرک MBA می‌تواند انگیزه لازم برای شروع کار جدید باشد.

قطعا با کسب مدرک MBA می‌توانید درآمد بیشتری کسب کرده و در رده‌های بالاتر شغلی قرار بگیرید. مدیریت بهتر امور مالی شخصی تیزبینی مالی شدید فارغ‌التحصیلان MBA  یکی دیگر از امتیازات کسب این مدرک است. چراکه آن‌ها در این مورد آموزش‌های اختصاصی و ویژه‌ای می‌بینند. آن‌ها می‌توانند علاوه بر احراز هر شغلی، این مهارت‌ها را در امور مالی شخصی و سرمایه‌گذاری خود به کار گیرند. دانشجویان از طریق دوره‌های درسی خود، در ارزیابی ریسک، درک چگونگی عملکرد تورم و نرخ بهره و پاسخ به تغییرات اقتصادی و نوسانات بازار، بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند.

رشته MBA را می‌‌توان یکی از رشته‌های تحصیلی نوپا در ایران قلمداد کرد، چرا که حدود ده سال است که این رشته وارد دانشگاه‌های کشور شده است. این رشته به عنوان کارشناسی ارشد حرفه‌ای بازرگانی معرفی می‌شود و گرایش‌های مختلفی دارد. برای آن که بتوان یک رشته را برای تحصیل مورد ارزیابی قرار داد، باید به موارد مختلفی درباره آن توجه کرد.

رشته mba چیست

رشته MBA چیست؟

رشته MBA برای افرادی که به مباحث مدیریتی علاقه دارند، مناسب است. پس اگر می خواهید مدیر شوید و یا حتی هم اکنون در سمت مدیریت و سرپرستی مشغول به کار هستید، این رشته می تواند برای شما جذاب باشد. این رشته در اواخر قرن 19 شکل گرفت و به مرور مباحث آن تکمیل شد.

اولین دانشگاهی که به ارائه رشته MBA پرداخت، دانشگاه هاروارد در سال 1908 بود. رفته رفته افراد به اهمیت آموزه ها و سرفصل های رشته MBA پی بردند و این رشته به یکی از موضوعات پر طرفدار تبدیل شد.

در ایران نیز اولین دانشگاهی که رشته MBA را ارائه کرد، دانشگاه صنعتی شریف بود.

با توجه به بازار کار رشته MBA می‌توانید به درآمد بالایی برسید

به طور کلی رشته مدیریت کسب و کار به دلیل گرایشات مختلفی که دارد، می‌تواند انتخاب مناسبی برای تحصیل باشد. گرایش‌های این رشته به نوعی نیاز بسیاری از کسب و کار‌ها است و به همین جهت پس از کسب مهارت در این رشته به جای اینکه دنبال کار باشید، صاحبان کسب و کار‌ها برای استخدام به سراغ شما می‌آیند. اطلاعات کامل درباره گرایش های MBA را در لینک زیر بخوانید:

رشته مدیریت کسب و کار را می‌توان در سه شاخه مختلف تقسیم بندی کرد که عبارت‌انداز: 

  • رشته مدیریت بازرگانی 
  • رشته مدیریت صنعتی 
  • رشته مدیریت دولتی 

هر کدام از این رشته‌ها دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند که این موضوع بازار کار رشته MBA را بسیار خوب و مطلوب کرده است. از این رو با توجه به گرایش های MBA با تحصیل در آن می‌‌توانید مهارت و دانش‌های مختلفی را به دست آورید که این مهارت‌ها در زندگی کاری شما نقش بسیار مهمی را ایفا خواهند کرد.

مشاغل رشته MBA

هنگامی که در رشته MBA به تسلط بالایی دست یابید و از طرفی دانش و مهارت خود را در آن افزایش دهید می‌توانید در یکی از موارد زیر مشغول به کار شوید و پول و سرمایه زیادی را به دست آورید.

  • بازاریابی و مدیریت فروش
  • مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی
  • مدیریت تولید و سیستم های تولید و پروژه
  • مدیریت منابع مالی

البته باید به این نکته توجه کنید که رشته MBA رشته منعطف و تغییر پذیری است و  با توجه به نیاز‌های کسب وکار‌ها، این رشته نیز بروز می‌شود. به عنوان مثال امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت، گرایش تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز به این رشته اضافه شده است. به طور کلی بروز بودن این رشته، تاثیر بسیار زیادی در بهبود وضعیت بازار کار رشته MBA دارد.

