راه های موثر افزایش سرعت سایت

دردنیای مدرن و پرسرعت امروزی، واژه صبر معنی و ارزش خود را نسبت به قبل از دست داده است. کاربران اینترنتی از جمله کسانی هستند که با ضرب المثل (گر صبر کنی ز غوره حلوا سازند) مخالفند. سایتی با سرعت لود یا بارگذاری بالا نه تنها بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد بلکه این افزایش سرعت سایت یکی از معیارهای رتبه بندی موتورهای جستجوی گوگل است. بنابر تحقیقات اگر سایت شما بیشتر از سه ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود تقریبا نیمی از بازدیدکنندگان سایت را حتی قبل از اینکه از سایت شما دیدن کنند از دست خواهید داد.

به عبارتی دیگر، سرعت وب‌سایت تاثیر فراوانی در تجربه کاربری، سئو، رتبه بندی نتایج گوگل و... دارد. برای اطلاع از نحوه افزایش سرعت لود سایت وردپرس و همچنین ابزار‌های موردنیاز برای تست سرعت در ادامه همراه باشید.

راهکارهای افزایش سرعت سایت

 

اهمیت افزایش سرعت سایت

 

افزایش سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو تکنیکال که باید جدی گرفته شود. هرچه سرعت وب‌سایت بیشتر باشد، رضایت بازدیدکنندگان سایت بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر وقتی زمان بارگذاری وبسایت بهینه‌سازی شود، میتوان با پیشرفت‌هایی در تجربه کاربری، نرخ تبدیل (Conversion Rate)، و در نهایت درآمد فروش روبرو شد. هر میلی‌ثانیه در بارگذاری صفحه وب شما تاثیر بسیار زیادی در تجربه مشتری و پیشرفت کار دارد. هر چه زمان بیشتری صرف بارگذاری شود ممکن است مخاطبان بیشتری را از دست بدهید. همچنین پایین بودن سرعت سایت به جریمه سایت توسط گوگل منتهی می‌شود و درنتیجه در رتبه‌بندی تاثیر منفی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد هر یک ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحه، 11% بازدید کمتر، 16% کاهش در رضایت مشتری، و 7%کاهش در نرخ تبدیل را به همراه دارد. این بدین معناست که افزایش سرعت سایت نه تنها برای رسیدن به رتبه‌بندی بالای گوگل بلکه برای حفظ سود بالا، ضرورت محسوب می‌شود.

 

بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت

 

باید بدانید که فاکتورهای زیادی بر بهبود سرعت سایت تاثیر می‌گذارند. زمان ایده‌آل برای بارگزاری صفحات سایت‌ها از نظر متخصصان سئو زیر 4 ثانیه است. بنابراین باید با بهینه‌سازی سرعت سایت با روش‌های اصولی که توسط خود گوگل معرفی شده‌اند به این فاکتور مهم دست بیابیم. مراحل گوناگونی برای بالابردن سرعت و بهبود تجربه کاربری وجود دارد که در زیر به معرفی و توضیح مختصری از هر روش می‌پردازیم. البته درنظر داشته باشید که لازم نیست همه‌ی این مراحل را انجام بدهید. اگر قبلا روی افزایش سرعت سایت خود کار کرده‌اید، ممکن است هنوز احتیاجی به خیلی از این راهکارها نداشته باشید.

 

1.      کاهش درخواست HTTP

 

طبق ادعای یاهو 80% زمان بارگذاری صفحه ، صرف دانلود قسمت‌های مختلف مثل تصاویر، اسکریپت‌ها ، شیوه‌نامه‌ها می‌شود. برای هر یک از این المنت‌ها درخواست HTTP صورت می‌‌گیرد بنابراین هرچه اجزای صفحه بیشتر باشند زمان بیشتری برای نمایش دادن صرف می‌شود.

اولین قدم در کاهش درخواست‌ها این است که بفهمید سایت شما چه تعداد درخواست تولید می‌کند تا به عنوان معیار استفاده کنید. و برای این منظور می‌توانید از قسمت Developer Tools مرورگر استفاده کنید.

