همه چیز درباره کاربرد رنگ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی در طراحی ساختمان و نمای داخلی منزل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دکوراسیون داخلی اولین و مهم ترین محیطی است که انسان با آن در ارتباط و تعامل است. ویژگی های ظاهری این محیط می تواند به شکل گسترده ای بر روی احساسات، عواطف، خلق و خو و روح و روان انسان اثر بگذارد.

 

انتخاب رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی منزل بسیار مهم است. رنگ های گرم در این میان انتخاب بسیاری از افراد برای طراحی دکوراسیون داخلی هستند. این رنگ ها به دلیل شور و حرارتی که دارند، انتخاب بسیار مناسبی برای طراحی دکوراسیون داخلی خصوصا در فصل زمستان هستند. در ادامه قصد داریم با رنگ های گرم آشنا شده و استفاده از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی را بررسی کنیم. 

 

همه چیز درباره کاربرد رنگ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی

 

تاثیر رنگ دکوراسیون داخلی بر روی انسان

رنگ ها تاثیر زیادی بر روی زندگی انسان ها دارند. شناخت دقیق تر این تاثیرات سبب شده است تا مطالعات جدی تری در این زمینه صورت گرفته و حوزه ای به نام روانشناسی رنگ ها پدید آید. این حوزه به طبقه بندی رنگ ها و تاثیر آن ها بر روح و روان انسان ها می پردازد. این رنگ ها می توانند به راحتی ما را افسرده و ناراحت کنند، شاد و سرزنده کنند یا حتی باعث آرامش و رفاه ما شوند.

 

اگر در حوزه طراحی دکوراسیون داخلی یا معماری و عمران فعالیت می کنید یا هم اکنون می خواهید به این عرصه وارد شوید، با دوره آموزش نرم افزار طراحی و دکوراسیون داخلی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به مدیریت ماکان آریا پارسا و اخذ مدرک دوره نرم افزار طراحی دکوراسیون داخلی، می توانید علاوه بر تسلط بر حوزه طراحی دکوراسیون داخلی، با رنگ ها و نحوه به کار گیری آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی نیز آشنا شده و بر آن مسلط شوید. در ادامه با رنگ های گرم، ویژگی های آن ها و نحوه به کار گیری آن ها آنشا خواهیم شد.

 

رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی

رنگ ها به طور کلی به دو دسته سرد و گرم تقسیم بندی می شود. هر رنگی در چرخه رنگ بر حسب جایگاه و ساختار می تواند به یکی از این دو دسته نزدیک تر یا دور تر شده و نام سرد یا گرم بگیرد. هر کدام از این رنگ ها از کد رنگ های مختلف و متنوعی تشکیل شده اند که ویژگی های منحصر به فردی به هر کدام از آن ها می دهد.

 

رنگ های گرم همان طور که ممکن است از نام آن ها مشخص باشد، تداعی کننده خورشید، آتش و گرما هستند. سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد را می توان رنگ های گرم دانست. ترکیبات این رنگ ها با رنگ های دیگر و تناژ های مختلف آن ها نیز می توانند به عنوان رنگ های گرم کاربردهای مختلفی داشته باشند.

 

همه چیز درباره کاربرد رنگ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی

 

ویژگی های رنگ های گرم

رنگ های گرم در قسمت بالایی دایره رنگ می باشند و همان طور که گفته شد معمولا از رنگ های قرمز، نارنجی و زرد تشکیل شده اند. این رنگ ها شاداب و پر حرارت بوده و تاثیرات زیادی بر روی بدن و ذهن انسان می گذارند.

