مراحل مدیریت پروژه

مراحل مدیریت پروژه
مدیریت پروژه چیست ؟

مدیریت پروژه به معنای هدایت و برنامه ریزی در مراحل فرآیند پروژه است که دارنده زمان و هزینه می باشد.
پروژه به مجموعه کارهایی می گویند که برای رسیدن به هدف های مشخصی تدوین می شود. یا می توان اینگونه تعریف کرد که پروژه عملکردهایی است که باید در زمان های از قبل تعیین شده، با بودجه دردسترس داشته به مرحله انجام گیری برسد. برای موفقیت در هر پروژه باید عنصرهای تعیین شده از قبل را همانند زمان ، بودجه، کیفیت مد نظر قرار داد و نادیده گرفتن هر یک از این عوامل می تواند پروژه را به مرحله ناتمام برساند.
می توان گفت در هر یک از شرکت ها و سازمان ها با پروژه مواجه می شویم که موارد اشتراکی در پروژه شامل طرح و قانون است.

دوره آموزشی مدیریت پروژه با نرم افزار MSP

نرم افزار مدیریت پروژه در سازمان ها استفاده می شود

تعریف مدیریت پروژه

برای انجام پروژه از تکنیک ها و ابزارهای مخصوص در کار استفاده می شود. در واقع نظارت، پیاده سازی با دقت بالا و کامل یافته تعیین شده برای پروژه است به نحوی که پروژه هنگام بیرون رفتن از برنامه بتوانند بودجه اقتصادی کار را مشخص نماید و به بهترین حالت ممکن در جهت اولیه خود برگرداننده شود. 
مشخص سازی کنترل پروژه از عواملی زیر پیروی می نماید : مشخص کردن حالت واقعی پروژه ، مقایسه با حالت واقعی با نقشه و در نظر داشتن کارهای درست اولیه از عوامل مشخص شده است.

تعریف برنامه ریزی و کنترل پروژه 

برنامه ریزی فرآیندی می باشد که با مشخص سازی کارها، عملکردهای مورد لازم را برای به انجام رسانی هر فعالیتی و کیفیت مشخص شده برای هر کاری دانست. کنترل پروژه در مسیر نگهداری پروژه برای رسیدن به یک برابری اقتصادی بین مواردی همچون زمان ، کیفیت، در انجام پروژه که از عوامل و سبک های مختلف در انجام آن ضروریست استفاده می گیرد. 
در اصل کنترل پروژه ، برای به انجام رساندن برنامه ریزی های تعیین شده برای پروژه است به صورتی که بعد از خارج شدن از برنامه بتوانند الگوهای اقتصادی و برهان های کارها، پروژه را به حالت ممکن در طول جهت برگرداند. 
کارکرد مدیریت پروژه :
همان جور که در تعریف های فوق بیان شده است. مدیریت پروژه فعالیت هایی را برای برنامه ریزی و هدایت پروژه به موارد مشخص شده هدایت می نماید، که این اهداف می تواند بر اساس جذب مشتری و در نظر گرفتن عواملی همانند کیفیت و هزینه پایبند باشد.
 در مرحله ابتدایی ابزارها و راه های به کار گرفته شده در مدیریت هزینه بر و زمان بر هستند. مدیریت پروژه فقط برای سریع تر به انجام رساندن پروژه کمک کند. مدیریت پروژه روشی برای به کارگیری درست از نیروی انسانی و تجهیزات و ابزارات در جهت صحیح یک کار جدید ، منظور از کاری که باید همان ابتدا به درستی انجام گیرد، می باشد.
 مدیریت پروژه با مدیریت بر اساس پروژه ، شیوه ای اساسی در مدیریت است، که با مواجه شدن با فعالیت های تازه و ایجاد برابری در توجه به محدوده پروژه، بودجه و کیفیت در قالب زمان و در محیطی پر از ریسک در نظر گرفته می شود. 
هدف از آموزش مدیریت پروژه از فن پردازان در این است که بتواند مدیرانی قوی در برخورد با مشکلات آماده نماید و همچنین برای مقابله با کارهای جدید و محیطی جدید آشنا سازد.
استانداردهای مدیریت : 
با پیشرفت و توسعه بخشیدن به بخش تجاری و همچنین شرکت های و پروژه ها ، در حال حاضر استانداردهایی در نظر گرفته می شود که برای کار مهم است. استانداردها با مشخص سازی فعالیت ها بین هر یک و چگونگی به انجام رسانی آن ها به عنوان یک مدیر برای بقیه اعضای پروژه در ناهماهنگی ها مورد توجه قرار گرفته می شود.
توان استانداردها در کامل بودن آن هاست، ساده بودن مصرف کنندگان ضمانتی برای درستی کارها است به صورتی که با توجه به در نظر گرفتن شرکت ها ساخت و تولید و توسعه بازارهای کار، مدیران پروژه با بهترین شیوه مدیریت پروژه آشنا می شوند همچنین با در نظر گرفتن این عوامل ها می توانند در به انجام رساندن برنامه کمک نمایند.

