مدیریت اجرایی (EMBA) چیست؟

اغلب مدیرانی که برای کسب دانش مدیریت در دانشگاه‌ها اقدام می‌کنند، پس از مدتی از ادامه تحصیل انصراف می‌دهند. به دلیل اینکه در موسسات و دانشگاه‌ها اصول پایه‌ای و تئوری مدیریت آموزش داده می‌شود و مدیران با توجه با سابقه مدیریت خود آن را چیزی جز اتلاف وقت نمی‌بینند. اگر شما مانند هر مدیر باتجربه‌ای به دنبال افزایش مهارت‌های تجاری، دانش خودتان، و روابط کاری هستید، قبل از انتخاب رشته مدیریت برای تحصیل، لازم است در مورد گرایش‌ها‌ی رشته مدیریت و هر آنچه در این رشته‌ها تدریس می‌شود مطالعه و تحقیق کنید.

مدیران با تجربه معمولا بیشترین مخاطب رشته مدیریت اجرایی یا EMBA هستند. در ادامه به توضیح درباره اینکه رشته مدیریت اجرایی چیست و چه بازار کاری دارد، می‌پردازیم و واژه مدیر اجرایی را تعریف می‌کنیم. سپس با گرایش‌های مدیریت اجرایی آشنا می‌شویم و به بیان تفاوت بین EMBA  و MBA  خواهیم پرداخت.

مدیریت اجرایی (EMBA)

مدیر اجرایی کیست؟

 EMBA  مخفف کلمه  Executive Master of Business Administration، به مدیریت اجرایی گفته می‌شود. مدیر اجرایی یا همان مدیرعامل سازمان، بالاترین رتبه را در سازمان دارد. مدیر اجرایی روابط میان اعضای سازمان و هیئت مدیره است و توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شود.

اگر نمی‌دانید وظایف مدیر اجرایی چیست در ادامه همراه باشید.

یکی از وظایف مدیر اجرایی تعیین وظایف و ماموریت برای افراد سازمان می‌باشد و همچنین ارزیابی و نظارت بر عملکرد آنها از دیگر اموری است که مدیر اجرایی به آن رسیدگی می‌کند. مدیر اجرایی  امور داخلی و خارجی سازمان را مورد بررسی قرار می‌دهد و با دریافت بازخورد برای پیدا کردن نقاط منفی و مثبت سازمان اقدام می‌کند. برخی دیگر از شرح وظایف مدیر اجرایی شامل موارد زیر می‌شود: تنظیم بودجه‌ و بهبود شیوه هزینه کردن بودجه، تنظیم برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت برای هدایت سازمان.

 پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: مدیریت مبتنی بر ارزش 

گرایش های مدیریت اجرایی

EMBA رامی‌توان ارشد MBA درنظرگرفت. همانند DBA، رشته مدیریت اجرایی یا EMBA بیشتر مخصوص مدیران شرکت‌ها و مدیران ارشد سازمان‌هایی است که تجربه مدیریتی دارند. بنابراین دانشجویان هر آنچه در این دوره فرا می‌گیرند را به صورت کاربردی در حوزه فعالیت خود به کار می‌گیرند. دانشجویان رشته مدیریت اجرایی  EMBA ، باید واحد هایی نظیر مدیریت تحول، تحلیل رفتاری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی ، بازاریابی، ارتباطات بازاریابی و مدیریت تولید و عملیات پیشرفته را گذرانده باشند. گرایش‌های مختلف مدیریت اجرایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند به صورت  لیست زیر می‌باشد که در صورتی که در هر گرایش مشغول تحصیل شوید مباحث کاربردی سایر گرایش‌ها را نیز فرا خواهید گرفت:

  • گرایش مالی و حسابداری
  • گرایش مدیریت فرایندها
  • گرایش مدیریت استراتژیک
  • گرایش بازاریاب
  • گرایش منابع انسانی

گرایش های مدیریت اجرایی (EMBA)

البته مدیریت اجرایی انواع مختلفی دارد از جمله:

 EMBA  مرسوم که به شکل نیمه وقت طراحی شده تا دانشجویان در برنامه پرمشغله مدیریتی خود به مشکل برنخورند. که معمولا دوره‌ها در بعدازظهرها و یا آخر هفته‌ها و یا دوره های فشرده یک یا دو هفته ای برگزار می‌شوند و گاهی با چند جلسه کلاس مجازی ادغام می‌شوند.

یکی دیگر از انواع رشته مدیریت اجرایی، مدیریت اجرایی آنلاین است که با پوشش دهی برنامه یکسان با دوره‌های حضوری، برای دانشجویان پرمشغله انعطاف پذیرتر است.

نوع سوم مدیریت اجرایی تخصصی است. برای مثال می‌توانید برخی از برنامه‌های EMBA با گرایش تخصصی را در تجارت بین المللی، و یا مراقبتهای بهداشتی در مدارس بیابید.

