معرفی رشته DBA

DBA مخفف عبارت Doctorate of Business Administration و به معنای “دکتری مدیریت حرفه‌ای کسب و کار” است. با توجه به اینکه در سال های اخیر رشته های علوم انسانی و به خصوص مدیریت، در ایران و جهان به عنوان رشته های بسیار کارآمد و پولساز مطرح شده اند تهیه یک نقشه راه مطالعاتی در این حوزه می تواند بسیار اثربخش باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان درک صحیحی از ماهیت این رشته تحصیلی نداشتند، در این یادداشت به معرفی اجمالی این رشته تحصیلی و ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت.

گرایش های رشته dba

بزرگترین هدف تحصیل در دوره DBA را باید ارتقاء توانمندی مدیران ارشد سازمان ها و رشد نگاه نقادانه به چالش های سازمانی دانست. نگرش خلاقانه در حل مشکلات سازمانی ابزاری است که در دوره های MBA و DBA به فراگیران آموزش داده می شود. دوره DBA از نظر جایگاه مطالعاتی و آموزشی از MBA یک سطح بالاتر است.

 

ثبت نام در دوره DBA

 

رشته DBA برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی دوره  DBAمختص افرادی است که از نظر علمی با ادبیات رشته مدیریت آشنایی دارند. این رشته نیازمند سطح دانش نسبی در بخش های مختلف مدیریت است. همانطور که قبلا توضیح داده شد تفکر انتقادی و نگاه خلاق به مفاهیم علم مدیریت، اصلی ترین رسالت این رشته است. به طور معمول افرادی که انگیزه لازم جهت گره گشایی از مسائل کسب و کار را دارند و به دنبال حل مسائل پیچیده هستند از اصلی ترین مخاطبان این دوره محسوب می‌شوند. معمولا افرادی در این دوره شرکت می‌کنند که تصمیم گیری سازمانی شخصا بر عهده ی آنهاست.

 

از سوی دیگر افرادی که علاقمند به مسائل مشاوره کسب و کارها هستند نیز به عنوان مهم ترین مخاطبان این رشته شناخته می شوند. هدف رشته DBA بهبود تصمیم گیری و خلق روش های خلاقانه برای برطرف کردن چالش های سازمانی است. افراد در صورت داشتن شرایط پذیرش نیز باید پتانسیل های لازم برای فعالیت حرفه ای در این حوزه را داشته باشند که از مهم ترین آن‌ها می توان به انگیزه لازم برای انجام کارهای تحقیقاتی در فضای کسب و کار اشاره نمود. اگر هنوز هم دقیق و کامل نمی دانید، DBA چیست، روی لینک زیر کلیک کنید:

DBA چیست؟

مروری بر گرایش های DBA

DBA در سراسر دنیا با گرایش های متنوع و جذابی در دانشگاه های مختلف ارائه می شود. اما تعدادی از این گرایش ها با استقبال بیشتری همراه شده اند. در ادامه لیستی از مهم ترین گرایش های دکترای حرفه ای مدیریت کسب و کار در ایران لیست شده اند که به شرح ذیل می باشند که با کلیک روی هر کدام می توانید اطلاعات بیشتری درباره آن ها مطالعه کنید:

 

گرایش های رشته DBA
ردیف عنوان

1

رشته DBA با گرایش عمومی

2

رشته DBA با گرایش مدیریت بازاریابی 

3

رشته DBA با گرایش مدیریت استراتژیک

4

رشته DBA با گرایش بازرگانی

5

رشته DBA با گرایش مدیریت فناری اطلاعات

6

رشته DBA با گرایش مالی و سرمایه گذاری

* برای مطالعه بیشتر درباره هر کدام از این گرایش ها، کافی است روی عنوان ها کلیک کنید.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته DBA

دوره DBA به صورت حرفه ای در دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی کشور برگزار می شود. برخی از مهم ترین مراکز برگزار کننده این دوره تخصصی مدیریتی به شرح ذیل می باشند:

  • دانشگاه شریف
  • دانشگاه تهران
  • سازمان مدیریت صنعتی
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه فردوسی مشهد

رشته dba در دانشگاه صنعتی شریف

اگر آماده ورود به دنیای کسب و کار رقابتی امروز هستید  ما بر این باوریم که مدرک MBA یا DBA مزایای زیادی برای شما خواهد داشت، خصوصا زمانیکه مدرک خود را از موسسه معتبر دارای مجوز از وزارت علوم دریافت کرده باشید. این مدارک در مهاجرت به کشورهای مختلف از جمله کانادا می‌تواند کمک شایانی به شما داشته باشد. رسیدن به موقعیت های عالی مدیریتی از مزایای داشتن این گواهینامه هاست.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close