مدیریت پروژه بر اساس زمان و هزینه انجام می شود

استانداردهای مدیریت پروژه PMBOK :

- مدیریت یکپارچگی پروژه : برای تعریف روش های مورد لازم برای اطمینان از درست بودن مراحل پروژه است که شامل : شروع پروژه ، اجرای برنامه و به اتمام رساندن پروژه است.
- مدیریت محدود پروژه : تعریف از راه های به کارگیری پروژه برای اطمینان از درستی تمامی راه ها و با در نظر گرفتن آن که دیگر فعالیت های اضافه به کار گرفته نمی شود ، است و در بر گیرنده گمان داشتن توسعه پروژه ، قلمرو توسعه و کنترل ، توضیح کارها و کنترل دهی آن ها می باشد.
- مدیریت زمان پروژه : برای هر پروژه ای لازم است که مدت زمانی نیز تعیین گردد تا بتوانیم تخمین بزنیم کی پروژه به اتمام می رسد که شامل مواردی همچون ، فعالیت ها، ارزیابی طول زمان کارها ، تدوین برنامه زمانی و کنترل زمانبندی می باشد.
- مدیریت هزینه پروژه : برای هر پروژه ای لازم است یک بودجه از قبل مشخص گردد تا بدانیم در تدوین این هزینه در نظر گرفته شده پروژه خاتمه پیدا می کند این مورد، مواردی را مورد توجه قرار می دهد که شامل هزینه ، بودجه بندی، کنترل است.
- مدیریت کیفیت پروژه : مدیران در رابطه با کیفیت پروژه از مواردی همانند برنامه ریزی، تضمین و کنترل کیفیت اطمینان خاطر پیدا می کنند.
- مدیریت تدارکات : مدیران کسانی را لازم دارند که در تهیه مواردی که در پروژه لازم است تدارک دیده شوند، دارند که این تدارکات شامل : برنامه ریزی، نظارت بر تدارکات، مدیریت مدارک تجهیزات، برنامه ریزی تقاضا و درخواست، انتخاب منبع، مدیریت و ارزیابی و .... است.

معرفی رشته مدیریت پروژه 

رشته مدیریت پروژه در واقع برای ارتقای آگاهی و دانش و به کارگیری مدیریت درست پروژه ها می باشد. کارهای مورد لازم در مدیریت پروژه در بخش ساختمان، برای دریافت سمت مهندسی در نظر گرفته شده است که به دست مهندس های عمران انجام می گیرد. رشته مهندسی مدیریت پروژه برای اشکالات به وجود آمده در پروژه در نظر گرفته شده است. 

آموزش مدیریت پروژه 

از آن جایی که برای رسیدن به اهداف مشخص شده با توجه به برنامه ریزی ها لازم است که کسانی به عنوان مدیریت پروژه حضور داشته باشد تا نقش اصلی مدیریت را ایفا کنند، در این صورت لازم است تا اینگونه افراد دوره های مربوط به مدیریت پروژه را با موفقیت پشت سر گذارند تا در مراحل اجرایی پروژه به مشکلی برنخورند و یا سریع به رفع مشکل به وجود آمده اقدام نمایند. 
توانایی های دانشپذیران بعد از دوره آموزش :
دانشپذیران می توانند با موفقیت دوره مدیریت پروژه را سپری کنند و بعد از آن به مهارت همچون موارد ذیل دست یابند که این موارد شامل : 
- آشنایی کامل با قوانین پروژه ای
- تسلط کامل به قوانین و آیین نامه های اجرایی
- نظارت صحیح بر پروژه و اجرای طرح ها
- آشنایی موثر با ابزارات و تجهیزات به کارگرفته شده در پروژه
- توانایی نقشه خوانی

مدرک نرم افزار مدیریت پروژه بعد از آزمون اعطا می شود

دوره آموزشی مدیریت پروژه با نرم افزار MSP

دوره آموزش مدیریت پروژه : 

مرکز آموزش مجازی عالی آزاد فن پردازان برای افراد علاقمند به پروژه، دوره آموزشی مدیریت پروژه را برگزار کرده است تا افراد بتوانند با شرکت در این دوره آشنایی کامل خود را نسبت به مدیریت پروژه افزایش دهند و همچنین بعد از سپری کردن دوره بعد از آن در آزمون مربوطه شرکت نمایند و به مدرک مدیریت پروژه و گواهینامه مدیریت پروژه دست یابند از طرفی در نظر داشته باشید که فن پردازان این مدرک را از طرف وزارت علوم و تحقیقات فناوری به افراد شرکت در دوره اعطا می نماید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close