 

بازار کار مدیریت اجرایی

 اکنون که متوجه شدید مدیریت اجرایی چیست بهتر است با آینده کاری مدیریت اجرایی آشنا شوید. لازم به ذکر است که اغلب فراگیران رشته‌ی مدیریت اجرایی در حین تحصیل مشغول به کار هستند و بازار کار رشته EMBA برایشان اهمیت چندانی ندارد. دارندگان مدرک مدیریت اجرایی ، می‌توانند تاثیر عظیمی بر سازمان خود بگذارند، تصمیمات تاثیرگذارتر گرفته و وظایف مدیریتی و مسئولیت‌های بیشتری را بپذیرند. دانشجویان و فارغ التحصیلان EMBA با کسب مهارت مدیریتی، میتوانند به یک کارآفرین تبدیل شوند و با راه‌اندزی کسب و کار خود یا شرکت در برنامه‌ای دیگر به رشد حرفه‌ی خود کمک کنند و به یک مدیر اجرایی عالی تبدیل شوند. فارغ التحصیلان رشته مدیریت اجرایی می‌توانند در سمت‌های مدیریت عاملی، مدیریت تولید، مالی، مشاوره یا تحلیلگر مالی، نیروی انسانی و بازار و مدیریت بخش‌های تولیدی ، صنعتی و پالایشگاهی یا در پستهای بالاتر مثل سازمان‌ها و وزارتخانه های کشور مشغول به کار شوند. درصد کمی از فارغ التحصیلان با ادامه تحصیل دکترا دریافت می‌کنند و استاد می‌شوند.

تفاوت بین MBA  و EMBA

در اکثر کشورها دوره‌های  MBA (Master’s in Business Administration)  به صورت برنامه‌های آکادمیک تمام وقت برگزار می‌شوند و مختص دانشجویان با سابقه کاری کمتر هستند. در صورتی که دانشجویان رشته EMBA به صورت پاره وقت تحصیل می‌کنند و در کنار تحصیل به شغل مدیریتی نیز می‌پردازند. درواقع رشته مدیریت اجرایی اغلب برای مدیران حرفه ای و باتجربه طراحی شده است.

آنچه دانشجویان رشته EMBA می‌آموزند عملی کردن ایده‌هایشان است. ایده‌ها و مطالبی که از قبل با آن آشنایی دارند و با آموختن مطالب کاربردی، آنها را در محیط کاری خود پیاده می‌کنند. در حالی که دانشجویان دوره MBA  با مباحث تئوری و مفاهیم پایه و مهارت ‌های مدیریتی اشنا می‌شوند و مباحث کلی تری را فرا می‌گیرند.

از دیگر تفاوت‌های بین MBA  و EMBA  تعداد واحدهای درسی می‌باشند. تعداد واحدهای رشته EMBA حدود 45 تا 50 واحد و MBA  حدود 70 واحد درسی است.

مقایسه EMBA و MBA

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: دوره DBA

جمع‌بندی

از مهمترین هدف‌های رشته EMBA آموزش و پرورش مدیرانی است با توانایی بالا در بهره وری و مدیریت سازمان‌ها. دانش آموختگان این رشته اغلب مدیران سازمانها و نهاد ها از جمله واحدها ی تولیدی، صنعتی هستند و یا در پست‌های مدیریت تاسیسات نفتی و پالایشگاهی، و یا در پست‌های بالاتر نظیر مدیرعاملی یا مدیران ارشد همکاری می‌کنند. برای تحصیل در رشته مدیریت اجرایی لازم است تحقیقاتی در مورد این رشته انجام دهید و گرایشی که با شیوه زندگی و هدف کاری شما سازگارتر است را انتخاب کنید.  

سوالات متداول

   رشته مدیریت اجرایی چیست؟

مدیر اجرایی (EMBA) یا همان مدیرعامل سازمان، بالاترین رتبه را در سازمان دارد. مدیر اجرایی رابط میان اعضای سازمان و هیئت مدیره است و توسط هیئت مدیره انتخاب می‌شود.

 گرایشهای مدیریت اجرایی چیست؟

گرایش مالی و حسابداری - گرایش مدیریت فرایندها - گرایش مدیریت استراتژیک گرایش بازاریابی - گرایش منابع انسانی

  تفاوت بین رشته MBA  و EMBA  چیست؟

آنچه دانشجویان رشته EMBA می‌آموزند عملی کردن ایده‌هایشان است. ایده‌ها و مطالبی که از قبل با آن آشنایی دارند و با آموختن مطالب کاربردی، آنها را در محیط کاری خود پیاده می‌کنند. در حالی که دانشجویان MBA  با مباحث تئوری و مفاهیم پایه و مهارت ‌های مدیریتی اشنا می‌شوند و مباحث کلی تری را فرا می‌گیرند

 وظایف مدیر اجرایی چیست؟

یکی از وظایف مدیر اجرایی تعیین وظایف و ماموریت برای افراد سازمان می‌باشد و همچنین ارزیابی و نظارت بر عملکرد آنها از دیگر اموری است که مدیر اجرایی به آن رسیدگی می‌کند. مدیر اجرایی  امور داخلی و خارجی سازمان را مورد بررسی قرار می‌دهد و با دریافت بازخورد برای پیدا کردن نقاط منفی و مثبت سازمان اقدام می‌کند. برخی دیگر از شرح وظایف مدیر اجرایی شامل موارد زیر می‌شود: تنظیم بودجه‌ و بهبود شیوه هزینه کردن بودجه، تنظیم برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت برای هدایت سازمان.

EMBA  مخفف چیست و به چه معناست؟

EMBA  مخفف کلمه  Executive Master of Business Administrationبه معنای مدیریت اجرایی است.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close