فن بیان برای معلمان

 فن بیان برای معلمان ازمهم ترین نکات مهم کلاسداری برای معلمان است و توصیه می شود تا بتوانند کلاس خود را به بهترین نحو مدیریت و اداره کنند. علاوه بر این، برای بهبود روند آموزش و تدریس، استفاده از تکنولوژی می تواند اثر بخش باشد. زیرا قرن، قرن 21 است و همه زندگی انسان ها، بویی از فناوری را به خود گرفته است. دنیایی که تکنولوژی بدون توقف و با سرعت بسیار زیاد در حال پیشرفت می باشد، بنابراین معلمان برای بهبود یافتن روند تدریس خود، بهتر است از سبک نظام های آموزشی نوین دنیا استفاده کنند و تکنیک های فن بیان را آموزش ببینند. یکی از مجموعه هایی که موفق به برگزاری دوره فن بیان شده است، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان می باشد که صفر تا صد این دوره آموزشی را به علاقه مندان ارائه می دهد. 

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: فن بیان چیست

دوره فن بیان


بکارگیری فن بیان در تدریس

تصور کنید که فردی هستید که تازه وارد دنیای تدریس شده اید و نکات کاربردی بسیاری را در این باره نمی دانید، شاید هم فقط در دانشگاه تحصیل کرده و تجربه ای از این دنیای بی کران نداشته باشید. یکی از مهارت هایی که علاوه بر داشتن اطلاعات، به شما کمک می کند تا به یک مدرس حرفه ای تبدیل شوید، فن بیان است. داشتن فن بیان قوی و مناسب یکی از نکات مهم کلاسداری برای معلمان است. بسیاری از مدرسان با تجربه و دانا برای اینکه در حوزه تدریس حرفی برای گفتن داشته باشند، برای آموزش فن بیان اقدام می کنند تا با تقویت این مهارت، ارزش شغلی خود را بالا ببرند و به صورتی غیر مستقیم، درآمد خود را از این طریق افزایش دهند. فن بیان مهارتی است که به معلم کمک می کند تا دانش و اطلاعات تخصصی خود را به صورت واضح در اختیار دانش آموزان قرار دهند. از این رو، دانش آموزان مطالب را بهتر یاد گرفته و در امتحانات خود بسیار موفق عمل می کنند. همچنین، رضایت شغلی مدرس نیز این طریق بالا می رود.

 

دوره فن بیان


تاثیر فن بیان در تدریس

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که وارد حرفه معلمی شوید، و یا در دوران مدرسه معلمانی داشته اید که به خاطر مهربانی، شوخ طبعی، خوب صحبت کردن، نوع درس دادن آن ها، درس را بهتر یاد گرفته باشید؟ پس از آن به معلمان علاقه مند شده و از آن ها به نیکی یاد کرده باشید. جالب است بدانید که همه  این صفات مثبت، به فن بیان مدرس مربوط می شود. بدون شک این مهارت، در تدریس معجزه آور است، و اگر یک معلم بتواند فن بیان خود را به خوبی تقویت کند و آن را به قدرتمند ترین حالت ممکن برساند، خوهد توانست تجربه خوبی از تدریس را برای خود به ارمغان بیاورد.

بکارگیری فن بیان در تدریس باعث می شود تا فرد به رضایت شغلی برسد، رضایت شغلی حسی است که اکثر معلمان به دلیل داشتن وجدان بالا و مسئولیت پذیری بیش از حد، در خود تقویت می کنند. اگر در بین کلاس های مدرسه قدم بزنید، خواهید فهمید که کدام معلم بین بچه ها محبوب تر است، اگر مدرسی هستید که با محبوبیت بین شاگردان حس خوبی به شما دست می دهد، مدرک فن بیان را دریافت کنید تا علاوه بر موارد بالا بتوانید درآمد بسیاری را به دست آورید. یکی دیگر از مواردی که با بهبود مهارت فن بیان برای فرد به وجود می آید، بالا رفتن جایگاه اجتماعی فرد است.


روش های بهبود مهارت فن بیان در تدریس

همان طور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم، فن بیان مهارتی است که در بهبود روند تدریس مورد استفاده قرار می گیرد. فن بیان نشان دهنده مهارت معلم در تدریس است و برای بهتر شدن این روند، روش هایی توصیه می شود که به عنوان یک معلم، در حین کلاس داری بایستی به آن توجه کنید. 

