روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی | رنگ ها در زندگی هر شخصی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و استفاده از آن ها در دکوراسیون داخلی می تواند رنگ و حسی تازه به روح خانواده ببخشد. علاوه بر این، انتقال احساسات باعث شده تا فرد سلامت روحی خود را بازیابی کند. جالب است بدانید که هر کدام از رنگ ها، تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و در همان لحظه است که واکنش های متفاوتی از شخص منعکس می شود. حال اگر این بخش در منازل و دکوراسیون خانگی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر بخشیدن زیبایی تکرار نشدنی در لحظه لحظه محل زندگی، تاثیرات روانی ویژه ای را بر روی روحیه افراد می گذارد. همان طور می دانید انجام این کار ممکن است راحت نباشد و افراد  برای تشخیص رنگ های مناسب هر قسمت از خانه، نیاز به آموزش طراحی و دکوراسیون داخلی دارند. درنتیجه آموختن نکات درباره روان شناسی رنگ ها، یکی از فاکتور های مهم در زیبا سازی منازل و دکوراسیون داخلی می باشد. برای مثال به عنوان یک طراح باید بدانید که انتخاب رنگ در دیوار و سقف، از لحاظ روانی باید باهم در تمایز باشد. به همین دلیل است که بایستی این امور به دست یک فرد متخصص انجام شود. برای اینکه در انتخاب رنگ ها و تناسب آن ها، دچار اشتباه نشوید، بهتر است در دوره طراحی و دکوراسیون داخلی ثبت نام کرده و در آن شرکت کنید. زیرا اگر فردی بدون دانش و اطلاعات قبلی روان شناسی، وارد این حرفه شود،  به راحتی می تواند بر روح و روان فرد تاثیر بدی بگذارد.

تاثیر رنگ ها در زندگی و روان شناسی

ممکن است تا به حال به این نکته توجه نکرده باشید، ولی بهتر است بدانید که رنگ ‌ها در تغییر روحیه‌ی انسان ها، قدرت شگفت‌انگیزی دارند. همان طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، در حالت کلی استفاده از رنگ‌ها در روح و روان فرد و حتی انتقال احساسات تاثیر بسزایی دارد. هر کدام از رنگ ها به طور جداگانه، از جمله، رنگ های شاد، ملایم، رنگ ‌های غمگین و رنگ‌ هایی که جلا دهنده روح هستند، اثری متفاوت در روحیه فرد خواهند گذاشت. برای مثال رنگ های روشن به انسان حس زندگی می دهد و رنگ های غمگین باعث می شوند تا تمام غم و  غصه های دنیای فانی به سراغتان بیاید و ناخودآگاه، دچار افسردگی شوید. شاید برای شما عجیب باشد ولی بارها در میان عموم مردم دیده شده که آن ها به صورت غیر مستقیم، با رنگ ها ارتباط برقرار می کنند. همان طور که می دانید، ما در مکان‌های متفاوتی زندگی می کنیم که شامل منزل، اداره ها، فروشگاه‌های مختلف، باشگاه‌های ورزشی می شود که هر کدام دارای دکور و استایل متفاوتی می باشند. بنابراین استفاده از رنگ ها در هر مکانی به صورتی گوناگون باید قرار داده شود. در ارتباط با دکوراسیون داخلی،  تنها مهارت و تخصص فرد طراح است که در ظاهر منازل دیده می شود و علاوه بر این، رنگ‌ها  به عنوان عنصر ویژه‌ در این بخش، موجب می شوند تا همه لوازم را از هم متمایز کنند. در نتیجه انتخاب رنگ ها نقش اساسی در تغییر روحیه دارد و همه مکان ها نیز بر اساس شکل و طرح خاصی که طراح دکوراسیون آن را با رنگ، هماهنگ دیده، انتخاب خواهند شود. نکته جالب اینجاست که رنگ ها در روحیه هر فردی به گونه ای متفاوت اثر می گذارند، اما تاثیرات اصلی و اساسی آن ها، در واقع یکسان است. برای مثال، رنگ هایی که در طیف قرمز قرار گرفته اند، رنگ های گرم و رنگ های در نظر گرفته شده در طیف آبی، رنگ سرد نامیده می شوند. در حالت کلی نمی توان نتیجه ای کلی گرفت که این رنگ فرد را دچار افسردگی و دیگری باعث شادابی می شود. ممکن است بر اساس شرایط متفاوت،  نیز نتیجه تغییر کند.

