سئو تکنیکال و ۸ تکنیک ۱۰۰ درصدی برای بهبود رتبه در گوگل

یکی از مراحل بسیار مهم در کل فرآیند بهینه سازی سئو، سئو تکنیکال یا سئو فنی است. این مرحله چنان بااهمیت است که در صورت وجود هرگونه مشکل در آن، نتایج مورد انتظار شما از اقدامات بهینه سازی سئو تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

به همین دلیل آشنایی با "Technical SEO" و چگونگی به‌کارگیری آن در فرآیند سئو می‌تواند بسیار مفید باشد.

از این رو، در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم با یک تعریف دقیق‌تر از سئو فنی و چک لیست جزئیات مختلف آن، شما را با اهمیت این مرحله از سئو بیشتر آشنا می‌کنیم. قبلا نیز درباره سئو چیست به طور کامل پرداخته‌ایم. 

سئو تکنیکال

 

سئو تکنیکال چیست؟

 

پیش از این که به چک لیست اجزای این مرحله از سئو بپردازیم، لازم است بدانیم که سئو تکنیکال چیست و دقیقاً با چه جنبه‌هایی از سایت مرتبط است.

سئوی تکنیکال روی بهبود جنبه‌های فنی یک وب سایت تمرکز داشته و به بالا بردن رتبه صفحات در نتایج موتورهای جستجو کمک می‌کند.

از جمله وظایف و مزایای اصلی استفاده از استراتژی تکنیکال سئو، می‌توان به داشتن یک وب سایت سریعتر، حرکت آسانتر در صفحات و تسهیل قابلیت درک و بررسی توسط موتورهای جستجو اشاره کرد.

در واقع سئو فنی بخشی از سئو داخلی است که با بهبود عناصر وب سایت شما، به کسب رتبه بهتر در SERP کمک می‌کند. یعنی آنچه در Technical SEO بهینه سازی می‌شود، دقیقاً برخلاف سئوی خارج از صفحه است که روی عناصر خارج از وب سایت تمرکز دارد.

 

چک لیست سئو تکنیکال

 

حالا که می‌دانیم سئو تکنیکال چیست و روی چه مواردی تمرکز دارد، زمان آن رسیده تا ببینیم چه عناصری در سئوی Technical باید بهینه سازی شوند.

برای این که بتوانید یک استراتژی سئو فنی موفقیت آمیز داشته باشید، باید چک لیستی از عناصر اساسی آن تهیه کرده و بدانید هر یک از آن‌ها را به چه شکلی باید بهینه سازی کنید. چک لیست اصول سئوی تکنیکال عبارت است از:

  • سرعت سایت (Website Speed)
  • ریدایرکت (Redirect)
  • به حداکثر رساندن کرال باجت (crawl budget)
  • بهینه سازی سایت مپ XML (XML Sitemap Optimization)
  • بهینه سازی txt
  • منوی برد کرامپ (Breadcrumb Menus)
  • استراکچر دیتا (Implement Structured Data Markup)
  • URL های کنونیکال (Canonical URLs)

 

افزایش سرعت سایت

 

یکی از عوامل اساسی که برای رتبه‌بندی وب سایت شما اهمیت دارد، سرعت وب سایت است. گوگل در تمام توصیه‌هایی که درباره بهینه سازی سئو دارد، مستقیماً به اهمیت سرعت اشاره می‌کند. همچنین مطالعات تخصصی نیز نشان می‌دهد که وب سایت‌های سریعتر، عملکرد بهتری نیز دارند.

افزایش سرعت سایت یک مسئله فنی است و برای نتایج مورد انتظار، نیاز به تغییراتی در زیرساخت‌ها دارد. از این‌رو، این اصل در اصول سئو فنی برشمرده می‌شود. 

شما می‌توانید با یکی از سه ابزار "google page speed insights"، "Pingdom tools" و یا "google mobile speed tool"، سرعت سایت خود را بررسی کنید.

این ابزارها همچنین توصیه‌هایی درباره بهبود سرعت به شما ارائه می‌دهند اما در برخی مواقع، ممکن است مجبور باشید برای بررسی مشکلات فنی یک متخصص استخدام کنید.