معتبرترین دانشگاه‌ های دارای رشته MBA

برای تحصیل در رشته MBA  باید بدانید که حدود ده دانشگاه در سطح کشور این رشته را ارائه می‌دهند. 9 دانشگاه معتبری که برای رشته MBA دانشجو می‌پذیرند، عبارت‌انداز: 

  1. دانشگاه شریف
  2. دانشگاه تهران
  3. دانشگاه علامه طباطبایی
  4. دانشگاه علم وصنعت
  5. سازمان مدیریت صنعتی 
  6. دانشگا علوم و فنون مازندران
  7. دانشگاه کیش
  8. دانشگاه مالک اشتر
  9. دانشگاه شاهرود 

این 9 دانشگاه جزو بهترین و معتبر‌ترین دانشگاه‌های کشور هستند که با قبولی در آن‌ها می‌توانید مهارت‌های مختلف و متنوعی را به دست آورید. علاوه بر این موارد موسسات آموزشی دیگری هم وجود دارند که دارای رشته MBA هستند و می‌توانید از طریق آن‌ها در این رشته فعالیت کنید. مشاهده اطلاعات کامل درباره دوره MBA موسسه فن پردازان را در لینک زیر از دست ندهید:

شرکت در دوره MBA‌ دانشگاه شریف 

دانشگاه‌های شریف را می‌توان یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران معرفی کرد. به طور کلی دانشگاه شریف بهترین دوره MBA را با توجه به بهره گیری از اساتید برتر کشور ارائه می‌دهد.

 رشته mba در دانشگاه شریف

برای شرکت در دوره MBA دانشگاه شریف باید بدانید که این دانشگاه به دو صورت دانشجو می‌پذیرد. اول، پذیرش دانشجویانی که با کسب رتبه خوب در کنکور در این دانشگاه به صورت رایگان تحصیل خواهند کرد. دوم نوع پذیرش به صورت غیر انتفاعی است  که دانشجو باید مبلغی را برای شهریه پرداخت کند. 

برای قبولی چه به صورت رایگان و چه به صورت غیر انتفاعی، باید از طریق کنکور رتبه مناسبی را کسب کنید. افراد پس از قبولی در آزمون باید در مصاحبه‌ی حضوری نیز شرکت کنند. معمولا در این آزمون افرادی که دارای حداقل سه سال کار اجرایی در کسب و کار‌های مختلف هستند، امتیاز بالایی را در این مصاحبه  به دست می‌آورند. 

دوره دانشگاه شریف برای ده گرایش مختلف برگزار می شود که این گرایش‌ها به شرح زیر هستند. 

  1. عمومی 
  2. فناوری(IT)
  3. بازاریابی 
  4. تجارت
  5. مدیریت منابع انسانی
  6. کار آفرینی 
  7. مدیریت استراتژیک
  8. اقتصاد مدیریت
  9. مدیریت پروژه
  10. مدیریت اجرایی

سرفصل های MBA

رشته MBA در دانشگاه 48 واحد است که البته بسته به دانشگاه سرفصل های آن متفاوت می باشد. به طور کلی مباحث زیر را می توانیم جزء سرفصل های اصلی و پایه این رشته معرفی کنیم:

 رفتار سازمانی

 مدیریت مالی

 اقتصاد خرد

 تئوری سازمان

 حسابداری

 مدیریت بازاریابی

 مدیریت استراتژیک

 مدیریت عملیات

MBA بدون کنکور چگونه امکان پذیر است؟

افرادی که علاقه به تحصیل در رشته MBA را دارند و به هر دلیل در دانشگاه‌های معتبر کشور قبول نمی‌‌شوند، می‌توانند برای تحصیل در این رشته بدون شرکت در کنکور، اقدام کنند. موسسات آموزشی معتبر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مانند فن پردازان) بستری را برای ورود شما به رشته MBA بدون کنکور فراهم کرده اند.

تفاوت رشته DBA با MBA ‌چیست؟ 

همانطور که گفته شد MBA‌ به معنی کارشناسی ارشد رشته‌های مدیریتی است. افراد هنگامی که تحصیل در این رشته را ادامه دهند و مدرک دکترای آن را نیز دریافت کنند به آن‌ها مدرک DBA اهدا می‌شود. DBA به معنا دکترای مدیریت کسب و کار‌ها است. DBA با MBA تفاوتی با یکدیگر ندارند بلکه بعد از دریافت مدرک MBA برای کسب دانش بیشتر در زمینه‌ی مدیریتی می‌توانید برای دریافت مدرک DBA اقدام کنید. اطلاعات کامل در این باره را در لینک زیر بخوانید:

تفاوت های MBA و DBA

خبر خوب این است که در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، بعد از شرکت در دوره MBA می توانید برای ارتقاء بار علمی خود، دوره DBA را نیز پشت سر گذارید. مدرکی که فن پردازان به دانشپذیران خود اعطا می کند، مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است...

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به پرسش MBA چیست پاسخ دادیم و مفصل درباره رشته MBA و بازار کار آن صحبت کردیم. با مطالعه این مطلب حتما شما هم یکی از طرفداران این رشته می‌شوید. شرایط کار در این رشته و درآمد حاصل از آن در کنار پریستیژ شغلی مدیرانی که مدرک MBA دارند، همه به همراه فنون مدیریتی که دانش پذیران و دانشجویان این رشته فرا می‌گیرند، باعث شده، طرفداران این حوزه روبه افزایش باشد. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close