ریدایرکت چیست (انواع redirect و زمان استفاده)

زمانی که یک وب سایت را برای استفاده کاربران خود طراحی می‌کنید، بسیار مهم است که تمام کاربران به محتوای صفحات آن دسترسی داشته باشند. گاهی به هر دلیلی آدرس URL یک صفحه یا وب سایت تغییر کرده و امکان نمایش آن وجود ندارد. عدم نمایش نتیجه مورد نظر برای کاربران، عواقب بدی از نظر سئو برای وب سایت و کسب و کار شما دارد. در این شرایط، می‌توانید روش ریدایرکت یا تغییر مسیر استفاده کنید. 

استفاده از ریدایرکت کردن در موقعیت‌های مختلفی کاربرد دارد. به عنوان مثال زمانی که محتوایی را از یک صفحه حذف کرده و یا سایت را به دامنه دیگری منتقل می‌کنید، باید از این روش استفاده کنید. البته کار تنها به این نمونه‌ها ختم نشده و انواع و کاربردهای مختلفی برای روش Redirect وجود دارد. از این رو، در ادامه این مطلب با پرداختن به این سوال اساسی که ریدایرکت چیست و چه انواعی دارد، بیشتر با روند انجام این کار آشنا می‌شویم. 

ریدایرکت یکی از راه حل های مناسب برای رفع مشکلات سئو تکنیکال است

ریدایرکت چیست؟


ریدایرکت‌ که یکی از چک لیست‌های سئو تکنیکال است که از طریق آن می‌توان کاربران و موتورهای جستجو را به آدرس URL متفاوتی از آدرس مورد نظر آنان انتقال داد. این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که صفحه درخواست شده در دسترس نیست. معمولاً زمانی که نام یک وب سایت تغییر کرده و یا توسط شرکت دیگری خریداری شده، کاربران با تغییر مسیر مواجه می‌شوند. روش Redirect انواع مختلفی دارد اما پیش از آن که به انواع آن بپردازیم، بهتر است ببینیم که دلایل استفاده از این روش چیست.


دلیل استفاده از ریدایرکت چیست ؟

به‌طور کلی، دو دلیل اساسی برای استفاده از انواع ریدایرکت در زمان انتقال محتوا وجود دارد. این دلایل عبارت است از: 

  • ارائه تجربه کاربردی بهتر برای مخاطبان

قطعاً شما نمی‌خواهید که بازدیدکنندگان از وب سایت شما هنگام جستجو برای یک صفحه، با خطای 404 یا "عدم یافتن صفحه" مواجه شوند. استفاده از ریدایرکت به دلیل انتقال یکپارچه مخاطبان به صفحه جدیدی که محتوای مورد نظر آن‌ها قرار گرفته است، این مشکل را حل می‌کند. 

  • کمک به موتورهای جستجو برای بررسی سایت

موتورهای جستجو در روش Redirect متوجه می‌شوند که محتوا به آدرس جدید منتقل شده و این انتقال دائمی یا موقت است. این مسئله روی نمایش صفحات در نتایج جستجو و چگونگی نمایش و رتبه‌بندی آن تأثیر می‌گذارند. 


چه زمانی باید از انواع ریدایرکت استفاده کرد؟

حالا که می‌دانیم ریدایرکت چیست و به چه دلیل استفاده از آن اهمیت دارد، بهتر است با انواع کاربرد آن آشنا شویم. معمولاً در زمان حذف محتوای یک صفحه و یا انتقال آن به یک URL جدید، از این روش استفاده می‌کنند اما به‌طور کلی، کاربردهای زیر برای Redirect وجود دارد.  


در زمان جابجایی دامنه‌ها

اگر در حال تغییر نام تجاری کسب و کار خود هستید و دامنه سایت را انتقال داده‌اید، باید دائماً تمام صفحات موجود در دامنه قدیمی  را به دامنه جدید منتقل کنید.  این کار با Redirect کردن امکانپذیر می‌شود. 


هنگام ادغام چند وب سایت

زمانی که بخواهید چند وب سایت را در یک وب سایت واحد ادغام کنید، باید تمام URLهای قبلی را در URL جدید هدایت و منتقل کنید.  


برای تغییر HTTP به HTTPS

تغییر HTTP به HTTPS برای بهبود سئو سایت‌های وردپرسی بسیار توصیه می‌شود. این کار از طریق ریدایرکت کردن هر صفحه و هدایت منابع ناامن در HTTP به HTTPS امکانپذیر می‌شود.  