به‌طور کلی، روش‌های زیر برای افزایش سرعت وب سایت شما مؤثر هستند:

  • ارتقای سرور برای استفاده از سیستم عامل 64 بیتی
  • ارتقاء به PHP 7.2 که در مقایسه با PHP 5.2 سرعت بیشتری را به شما ارائه می‌دهد.
  • بهینه‌سازی حجم تصاویر (بدون کاهش کیفیت)
  • کاهش استفاده از افزونه‌ها
  • به‌روزرسانی وردپرس و تمامی افزونه‌ها به آخرین نسخه موجود
  • عدم استفاده از تم‌های آماده و سنگین
  • بهینه‌سازی و کاهش سایز فایل‌های CSS و JS
  • استفاده از افزونه "Caching" برای ارائه صفحات "Cached" به کاربران
  • خودداری از افزودن اسکریپت‌های زیاد در بخش "head" وب سایت
  • استفاده از بارگیری غیرهمزمان جاوا اسکریپت

 

ریدایرکت

 

یکی دیگر از عناصر کلیدی استراتژی سئو فنی وب سایت، تغییر مسیر یک URL به آدرس اینترنتی دیگری است که نسبت به آدرس درخواستی کاربر یا ربات بازدیدکننده از وب سایت، متفاوت است.

رایج‌ترین کاربرد ریدایرکت یا همان تغییر آدرس، زمانی است که ادمین سایت URLهای صفحه را حذف کرده و یا تغییر می‌دهد؛ اما باید تجربیات کاربران و موتورهای جستجو حفظ شود. در نتیجه با حذف یا تغییر یک URL، به جای نمایش خطای 404، کاربران مستقیماً به صفحه جدید هدایت می‌شوند. 

فاکتورهای سئو تکنیکال

 

به حداکثر رساندن کرال باجت

 

بودجه خزیدن یا کرال باجت (crawl budget)، به صفحات و منابع خزنده موجود در ربات‌های جستجوی سایت شما اشاره دارد.

باتوجه به این که کرال باجت نامحدود نیست، باید مطمئن شوید که مهمترین صفحات شما برای کراول شدن در اولویت قرار دارند. به حداکثر رساندن کرال باجت یکی از اصل‌های تکنیکال سئو است که با استفاده از نکات زیر امکانپذیر می‌شود:

  • حذف یا متعارف سازی صفحات تکراری
  • اصلاح یا تغییر لینک‌های خراب (broken links)
  • اطمینان از قابل خزیدن بودن فایل‌های CSS و Javascript
  • بررسی منظم آمار کرال و افت یا افزایش‌های ناگهانی آن
  • اطمینان از مسدود شدن هر ربات یا صفحه‌ای که اجازه کرال شدن ندارد.
  • به‌روز نگه‌داشتن سایت مپ و ارسال آن به ابزارهای وب مستر مناسب
  • پاکسازی سایت از محتوای غیر ضروری یا قدیمی
  • بررسی URL های تولید شده به صورت پویا، که منجر به افزایش تعداد صفحات سایت می‌شود.

 

بهینه سازی سایت مپ XML

 

بهینه سازی نقشه سایت XML، یکی دیگر از مهمترین عناصر سئو فنی است. نقشه سایت یا سایت مپ XML، یک فایل XML است که تمام صفحات و پست‌های وب سایت شما را فهرست می‌کند.

این فهرست نه تنها براساس عناوین، بلکه تاریخ انتشار و آخرین به‌روزرسانی را نیز شامل می‌شود.

نقشه سایت XML در واقع به‌عنوان راهنمای موتورهای جستجو در زمان بررسی سایت شما عمل می‌کند. برای بهینه سازی سایت مپ، می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • قرار دادن صفحات، پست‌ها و دسته‌بندی‌های مهم سایت در سایت مپ
  • عدم وارد کردن صفحات تگ، صفحات نویسنده یا سایر صفحات بدون محتوای اصلی، در نقشه سایت
  • اطمینان از به‌روزرسانی خودکار نقشه سایت هنگام انتشار یک صفحه جدید یا به‌روزرسانی صفحات

 

بهینه سازی Robots.txt

 

بهینه سازی Robots.txt یکی دیگر از اصول اساسی در سئو تکنیکال است. Robots.txt یک فایل متنی است که در دایرکتوری اصلی وب سایت شما قرار دارد.

