معرفی ارشد MBA

در این مطلب می‌خوانید:

چند سالی است که نام رشته MBA را می‌شنویم. کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار(Master of Business Administration) یک مدرک تحصیلی معتبر است که مروری بر شیوه‌های کسب و کار و تربیت مدیران کارآمد دارد. این مدرک را می‌توان با شرکت در دوره MBA و یا از طریق دانشگاه‌های معتبر با قبولی در آزمون GMAT کسب نمود. البته که پذیرش در رشته ام بی ای محدود به مدیران نیست و کارمندان نیز می‌‌توانند این مدرک را اخذ نمایند. روند رو به رشد اقتصاد جهانی سبب شده تا فارغ‌التحصیلان در این رشته جایگاه بزرگی در نزد کارفرمایان داشته باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی بیشتر کارشناسی ارشد MBA  بپردازیم. فهرست مطالب عبارتند از:

معرفی کارشناسی ارشد MBA

کارشناسی ارشدMBA نوعی مدیریت کسب و کار به صورت حرفه‌‌ای است. این رشته بر کسب مهارت‌های تجاری افراد و مدیران تمرکز دارد. هدف اصلی روی کار آمدن این رشته تربیت مدیران ماهر در سازمان‌های بزرگ و حتی مجموعه‌های کوچک است. با توجه به اینکه هر فردی پس از گذراندن مقطع کارشناسی در هر رشته‌ای تمایل ورود به بازار کار را دارد.

تحصیل در رشته ارشد ام بی ای کمک می‌کند تا آن‌ها مهارت‌‌های لازم را جهت ورود به بازار کار و بازاریابی در کنار سایر مهارت‌های اجرایی فرا بگیرند. بنابراین اگر شما یک فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی با آرزروی یادگیری اجرایی آموخته‌هایتان هستید.

کارشناسی ارشد رشته MBA می‌تواند همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. در نقطه مقابل یعنی کارفرمایان هم به دنبال فردی همانند کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار از دانشگاه های ام بی ای معتبر هستند و به چنین افرادی نیاز دارند.

 

ثبت نام در رشته ارشد MBA

 

پیشرفت دنیای اقتصاد و تجارت ایجاب می‌کند تا کارفرمایان به دنبال مدیران اجرایی و کارمندانی بروند که آن‌‌ها را سریع‌تر به اهداف‌شان برسانند. برای انتخاب رشته ارشد MBA   نیازی نیست که حتما فارغ‌التحصیل کارشناسی از رشته مدیریت کسب و کار باشید. تنها باید قبل از انتخاب در آزمون GMAT نمره قبولی کسب کنید. این آزمون برای ارزیابی و سنجش مهارت‌‌ها و توانایی‌های افراد انجام می‌شود. تکمیل موفقیت‌آمیز دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار می‌تواند منجر به رونق کسب و کار فردی، حقوق بهتر و ارتقا شغلی برای کارمندان و مدیران داخلی شود.

 

همچنین به گسترش سبکه ارتباطات تجاری سازمان‌ها بسیار کمک می‌کند. کارشناسی ارشد MBA  همانند سایر تحصیلات تکمیلی است. با این تفاوت که افراد پس از گذراندن این مقطع به صورت کارآموزی وارد بازار کار می‌شوند و در حین آموزش تئوری مهارت‌‌‌های اجرایی را فرا می‌گیرند. این دقیقا همان چیزی است که سازمان‌های بزرگ و هدفمند به آن نیاز دارند.

 

کارشناس ارشد MBA پس از فارغ‌التحصیلی چه مهارت‌‌هایی به دست می‌آورد؟

 

پس از آنکه افراد با موفقیت این مقطع را به پایان برسانند. موفق به کسب مهارت‌های زیر خواهند شد:

  • رهبری موثر یک بخش یا چندین بخش از سازمان
  • ایجاد تحول در یک بخش از سازمان و در صورت کسب تجربه بیشتر در بخش‌‌های مختلف
  • ارائه روش‌های مدیریت استراتژیک
  • ارائه ترفندهای خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی به مدیران بخش‌های اقتصادی و اجتماعی

 

معرفی گرایش‌های رشته کارشناسی ارشد MBA

قبل از آنکه تصمیم بگیرید که به رشته ارشد ام بی ای وارد شوید. بهتر است که گرایش‌ های MBA را بشناسید. همچنین گرایشی از کارشناسی ارشد MBA  را انتخاب کنید که متناسب با سطح فعلی تجربه، شرایط زندگی و اهداف شغلی شما باشد. 

