معرفی گرایش های MBA در سال 2022

در این مطلب می‌خوانید:

 داشتن مدرک عمومی MBA شما را برای نقش‌های سطح بالا در دنیای تجارت آماده می‌کند. علاوه‌براین، کسب تخصص در یکی از گرایش های MBA به شما این امکان را می‌دهد دانش خود را عمیق‌تر کنید و از مزایای داشتن مهارت‌های تجاری در کنار مهارت‌های تخصصی بهره‌مند شوید. اگر در مورد مسیر شغلی خود مطمئن هستید، دریافت یک مدرک تخصصی در حوزه کاری‌تان می‌تواند رزومه شما را پس از فارغ‌التحصیلی جذاب‌تر کند.

برای داشتن یک انتخاب دقیق و موفق در خصوص گرایش های MBA، لازم است نکات مهمی را مدنظر قرار دهید. شاید تنوع در رشته‌های MBA شما را کمی گیج و سردرگم کند؛ اما نگران نباشید، اگر توضیحاتی که برای هر رشته عنوان کرده‌ایم را به‌خوبی بررسی کنید، می‌توانید انتخابی مناسب و اصولی داشته باشید. اگر می‌خواهید درمورد این رشته بیشتر بدانید مقاله  رشته MBA چیست را بخوانید. 

معرفی گرایش های MBA در سال جدید

بهترین گرایش های MBA

 

همان‌طور که می‌دانید مبحث مدیریت در تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها، اهمیت زیادی دارد. به‌هرحال اگر شما به مدیریت علاقه دارید و دوست دارید در حوزه تخصصی خودتان، مدیر قابل و متخصصی باشید، باید یکی از گرایش های MBA را انتخاب کنید.اگر می‌خواهید اطلاعات عمیق تری دربار مدیریت بدست آورید مقاله مدیریت چیست را بخوانید.  در زیر لیست برترین و پرطرفدارترین گرایش های رشته  MBA را مشاهده می‌کنید:

 

* برای مطالعه بیشتر درباره هرکدام از این گرایش‌ها، کافی است روی عنوان‌ها کلیک کنید.

فهرستی که در بالا مشاهده کردید، تنها ده مورد از پرطرفدارترین و شاید بهترین گرایش های MBA هستند؛ اما فرصت های شغلی آن، به حدی گسترده شده‌اند که تقریباً در هر حوزه‌ای می‌توانید مدرک MBA خود را دریافت کنید.

 

رشته MBA - گرایش مالی

 

از دیگر گرایش های MBA که طرفداران زیادی هم دارد، می‌توان به MBA مدیریت مالی اشاره کرد. این رشته حتی در دانشگاه هم طرفدار زیادی دارد. به‌طورکلی هر تخصصی که با پول و درآمد سروکار داشته باشد، آینده شغلی روشنی هم پیش رو دارد. با شرکت در دوره MBA مدیریت مالی، با مباحث تخصصی این حوزه مانند، تعریف انواع سازمان و اهداف سازمانی، وظایف یک مدیر مالی حرفه‌ای، صورت‌های مالی، روش‌های سرمایه‌گذاری و... آشنا می‌شوید.

 

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش فناوری اطلاعات

 

تقریباً همه می‌دانیم که رشته فناوری اطلاعات (IT) در سراسر جهان، جزء رشته‌های پردرآمد و پرطرفدار است. در خصوص گرایش MBA این رشته هم همین موضوع صدق می‌کند. با شرکت در دوره MBA فناوری اطلاعات و اخذ مدرک معتبر آن، ضمن اینکه با موضوعات تخصصی این حوزه آشنا می‌شوید، می‌توانید توانایی‌های مدیریتی و رهبری را نیز در خود تقویت کنید. گستردگی موضوعی در حوزه فناوری اطلاعات، سبب شده است نیاز به متخصصین در بخش‌های مختلف آن، بیشتر از رشته‌های دیگر به چشم بیاید. به همین دلیل می‌توانید مطمئن باشید با اخذ مدرک این گرایش MBA، از درآمد ایده‌آلی برخوردار خواهید شد.

