DBA چیست؟ (تفاوت DBA با PhD)

در کسب‌وکارهای جدید شیوه مدیریت تغییر کرده است. به همین دلیل افراد باید با گذراندن دوره‌های مربوط و کسب دانش مدیریت جدید، کسب‌وکار خود را به سمت بهتر شدن پیش ببرند. دوره DBA دوره‌ای برای آموزش مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکارهای جدید است که می‌تواند به شما کمک کند سازمان خود را بر اساس اصول روز مدیریتی پیش ببرید و به رشد آن کمک کنید. در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که DBA چیست و چه چیزهایی در آن آموزش داده می‌شود؟

 

DBA مخفف چیست؟

کلمه DBA مخفف Doctorate of Business Administration است که معنای فارسی آن دکتری مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکار می‌شود. این دوره با هدف آموزش مدیران سطح بالای اجرایی در سازمان‌های مختلف ایجادشده و به آن‌ها یاد می‌دهد که چگونه از روش‌های سنتی مدیریت عبور کرده و به روش‌های نوین برسند. با شرکت در دوره DBA یاد خواهید گرفت که چگونه شرکتی سازمان‌یافته بسازید و با استفاده از روش‌های نوین سازمان خود را رهبری کنید.

Doctorate of Business Administration

در پاسخ به این سوال که DBA چیست، باید بگوییم که DBA یک مدرک دکترای حرفه‌ای در رشته مدیریت بازرگانی است. اما مسئله اینجا است که این مدرک با PHD تفاوت‌هایی دارد؟ آیا می‌توان با استفاده از آن به‌عنوان یک استاد دانشگاه فعالیت کرد یا برای ادامه تحصیل نیز از آن استفاده کرد؟

درواقع DBA یک مدرک تحصیلی نیست و اعتباری است که به شما تفکر جدیدی می‌دهد که می‌توانید از آن برای حل مشکلات واقعی کسب‌وکار استفاده کنید.

بنابراین اگر قصد دارید به‌عنوان مدرس درس‌های مدیریتی در یک دانشگاه درجه 1 فعالیت کنید، بهتر است به فکر گرفتن مدرک PHD باشید.

 

مهارت‌های دانشجو و فارغ‌التحصیلان DBA چیست؟

اگر دوست دارید به‌عنوان دانشجوی DBA وارد این دوره شده و مدیریت عالی کسب و کار را یاد بگیرید، باید بدانید که مهارت‌های موردنیاز یک دانشجوی DBA چیست. دانشجوی DBA باید توانایی تحقیق درباره مسائل مختلف را داشته باشد. او باید بتواند مشکلات کسب‌وکار را شناسایی کند و به بررسی ریشه مشکلات بپردازد. مهارت طرح سوال یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های دانشجوی دوره DBA است. چراکه به او کمک می‌کند که ابعاد مختلفی از موضوع را ببیند و به تحقیقات او نیز جهت می‌دهد. به‌این‌ترتیب روند تحقیقات خیلی زودتر پیش خواهد رفت.

یک مهارت بسیار مهم استفاده از دانش و آموخته‌ها است. دانشجو باید بتواند با استفاده از نظریه‌ها و تحقیقات فعلی راه‌حلی عملی را برای مشکل ارائه دهد. همچنین او باید بتواند با اعضای مختلف سازمان ارتباط بگیرد و رابطه میان فعالیت‌های هر جزء سازمان با مشکلات به وجود آمده را بررسی کند. با این کار می‌تواند راهکاری جامع و کامل برای حل مشکلات سازمان‌ها ارائه دهد و به رشد توانمندی‌های مدیریتی خود نیز کمک کند. دانشجویان دوره DBA می‌توانند افرادی باشند که قصد دارند حرفه خود را ارتقا داده و به رشد شرکت خود کمک کنند یا کسانی باشند که قصد دارند مهارت‌های DBA را به نسل بعدی آموزش دهند.

