آینده شغلی رشته مدیریت کسب و کار (MBA)

در این مطلب می‌خوانید:

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که حس می‌کنید علاقه و استعداد گسترده‌ای در حوزه‌های مدیریتی دارید و می‌توانید از این ظرفیت خود کسب درآمد کنید، باید بدانید که یکی از بهترین راه‌حل‌های پیش‌روی شما بررسی فرصت‌ های شغلی رشته MBA است؛ چراکه بیشتر افراد از فرصت‌های عملی و مسیرهای شغلی مرتبط با این رشته اطلاع دقیقی ندارند. آینده شغلی رشته مدیریت کسب و کار (MBA) به دلیل گستردگی در شاخه‌های متنوعی که در آن وجود دارد، دریچه‌های‌ جدیدی از فرصت‌های شغلی را برای دانش‌آموختگان و افراد مستعد باز می‌کند.

عصر تکنولوژی و دیجیتال دنیای بسیاری از کسب‌وکار را تغییر داده و از آنجا که رشته MBA پابه‌پای این تغییرات مسیرهای زیادی را در پیش روی افراد قرار داده است، می‌توان نگاهی نو به فرصت‌های شغلی داشت. بنابراین بیایید برای یک بار هم که شده از مفهوم سنتی کسب‌وکار در ذهن خود رها شویم و به بازار کار رشته MBA  نگاهی عمیق‌تر بیاندازیم؛ چرا که شما نه تنها در ایران، بلکه در اکثر کشورهای دنیا می‌توانید فرصت‌ های شغلی رشته MBA را به راحتی پیدا کنید. 

فرصت های شغلی رشته MBA

 

ضرورت اخذ مدرک MBA

 

در بازار رقابتی کسب‌وکارها در دنیای امروز، اکثر سازمان‌ها، شرکت‌ها، کارآفرینان و مدیران ارشد تلاش می‌کنند تا به رشد خود ادامه دهند و شکوفا شوند اما تحقق این مسئله نیازمند داشتن دانش مدیریتی بالا است. علاوه بر این، عده‌ای از افراد در تلاش برای یافتن موقعیت شغلی بهتر و مناسب‌تر هستند یا قصد شروع یک کسب‌وکار جدید را دارند اما هم‌چنان به کسب‌وکار نگاه سنتی دارند و به حد کافی دانش لازم را کسب نکرده‌اند که شروع و پیشبرد کار خود را چگونه برنامه‌ریزی کنند.

همه این افراد و سازمان‌ها با وجود پیشرفت تکنولوژی و فراگیری اینترنت و استفاده از هوش مصنوعی دنیای پیچیده‌تری را روبه‌روی خود می‌بینند. از طرفی کسب‌وکارهای قدرتمندی در دنیا وجود دارد که رشد شرکت‌های کوچک و تازه‌وارد را کند یا مختل می‌کند. با تمام این اوصاف، رشته MBA با وجود این تغییرات جسورانه پیشرفت کرده است تا روش‌های مدیریتی را به بهترین شکل توضیح دهد و سوال کسی را بی‌جواب نگذارد. بنابراین اخذ مدرک MBA چه به وسیله تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و چه از طریق موسسات عالی آموزشی، امری الزامی است تا در این دنیای رقابتی بتوانید دوام بیاورید و رشد کنید. اگز درباره رشته MBA اطلاع زیادی ندارید می‌توانید به مقاله رشته MBA چیست مراجعه کنید. 

اخذ مدرک MBA و ایجاد ارتبا بین فعالین این حوزه می تواند به پیدا کردن شغل های مدیریت کسب و کار کمک کند

بازار کار رشته MBA به قدری گسترده است که هر کس می‌تواند به این وسیله راه و روش خاص خود را در دنیای کسب‌وکار پیدا کند

 

بازار کار MBA در ایران

 

رشته MBA به دلیل تنوع گرایش‌هایی که دارد، فرصت‌های شغلی بسیاری را در رو‌به‌روی دانش‌آموختگان خود قرار می‌دهد.  بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت کسب و کار  در ایران رو به رشد است و ما در ادامه به محبوب‌ترین فرصت‌های شغلی رشته MBA در ایران می‌پردازیم.

 

کارشناس و مدیر بازاریابی و بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) 

 

سازمان و شرکت‌هایی که مدیر بازاریابی با دانش MBA دارد ، قطعا معادلات فروش به سمت مثبتی حرکت می‌کند. این افراد هر چقدر بتوانند از دانش خود بهتر استفاده کنند، میتوانند بازارهایی که سودمند هستند را شناسایی کنند، مزایای بازارهای رقابتی گوناگون را شناسایی کنند و سازمان را به جهت رسیدن به اهدافش به روشی هوشمندانه پیش ببرند. امروزه، مدیران ارشد سازمان‌ها و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که مدیر بازاریابی که در زمینه MBA دانش خود را فرا گرفته استخدام کنند و شرایط خود را به سمت ایده‌آل نزدیک کنند.