کاهش درخواست HTTP برای افزایش سرعت سایت

 

2.      کوچک کردن و ترکیب فایل‌ها

 

حالا که تعداد درخواست‌ها را می‌دانید می‌توانید به کم کردن تعداد آنها بپردازید. بهترین راه شروع با HTML,CSS و JAVASCRIPاست. اینها، فایل‌های بسیار مهمی هستند که در کنار اینکه ظاهر صفحه شمارا تعیین می‌کنند به تعداد درخواست‌هایی که سایت با هر بازدید کاربر ایجاد می‌کند می‌افزاید. برای کاهش تعداد این درخواست‌ها باید به کوچک کردن و ادغام فایل‌ها بپردازید. کوچک کردن فایل‌ها به معنی حذف فرمت‌ها، فضای سفید و کدهای غیرضروری است. ترکیب فایل‌ها نیز که از نامش مشخص است. اگر سایت شما چندین فایل CSS و JAVASCRIPT را اجرا می‌کند، می‌توانید آنرا به صورت یک فایل ادغام کنید.

 

3.      استفاده از لود نامتقارن برای فایل‌های CSS و  JAVA SCRIPT

 

بعد از کوچک کردن و ادغام فایل‌ها می‌توانید طریقه لود شدن در سایت را بهینه سازی کنید. اسکریپت‌ها از جمله CSS و JAVASCRIPT  به دو صورت لود می‌شوند. متقارن و نامتقارن. اگر اسکریپت شما متقارن لود شود در هر زمان به ترتیبی که در صفحه ظاهر می‌شوند تنها یکی لود می‌شود و هنگامی که کاملا فایل بارگذاری شد متوقف می‌شود  اما اگر نامتقارن لود شوند بعضی از اسکریپت ها خودبخود و به صورت همزمان لود می‌شوند و این باعث بالا بردن سرعت سایت می‌شود.

 

4.      به تعویق انداختن بارگزاری JAVA SCRIPT

 

به تعویق انداختن یک فایل به این معناست که تا زمانی که باقی اجزا لود شوند مانع از بارگزاری آن شویم. اگر فایل های بزرگتر مثل JAVASCRIPT  را به تعویق بیندازیم بقیه محتوا بدون تاخیر لود می‌شوند.

اگر سایت Wordpress دارید از پلاگین  Wp Rocket استفاده کنید. مربع کنار Load JS Files Deferred را انتخاب کنید.

به تعویق انداختن بارگزاری JAVA SCRIPT برای افزایش سرعت سایت

 

5.      کاهش زمان پاسخگویی سرور

 

یکی از بزرگترین فاکتورها در افزایش سرعت سایت مدت زمان پاسخگویی سرور است که به زمانی گفته می‌شود که کاربر چیزی رادر URL مرورگر تایپ می‌کند تا وقتی که اولین بایت اطلاعات مورد نظر را پیدا میکند.  انتخاب میزبانی مناسب، تهیه سرور میزبانی از شرکت معتبر، استفاده از قالب بهینه، و غیره درکاهش زمان پاسخگویی سرور و در نتیجه بهبود سرعت سایت موثر است.

 

6. کش مرورگر

 

هنگامی که از وبسایتی دیدن می‌کنید اجزا آن صفحه در درایوی در کش یا فایل ذخیره موقتی ذخیره می‌شود. یعنی در بازدید بعدی سایت، مرورگر شما می‌تواند بدون ارسال درخواست http به سرور صفحه را بارگذاری کند. بنابراین با فعال کردن قابلیت کش روی مرورگر  و افزایش مدت زمان آن می‌توانید باعث افزایش سرعت سایت شوید.

اگر صفحه در سایت wordpress اجرا می‌شود می‌توان از پلاگین W3 Total Cache  برای بالابردن سرعت لود سایت استفاده کرد.

 

7.      کاهش سایز تصاویر

 

فایل تصاویر معمولا حجم زیادی دارند و بر سرعت وبسایت تاثیر منفی می‌گذارند. اما حذف کردن آن‌ها نیز گزینه مناسبی نیست. زیرا تخمین زده شده که 66% مشتری‌ها قبل از خرید از وبسایتی، تمایل دارند تصویر آن را ببینند. پس برای هر سایت تجارتی موفق، تصاویر الزامی است. بنابراین به فشرده سازی تصاویر نیاز است. قبل از فشرده سازی، باید از تاثیر سایز تصاویر بر سرعت صفحه مطمئن شد که برای این منظور می‌توان از ابزار PINGDOM  استفاده کرد.