هنگام تغییر دامنه برای اجرای کمپین‌های تبلیغات

زمانی که صاحبان کسب و کار یک کمپین تبلیغاتی را برای فروش ویژه محصول یا خدمات خود راه‌اندازی می‌کنند، برای هدایت مخاطبان از دامنه همیشگی به دامنه مربوط به این کمپین، باید از انواع ریدایرکت موقت استفاده کنند.

انواع ریدایرکت


در زمان حذف محتوا یا صفحات

اگر محتوایی را از سایت خود حذف کرده و یک صفحه جایگزین برای آن ایجاد کرده‌اید، باید URL آن را به طور دائم به صفحه جدید هدایت کنید. این کار باعث می‌شود که بک‌لینک‌های مربوط به صفحه قدیمی نیز همچنان برای اهداف سئو بررسی شوند. همچنین لینک‌های داخلی و بوک‌مارک‌ها نیز همچنان کار می‌کنند.  


بررسی انواع ریدایرکت 


انواع ریدایرکت سمت سرور

ریدایرکت سمت سرور (Server-side redirect) زمانی اتفاق می‌افتد که سرور تصمیم می‌گیرد کاربر یا موتورهای جستجو را در زمان درخواست یک صفحه خاص، به چه صفحه‌ای هدایت کند. این کار با بازگردانی کد وضعیت "HTTP 3XX" انجام می‌شود.  برای بهبود سئو و اقدامات مرتبط با آن، معمولاً از این نوع ریدایرکت استفاده می‌شود زیرا در انواع تغییر مسیر سمت کاربر، اشکالاتی وجود دارد. در نتیجه برای بهینه‌سازی سئو، بهتر است از Redirect سمت سرور استفاده کنید. انواع ریدایرکت مرتبط با سرور که تحت عنوان "3XX redirects" شناخته می‌شوند، عبارت است از:


ریدایرکت 301

در این نوع تغییر مسیر، کاربران به URL جدید هدایت شده و این جابجایی دائمی منبع به موتورهای جستجو نیز اطلاع داده می‌شود.  در این روش معمولاً موتورهای جستجو آدرس URL قدیمی را به مفع آدرس جدید از فهرست بررسی‌های خود حذف کرده و رتبه صفحه یا "PageRank" صفحه اصلی را به URL جدید منتقل می‌کنند. 


ریدایرکت 302

در این نوع از ریدایرکت، کاربران به URL جدید هدایت شده و به موتورهای جستجو می‌گوید که منبع به شکل موقت جابجا شده است. در تغییر مسیر 302، موتورهای جستجو حتی با وجود هدایت URL قبلی هنوز هم آن را ایندکس می‌کنند. البته چنانچه این تغییر مسیر برای مدت طولانی‌تری طول بکشد، احتمالاً موتورهای جستجو نیز مانند ریدایرکت 301 با آن برخورد کرده و تنها URL جدید را ایندکس می‌کنند. علاوه‌براین، انتقال "PageRank" نیز اتفاق می‌افتد با این تفاوت که رتبه صفحه جدید به URL قدیمی و به عقب منتقل می‌شود. 


ریدایرکت 303

روش ریدایرکت 303 موقت بوده و کاربر را به منبعی مشابه منبع درخواست شده هدایت می‌کند. این روش معمولاً برای مواردی مانند جلوگیری از ارسال مجدد فرم در زمان انتخاب دکمه «بازگشت» در مرورگر توسط کاربر استفاده می‌شود. این نوع از تغییر مسیر معمولاً برای اهداف سئو استفاده نشده و در صورتی که از آن استفاده کنید، موتورهای جستجو آن را مانند انواع 301 یا 302 در نظر می‌گیرند. 

انواع ریدایرکت


ریدایرکت 307

این نوع از ریدایرکت مشابه نوع شماره 302 است، اما تفاوت اصلی آن‌ها، در حفظ روش HTTP (POST, GET) در درخواست اصلی در زمان تغییر مسیر است. 


ریدایرکت 308

این نوع از تغییر مسیر نیز مانند روش 301 عمل می‌کند اما روش HTTP درخواست اصلی را در زمان ریدایرکت کردن، حفظ می‌کند. گوگل نیز با این نوع از تغییر مسیر مانند روش 301 برخورد می‌کند بنابراین اکثر متخصصان سئو از همان تغییر مسیر 301 استفاده می‌کنند. 

انواع ریدایرکت سمت کاربر

در روش تغییر مسیر سمت کاربر یا کلاینت (Client-side redirect)، مرورگر تصمیم می‌گیرد کاربر به کجا هدایت شود. البته معمولاً استفاده از این نوع ریدایرکت توصیه نمی‌شود مگر در موقعیتی که هیچ روش دیگری برای استفاده وجود ندارد.