مدیر فروش 

 

افرادی که در حوزه MBA، جایگاه مدیر فروش را دارند از درآمد به نسبت بالایی برخوردارند و شرایط خوبی دارند و همیشه در حال پیشرفت هستند. این به این دلیل است که یک مدیر فروش توانمند می‌توانند داده‌ها را به درستی تحلیل کند، استراتژی‌های فروش را می‌داند و در مدیریت توزیع محصولات دانش بالایی دارد و در آخر تیم‌های فروش را به خوبی هدایت می‌کند. یک تحصیل‌کرده رشته MBA با توجه به دروسی که گذرانده است می‌تواند این مسیر را به درستی طی کند.

مدیر فروش یکی از فرصت های شغلی رشته MBA است

 

مدیر فناوری اطلاعات و IT 

 

بسیاری از افرادی که در حوزه تکنولوژی تحصیل کرده‌اند مانند آی‌تی و کامپیوتر و یا افرادی که طراح سایت و برنامه‌نویس هستند، ممکن است ایده‌های خوبی برای کسب‌وکار داشته باشند اما چون دانش مدیریتی کافی را ندارند احتمال این که رشد نکنند و یا حتی در مسیر سراشیبی کار خود بروند زیاد است. اما امروزه سازمان‌ها به کسانی که MBA را در شاخه فناوری اطلاعات گذرانده اند، مشاغلی چون مدیر آی تی (IT Manager)، تحلیل‌گر داده (Data Analyst )، مدیر ارشد فناوری (Chief Technology Officer (CTO)) و مدیر محصولات (Product Manager) پیشنهاد می‌دهند.

 

مدیریت مجموعه‌های خدمات پزشکی و بهداشتی 

 

یکی از بخش‌های که می‌توان با نگاه به آن به توسعه و پیشرفت و اقتصاد یک کشور پی برد، بخش پزشکی و بهداشت و درمان است. در واقع هر اندازه که یک کشور تلاش می‌کند تا جایگاه بهتر اقتصادی داشته باشد، تغییرات آن را می‌توان در این بخش حس کرد. یکی از مشاغلی که امروزه به آن توجه ویژه‌ای می‌شود مدیریت بخش پزشکی و بهداشتی توسط کسی که در شاخه MBA تخصص دارد صورت بگیرد. این مجموعه نیاز به مدیری با دانش MBA دارد که مجموعه را به درستی هدایت کند، فروش و بازاریابی را بشناسد، به قوانین مسلط باشد و بتواند با بخش‌های مختلف کسب‌وکار ارتباط برقرار کند. 

بازار کار MBA در خارج از ایران

 

بازار کار رشته MBA در خارج

 

 امروزه بازار کار رشته MBA در سراسر دنیا بسیار متنوع است. در ادامه به بررسی یک سری از فرصت ‌های شغلی رشته MBA با درآمد بالا در خارج از کشور می‌پردازیم.

 

 فناوری (تکنولوژی) اطلاعات 

 

یکی از بالاترین دریافتی‌های حقوق در حوزه ام بی ای، متعلق به شاخه فناوری اطلاعات است. این شغل ترکیبی از علم کسب‌وکار سنتی با امنیت اطلاعات، مدیریت پروژه، مخابرات و بسیاری موارد دیگر است. بعضی از مشاغل در این حوزه با درآمد آنان در جدول زیر مشاهده می‌شود.

حقوق سالانه مشاغل فناوری اطلاعات به دلار امریکا
عنوان شغلی درآمد

مدیر فناوری اطلاعات

86140

مدیر خدمات آی تی

93780

تحلیل گر کسب و کار آی تی

 70644 

 

 

 تحلیلگر کسب‌وکار

 

در حال حاضر برای افرادی که در شاخه تجزیه و تحلیل کسب‌وکار تخصص دارند، حقوق بالایی در نظر گرفته می‌شود. در این شاخه، افراد با تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش قاعده‌مند و اصولی به نتیجه‌گیری‌های متعبر می‌رسند و در اتخاذ تصمیم‌های مهم یک شرکت تاثیرگذار هستند. وظیفه شغلی یک تحلیل‌گر کسب‌وکار این است که بر اساس داده‌های گرفته شده، مدل‌های تحلیلی را بسازد. نام بعضی از مشاغل و حقوق هر کدام در جدول زیر آورده شده است. 