 

دوره دکوراسیون داخلی


اثرات رنگ ‌ها در دکوراسیون داخلی 

همان طور که می دانید، رنگ ‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری، می‌توانند در سیستم نور پردازی منازل، نیز مؤثر واقع شوند. اگر بخواهید از کالکشن رنگ ‌های تیره استفاده کنید، ممکن است محیط داخلی منزل تان تیره‌تر به نظر برسد. در حالی که که رنگ ‌های روشن باعث می شود تا نور محیط افزایش یابد. اگر بیاد داشته باشید، در کتاب های علوم مدرسه، با موضوع بازتاب نور تا حدودی آشنا هستید. علاوه بر این، رنگ‌ های تیره نور را به خود جذب می‌کنند و به ازای گرم کردن محیط، آن را بسیار تیره و تاریک نشان می دهد. برخی از مکان های خانه برای نگه داشتن  مواد غذایی بایستی از رنگ تیره استفاه شود، ولی در مکان های همچون اتاق خواب بهتر است رنگ روشن و شاد بکار برود. همچنین رنگ ‌ها می‌توانند تاثیر بسیاری روی احساسات ما بگذارند. احساسات مختلفی مانند هیجان، شور و شادی، آرامش و غم و شامل آن می شود. بنابراین شناخت رنگ‌ها و استفاده‌ی به جا از آن‌ها یک هنر می باشد که با شرکت در دوره دکوراسیون داخلی تکمیل می شود. طراح موظف است تا تئوری رنگ‌ها را به درستی بکار ببرد. و آن را به گونه‌ای طراحی کند که بتواند بر احساسات افراد، تأثیرات مطلوب بگذارد و آن را نیز مدیریت کند. در بخش های بعدی می خواهیم تاثیر رنگ ها را در دکوراسیون منازل مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی دکوراسیون منزل با رنگ آبی

یکی از رنگ های روشن جعبه مداد رنگی هر فرد، آبی است که می تواند از چندین نوع تشکیل شده باشد. جالب است بدانید که ترکیب رنگ آبی و رنگ زرد بسیار جذاب خواهد شد و اگر آبی را در ترکیب با رنگ صورتی کم رنگ قرار دهید، سبز نعنایی و آبی کم رنگی به وجود می آید و در صورت استفاده،  آرامش خوبی را برای اتاق کودکان فراهم می کند. رنگ آبی ایجاد کننده محیطی محافظه کارانه و متعادل است و برای قسمت های پذیرش هتل و دیگر مکان های مهم، مناسب می باشد. آبی در زمانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد تا بتواند به تنهایی و در طیف های مختلف رنگ آبی، نمایش داده شود و محیطی آرام، ایده آل و همچون آسمان را ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، این رنگ بیشتر برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی مناسب می باشد.

دکوراسیون منزل و زیباسازی با رنگ بنفش

رنگ بنفش رنگی است که خاطر آرامش و ملایم بودن برای اتاق خواب دخترها مناسب بوده و همراه با صورتی به عنوان رنگ دخترانه شناخته می شود. به همین دلیل است که در دکوراسیون داخلی کمتر می توان آن را مشاهده کرد. نکته جالب این است که بنفش برای محیط های کار و آموزشی مناسب می باشد و اگر در کنار رنگ زرد قرار گرفته شود، ایجاد کننده حس قوی و جذاب خواهد بود. بهتر است رنگ بنفش به عنوان روکش مبلمان استفاده شود تا اثر خیره کنندگی  و جذابیت خود را برجای بگذارد.

تغییر کوراسیون منزل با رنگ صورتی

بسیاری از افراد مخصوصا دخترها به رنگ صورتی علاقه مند هستند، اما معمولا خانواده ها این رنگ را برای دکوراسیون منزل شان انتخاب نمی کنند.  صورتی رنگی آرام بخش می باشد و رنگ تند و تیره آن باعث می شود تا  احساسات فرد برانگیخته شود. همان طور که در جامعه مشخص است، صورتی بیشتر مورد پسند دختر بچه ها است. بهتر است امتحان کرده و صورتی را با قهوه ای شکلاتی ترکیب کنید،  رنگی  که ساخته شده، بسیار جذاب است و حس صمیمیت را در بین خانواده به وجود می آورد. اما معمولا آقایان از این رنگ لذت نمی برند و آن را رنگی دخترانه تلقی می کنند. از این رو به خانم ها توصیه می شود تا در هنگام انتخاب رنگ برای منزل با همسرانشان مشورت کنند.