تفاوت PHD و DBA

تفاوت PHD و DBA چیست؟

شاید اصلی‌ترین تفاوت PHD و DBA در شیوه دریافت مدرک آن‌ها باشد. یکی از اساتید دوره DBA در دانشگاه فرانکلین در پاسخ به سوال تفاوت PHD و DBA چیست، پاسخ جالبی می‌دهد. او می‌گوید که DBA یک درجه برنامه گرا است. درحالی‌که PHD یک درجه تحقیق محور است. او معتقد است که اگر شما دوست دارید در حوزه کاری خود نظریه‌ای را ارائه دهید که یک مشکل علمی را حل کند، بهتر است به دنبال دریافت مدرک PHD بروید. اما DBA یا دکترای مدیریت کسب و کار مخصوص کسانی است که به دنبال راه‌حل برای مشکلات عملی در شرکت خود هستند.

 

درواقع دانشجویان PHD نظریات و تئوری‌هایی را توسعه می‌دهند که دانشجویان DBA آن‌ها را در موقعیت‌های خاص تجاری اعمال کرده و مشکلات را از این طریق حل می‌کنند. دانشجویان دوره DBA باید یک مسئله یا شکاف در دنیای تجارت واقعی را شناسایی کرده و آن را به‌عنوان مبنای تحقیقات خود در این رشته قرار دهند. دانشجویان در این دوره بر روی این موضوع تمرکز می‌کنند که چگونه می‌توانند انگیزه‌های کارمندان را برای بهتر کار کردن بالا ببرند و چه نقاط ضعفی در مدیریت وجود دارد که انگیزه فعالیت را از افراد خواهد گرفت.

 

بعد از طرح موضوع آن‌ها با استفاده از یک نظریه یا ترکیبی از نظریات، برنامه‌ای را برای بررسی موضوع و حل مشکل می‌ریزند. اگر در طول دوره DBA راهکار موثری برای مشکل ارائه نشود، دانشجو باید برگردد و برنامه خود را بر اساس نظریات جدیدتر اصلاح کند. رده سنی افراد حاضر در دوره DBA بیشتر از دانشجویان دکترا است. این افراد دارای سال‌ها تجربه کاری و موقعیت شغلی و حقوق مناسبی هستند و با استفاده از حس جاه‌طلبی و انگیزه قوی خود قصد دارند در حرفه خود پیشرفت کنند.

 

داوطلبانی که برای دریافت مدرک PHD اقدام می‌کنند، قصد دارند که درنهایت به یک استاد دانشگاه تمام‌وقت تبدیل شوند که هدفی به‌جز تحقیق و ارائه مقالات تئوری ندارد. این افراد معمولا زیر 30 سال هستند و تجربه کار در یک محیط حرفه‌ای را ندارند. این در حالی است که افراد متقاضی مدرک DBA افرادی هستند که سال‌ها است در کسب‌وکارهای واقعی فعالیت می‌کنند و قصد دارند با گذراندن دوره دکترا خود را از دیگر رقیبان متمایز کنند. این افراد به تحقیقات مدیریتی نیز علاقه‌مند هستند و کار در حوزه علمی را نیز می‌پسندند. به‌این‌ترتیب علاوه بر انجام پایان‌نامه تحصیلی خود می‌توانند از فواید این دانش در شرکت نیز بهره بگیرند.

