معرفی رشته مهندسی مدیریت پروژه


با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله معرفی رشته مهندسی مدیریت پروژه را تهیه و در دسترس علاقمندان قرار داده است.


معرفی رشته مهندسی مدیریت پروژه


معرفی رشته

اگر این واقعیت را بپذیریم که در دنیای امروز، یکی از مهم ترین مسائل پیش روی توسعه جوامع، کمبود منابع است، آن گاه می توان گفت در عرصه رقابت میان جوامع، آن جامعه ای به موفقیت می رسد که از منابع محدود خویش استفاده متناسبی بنماید.

این سخن بدین معنا است که در برنامه ریزی و اجرای هر پروژه ای، نخست باید منابع و امکانات را سنجید و سپس در طول فرایند آن را عملیاتی نمود. برای نیل به چنین هدفی، نیازمند علمی هستیم که بتواند ضمن برنامه ریزی و کنترل پروژه، به بهینه نمودن زمان اجرای طرح، تخمین هزینه های اجرا و تحلیل کیفیت نتایج پیش بینی شده یا مورد انتظار مبادرت ورزد. این علم، مهندسی مدیریت پروژه نام دارد.


خرید دوره مدیریت پروژه
 

معرفی رشته مهندسی مدیریت پروژه


هنگامی که از منابع سخن گفته می شود منظور تنها سرمایه و مواد اولیه نیست، بلکه اصطلاح منابع به نیروی انسانی، تجهیزات، ماشین آلات و طبیعت نیز اشاره دارد و بنابراین مهندسی مدیریت پروژه رشته ای است که باید به همه ابعاد ذکر شده در بحث منابع، تسلط داشته باشد. به همین جهت مهندسی مدیریت پروژه، رشته ای مستقل و خودکفا نیست و ماهیتی بین رشته ای دارد.

آموزش مدیریت پروژه 

در مباحث دوره مدیریت پروژه شاهد تلفیقی از رشته های عمران، صنایع و مدیریت هستیم. در واقع تفاوت مهندس مدیریت پروژه هنگامی روشن می شود که بدانیم مهندسان گرایش تولید صنعتی رشته مهندسی صنایع نیز با مدیریت پروژه آشنایی دارند، ولی آنها در آماده سازی، نظارت و اجرای پروژه های عمرانی مهارت ویژه ای ندارند.

مهندسان مدیریت پروژه هستند که با تسلط بر دانش حقوقی پروژه ها، تسلط بر مقررات ملی ساختمانی و آیین نامه-های اجرایی، آشنایی با امور مالی و حسابداری پروژه، ایجاد هماهنگی بین عوامل پروژه، شناخت مصالح و ماشین آلات، توانایی نقشه خوانی مهندسی و آشنایی با مقررات اداری مرتبط با پروژه، می توانند دو رکن اصلی مدیریت پروژه، برنامه ریزی و کنترل پروژه را عملیاتی کنند. به صورت خلاصه، مهندسی مدیریت پروژه، علم به كارگيري دانش، مهارت ها، ابزار و تكنيك هاي لازم در اداره جريان اجراي فعاليتها، به منظور رفع نيازها و انتظارات متوليان از اجراي پروژه است.

رشته مهندسی مدیریت پروژه ، نخستین بار بنا به نیازهای بازار کار در دانشگاه پیام نور تاسیس گشت و اینک در بسیاری از مراکز این دانشگاه در استان های مختلف، تدریس می گردد.

مدرک مدیریت پروژه 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close