 

MBA برای مشاغل IT

مدیریت MBA گرایش بازاریابی

 

یکی از انواع گرایش های MBA، بازاریابی و فروش است. پس اگر به فروش علاقه دارید و این توانایی را در خود می‌بینید که یک تیم بازاریاب را مدیریت کنید، این گزینه برای شما ایدئ‌آل است. علاوه بر این، هر کسب‌وکاری برای اینکه در میدان رقابت باقی بماند و به سود و درآمد بیشتری برسد، لازم است یک مدیر حرفه‌ای و متخصص در حوزه بازاریابی داشته باشد. پس با ورود به این گرایش جذاب MBA، شاید دغدغه شغلی و درآمد نداشته باشید.

 

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش عمومی

مدیریت عمومی یکی از همه‌کاره‌ترین گرایش های MBA است. اگر علاقه‌مند به باز نگه‌داشتن گزینه‌های شغلی خود هستید یا هنوز مطمئن نیستید که چه نوع یا چه اندازه شرکتی برای شما مناسب‌تر است، گرایش عمومی انتخاب خوبی خواهد بود. یکی از مزیت‌های مدیریت عمومی این است که امکان شرکت در دوره‌های درسی بسیار متنوعی را فراهم می‌کند.

 

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش بهداشت و درمان

مدیریت بهداشت و درمان یکی از گرایش های MBA در حال رشد است. بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، شرکت‌های بیمه، تولیدکنندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی تنها برخی از نهادهای بهداشتی هستند که در کسب‌وکار و مدیریت مالی خود به کمک نیاز دارند. برنامه درسی این گرایش مشخصاً برای مدیران آینده حوزه بهداشت و درمان طراحی‌شده و درعین‌حال شما را برای نقش‌های اداری، اجرایی و مدیریتی سطح بالا در صنعت مراقبت‌های بهداشتی آماده می‌کند.

 

گرایش بهداشت و درمان MBA

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش مدیریت اجرایی (EMBA)

گرایش مدیریت اجرایی مدیریت بازرگانی دوره‌ای مشابه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) است، اما به‌طور خاص برای مدیران شرکت‌ها و مدیران ارشدی که در حال حاضر مشغول به کار هستند طراحی‌ شده است. این گرایش که به‌عنوان EMBA نیز شناخته می‌شود، مدیران را قادر می‌سازد تا درحالی‌که به کار در مشاغل خود ادامه می‌دهند، مدرک خود را نیز دریافت کنند. به‌طورمعمول، دانشجویان EMBA جزو مدیران ارشد در حوزه خود بوده و در زمان ورود به این رشته دارای تجربه کاری قابل‌توجهی هستند.

 

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش مدیریت پروژه

پروژه یکی از ارکان اصلی هر کسب‌وکار است. گرایش مدیریت پروژه MBA برای افرادی طراحی‌شده است که می‌خواهند کسب‌وکار خود را کارآمدتر و مؤثرتر اداره کنند. در این گرایش با استراتژی‌های مختلف مدیریت و سازمان‌دهی پروژه‌ها و به حداکثر رساندن بازده آن‌ها آشنا خواهید شد. برخی از منابع درسی معمول در این گرایش عبارت‌اند از پیش‌بینی بازرگانی، مدیریت عملیات و زنجیره تامین، مدیریت پروژه و اقتصاد مدیریتی.

 

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش استراتژی

ممکن است این‌گونه به نظر برسد که دریافت مدرک استراتژی به‌عنوان یکی از گرایش های MBA بیشتر بر پرورش مهارت متمرکز است نه توسعه کسب‌وکار؛ بااین‌حال کافی است به این واقعیت توجه کنید که چه تعداد از مشاغل در ابتدای راه خود به یک استراتژی مناسب و همچنین طرحی برای اجرای مدام آن استراتژی نیاز دارند.

 

استراتژی یکی از گرایش های MBA است که شما را برای طیف گسترده‌ای از نقش‌ها، ازجمله مدیر ارشد محصول و مدیر پروژه که شاهد افزایش تقاضا نیز هستند، آماده می‌کند. دریافت مدرک در گرایش استراتژی MBA مهارت‌های حل مسئله قدرتمندی را در شما ایجاد می‌کند؛ مهارت‌هایی که برای محصولات در تمام مراحل و شرکت‌ها و هراندازه‌ای حیاتی هستند.