گرایش‌های اصلی این رشته عبارتند از:

  1.  مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی
  2. مدیریت کسب و کار گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی 
  3. کارشناسی ارشد MBA  گرایش عملیات و زنجیره تامین
  4. کارشناسی ارشد ‌MBA  گرایش فناوری
  5. کارشناسی ارشد MBA  گرایش مالی
  6. ارشد ام بی ای گرایش مدیریت استراتژی 
  7. مدیریت کسب و کار گرایش سیستم‌‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

منابع کنکور ارشد MBA

حال که با رشته MBA  و انواع گرایش‌های آن آشنا شدید و قصد ادامه تحصیل در این زمینه را دارید. بهتر است لیست منابع ارشد مدیریت MBA  را داشته باشید. منابع کنکور ارشد MBA  عبارتند از:

  1. زبان عمومی و تخصصی رشته مدیریت
  2. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت 
  3. ریاضیات عمومی 1 و 2 دوره فنی و مهندسی

 

منابع کنکور ارشد MBA

 

طول دوره تحصیلی ارشد مدیریت کسب و کار

دوران تحصیلی رشته ارشد مدیریت MBA  معمولا بین 2 تا 3 سال است. دانشجویان در طول دوره باید 48 واحد درسی را پاس کنند. همچنین پس از گذراندن دوره نیازی به نوشتن پایان نامه همانند سایر رشته‌های ارشد نیست.

 

کارشناسی ارشد MBA بدون کنکور

اگر فردی به هر دلیلی نتوانست در کنکور ارشد مدیریت کسب و کار شرکت کند می‌تواند از طریق آزمون‌های کسب استعداد درخشان دانشگاه‌های آزاد اسلامی وارد این رشته شود. اما به طور کلی امکان تحصیل در این رشته در دانشگا‌های سراسری بدون کنکور وجود ندارد.

 

اپلای MBA

رشته فوق لیسانس MBA  یکی از پر طرفدارترین رشته‌های مدیریت درکل دنیا است. از اولین مواردی که متقاضیان احتمالی MBA  بررسی می‌کنند. ورود به دانشگاه‌های معتبر جهانی است. شرایط ورود به دانشگاه‌‌های معتبر و اصطلاحا شرایط اپلای MBA هر دانشکده متفاوت است.

 

به ویژه دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی. اپلای MBA  یعنی همان درخواست پذیرش متقاضی رشته مدیریت کسب و کار در دانشگاه‌‌های خارج از کشور است. متقاضی برای اپلای در رشته مدیریت کسب و کار از سوی دانشگاه‌های معتبر جهانی باید شرایط پذیرش را داشته باشد.

خوب است بدانید که دروس رشته MBA در بیشتر دانشگاه‌‌های شناخته شده جهانی ارائه می‌شود.

جمع بندی

ارشد MBA یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی است. در این مقاله سعی کردیم  با رشته و گرایش‌های این رشته شما را آشنا کنیم .شما می توانید درباره سایر موضوعات این رشته جذاب در مقالات MBA چیست، بازارکار رشته MBA، با دقت بخوانید. 

سوالات متداول

مهم ترین منابع ارشد MBA چیست؟

زبان عمومی و تخصصی رشته مدیریت، استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت ، ریاضیات عمومی 1 و 2 دوره فنی و مهندسی

آیا می توان با ارشد رشته MBA اپلای و مهاجرت کرد؟

بله رشته MBA یکی از رشته های پر تقاضا برای مهاجرت است.

مهم ترین گرایش های رشته MBA شامل چه رشته هایی هستند؟

مهم ترین گرایش های MBA شامل 7 مورد است که در این مقاله آورده شده اند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close