تمرینات فن بیان 

اگر توانایی صحبت کردن و انتقال مقصود خود را در هر شرایط و زمانی دارید، دارای فن بیان خوبی هستید. مهارت سخنوری از سال‌های دور موردتوجه بشر بوده و در هیچ دوره‌ای اهمیت خود را از دست نداده است. در حقیقت داشتن فن بیان خوب یک امر اکتسابی بوده و افراد می‌توانند با انجام جملات تمرینی فن بیان، این مهارت را در خود تقویت کنند. برای این منظور راهکارهای زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دوره‌های آموزشی و همچنین تمریناتی که در منزل انجام می‌شوند اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم درباره تمرینات فن بیان و راه‌های تقویت این مهارت صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.  

فن بیان چیست؟

فن بیان یا مهارت صحبت کردن در جمع‌، به مجموعه توانایی‌هایی گفته می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با مخاطبان خود به خوبی درگیر شده و برای انتقال مقصود خود با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنند. این مهارت به سخنرانان عمومی اجازه می‌دهد تا یک ارائه استاندارد و معمولی را به یک رویداد جذاب و هیجان انگیز برای مخاطبان خود تبدیل کنند. به‌طور کلی فن بیان به‌عنوان یکی از اصول ارتباط موفق در جامعه امروزی شناخته می‌شود. تسلط بر اصول صحبت کردن در جمع به شما کمک می‌کند که بتوانید پیام خود را به‌صورت دقیق و واضح به مخاطب رسانده و در موقعیت‌های مختلف کاری و اجتماعی موفقیت‌های زیادی به‌دست آورید. برای رشد این مهارت در ابتدا باید مفهوم فن بیان را بشناسید، برای آشنایی با این مفهوم مطالعه مطلب فن بیان چیست به شما کمک می‌کند.  

دلیل اهمیت فن بیان

توانایی صحبت کردن در جمع و فن بیان قوی در بیشتر مشاغل مهم بوده و برای بهبود اعتماد به نفس و حضور شما در محل کار کلیدی است. برای بعضی از شغل‌ها مهارت فن بیان به کارمندان اجازه می‌دهد تا وظایف روزمره خود را بهتر انجام دهند. همچنین برای افرادی که ممکن است میزبان رویدادهای عمومی مانند سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌های تجاری و غیره باشند، تسلط بر اصول فن بیان بسیار مهم است. مزایای داشتن فن بیان قوی عبارت‌اند از:

  • پیشرفت و تثبیت شغلی افراد 
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی 
  • رضایت شخصی 
  • تمرینات فن بیان به‌صورت کاملا عملی

تمرین فن بیان مقابل آینه

همه ما دوست داریم در جمع‌های تحصیلی، کاری و غیره راحت و با اعتماد به نفس صحبت کنیم. تمرینات و راهکارهای عملی زیادی برای بهبود مهارت فن بیان وجود دارد، برخی از راه‌های تقویت فن بیان عبارت‌اند از:

  1. صدای خود را گرم کنید؛ گرم کردن صدا اصطلاحی است که بیشتر بین خواننده‌ها معروف است؛ اما افرادی که قصد سخنرانی دارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند. با انجام تمرینات کششی در ناحیه پهلوها و قفسه سینه، تارهای صوتی شما ریلکس شده و آماده صحبت کردن خواهید شد. این حرکات را می‌توانید چند دقیقه پیش از شروع سخنرانی خود انجام دهید. 
  2. تمرینات تنفسی؛ مرحله بعدی بعد از گرم کردن صدا، تمرینات تنفسی است. این تمرین‌ها به شما در مدیریت اضطراب و آماده شدن برای ارائه کمک می‌کنند. یک تمرین تنفسی ساده می‌تواند با راحت ایستادن، شل کردن شانه‌ها و عضلات بالاتنه و دم و بازدم آرام انجام شود. 
  3. جلوی آینه حرف بزنید؛ به‌طور کلی حرکات و زبان بدن شما انعکاس چیزی است که درباره آن صحبت می‌کنید. وقتی که در حین صحبت کردن خودتان را در آینه نگاه می‌کنید، می‌توانید آنچه را که مخاطبانتان هنگام ارائه می‌بینند حس کنید. در نتیجه این کار باعث می‌شود که حرکات و زبان بدن شما بهبود پیدا کند. 
  4. از خودتان فیلم بگیرید و آن را تماشا کنید؛ با انجام این کار می‌توانید یک دید کلی از ارائه خود به دست آورده و نکات قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. در نتیجه می‌توانید با اصلاح نقاط ضعف خود، ارائه خود را قوی‌تر کنید. 
  5. جملات سخت و گیج‌کننده را تمرین کنید؛ تمرین جملاتی که تلفظ آن‌ها پیچیده است، باعث بهبود مهارت فن بیان شما می‌شود. این جملات در زبان انگلیسی به تانگ تویستر (tongue-twisters) یا زبان پیچ معروف‌ هستند. تمرین این عبارات به شما کمک می‌کند تا بتوانید سریع‌تر صحبت کنید. همچنین با تکرار این جملات فک شما تقویت می‌شود و دیگر در بیان کلمات ساده‌تر مشکلی نخواهید داشت. بعضی از جملات تمرینی فن بیان عبارت‌اند از: قصور عقل کجا و قیاس قامت عشق/ به نام وجودی که وجودم ز وجودش به وجود آمده است/ سربازی سر سرسره بازی زد سر سربازی را شکست
  6. جملات را به زبان خارجی تمرین کنید؛ این تمرین یک راه عالی برای افزایش تمرکز در نحوه صحبت کردن است. پیشنهاد می‌شود که در این روش زبانی را انتخاب کنید که هیچ تجربه‌ای در آن ندارید، در غیر این صورت روی معنی تمرکز خواهید کرد که هدف این تمرین نیست. در واقع هدف در این راهکار این است که به نحوه ادای کلمات و صرفا نوع صحبت کردن خود تمرکز داشته باشید. 
  7. از کلمات پرکننده استفاده نکنید؛ منظور از کلمات پرکننده، واژه‌هایی مانند "ام" یا "آه" است. این کلمات هیچ ارزشی به سخن شما اضافه نخواهند کرد. ایده این تمرین این است که سعی کنید تا جایی که می‌توانید بدون استفاده از این کلمات صحبت کنید و به استفاده نکردن از آن‌ها در طول سخنرانی‌های خود عادت کنید.
  8. درباره یکی از اشیاء نزدیکتان صحبت کنید؛ این تمرین به شما کمک می‌کند تا بدون پیش‌اندیشی به بداهه گویی و صحبت کردن در مورد چیزهای مختلف عادت کنید. برای این تمرین یک تایمر تنظیم کنید و ببینید چقدر می‌توانید صحبت خود را ادامه دهید. سعی کنید این تمرین را با مورد قبلی ترکیب کرده و بدون استفاده از کلمات پرکننده صحبت خود را ادامه دهید. 
  9. ایده خود را برای یک کودک توضیح دهید؛ این تمرین به شما کمک می‌کند که بتوانید ایده و صحبت‌های خود را با استفاده از کمترین و ساده‌ترین عبارات به مخاطب منتقل کنید. وقتی برای کودکان صحبت می‌کنید، باید تمام کلمات و جملات سنگین را حذف کنید. در نتیجه می‌توانید از این تمرین برای عادت به استفاده از عبارات ساده و مختصر استفاده کنید.
  10. نکات اصلی را برای خودتان یادداشت کنید؛ تمرینات نوشتاری به ذهن کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر از تمرینات گفتاری تجسم و جذب کند. وقتی که صحبت می‌کنید، تنها متوجه صدا و نحوه بیان خود می‌شوید. در ادامه وقتی صحبت‌های خود را می‌نویسید، ممکن است متوجه شوید که یک نکته را فراموش کرده و یا اینکه نکته‌ای اضافی است. 
  11. سرعت خود را حین صحبت کردن تغییر دهید؛ افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی صحبت می‌کنند. شما در طی این تمرین متوجه می‌شوید که هر بخش از صحبت‌های شما بهتر است آهسته و یا سریع شنیده شود. 