 

  • صحبت کردن با صدای بلند و رسا: اولین قدم برای این که فن بیان خود را در تدریس بهتر کنید، این است که با صدای بلند و رسا صحبت کنید. در حالت کلی بلند صحبت کردن به دانش آموزان نشان می دهد که معلم شان فردی با اعتماد به نفس است و به دانش و مطالب در حال تدریس، اعتماد دارد. همچنین به شاگردان این امکان را می دهد تا مطالب را بهتر فهمیده و به ذهن بسپارند.
  • داشتن تن صدای متناسب در تدریس: یکی از مشکلاتی که برخی از معلمان به آن دچار می شوند،  استفاده کردن از صدای بلند و یا خیلی آرام است. صدای بلند حرف زدن معلم، باعث می شود تا دانش اموزان تمرکز خود را از دست بدهند. و صدای آرام هم موجب می شود تا کلاس نظم و ترتیب خود را از دست بدهد. از این به معلمان توصیه می شود با شرکت در دوره فن بیان، تن صدای خود را به صورت متناسب تقویت کنند. پس میانه روی در تولید صدا نیز یکی از نکاتی است که در بهبود فن بیان اثر بسیاری می گذارد.
  • استفاده نکردن از تیکه کلام: تیکه کلام یکی از آن مواردی است که می‌تواند فن بیان هر کسی را زیر سوال ببرد و آن را به بدترین شکل، خراب کند. در واقع تیکه کلام به صدا یا کلماتی گفته می‌شود که در یک معلم بیش از حد در گفتارش از آن ها استفاده می‌کند و در نتیجه، باعث زیبایی نبودن کلام و تاثیرگذاری کمتر آن می‌شود. در هر صورت، استفاده از فن بیان باعث می شود تا فرد این تکنیک غلط را بکار نبرد، زیرا تیکه کلام باعث می شود بچه ها به معلم بخندند و در نتیجه اعتماد به نفس معلم را کاهش دهد.
  • برقراری ارتباط خوب چشمی: داشتن ارتباط چشمی مناسب با مخاطبانی همچون دانش آموزان، تاثیر بسیار زیادی در انتقال مطلب به او خواهد گذاشت. در اصل می توان گفت زمانی که با مخاطب ارتباط چشمی برقرار می کنید، او را وادار می سازید تا صحبت های شما گوش دهد و تمام تمرکز خود را در این راستا نگه دارد. به عنوان یک معلم سعی کنید تا در حین تدریس، به همه دانش آموزان نگاه کنید و نگاه خود را روی یک نفر نیندازید. زیرا در این صورت، برخی از شاگردان به دیگران حسودی کرده و محبوبیت شما به عنوان یک معلم کاهش می یابد.
  • توانایی شروع مکالمات کوتاه: همان طور می دانید صحبت کردن یکی از سخت ترین بخش های تدریس است، اگر معلمی تازه کار باشید، ممکن است نتوانید آن طور که باید، مفاهیم تدریس خود را انتقال دهید. زیرا کسی که در حرف زدن توانا نباشد، بدون شک معلمی خوب نخواهد بود. یکی از نکاتی که باید معلم به آن توجه کند، رعایت فاصله احساسی و گفتاری بین خود و دانش آموز است. برای مثال اگر این مورد رعایت نشود، معلم در کلاس داری به مشکل بزرگی خواهد خورد.
  • برقراری اعتماد بین معلم و دانش آموز: یکی از مواردی که باعث می شود، تدریس به مشکل بر بخورد، بی اعتمادی بین مدرس و محصل یا دانش آموز است که از سال های گذشته تا کنون، وجود داشته است. برای مثال اگر به عنوان یک معلم کار خود را آغاز کرده باشید، باید با فن بیانی عالی و تدریس فوق العاده اعتماد بین خود و دانش آموزان خود را به دست آورید. این مهارت ها به راحتی به دست نمی آید، بلکه با آموزش و تمرین به واقعیت تبدیل می شود. از طرفی دیگر، وی باید گواهینامه فن بیان را دریافت کند تا در ابتدای شغل معلمی با مشکل بر نخورد.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: ارتباط چشمی در سخنرانی 

دوره فن بیان

 

راهکارهای ساده و کاربردی برای تقویت فن بیان در تدریس

بهتر است بدانید که فن بیان به معنی این است که فردی به عنوان یک معلم، بتواند خوب صحبت کند و اطلاعات تدریس خود را به درستی انتقال دهد. از طرفی دیگر، فن بیان به مهارت خوب حرف زدن با دیگر افراد گفته می شود که روابط مناسب بین افراد را شکل می دهد. برخی از این تکنیک ها شامل استفاده از کلمات معنادار و پر کاربرد، تغییر تن صدا در هنگام ادای جملات و کلمات و پرهیز از یک نواختی آن، می شود. مدرک فن بیان نیز یکی از اسنادی است که متناسب با شرایط جامعه طراحی شده است و فرد پس از آموزش و اتمام دوره، می تواند سکوت ها و درنگ ها را رعایت کند و با صدایی رسا جملات را ادا کند. راهکار های بسیاری وجود دارد که موجب می شود، فن بیان معلمان به عنوان یک نیاز اساسی،تقویت شود.