 

رنگ های گرم باعث ترشح آدرنالین در بدن شده و هچنین تعداد تنفس، دمای بدن وضربان قلب را بالا می برند. این رنگ ها پر انرژی و فعال بوده و احساس گرمای خاصی به شما می دهند. از آن طرف نیز هر چه قدر در ترکیب با سایر رنگ ها باشند، میزان تاثیر گذاری و انرژی آن ها کاهش می یابد. در ادامه هر کدام از رنگ های گرم را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

 

رنگ قرمز:

رنگ قرمز از دل آتش برمی آید. این رنگ حرارت بخش و پر انرژی بوده و اشتیاق، قدرت، هیجان و انرژی می بخشد. رنگ قرمز همچنین تهییج و تحریک کننده بوده و باعث افزابش اشتها می شود. دلیل به کار رفتن زیاد آن در رستوران ها و فست فود ها نیز همین موضوع است. به کار رفتن این رنگ در اتاق های نشیمن می تواند صمیمت را افزایش داده و باعث نزدیک شدن افراد به یکدیگر شود.

 

رنگ قرمز همچنین تحرک و فعالیت را تحریک کرده و انسان ها را فعال تر می کند.  معمولا از این رنگ برای خنثی کردن و حرارت دادن به دکوراسیون و وسایل در ترکیب با رنگ های دیگر استفاده می کنند، به کار رفتن آن به تنهایی و به شکل پر رنگ می تواند تاثیرات منفی بگذارد. به کار رفتن تنهایی آن می تواند جریان خون را افزایش داده و موجب پرخاشگری و عصبانیت شود.

 

از این رو در به کار بردن این رنگ می بایست احتیاط لازم را داشته و با مشورت و راهنمایی آن را صورت داد. زرشکی، جگری، شرابی، سرخابی و ارغوانی جز طیف های رنگ قرمز بوده و می تواند در تزئین دکوراسیون داخلی و رنگ وسایل مختلف به کار روند. 

 

رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی تقریبا تمام ویژگی های رنگ قرمز را دارا می باشد اما تندی و خشمگینی آن را ندارد. از این رو گزینه و جایگزینی مناسب برای رنگ قرمز است. کار اصلی این رنگ انرژی و نشاط دادن است. نارنجی رنگی گرما بخش است که می تواند به عنوان رنگی ایده آل در طراحی دکوراسیون داخلی به کار رود.

 

نارنجی همچنین موجب تحکیم روابط و افزایش نشاط بین افراد می شود. به کار بردن رنگ نارنجی به تنهایی موجب افزایش شادی و نشاط در محیط شده و تداعی کننده حرارت و گرما آتش در منزل است. اگر تمایلی ندارید نارنجی را به تنهایی به کار ببرید، می توانید نارنجی کرم، نارنجی گوجه ای و یا نارنجی روشن یا تیره را به کار برده و از مزایای این رنگ جذاب در منزل خود لذت ببرید. 

 

رنگ زرد:

رنگ زرد رنگی شادی آفرین و جذاب است که تداعی کننده گرمای خورشید می باشد. رنگ زرد موجب شادی، شور و خلاقیت می شود. این رنگ طرفداران بسیاری در میان مردم داشته و هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر رنگ ها به کار می رود. رنگ زرد متعادل ترین رنگ در میان رنگ های گرم بوده و به شکل گسترده ای می توان از آن در طراحی دکوراسیون داخلی بهره برداری کرد.

 

شیری، کرمی و نخودی از زیر مجموعه های جذاب رنگ زرد هستند که به شکل گسترده ای در منزل به کار می روند. همچنین رنگ زرد تثبیت کننده و متعادل کننده رنگ ها می باشد و در ترکیب با رنگ های گرم دیگر می توانند آن ها را دل پذیر تر و جذاب تر کند. 

 

همه چیز درباره کاربرد رنگ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی

 

به کار بردن رنگ های گرم درطراحی دکوراسیون داخلی

همان طور که گفته شد، به کار بردن رنگ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی می تواند به دو صورت انجام شود. حالت اول این گونه است که می توان آن ها را به تنهایی و به صورت خالص در طراحی دکوراسیون داخلی یا اشیا و لوازم منزل به کار برد، حالت دوم هم این گونه است که می توان آن ها را به صوت تناژی در ترکیب با سایر رنگ ها به کار برد. البته هیچ گونه قانونی در این زمینه وجود نداشته و به کار گیری رنگ های گرم می تواند به شکل دلخواه و مقدار مورد نیاز به کار رود.