این فایل به موتورهای جستجو می‌گوید که در کدام صفحات خزش داشته باشند. فرمت این فایل بسیار ساده بوده و در اکثر مواقع نیازی نیست در آن تغییری ایجاد کنید.

آنچه در بهینه سازی این فایل اهمیت دارد، این است که مطمئن شوید که هیچ صفحه‌ای را به اشتباه مسدود نکرده باشید.

این مسدودسازی به معنای عدم خزش موتورهای جستجو در این صفحات است؛ در نتیجه اگر برای صفحات مهم سایت شما به اشتباهی اعمال شده باشد، دیگر آن صفحه توسط موتورهای جستجو  بررسی نمی‌شود. 

 

افزودن منوی برد کرامپ

 

منوی بردکرامپ مجموعه‌ای از لینک‌ها در بالا یا پایین صفحه است که به کاربران اجازه می‌دهد به صفحه قبلی یا صفحه اصلی یک وب‌سایت بروند. منوی بردکرامپ دو هدف اصلی را در سایت شما دنبال می‌کند که عبارت است از:

  • کاربران بدون استفاده از دکمه بازگشت مرورگر، به راحتی در صفحات وب سایت جابجا می‌شوند.
  • موتورهای جستجو را درباره ساختار یک وب سایت راهنمایی می‌کند.

به همین دلیل است که بهینه سازی منوی بردکرامپ به‌عنوان یکی از عناصر اصلی در سئو تکنیکال برشمرده می‌شود. این مورد همچنین توسط گوگل نیز توصیه می‌شود. اگر تاکنون منوی "breadcrumbs" را فعال نکرده‌اید، مطمئن شوید که آن را در وب سایت فعال می‌کنید.

فاکتورهای سئو تکنیکال

 

استراکچرد دیتا

 

توجه به استراکچرد دیتا یا داده‌های ساختاریافته، در چند سال اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ زیرا گوگل به شدت از آن ها در رتبه‌بندی نتایج جستجو استفاده می‌کند.

به عبارت ساده، داده‌های ساختاریافته کدی است که با اضافه کردن آن به صفحات وب، به موتورهای جستجو برای خزش در صفحات و بررسی آن کمک می‌کند.

در واقع با این روش، داده‌های خود را به شکلی توصیف می‌کنید که برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. برای توصیف محتوا با استفاده از داده‌های ساختار یافته، می‌توانید از روش‌های محبوبی مانند مقالات، دستور العمل‌ها، رویدادها، آگهی‌های شغلی، کسب و کار محلی، و ... استفاده کنید.

استراکچرد دیتا با محتوای یک وب سایت ارتباط دارد، اما می‌توان آن را به‌عنوان بخشی از سئو فنی در نظر گرفت. این مسئله به این دلیل است که برای درست کردن این داده‌ها، باید کدی را به وب سایت خود اضافه کنید.

معمولاً تعریف داده‌های ساختاریافته یک بار انجام شده و همین یک بار کفایت می‌کند. به‌عنوان مثال، در مورد "breadcrumbs" که به همین موضوع مرتبط می‌شود، تنها یک بار پیکربندی داده‌های ساختاریافته کافی است.

این موضوع درباره مقالات نیز صادق بوده و زمانی که تعریف صحیح داده‌های ساختاریافته را به CMS اضافه کنید، به‌صورت خودکار برای محتواهای جدید نیز اعمال می‌شود.

 

URL های کنونیکال

 

URL کنونیکال یک راه ساده است تا بتوانید برای گوگل تعیین کنید که چه نسخه‌ای از صفحه شما را بررسی کند. این مفهوم شبیه به زمانی است که یک دامنه ترجیحی را تعیین می‌کنید که در آن، یک صفحه از طریق URLهای مختلف قابل دسترسی باشد. هر صفحه از وب سایت شما باید یک URL متعارف داشته باشد که با افزودن تگ تعریف می‌شود.

به‌عنوان یک قانون کلی در سئو تکنیکال شما باید یک URL متعارف برای تمام صفحات وب سایت تعیین کنید. زمانی که صفحات با محتوای مشابه دارید، برای جلوگیری از مشکلات ناشی از محتواهای تکراری، می‌توانید از rel=”canonical” استفاده کنید.