حقوق سالانه مشاغل تحلیل گر کسب و کار (Business Analytics) به دلار امریکا
عنوان شغلی درآمد

تحلیل‌گر سیستم‌های کسب‌وکار

85701

تحلیلگر استراتژی کسب‌وکار

94559

تحلیلگر برنامه‌های کاربردی کسب‌وکار

72460  

 

امورمالی

 

یکی دیگر از تخصص‌های شاخه ام بی ای که علاوه بر درامد بالای آن، محبوبیت زیادی در دنیا دارد، تخصص مالی است. مشاغل ارزشمندی که در این شاخه به دانش‌آموختگان پیشنهاد داده می‌شود اکثرا در بخش‌های مدیریت مالی بین‌الملل، مالیات، بیمه، مدیریت ثروت و غیره هستند. در سرمایه‌گذاری‌های سطح بالا فرصت‌های شغلی مهمی در قالب مشاور مالی و برنامه‌ریز مالی مورد نیاز هستند. بعضی از مشاغل مرتبط با امور مالی و درآمد هر کدام در جدول زیر آورده شده است. 

حقوق سالانه مشاغل حوزه مالی (Finance)
عنوان شغلی درآمد

تحلیل‌گر امور مالی

77667

مدیر مشاور مالی

70000

معاون مدیریت مالی

62673

 

بازاریابی 

 

بازاریابی به عنوان یک رشته محبوب بین دانش‌جویانی است که قصد دارند کسب‌وکار را در ترکیب با دانش بازاریابی مطالعه کنند. این شاخه مرتبط به دانش رفتار مصرف‌کننده و خلق محصولاتی‌ست که بیشترین خواهان و محبوبیت را بین مشتریان و خریداران داشته باشد. پرداختن و عمیق شدن در این شاخه به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که چگونه برای ارضای بازار هدف و کسب سود از آن، ارزش‌های مشخصی را خلق کرده و به نحو درستی به بازار ارائه کنید.

حقوق سالانه مشاغل حوزه بازاریابی (Marketing)
عنوان شغلی درآمد

مدیر بازاریابی

96194

مدیر هوش کسب‌وکار

90381

کارشناس موفقیت مشتری

 70578 

 

اقتصاد 

 

یکی از مهم‌ترین گرایش‌های MBA در سراسر دنیا، اقتصاد است. نقش یک اقتصاددان، جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده، بررسی جریان‌ها و ارزیابی مسائل اقتصادی مربوط به منابع، کالاها و خدمات است. این شاخه شغل‌هایی در زمینه‌های تحقیق در عملیات، علوم اطلاعات، علم اقتصاد و هوش کسب‌وکار را به شما پیشنهاد می‌دهد. در جدول زیر سه مورد از مشاغل و درآمد آن‌ها آورده شده است. 

حقوق سالانه مشاغل حوزه اقتصاد (Economic)
عنوان شغلی درآمد

تحلیل‌گر توسعه اقتصادی

86140

اقتصاددان پژوهشی (Research Economist)

93780

تحلیل گر کسب و کار آی تی

 70644 

 

جمع‌ بندی 

 

رشته MBA جسورانه در بافت کسب‌وکارهای دنیای امروز پیش‌روی کرده و از طرفی پایبندی رهبران بزرگ دنیا به اصول مدیریت ارشد کسب‌وکار باعث پیشرفت آنان شده است. همه این موارد سبب شده‌اند تا اکثریت مردم از دانش این رشته در جهت پیشبرد کسب‌وکار خود استفاده کنند. امروزه بازار کار رشته MBA پیش‌روی دانش‌آموختگان آن فرصت‌های شغلی بسیاری را قرار داده است؛ بنابراین شما می توانید با مطالعه و بررسی این رشته و بازار کار آن شغل متناسب با تخصص مورد علاقه‌تان چه در داخل، چه در خارج از کشور پیدا کنند. 

سوالات متداول

1- آیا رشته MBA بازار کار خوبی دارد؟

بله، به دلیل تنوع در گرایش‌ها و نیاز عمده کسب‌وکارها به مهارت‌های مدیریتی، این رشته بازار کار گسترده‌ای را در اختیار دارد.

2 - چه مشاغلی در بازار کسب‌وکار MBA در خارج از ایران حقوق بالایی دارند؟

افرادی که در حوزه‌های مالی، اقتصاد، بازاریابی، تجزیه و تحلیل تحصیل کرده‌اند می‌توانند مشاغل مرتبط با رشته‌ خود را با حقوق بالا پیدا کنند. 

3 - اخذ مدرک MBA به چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

اخذ مدرک از طریق مراکز دانشگاهی معتبر و موسسات آموزشی عالی که دوره‌های MBA را برگزار می‌کنند.

4 - چه مشاغلی مرتبط با گرایش بازاریابی در رشته MBA وجود دارد؟

مدیر بازاریابی، مدیر هوش کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتال.

5 - مشاغلی که در ایران در حوزه MBA فعالیت دارند کدام‌ها هستند؟

مشاغلی چون مدیر فروش، کارشناس و مدیر ارشد بازاریابی و بازاریابی دیجیتال، مدیر فن‌آوری اطلاعات و غیره.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close