صحبت کردن مقابل جمع (تمرین فن بیان)

پیشنهاد فن پردازان برای تقویت فن بیان 

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای بهبود مهارت سخنوری خود انجام دهید، شرکت در دوره‌های فن بیان است. این دوره‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید روش‌های بهبود مهارت‌های ارتباطی را به‌صورت حضوری یا آنلاین یاد بگیرید. شما می‌توانید از دوره فن بیان ارائه شده در موسسه فن پردازان برای بهبود مهارت فن بیان و توانایی ارائه و صحبت کردن در جمع‌ها استفاده کنید.

دوره گویندگی و فن بیان موسسه فن پردازان، یک دوره حضوری 400 ساعته، به‌همراه ارائه گواهینامه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است. گواهینامه ارائه شده در این دوره معتبر و قابل ترجمه بوده و شما می‌توانید در داخل و خارج از کشور از آن استفاده کنید. همچنین با توجه به اینکه شما از آموزش اساتید مجرب در زمینه فن بیان برخوردار شده و برای بازار کار کاملا آماده می‌شوید، هزینه این دوره کاملا مناسب بوده و شما در حقیقت برای این دوره هزینه چندانی نمی‌پردازید. از طرفی شرکت در این دوره آینده شغلی شما در این حوزه کاری را به خوبی تضمین خواهد کرد.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره مهارت سخنوری، اهمیت آن و همچنین تمرینات فن بیان صحبت کردیم. به‌طور کلی فن بیان عبارت است از توانایی صحبت کردن و بیان مقصود در هر شرایط زمانی و مکانی. توانایی صحبت کردن در جمع به افراد کمک می‌کند تا در موقعیت‌های تحصیلی و کاری خود موفق و با اعتمادبه‌‌نفس ظاهر شوند. روش‌های مختلفی، از جمله جملات تمرینی فن بیان، وجود دارد که می‌توان برای بهبود این مهارت از آن‌ها استفاده کرد. اگر دوست دارید مهارت سخنوری را در خود تقویت کنید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا با اهمیت فن بیان، تمریناتی جهت بهبود آن و همچنین دوره فن بیان ارائه شده توسط موسسه فن پردازان آشنا شوید. 

سوالات متداول 

1- چرا فن بیان قوی اهمیت دارد؟

فن بیان قوی سبب پیشرفت و تثبیت شغلی افراد شده، اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد، باعث بهبود مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی افراد شده و نهایتا باعث رضایت شخصی فرد خواهد شد.

2- تمرینات فن بیان به چه صورت هستند؟

تمریناتی مانند گرم کردن صدا، تمرینات تنفسی، ضبط ویدئو از سخنرانی و تماشای آن، تکرار جملات تمرینی فن بیان، صحبت بداهه در مورد اشیاء اطراف، یادداشت کردن نکات مهم و غیره می‌توانند به بهبود این مهارت در شما کمک کنند.  

3- دوره فن بیان موسسه فن پردازان به چه شکلی است؟

دوره گویندگی و فن بیان موسسه فن پردازان، یک دوره حضوری 400 ساعته، به‌همراه ارائه گواهینامه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است. هزینه این دوره کاملا مناسب بوده و شرکت در این دوره آینده شغلی شما در این حوزه کاری را به خوبی تضمین خواهد کرد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close