 

اما لازم است که از ویژگی ها و خصوصیات هر کدام از این رنگ ها آگاه بوده و با توجه به آن ها در انتخاب و به کار گیری رنگ ها تصمیم گیری کنید. در انتخاب و به کار گیری رنگ های گرم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود، به ویژگی های خلقی و روحی خود نیز دقت کرده و مطابق با آ نها رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین لازم است به ابعاد منزل، میزان نور گیری آن، تعداد پنجره ها و چیدمان وسایل نیز دقت کرده و آن ها را نیز در انتخاب و به کار گیری رنگ های گرم مد نظر قرار دهید. 

 

در این جا لازم است یادآور شویم هدف اصلی شناخت این رنگ ها و یادگیری نحوه به کار بردن آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی، برای بهینه سازی ارتباط انسان با محیط زندگی، شناخت جنبه های روحی روانی رنگ ها و طراحی محیطی ایده آل برای رسیدن به نهایت احساسات مفید و دوری از بروز احساسات و تاثیرات غیر مفید همچون افسردگی است. در نتیجه در به کار بردن این رنگ ها در طراحی دکوراسون داخلی لازم است نهایت دقت را به خرج دهید.

 

همان گونه که رنگ های مناسب و درست می توانند احساسات خوب به انسان منتقل کرده و زندگی او را بهتر و با کیفیت تر سازند. به کار گیری رنگ های نادرست نیز می تواند مشکلات بسیاری را پدید آورده و بر روی روح، روان و جنبه های مختلف زندگی انسان تاثیر منفی بگذارد. لازم است تمامی جوانب را در نظر گرفته و با آگاهی کامل از این رنگ ها و ویژگی های آن ها نسبت به طراحی دکوراسیون داخلی اقدام کنید.

 

رنگ های گرم را کجای منزل به کار ببریم؟

 

هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود نداشته و می توانید از رنگ های گرم در تمامی بخش های خانه همانند اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپرخانه و حتی راهرو استفاده کنید. اولین جایی که ممکن است در طراحی دکوراسیون داخلی و به کار گیری رنگ های گرم مورد توجه قرار گیرد، دیوراها و سقف منازل است. با به کار بردن رنگ های گرم مناسب در این بخش های می توانید حرارت و شور و نشاط را به اتاق نشیمن هدیه دهید.

 

لازم به ذکر است رنگ های گرم برای اتاق های بزرگ مناسب تر بوده و باعث نزدیک تر دیده شدن اشیا و وسایل می شود. می توانید این رنگ های گرم را به تنهایی، تنالیژه و ترکیبی یا در اجزایی همانند کاغذ دیواری بر روی اتاق و سقف به کار برید. همچنین در ترکیب وسایلی همچون کمد، صندلی، میز یا سایر وسایل نیز می توانید رنگ های گرم را در ترکیب با سایر رنگ ها برای انرژی بخشی و حرارت دادن به منزل به کار ببرید.  رنگ های گرم را همچنین می توانید در طراحی پرده ها نیز به کار ببرید. پرده های چون در تماس مستقیم با نور می باشند بهتر است که رنگ های گرم متعادل تر همچون نارنجی کم رنگ، زرد، شیری یا کرمی انتخاب شوند.

 

مبلمان و سایر وسایل را نیز می توانید با انتخاب تنالیته هایی از قرمز، زرد یا نارنجی انتخاب و به اتاق نشیمن و یا مهمانی منزل خود شور و حرارت دهید. با ثبت نام در دوره نرم افزار طراحی دکوراسیون داخلی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می توانید با یک تیر دو نشان زده و علاوه بر یادگیری طراحی دکوراسیون داخلی، با انوع رنگ ها و نحوه به کار گیری و استفاده آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی نیز آشنا شوید.

 

با اخذ گواهینامه نرم افزار طراحی دکوراسیون داخلی می توانید در شغل جذاب و پر درآمد طراحی دکوراسون داخلی مشغول به کار شده و کسب درآمد کنید. لازم به ذکر است مدرک نرم افزار طراحی دکوراسیون داخلی صادر شده توسط موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close