ریدایرکت 307

تغییر مسیر 307 در سمت کاربر معمولاً زمانی رخ می‌دهد که یک سایت از HSTS استفاده کند. HSTS به مرورگر کاربر می‌گوید که سرور فقط اتصالات امن (HTTPS) را باید بپذیرد و در صورتی که درخواست منابع ناامن (HTTP) از سایت انجام شود، باید تغییر مسیر داخلی 307 را انجام دهد.


ریدایرکت Meta refresh

این نوع تغییر مسیر به مرورگر دستور می‌دهد که پس از چند ثانیه کاربر را به مسیر دیگری هدایت کند. گوگل نیز این نوع از ریدایرکت را درک کرده و معمولاً با آن مشابه با تغییر مسیر 301 رفتار می‌کند. استفاده از این روش Redirect توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است برای کابر گیج‌کننده بوده و از طرف همه مرورگرها پیشتیبانی نمی‌شود. توصیه گوگل این است که از روش تغییر مسیر 301 به جای این روش استفاده کنید. 


ریدایرکت جاوا اسکریپت 

همانطور که از نام این شیوه از انواع ریدایرکت مشخص است، از جاوا اسکریپت برای فرمان دادن به مرورگر در هدایت کاربران به URL جدید استفاده می‌کند. برخی از افراد معتقدند که این روش منجر به بروز مشکلاتی در موتورهای جستجو می‌شود زیرا برای مشاهده تغییر مسیر، باید صفحه را رندر کنند. اگرچه این عقیده صحیح است، اما معمولاً برای موتور جستجوی گوگل مشکلی ایجاد نمی‌شود، زیرا سرعت رندر کردن صفحات در آن بسیار بالا رفته است. البته این مشکل در موتورهای جستجوی دیگر ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود. 

به‌طور کلی، توصیه می‌شود که در صورت امکان از ریدایرکت‌های 3XX استفاده کنید اما اگر تغییر مسیرهای مرتبط با سمت کاربر تنها گزینه شما هستند، نوع جاوا اسکریپت نسبت به سایر روش‌ها بهتر است.  

سخن پایانی

تغییر مسیرها یا ریدایرکت می‌تواند ابزار بسیار مهمی از نظر بهینه سازی سئو باشد زیرا به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند صفحات صحیح وب سایت را پیدا کنند. این تغییر مسیرها بسیار ساده بوده و انواع مختلفی دارند که می‌توانید بسته به اهداف خود، هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. بسته به نوع تغییر مسیر که می‌خواهید دائمی یا موقتی باشد، می‌توانید از ریدایرکت‌های سمت سرور 301 و 301 استفاده کنید. البته انواع دیگری از تغییر مسیر وجود دارد اما به‌طور کلی، این دو روش بیشتر از سایر روش‌ها توصیه می‌شوند. در این مطلب سعی کردیم تا با بررسی این که ریدایرکت چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد، شما را با انواع آن آشنا کنیم. در دوره آموزش سئو در اصفهان ما این مبحث را به طور کامل و با جزییات دقیق و کاملی آموزش می‌دهیم. 

سوالات متداول

کاربرد ریدایرکت چیست؟

زمانی که یک صفحه به دلیل حذف محتوا، تغییر دامنه یا هر دلیل دیگر در دسترس نیست، از ریدایرکت برای هدایت صفحه درست استفاده می‌شود.

به چه دلیل باید از ریدایرکت استفاده کرد؟

استفاده از ریدایرکت‌ها معمولاً به دلیل ارائه تجربه کاربری بهتر و همچنین برای کمک به موتورهای جستجو برای ایندکس کردن سایت انجام می‌شود. 

چند نوع ریدایرکت وجود دارد؟

به طور کلی، انواع تغییر مسیر یا همان Redirect به دو دسته سمت سرور و سمت کاربر تقسیم می‌شود. دسته اول شامل انواع ریدایرکت‌های 301، 302، 303، 307 و 308 است. دسته دوم نیز از سه نوع 307، جاوا اسکریپت و Meta Refresh تشکیل شده است. 

چرا استفاده از Meta Refresh Redirect توصیه نمی‌شود؟

از آنجایی که استفاده از این روش ممکن است برای کاربر گیج کننده بوده و توسط برخی موتورهای جستجو پشتیبانی نمی‌شود، استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

آیا استفاده از تغییر مسیر جاوا اسکریپت برای گوگل مشکلی ایجاد می‌کند؟

از آنجایی که این نوع از ریدایرکت‌ها منجر به رندر کردن صفحه می‌شوند، استفاده از آن‌ها ممکن است برای موتورهای جستجو مشکل‌ساز باشد. اما گوگل به دلیل سرعت بالای رندر کردن، معمولاً با مشکل مواجه نمی‌شود.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close