بیشتر بخوانید:  مدیریت کسب کار چیست؟

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش کارآفرینی

 

اگر به راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید یا مشاوره به کسانی که مایل به انجام این کار هستند علاقه‌مند هستید، گرایش کارآفرینی MBA شما را به‌طور کامل برای این چالش منحصربه‌فرد آماده می‌کند. کسب سرمایه تنها یکی از اجزای راه‌اندازی کسب‌وکارها و محصولات تجاری جدید است. در گرایش کارآفرینی نیازهای پس از راه‌اندازی موردتوجه قرار می‌گیرند و فارغ‌التحصیلان در زمینه توانایی مدیریت یا رهبری شرکت‌های بزرگ، کوچک و در حال رشد آموزش می‌بینند. گرایش کارآفرینی از نظر آینده شغلی یکی از روبه‌رشدترین گرایش های MBA محسوب می‌شود.

 

MBA منابع انسانی

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش منابع انسانی

 

مطالعات منابع انسانی، به‌عنوان یکی از گرایش های MBA، با هدف بررسی عمیق‌تر تجزیه‌وتحلیل منابع انسانی، مشاوره، مدیریت عملیاتی و قانون استخدام طراحی‌شده است. این گرایش رشته MBA برای کسانی مناسب است که تمایل دارند از دانش رشته MBA در زمینه منابع انسانی استفاده کنند.

 

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش مدیریت زنجیره تامین

با گسترش اینترنت و تجارت الکترونیک، دیگر جریان کالاها و خدمات مانند گذشته ساده نیست؛ امری که باعث نیاز روزافزون به متخصصان در این زمینه شده است. داشتن مدرک MBA با گرایش مدیریت زنجیره تامین، یا "SCM"، می‌تواند مورد توجه بسیاری از کارفرمایان قرار گیرد؛ امروزه مدیریت زنجیره تامین به بخش جدایی‌ناپذیری از سلامت مالی بسیاری از شرکت‌ها تبدیل‌شده است. تقاضا برای مدیران ارشد محصول و مدیران پروژه در حال افزایش است و این گرایش رشته MBA شما را به‌خوبی برای این بازار رو به گسترش آماده می‌کند.

مدیریت کسب‌وکار MBA - گرایش مدیریت بین‌المللی

 

از بین گرایش های MBA، گرایش مدیریت بین‌المللی تمام جنبه‌های تجارت بین‌المللی را در برمی‌گیرد. دریافت مدرک این گرایش رشته MBA دانش شما در مورد نحوه انجام تجارت با سایر کشورها را از نظر حقوقی و فرهنگی گسترش می‌دهد. با توجه به تعداد رو به رشد برندهای مشهوری که در حال حاضر جهانی هستند، داشتن مدرک گرایش مدیریت بین‌المللی می‌تواند راهی عالی برای ورود به شرکت‌های بزرگ و برندهای معتبر جهانی باشد. بااین‌حال، گرایش مدیریت بین‌المللی می‌تواند شما را برای کار در مشاغل خانوادگی که دارای عملیات بین‌المللی هستند، کسب‌وکار‌هایی که برخی از فعالیت‌های خود را به کشور دیگری برون‌سپاری می‌کند یا یک سازمان دولتی که با تجارت سروکار دارد، نیز آماده کند.

 

بهترین گرایش های MBA برای مهاجرت

وضعیت خوب فرصت های شغلی رشته MBA و درعین‌حال سطح درآمدی بالای آن، باعث شده است افراد زیادی به سراغ کسب تخصص در یکی از گرایش های MBA بروند. دانشجویان گرایش‌های تخصصی رشته MBA یاد می‌گیرند خود را با اقتصاد جهانی در حال تغییر و نیازهای تجاری حوزه کاری خود تطبیق دهند. امروزه اکثر شرکت‌های بزرگ بازرگانی و تجاری به متقاضیان مهارت‌های ارتباطی، قدرت رهبری و استراتژی‌های حل مسئله فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف رشته MBA تبدیل‌شده‌اند.

