نکات مهمی که در مورد مدیریت مالی باید بدانید

اهمیت امور مالی در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. در واقع می‌توان گفت که مدیریت مالی برای هر شخص و سازمان می‌تواند از امور واجب باشد. در واقع شما باید تلاش کنید تا بتوانید در این راه قدم بردارید و به بهترین نتایج دست پیدا کنید؛ اما اصولاً مدیریت مالی به چه معناست؟ آیا به عنوان یک شخص یا مدیر کسب و کاری کوچک نیاز داریم که از خدمات حوزه مدیریت مالی استفاده کرده و شخصی را در این راستا استخدام کنیم؟ این سؤالات شاید برای شما هم پیش آمده باشد و ما در این مقاله قصد داریم در مورد مدیریت مالی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که قطعاً می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

 

نکات مهمی که در مورد مدیریت مالی باید بدانید

 

با مدیریت مالی بیشتر آشنا شویم

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که اصولاً مدیریت مالی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که مدیریت مالی به اقداماتی گفته می‌شود که در راستای اقتصاد کاربردی انجام می‌شود. همچنین می‌توان گفت که مدیریت مالی به مدیری بر قسمت‌های مالی سازمان نیز گفته می‌شود. تأمین مالی و افزایش میزان سرمایه در یک سازمان از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت مالی به شمار می‌رود. همچنین باید در نظر داشته باشید که تمامی بخش‌های مالی از جمله چگونگی تخصیص منابع، بودجه بندی برای سازمان به صورت کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین روش توزیع میزان سود سهام به عنوان زیرمجموعه‌های مدیریت مالی شناخته می‌شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. باید در نظر داشته باشیم که اقتصاد کاربردی و مدیریت مالی به یک معنا هستند. یک شخص به عنوان مدیر مالی در یک سازمان باید با اصول و مفاهیم اقتصادی آشنایی کافی و لازم را داشته باشد. همچنین باید در نظر داشت که مدیریت مالی صحیح از مهم‌ترین نیازهای یک سازمان در راستای توسعه و گسترش می‌باشد؛ اما یک نقش مهم در مدیریت مالی سازمان‌ها را می‌توان مدیر مالی دانست. در این مورد بیشتر با شما در ادامه صحبت خواهیم کرد.

 

<

با مدیر مالی بیشتر آشنا شوید

از مهم‌ترین نقش‌هایی که در یک سازمان در حال فعالیت می‌باشد را می‌توان مدیر مالی دانست. در واقع این شخص مدیریت بخش‌های مربوط به برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت در کنار مدیریت منابع مالی را در یک سازمان در اختیار دارد. همچنین از استراتژی‌ها و فعالیت‌هایی پشتیبانی می‌کند که بتواند در افزایش میزان سرمایه در یک سازمان تاثیرگذار باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و پست‌هایی که یک مدیر مالی در سازمان باید انجام دهد، مدیریت نقدینگی است. در نظر داشته باشید که تصمیمات مالی در یک سازمان بر عهده مدیر این بخش می‌باشد و وی باید برای بسیاری از مسائل برنامه ریزی داشته باشد. در واقع یک مدیر مالی شخصی است که تمامی دانش حسابدار و یک مدیر را دارد. می‌تواند تصمیمات مالی را به صورت مستقل بگیرد و در این راه می‌تواند به رشد و موفقیت سازمان کمک کند. پس در صورتی که قصد دارید در این خصوص بیشتر بدانید، در ادامه ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

 

نکات مهمی در مورد مدیریت مالی

 

مدیر مالی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

زمانی که از مدیر مالی صحبت می‌شود، شاید ما درک کنیم که وی چه کارهایی را در یک سازمان انجام می‌دهد؛ اما بهتر بدانیم که وظایف شخصی یک مدیر مالی چیست؟ این سوالی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

 

برآورد سرمایه‌ای که یک سازمان به آن نیاز دارد: در واقع باید گفت که یک مدیر مالی باید بتواند هزینه و سودی که یک سازمان دارد را برآورد کند. میزان هزینه‌ای که باید برای دارایی‌های ثابت پرداخت شود را بداند و بر این اساس می‌تواند مشخص کند که چه میزان سرمایه برای یک سازمان نیاز است.

تخصیص بودجه: وظیفه دیگری که یک مدیر مالی دارد و شما هم احتمالاً با آن آشنایی داشته باشید، تخصیص بودجه است. در واقع یک مدیر مالی با روش‌هایی که برای تأمین مالی بودجه مورد نیاز مورد استفاده است باید آشنا باشد. این کار باعث می‌شود تا شخص بتواند کار مدیریت خود را به بهترین شکل انجام دهد.