  • واضح، گویا و شمرده صحبت کردن
  • حرف زدن بدون ترس و استرس، با اعتماد به نفس بالا 
  • صحبت کردن با میل و اشتیاق بالا
  • داشتن اعتقاد و باور به آنچه که خودتان می گوید 
  • کنار گذاشتن خودستایی 
  • بهره بری از صدایتان به شیوه اصولی 
  • داشتن توجه کامل به راه رفتن، ایستادن و نشستن های خود
  • مراقب زیر و بم صدا بودن
  • آماده سازی خودتان از هر نظر 
  • داشتن پوشش مناسب 
  • تقویت بداهه گویی در کلاس های درسی
  • انجام تمرین و تمرین و تکرار 
  • لبخند زدن تا شادی از چهره تان نمایان شود
  • آرام بودن و به آرامش رسیدن
  • برگزاری کلاس با هدف
  • بکارگیری تمرکز

جذاب نگه داشتن کلاس با فن بیان

برای همه معلم ها این مساله بسیار چالش برانگیز است و تعداد بی شماری از آن ها به دنبال بهبود مهارت فن بیان و بالا بردن مهارت های تدریس خود هستند. امروزه به دلیل به وجود آمدن تکنولوژی و وسایل سرگرم کننده در خانه، ممکن است معلم نتواند کلاس خود را آنگونه که باید، جذاب نگه دارد. از این رو، آموزش نکاتی همچون فن بیان و شرکت در دوره های روش تدریس به آن ها توصیه می شود. تجربه برخی از معلمان نشان می دهد که اگر معلم با صدایی رسا مقداری فعالیت و تحرک، از خود نشان دهد، دانش آموزان به کلاس بیشتر علاقه مند می شوند و  درگیری ها و جنگ اعصاب در محیط های آموزشی کاهش می یابد. در

ست است که تجربه های شخصی معلمان در این زمینه های بسیار کمک کننده است ولی در هر دوره، نیاز ها و اخلاقیات دانش آموزان با دوره قبلی متفاوت است. بدین منظور معلم ها بایستی سال به سال، دانش تدریس و تخصصی خود را افزایش دهند. همان طور که در قسمت های قبلی گفتیم، بدون وجود فن بیان، تدریس معنایی ندارد و معلم هر چقدر هم با سواد باشد، ولی نتواند از طریق گفتار دانش خود را انتقال دهد، هیچ فایده ای ندارد.

بهتر است بدانید که استفاده از ارزانترین و کاربردی ترین تشویق ها مانند تشویق لفظی می تواند اثری شگفت انگیز روی دانش آموز بگذارد. کلماتی همچون آفرین، احسنت، خوبه، باریک الله، تشکر و جمله بجایی بود، بسیار در ذهن و روح دانش آموز اثر می گذارد. یکی از مواردی که در جذاب کردن کلاس نقش مهمی دارد، استفاده از کف زدن در میان جمع است که همین تشویق ها و موفقیت های کوچک در این زمان باعث می شود تا دانش آموزان موفق شوند در آینده موفقیت های بزرگ تری را کسب کنند.
 

سخن پایانی
یکی از مهارت های هر فردی برای تبدیل شدن به یک استاد برتر و حرفه ای نیاز دارد، استفاده از فن بیان قدرتمندی است که در آن صورت، باعث بهبود روند کلاس و آموزش بیشتر دانشجویان و دانش آموزان می شود. از این رو، به مدرسان توصیه می شود تا نسبت به اخذ گواهینامه فن بیان اقدام کنند تا علاوه بر تدریس بهتر، استعداد های نهفته آن ها، شکوفا شود. از این رو، با توجه به استقبال بسيار قابل توجه متقاضيان از دوره فن بیان، برخي مراکز آموزشي معتبر در راستاي پاسخ گويي به نياز جامعه اقدام به برگزاري این دوره های زیبا سازی تدریس و کلاس درس کرده اند. يکي از اين مراکز آموزشي معتبر موسسه آموزش عالي آزاد فن پردازان مي باشد.

این موسسه آموزشی معتبر، با کسب کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سوي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که يکي از معتبرترين مراکز در حوزه صدور مجوزهاي آموزشي مي باشد، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش فن بیان و صدور گواهينامه آن کرده است.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close