 

 

مدرک MBA برای مهاجرت

 

چشم‌انداز شغلی مناسب و درآمد بالای دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان رشته MBA، اهمیت گرایش های MBA برای مهاجرت را دوچندان کرده است. اگر خود را مستعد تبدیل‌شدن به یک مدیر کارآمد و رهبری قوی می‌دانید، تحصیل در یکی از گرایش های رشته mba می‌تواند بهترین نقطه شروع برای استخدام در شرکت‌های بزرگ بازرگانی و تجاری در سراسر جهان باشد. آمارهای جهانی نشان می‌دهند رشته mba و گرایش‌های مختلف آن در مقطع کارشناسی ارشد، محبوب‌ترین رشته‌ها برای مهاجرت و تحصیل در حوزه مدیریت هستند. برای بسیاری از متخصصین حوزه تجارت و کسب‌وکار، مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته و تحصیل یکی از در گرایش‌های مرتبط رشته mba بهترین مسیر برای ارتقاء سطح کاری و دستیابی به سطوح درآمدی بالاتر است.

جمع بندی

آینده کاری MBA به حدی گسترده است که تقریباً برای هر حوزه‌ای در صنعت، یک گرایش MBA نیز وجود دارد. این گستردگی باعث می‌شود که انتخاب یک گرایش مناسب در میان انبوه رشته‌های موجود، تصمیمی دشوار باشد. هر کدام از گرایش های MBA مزایای خاص خود را دارد، اما در نهایت باید بر اساس علاقه و مهارت‌های خود و همچنین آینده شغلی خود بهترین گرایش mba را انتخاب کنید. هرچند که دوره‌های سنتی دو ساله MBA همچنان محبوب هستند، در سال‌های اخیر دوره‌های کوتاه‌مدت یک‌ساله نیز محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. یکی از دلایل این محبوبیت، ورود سریع‌تر به بازار کار و امکان حضور در موقعیت‌های تجاری واقعی است. دریافت مدرک در یکی از گرایش‌های رشته MBA به شما کمک می‌کند قبل از ورود به تخصص مورد نظر خود، دانش‌تان را در زمینه بازاریابی دیجیتال، مدیریت پروژه و تجزیه‌وتحلیل داده گسترش داده و پیش‌زمینه تجاری قدرتمندی بسازید.

 

سوالات متداول

1- کدام گرایش مدیریت MBA بهتر است؟

اگر تخصص و تجربه کاری شما در حوزه بازاریابی، مالی یا غیره است، بهتر است در همان حوزه تخصصی‌تان مدرک MBA خود را دریافت کنید. اما اگر به‌طورکلی به مدیریت و مباحث مدیریتی علاقه دارید، بهترین گرایش MBA برای شما همان گرایش عمومی، یعنی MBA مدیریت کسب‌وکار می‌باشد.

2- بهترین گرایش MBA برای مدیرعامل شدن کدام است؟

در واقع ارتباطی ضروری بین مدیریت ارشد اجرایی و گرایش های MBA وجود ندارد. بااین‌حال اگر مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت ارشد اجرایی را با مهارت‌های مورد نیاز برای دریافت مدرک MBA مقایسه کنیم، گرایش امور مالی، بازاریابی و مدیریت عمومی بهترین گزینه‌ها برای تبدیل‌شدن به یک CEO موفق هستند.

3- آیا می‌توانم بلافاصله پس از اتمام MBA کار پیدا کنم؟

بله، اگر مدرک MBA خود را از یک موسسه معتبر دریافت کنید، شانس شما برای ورود به یک شغل خوب افزایش می‌یابد. همچنین، اگر یک متخصص مشغول به کار باشید و در کنار شغل خود یکی از گرایش های MBA را دنبال کنید، شانس شما برای ارتقاء رتبه بیشتر می‌شود.

4- آیا بین دوره‌های MBA آنلاین و آفلاین تفاوتی وجود دارد؟

بسیاری از متخصصان شاغلی که برای حضور در کلاس‌های حضوری زمان ندارند، دوره‌های MBA آنلاین را ترجیح می‌دهند. بااین‌حال، هیچ تفاوت عمده‌ای در برنامه درسی گرایش های MBA آنلاین و آفلاین وجود ندارد.

5- کدام گرایش های MBA این روزها ترند هستند؟

در سال‌های اخیر، چندین گرایش جدید MBA به دلیل تقاضا و نیاز بالا در دانشکده‌های بازرگانی گنجانده شده‌اند. برخی از این گرایش های MBA عبارت‌اند از بازاریابی دیجیتال، مدیریت برند، مدیریت زنجیره تأمین، عمران و سازه، مدیریت مالی و هوش مصنوعی.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close