مشخص کردن ساختار سرمایه: در قدم بعدی، مدیر مالی باید بتواند در دوران مدیریت مالی خود مشخص کند که بودجه مورد نیاز شرکت به چه صورت تأمین می‌شود. همچنین باید بداند که تصمیم گیری در این زمینه بر عهده وی بوده و باید دقت بسیار زیادی در این زمینه داشته باشد تا بتواند به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کند.

کنترل مالی سازمان: یک مدیر مالی وظیفه دارد که سرمایه سازمان را حفظ کرده و روش‌های ارتقای آن را پیشنهاد دهد. از این روی باید با دقت بسیار زیادی کنترل مالی سازمان را انجام دهد.

سود مازاد را میان سهامداران توزیع کند: باید در نظر داشته باشیم که یک مدیر مالی در شرکت سهامی این وظیفه را دارد که سود به دست آمده و مازاد را میان اشخاص معین توزیع کند.

با توجه به توضیحات بیان شده، باید در نظر داشت که آیا هر سازمان (هرچند کسب و کاری بسیار کوچک) نیازمند دسترسی به یک مدیر مالی می‌باشد؟ این سوالی است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

 

برای آشنایی با کارآفرین جوان و موفق ایرانی روی لینک زیر کلیک کنید:

ماکان آریا پارسا

 

مدیریت مالی با ماکان آریا پارسا

 

آیا سازمان‌های کوچک هم نیازمند مدیر مالی می‌باشند؟

با توجه به تمامی توضیحات بیان شده باید در نظر داشته باشیم که هر سازمان هرچند کوچک هم نیازمند آن است که مدیر مالی داشته باشد. در واقع مسائل مالی و اقتصادی در سازمان توسط مدیر کل نباید انجام شود. کارآفرینان در صورتی که امکان استخدام چنین شخصی را در حال حاضر ندارند، می‌توانند با شرکت‌هایی که در این حوزه در حال فعالیت هستند و به صورت برون سپاری حسابداری و مدیریت مالی کسب و کارها را بر عهده می‌گیرند را می‌توانند انجام دهند. در صورتی که می‌خواهید در این حوزه مشغول به کار شوید و نقش مدیر مالی را در یک شرکت داشته باشید، علاوه بر تحصیلات آکادمیک، باید بتوانید تجربه کار در سازمان‌های مختلف را نیز به دست بیاورید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید به سرعت رشد پیدا کرده و تجربه مدیریت مالی را داشته باشید.

 

سخن پایانی

بر اساس نظراتی که از سوی دکتر میثم شکری ساز بیان می‌شود، باید در نظر داشته باشیم که راه اندازی یک واحد مدیریت مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. در واقع می‌توان گفت که در زمینه مدیریت مالی باید حتماً با اشخاصی کار شود که در این زمینه تجربه داشته‌اند. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید در دوره‌هایی که از سوی دکتر شکری ساز برگزار می‌شود شرکت کنید. همچنین قادر خواهید بود که با استفاده از کتاب‌های ایشان، به درک بهتری در زمینه مدیریت مالی دست پیدا کنید.

 

سؤالات متداول

مدیریت مالی چیست؟

به واحدی در هر سازمان گفته می‌شود که فرآیند اقتصاد کاربردی را عملی می‌سازد. در واقع باید دانست که مسائلی همچون تخصیص منابع، تأمین بودجه، تعیین بودجه، تخصیص بودجه، پرداخت سود به سهامداران و سایر مسائل را می‌توان از مهم کارهایی دانست که یک مدیر مالی باید انجام دهد.

آیا تمامی شرکت‌ها نیازمند استفاده از خدمات مدیریت مالی هستند؟

باید در نظر داشته باشید که تمامی شرکت‌ها حتی کسب و کارهای بسیار کوچک نیازمند آن هستند که از خدمات مدیریت مالی استفاده داشته باشند.

چطور می‌توانیم در مورد مدیریت مالی و اهمیت آن اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم؟

در این خصوص می‌توانید با دکتر میثم شکری ساز مشورت داشته باشید. به این منظور می‌توانید در دوره‌های ایشان ثبت نام کنید و یا می‌توانید کتاب‌هایی که از سوی ایشان منتشر شده‌اند را مطالعه کنید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close