منظور از مدیریت تولید چیست؟

منظور از مدیریت تولید چیست؟

در مورد مدیریت تولید چه می دانید؟ آیا می توان با توضیحی مختصر ارتباطی بین دو کلمه مدیریت و تولید ایجاد کنید؟ مدیریت تولید از جمله سمت های شغلی موجود در اجتماع است که تقاضا برای آن زیاد است. اگر بخواهیم اشاره ای به این شغل داشته باشیم، بایستی بگوییم که منظور فرآیندی کلی از پیش بینی و برنامه ریزی برای تولید یک محصول جدید است که این فرآیند تا زمانی که محصول به دست مشتری برسد ادامه دارد.

در واقع بخشی اعظمی از مسئولیت هایی که در بخش تولید است بر عهده بخش مدیریت تولید می باشد. مدیر تولید باید ایده ای در ذهن خود داشته باشد و در راستای تبدیل این ایده به یک واقعیت عینی اقدام کند. بعد از تولید محصول مذکور، شخص بایستی به فکر بازاریابی آن بوده و در جهت بهبود محصولی که به بازار ارائه شده است اقدام کند و بتواند کیفیت آنچه برای تولید آن سرمایه گذاری می شود را تضمین کند. علاوه بر این مدیران تولید بایستی اطلاعات لازم را در اختیار کارکنان مربوطه نیز بگذارند. از جمله دیگر وظایفی که مدیران تولید به آن توجه می کنند حذف محصولاتی از چرخه تولید است که با نظر کارشناسی اعضا تولید آن ها برای صاحبان کسب و کار مقرون به صرفه نمی باشد.

وظیفه اصلی مدیران تولید درواقع همان چیزی است که قبلا به آن پرداختیم که در واقع همان تولید محصول جدید است. این شخص باید بتواند نیازهای مشتریان را شناخته و آن ها را بیان کند، از این رو بایستی فردی توانمند بوده که بتواند به خوبی در بازار تحقیق کند، تمامی داده ها خود را مکتوب کند و زمانی را صرف تحلیل داده های جمع آوری شده کند.

منظور از مدیریت تولید

اگر بخواهیم به ریز وظایف یک مدیر تولید اشاره کنیم، به این صورت می باشد:

  • تعیین و ترسیم کلی نقشه راه برای تولید یک محصول با کیفیت و باب میل مشتری
  • تحقیق در بازار و شناخت محصولاتی که برای تولید آن ها رقابت بیشتری بین افراد وجود دارد.
  • جمع آوری اطلاعات از شرکت های رقیب در مورد نحوه توسعه محصول مذکور
  • بررسی نقاط قوت و ضعف محصول ارائه شده در بازار رقابتی و تلاش در راستای بهبود هر چه بیشتر محصول و افزایش فروش
  •  شناخت هر چه بیشتر و دقیق تر نسبت به آنچه تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد که همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
  • کار ایده پردازی برای ارائه محصول جدید نیز بر عهده بخش مدیریت تولید است.
  • بازخورد گرفتن از مشتری، که نیازمند زمان بندی دقیق و ابزار تحقیقاتی می باشد.
  • بازتاب صدای مشتری که این فرآیند هم نیازمند تکنیک های خاصی می باشد. مدیران برای رسیدن به این نتیجه از روش های مختلف مصاحبه و تحقیقات قوم نگاری استفاده می کنند.
  • ایجاد یک مسیر و استراتژی مشخص که شامل برنامه های تولیدی، تحلیل های رقابتی و همچنین شناخت نیازهای مشتریان است. که به صورت یک فرآیند کلی و مشخص در آمده و با پیگیری مداوم، شانس موفقیت را در این مسیر افزایش می دهد.
  • مدیریت چرخه عمر محصول نیز بر عهده مدیریت تولید است به این معنا که این شخص تعیین می کند که وقت مناسب برای ارتقا محصول مذکور و یا حتی حذف محصول از چرخه تولید چه زمانی می باشد.
  • اصلاح پیش بینی صورت گرفته، به این معنا که شخص موظف است بین پیش بینی محصول و آنچه واقعا مورد تقاضای مشتریان قرار گرفته است ارتباطی برقرار کند، تفاوت ها را سنجیده و در راستای بهبود آن عمل کند.
  • تحلیل بازار نیز از فاکتورهای مهمی است که نمی توان از اهمیت آن غافل شد.
  • برنامه ریزی برای کمک به توسعه خط تولید

و اما شاید سوال تان این باشد که برای اشتغال در این زمینه، در چه رشته ای باید تحصیل کرد؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم.

منظور از مدیریت تولید

تحصیلات مورد نیاز برای فعالیت به عنوان مدیر تولید:

افرادی که بعنوان مدیران تولید در کارخانه ها مشغول به کار می شوند اغلب در رشته مهندسی صنایع و یا مدیریت صنعتی تحصیل کرده اند. البته بیشتر برای انتخاب یک مدیر تولید به تخصص افراد توجه می شود. برای مثال در شرکتی که به تولید محصولات کشاورزی مشغول است، از یک مهندس شیمی برای این سمت استفاده می شود. بنابراین چنانچه تحصیلات شما در زمینه ای خاص همچون شیمی، کشاورزی و یا علوم فنی می باشد، با گذراندن دوره های مدیریت تولید موفق به فعالیت در این حرفه می شوید.

موسسه آموزش عالی فن پردازان با بهره مندی از اساتید مجرب و سال ها تجربه در این زمینه، اقدام به برگزاری دوره های مدیریت تولید کرده است. در پایان این دوره های آموزشی، به دانش پذیران مدرک مدیریت تولید ارائه می شود که تایید وزارت علوم، فناوری و تحقیقات را دارد و همچنین قابلیت ترجمه را نیز دارد. بنابراین با آموزش در این مسیر می توانید فرصت های شغلی پیش روی خود را گسترش داده و شانس خود را برای یک موقعیت کاری خوب بالا ببرید.

حال که به طور کلی با این حرفه، تحصیلات مورد نیاز و وظایف اصلی یک مدیر تولید آشنا شدید، در ادامه قصد داریم شما را با آینده کاری افرادی که در این زمینه تجربه دارند و موفق به اخذ گواهینامه مدیریت تولید شده اند آشنا کنیم.

افرادی که در این زمینه مهارت دیده اند در کارخانه ها مشغول به کار می شوند. اینکه در چه کارخانه ای مشغول به کار شوند بستگی به رشته ای دارد که فرد در آن تخصص دارد. از کارخانه تولید دارو گرفته تا کارخانه محصولات کشاورزی. بنابراین در هر رشته ای که تحصیل کرده باشید با گذراندن دوره های مدیریت تولید می توانید در این سمت شغلی مشغول به کار شوید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close