شما می‌توانید به سادگی از ارائه URL کنونیکال در وب سایت خود مطمئن شوید. برای این کار، کافی است در هر نقطه از صفحات سایت خود راست-کلیک کرده و گزینه "VIEW SOURCE" را انتخاب کنید. سپس "rel=canonical" را جستجو کرده و مقدار آن را بررسی کنید.

اگر هیچ مرجعی برای "canonical" پیدا نشد، می‌توانید از یک افزونه (به‌عنوان مثال، افزونه Yoast SEO در وردپرس) برای اضافه کردن خودکار آن استفاده کنید و یا از یک متخصص برای تغییرات لازم کمک بگیرید. مانند سایر عناصری که در چک لیست سئو فنی بررسی کردیم، تنها یک بار ایجاد URLهای کنونیکال برای بهینه سازی سئو کافی است.

 

اهمیت سئو تکنیکال

 

با اطلاع از این که سئو تکنیکال چیست و چه عناصری دارد، اهمیت این بخش از سئو برای وب سایت‌های مختلف کاملاً مشخص می‌شود.

اگرچه ممکن است برخی مدیران وب سایت‌ها بخواهند این بخش مهم از سئو را نادیده بگیرند، اما نقش مهمی که در ایجاد ترافیک ارگانیک سایت دارد، مانع این کار خواهد شد.

بدون توجه به اصول سئو و به‌خصوص سئوی فنی، هر اندازه که محتوای شما کامل، مفید و باکیفیت باشد، توسط موتورهای جستجو بررسی نشده و در نتیجه تعداد کمی از کاربران آن را می‌بینند. به این ترتیب، اهمیت سئو فنی به‌وضوح مشخص است. 

جمع بندی

همه مدیران و صاحبان وب سایت‌های مختلف، از اهمیت زیاد بهینه سازی سئو در موفقیت خود مطلع هستند. موتورهای جستجو الگوریتم‌های متنوعی برای بررسی صفحات و پست‌های وب سایت شما دارند و رعایت اصول سئو به بهبود این بررسی کمک می‌کند.

تکنیکال سئو یا فنی، یکی از بخش‌های مهم در اصول سئو داخلی است که به برخی تغییرات داخلی در وب سایت مربوط می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم تا ضمن آشنایی با سئو فنی و عناصر مختلفی که باید برای بهینه سازی آن در نظر بگیرید، اهمیت این بخش از سئو را بررسی کرده و یک چک لیست از اجزای مهم آن به شما ارائه دهیم. در دوره آموزش سئو در اصفهان این مبحث به طور کامل توسط اساتید خبره آموزش داده می‌شود. 

سوالات متداول

1 - وظیفه سئو تکنیکال چیست؟

با رعایت اصول سئوی تکنیکال، سرعت وب سایت بیشتر شده، امکان خزش در صفحات ساده‌تر و در نتیجه درک و بررسی آن برای موتورهای جستجو، آسانتر خواهد شد.

2- ریدایرکت در سئو فنی به چه معناست؟

ریدایرکت، همان تغییر آدرس URL است که برای زمانی که آدرس URL یک صفحه تغییر کرده یا حذف می‌شود، کاربرد داشته و از بروز خطای 404 جلوگیری می‌کند.

3- چگونه می‌توان سرعت سایت را افزایش داد؟

روش‌های مختلفی از جمله ارتقای سرور برای استفاده از سیستم عامل 64 بیتی، ارتقا به PHP 7.2 ، کاهش حجم تصاویر، کاهش استفاده از افزونه‌ها و ... می‌تواند روی افزایش سرعت سایت تأثیرگذار باشد. 

3- تفاوت سئوی تکنیکال با سئو داخلی و خارجی چیست؟

از آنجایی که تکنیکال سئو روی عناصر داخلی وب سایت تمرکز دارد، بخشی از بهینه سازی سئو داخلی است. در حالی که در سئو خارجی، از عناصر خارجی برای بهینه سازی صفحات استفاده می‌شود.

4- منوی بردکرامپ (Breadcrumb Menus) چیست؟

 منوی بردکرامپ به مجموعه‌ای از لینک‌ها در بالا یا پایین صفحه گفته می‌شود که به کاربران اجازه حرکت بین صفحات قبلی یا صفحه اصلی یک وب سایت را می‌دهد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close