 

دوره دکوراسیون داخلی

دکوراسیون منزل و طراحی با رنگ سبز

رنگ سبز جزو دسته رنگ هایی است که از طبیعت و گل و گیاه گرفته شده است. یکی از نکاتی که طراح دکور از آن استفاده می کند توجه به محیط و انتخاب رنگ هماهنگ با آن است. این دانش بدون دلیل به وجود نیامده و فرد از آموزش طراحی دکوراسیون داخلی در مجموعه ای معتبر همچون موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان بهره مند شده است. رنگ سبز برای دکوراسیون منزل گزینه ای بسیار  مناسب به شمار می رود. این رنگ را می توان با با تمام رنگ ها ترکیب کرد و ظاهر فوق العاده ای به آن بخشید. از رنگ سبز برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی استفاده می شود زیرا حس آرامشی دوچندان را برای فرد و خانواده اش به ارمغان می آورد. ترکیب رنگی سبز با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش بسیار زیاد خواهد شد.

دکوراسیون منزل و طراحی با رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای همیشه مورد استفاده عموم بوده و هست و در اکثر دکوراسیون های منازل مورد استفاده قرار می گیرد. اگر رنگ قهوه ای را با رنگ های زرد، سفید و صورتی ترکیب کنید، زیبایی بسیاری را به محیط خواهید بخشید، و جالب است بدانید که این رنگ و انواع ترکیب های رنگی اش، ثبات و آرامش را به وجود می آورد. همان طور که در اکثر خانه های جدید و قدیمی می بینید، بسیاری از  مبلمان به رنگ قهوه ای و چوبی تهیه شده اند. و یا حتی قاب عکس ها نیز در طرح و نقش های قهوه ای قابل مشاهده هستند. از این رو طراح بایستی تمامی رنگ ها را بشناسد و با دریافت مدرک دکوراسیون داخلی و طراحی، شناخت کاملی نسبت به روان شناسی رنگ ها و متناسب بودن آن با محیط ها، به دست آورد.

تغییر دکوراسیون منزل با رنگ مشکی

استفاده از رنگ مشکی در هر فرهنگ متفاوت است و برخی از کشور ها آن را رنگی تیره و نماد غم می شمارند. در حالی که در فرهنگی همچون ژاپن، این رنگ نمادی دیگر دارد و در منازل آن ها بسیار مورد استفاده قرار گرفته می شود. ترکیب رنگی قرمز و مشکی بسیار خیره کننده و زیبا خواهد بود. بنابراین فرد بایستی از طراحی کمک بگیرد که بداند کدام رنگ در کدام فرهنگ ارجعیت دارد و می توان آن را در تمام بخش های زندگی بکار گرفت. رنگ مشکی به دلیل خنثی بودن با هر رنگی می تواند ترکیب شود. جالب است بدانید که اگر قصد دارید به کسی بی توجهی کنید، بهتر است از رنگ مات استفاده کنید.

دوره دکوراسیون داخلی

زیبا کردن دکوراسیون منزل با رنگ زرد

از افراد متخصص در این زمینه سوال کنید، متوجه می شوید که رنگ زرد برای زیبا سازی اتاق ناهارخوری استفاده می شود. این رنگ یکی از رنگ هایی است که فرد با دیدن آن، اشتهایی بسیار به سراغش می آید. کرم نباتی یکی از زیر شاخه های رنگ زرد، برای اتاق نوزادان مناسب بود و شادی را به همراه می آورد. این رنگ دارای حس مثبتی است که باعث تقویت حافظه شده و به بهبود عملکرد مطالعه کمک می کند. بهتر است برای ترکیب رنگ زرد با دیگر رنگ ها احتیاط کنید. این جاست که شناخت رنگ ها بسیار مهم تلقی شده و فرد علاقه مند بایستی نسبت به دریافت گواهینامه طراحی و دکوراسیون داخلی در مجموعه ای حرفه ای همچون موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، اقدام کنند.