مزیت‌های دریافت مدرک DBA چیست؟

شاید بسیاری از افراد به این موضوع فکر کنند که وقتی مدرکی با اعتبار PHD وجود دارد و DBA در کشور ما چندان شناخته‌شده نیست، فایده دریافت مدرک DBA چیست؟ به یاد داشته باشید که DBA یک دوره عملی برای مدیریت عالی کسب و کار است و شما می‌توانید از آموخته‌های خود در این دوره برای حل مشکلات واقعی استفاده کنید. مشکلاتی که فراتر از صفحات کتاب و سوالات امتحان هستند. علاوه بر این DBA مزیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه این بخش بعضی از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • برنامه‌های DBA معمولا بر استفاده از تحقیقات دیگران (معمولا دانشجویان PHD) برای کمک به حل چالش‌های تجارت در دنیای واقعی تاکید دارند.
  • دوره DBA معمولا در کمتر از 3 سال تمام می‌شود. این در حالی است که کسب مدرک PHD حداقل 5 سال طول می‌کشد.
  • آموخته‌های شما در دوره DBA فراتر از تحقیق درباره مشکلات و شناسایی آن‌ها خواهد بود. در این دوره‌ها شما به مهارت‌هایی در زمینه توسعه فناوری، تجزیه‌وتحلیل استراتژیک و ارتباطات مدیریتی و بین فردی نیز مجهز می‌شوید. مهارت‌هایی که به شما برای مدیریت بهتر کسب‌وکارتان کمک می‌کند.
  • مدرک دوره DBA کاملا معتبر است و شما می‌توانید از آن برای شروع به کار به‌عنوان یک مدیر بازرگانی آگاه و متخصص استفاده کنید.
  • شرکت در دوره DBA نه‌تنها برای دانشجویانی که به‌تازگی وارد حوزه کسب‌وکار می‌شوند مفید است، بلکه می‌تواند برای اساتید مدیریت نیز مفید واقع شود.

 

در دوره DBA چه مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود؟

در پاسخ به سوال مهارت‌های آموزش داده‌شده در دوره DBA چیست باید بگوییم که در این دوره شما یاد خواهید گرفت که چگونه به جدیدترین ایده‌های دنیای مدیریت دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را برای حل مشکلات واقعی سازمان خود به‌کارگیرید. در این دوره علاوه بر تقویت مهارت‌های انتقادی و تحلیلی، توانایی‌های مدیریتی دانشجویان نیز توسعه داده می‌شود و می‌توانند از آموخته‌های خود در محیط مدیریتی استفاده کنند. یک مهارت مهم در دوره DBA توانایی حل مشکلات واقعی است. مشکلاتی که در طول فعالیت به‌عنوان یک مدیربازرگانی برای سازمان شما پیش می‌آید و شما باید بتوانید به روشی اصولی و درست آن‌ها را حل کنید.

مدرک DBA

مدرک DBA چیست؟

مدرک DBA معادل مدرک PHD است. البته باید توجه کنید که شما نمی‌توانید از آن به‌عنوان مدرک جایگزین PHD برای شروع تدریس در دانشگاه استفاده کنید. در دوره DBA به‌جای تمرکز بر روی مشکلات صرفا آکادمیک و پیشرفت علوم تئوری مدیریت، بر روی مشکلات سطح بالا و استراتژیک تجارت تمرکز می‌شود؛ بنابراین مدرک DBA برای مدیران ارشدی که اکنون مشغول فعالیت در بازار تجاری هستند و دوست دارند با استفاده از علوم روز دنیا مشکلات خود را حل کنند، بسیار مفید است.

 

بسیاری از افراد ممکن است به این فکر کنند که آیا مدرک DBA واقعا ارزش این همه تلاش و فعالیت را دارد؟ حضور در حوزه علمی و تحصیلی مدیریت یک تصمیم کاملا شخصی است. این تصمیم نیازمند وقت، تلاش و هزینه است. درواقع بعضی افراد ممکن است ترجیح دهند که به‌جای وقت گذاشتن برای شرکت در دوره DBA، به تجارت بپردازند و سود و تجربه کسب کنند. اما باید توجه کنید که DBA چیزی است که شما را از دیگر رقیبانتان جدا میکند. بنابراین اگر دوست دارید رشدی چشمگیر و ماندگار داشته باشید، شرکت در دوره DBA ممکن است برایتان مفید باشد.

 

سخن پایانی

اگر کسی از شما سوال کرد که DBA چیست، به او بگویید که DBA تنها یک مدرک دانشگاهی برای پر کردن رزومه افراد نیست. شرکت در دوره DBA می‌تواند بینش تازه‌ای درباره حل یک مشکل تجاری در دنیای واقعی به شما بدهد. نکته مهم این است که شرکت در این دوره و دریافت مدرک دکترای مدیریت کسب و کار کافی نیست. شما باید به‌صورت مرتب دانش خود را به‌روز نگهدارید و از مهارت‌های انتقادی و تحلیلی خود برای ارتقای اعتبار حرفه‌ای خود و رشد سازمانتان استفاده کنید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close