کاهش سایز تصاویر برای افزایش سرعت سایت

 

8.      شبکه توزیع محتوا یا  CDN( Content Delivery Network)

 

جدا از سرور میزبان می‌توانید از شبکه‌های دیگر سرورها برای کاهش مدت زمان لود صفحه استفاده کنید. هنگامی که سایت روی یک سرور میزبان است، هر بازدیدکننده یک درخواست به همان سرور می‌فرستد. یعنی اگر سایت ترافیک بالایی را تجربه کند زمان پردازش هر درخواست افزایش می یابد و زمان بارگذاری کاهش می یابد. با فعال سازی CDN اطلاعات سایت در سرور‌هایی از سرتاسر جهان ذخیره می‌شود. بنابراین اطلاعات نه تنها از سرور اصلی بلکه از نزدیکترین سرور به شخص بارگذاری می‌شود و این باعث افزایش سرعت سایت می‌شود.

 

9.       پلتفرم های میزبانی خارجی

 

علاوه بر استفاده از روش CDN، می‌توانید از پلتفرم‌های میزبانی خارجی استفاده کنید. این روش معمولا برای فایل‌های با حجم بالا مثل ویدئو ها کاربردی است. فرض کنید می‌خواهید ویدئو آموزشی به محتوای سایت‌تان اضافه کنید، بجای اپلود ویدئو مستقیما از طریق FTP یا WordPress ، بهتر است از یک سرویس شخص ثالث مثل

 You Tube, vimeo, یا  wistia استفاده کنید. از این طریق باعث لود سریعتر می‌شود و بسیار اسان‌تر است. 

 

10.   بارگذاری تنبل (Lazy Load)

 

بارگذاری تنبل را در واقع می‌توان یکی از روش های بهینه سازی تصاویر در نظر گرفت. اخیرا افزونه‌هایی با عنوان lazyload به برخی CMS ها از جمله Wordpress  اضافه شده‌اند که باعث بهبود سرعت سایت می‌شوند. وقتی شما وارد یک سایتی با این قابلیت می‌شوید فقط تصاویری را می‌بینید که در کادر مرورگر شما دیده می‌شود و تصاویر بعدی با اسکرول به قسمت‌‌های پایین‌تر به ترتیب بارگذاری می‌شوند. بنابراین تعداد موارد درحال دانلود کاهش پیدا می‌کند و به بالارفتن سرعت لود سایت کمک شایانی می‌کند. به این منظور می‌توان از افزونه‌های BJ Lazy load, Lazy Load,Jquery Image Lazy Load Wp  استفاده کرد.

 

11.  کنترل سرعت موبایل

 

درکنار روش‌های کنترل سرعت در دسکتاپ باید به این موضوع نیز دقت کرد که اکثر جستجوهای امروزی با موبایل انجام می‌شود بنابراین تجربه کاربری موبایل اهمیت فراوانی دارد و سرعت مناسب سایت در موبایل در رتبه بندی سایت شما بی‌تاثیر نیست. برای این منظورمیتوان از Test My Site tool گوگل استفاده کرد

 

 

معرفی ابزارهای تست سرعت سایت

 

در ادامه تعدادی از بهترین ابزارهای سنجش و تست سرعت سایت را در اختیارتان می‌گذاریم. لازم به ذکر است که از انجایی‌که نتایج اولین تست معمولا از حد واقعی پایین‌تر است، بهتر است هر تست را چندین بار تکرار کنید و از نتایج تست میانگین بگیرید.

معرفی 7 ابزار تست سرعت سایت

 

GTmetrix

 

وبسایت GTmetrix  به سرعت وبسایت شما از A  تا F امتیاز می‌دهد. گزارش‌های این وبسایت در شش بخش مختلف  Pagespeed, yslow, محور زمانی بارگذاری، سوابق و نمودار ابشاری در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌گیرد.

 

Webpage Test

 

یکی از بهترین ابزارهای تست سرعت سایت webpage test  می‌باشد. با این روش می‌توان سایت را در موقعیت‌های جغرافیایی و مرورگرهای بیشتر بررسی کرد. فشرده سازی، استفاده موثر از CDN، کش کردن، TTFB عملکردهای مختلف این ابزار می‌باشد که مانند روش GTMetrix به میزان سرعت سایت از A  تا F امتیاز می‌دهد.

 

YelloLab Tools

 

یکی دیگر از موثرترین روش‌های ابزار تست سرعت، سایت YelloLab Tools است که شامل تعداد درخواست ها، ایرادات جاوا اسکریپت ها، پیکربندی سرور‌، CSS ،DOM و حجم صفحه می شود.

 

Devtools گوگل کروم

 

این ابزار رایگان را می توان با کلیدهای میانبر و ترکیبی اجرا کرد. و گزارش این تست به شکل نمودار ابشاری ارائه میشود و می‌توان با بررسی ایرادات سایت به افزایش سرعت سایت کمک کرد.

 

Sucuri Load Time Tester

 

این وب‌سایت، سرعت اتصال و TTFB هر یک از نقاط مختلف جغرافیایی را به شکل نمودار مقایسه‌ای نشان می‌دهد

 

Pagelocity

 

امتیاز‌دهی این سایت بین 1 تا 100 می‌باشد که با بررسی وضعیت کدهای وبسایت، و سئوی داخلی عمل می‌کند.

 

Perftool

 

ابزار Perftool  یکی از پیچیده‌ترین ولی درعین حال معتبرترین و سریع‌ترین روش تست سرعت سایت است. به این دلیل که اطلاعات چند منبع را بررسی و ترکیب می‌کند. و همچنین قابلیت این رادارد که به طور همزمان چندین صفحه را تست کند.

 

جمع بندی

 

یکی از مهمترین تکنیک‌های سئو و دلایل موفقیت سایت، سرعت لود بالاست که نقش مهمی در رضایت کاربری دارد. و البته باعث بالارفتن سایت دررتبه بندی گوگل می‌شود. راه‌های زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد که مدیران سایت می‌توانند با انتخاب روش درست به این مهم دست یابند و همچنین برای سنجش میزان زمان بارگذاری صفحات سایت از ابزار های مناسب بهره‌مند شوند. در دوره آموزش سئو در اصفهان راهکارهای عملی و صدرصدی افزایس سرعت وبسایت به طور کامل توسط مدرس با تجربه آموزش داده می‌شود. 

 

سوالات متداول

  1. سرعت سایت چه تاثیری بر رتبه سایت در گوگل دارد؟

بالارفتن سرعت بارگذاری سایت، تجربه کاربری بهتر و رضایت کاربری را به دنبال دارد و از انجایی که گوگل در سرچ کنسول وبمستر خود گزینه page experience  را اضافه کرده ، این  رضایت فاکتوری مهم برای گوگل محسوب می‌شود. با افزایش بازدیدکنندگان رتبه صفحه نیز بالاتر می‌رود.

  1. آیا بهینه سازی تصاویری تاثیری در سرعت سایت دارد؟

بله، اگر تصاویر به خوبی بهینه نشده باشند سرعت سایت را کاهش می‌دهند و باعث دیرتر لود شدن سایت می‌شود. 

  1. چرا باید به سنجش سرعت سایت پرداخت؟

هرکاربری می‌خواهد نیازش را در کمترین زمان ممکن حتی در اولین بازدید از سایت برطرف کند. با تست سرعت سایت میتوان متوجه شد که ایا سایت ما سرعت مناسب را دارد یا خیر.

  1. افزایش سرعت سایت چه اهمیتی دارد؟

با بالابردن سرعت سایت میتوان با پیشرفت‌هایی در تجربه کاربری، نرخ تبدیل (Conversion Rate)، و در نهایت درآمد فروش روبرو شد.

  1. اهمیت سرعت سایت در فروش چیست؟

اگر سایت سرعت مناسبی نداشته باشد، باعث می‌شود کاربر دراولین بازدید سایت را ببندد و یا از سایت دیگری دیدن کند که این ایراد منجر به از دست دادن مشتری می‌شود.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close