تغییر در دکوراسیون منزل با رنگ قرمز

همه رنگ قرمز را رنگ شادی و شور و نشاط می شناسند و اغلب برای جشن ها و مراسم های شاد، بکار گرفته می شود. این رنگ نماد به وجود آوردن هیجان است و احساس قدرت بسیاری را شخص ایجاد می کند. جالب است بدانید که رنگ قرمز در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان رنگ خوش شانسی شناخته می شود. از این جهت بهتر است برای بهره وری بیشتر از رنگ قرمز، روان شناسی و ترکیب درست رنگی آن ها بر اساس فرهنگ و محیط مورد نظر، صورت گرفته شود. بنابراین اگر شخصی موفق شود و گواهینامه طراحی دکوراسیون داخلی را اخذ کند، فرصتهای شغلی بسیاری برای وی پیش می آید.

نکاتی مهم درباره انتخاب رنگ مناسب در هر بخش خانه

همان طور که در قسمت های قبلی گفته شد، رنگ ها یکی از عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی و نحوه چیدن وسیله ها هستند، و بیشترین تاثیر را بر حس و حال فرد می گذارد. از این روبهتر است رنگ ها شناخته و بدانید در کدام یک از بخش های خانه، بیشتر از آن استفاده کنید.

  • رنگ آشپزخانه
    آشپزخانه محیطی است که همه اعضای خانه در آن جمع می شوند، از این رو بایستی مکانی شاد باشد و به افراد انرژی مثبت بدهد. پس رنگ زرد که شادی آور است، گزینه مناسبی برای آشپزخانه می باشد. علاوه بر زرد، خاکستری نیز می تواند یک انتخاب عالی برای این مکان باشد. فقط برای برجسته کردن رنگ خاکستری، رنگ های گرم را بکار ببرید. سومین رنگ که رنگ طبیعت نیز نامیده می شود، سبز است که آرامشی خاص را برای خانواده طلب کرده و به طور طبیعی انرژی روزانه شخص را تامین می کند.
  • رنگ اتاق نشیمن
    اتاق نشیمن محلی است که گاهی اوقات در آن از مهمان ها پذیرایی می کنید و خود نیز ساعات آزاد خود را در آن سپری می کنید. پس بدون شک بایستی رنگی انتخاب شود که به محل زندگی آرامش ببخشد. یکی از این رنگ ها بنفش کم رنگ و ملایم است که می توان از آن برای نقاشی های دیواری و یا کوسن ها استفااده کرد. رنگ آبی نیز آرامش بخش و خنک است و اتاق نشیمن را به روز بهاری و یا اقیانوسی منجمد تشبیه می کند. رنگ سبز نیز گزینه ای مناسب است، به شرطی که رنگ سبز آن تیره باشد و در کنار وسایل روشن تر قرار گیرد. 
  • رنگ پذیرایی
    اتاق پذیرایی مکانی است که در آن از مهمان های خود پذیرایی کرده و معمولا برای آن ها، غذا سرو می کنید، بنابراین باید رنگی انتخاب شود که هیجان انگیز و انرژی زا باشد، زیرا فرد مهمان ممکن است با شما رابطه خاصی نداشته باشد و محیط را سرد تلقی کند. پس استفاده از رنگی مانند قرمز، به او احساس راحتی خواهد داد. دومین رنگ که اشتهای شخص را تحریک می کند و همچنین بالا برنده گرما، طراوت و تازگی در خانه و محل پذیرایی است.

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان و مدرک طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ‌ها در حالت کلی به دو دسته‌ی کلی گرم و سرد تقسیم شده و هر کدام از آن ها به طور جداگانه ای، بر احساسات و روان فرد تاثیر می گذارند.  رنگ‌های گرم باعث انتقال هیجان را به انسان می شود و رنگ‌های سرد احساس خونسردی و آرامش را در فرد القا می‌کند. علاوه بر این، شرکت در دوره طراحی منازل و دریافت گواهینامه دکوراسیون داخلی و زیبا سازی خانه ها، با استفاده از موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، مزیت های بسیاری دارد و علاوه بر این، تمام مطالب و اطلاعات بر پایه نیاز های دانش پذیران و فراگیران تهیه شده است. این موسسه معتبر، با کسب کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سوي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که يکي از معتبر ترين مراکز در حوزه صدور مجوزهاي آموزشي مي باشد، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشی و صدور گواهينامه طراحی دکوراسیون داخلی، کرده است. علاوه بر این موارد ذکر شده، تیم پشتیبان و دلسوز ما از ابتدای شروع آموزش شما را تا انتهای دوره با صبر و حوصله فراگیران را همراهی می کنند و به پاسخگوی تمامی سؤالات شما هستند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close