کتاب تویی که ذهن برنده‌ای

فهرست مطالب

کتاب تویی که ذهن برنده‌ای توضیح جامعی از شیوه‌ی فکر و عملکرد ذهن انسان را ارائه می‌کند. نویسنده‌ی کتاب، کریس روی کرافت –دیویس، مهارت‌های NLP را معرفی می‌کند. این کتاب با ترجمه‌ی دکتر ماکان آریا پارسا در 24 فصل با استفاده از دانش NLP روش‌هایی را آموزش می‌دهد که با استفاده از آن‌ها پیام‌هایی که بین افراد منتقل می‌شوند تغییر می‌یابند.

بدین طریق شما با استفاده از مهارت‌هایی که این کتاب به شما آموزش می‌دهد قادر خواهید بود بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید و در هر حرفه‌، مسئولیت و نقشی که بر عهده دارید موفق‌تر عمل کنید.

 

ماکان آریا پارسا

 

هدف از برقراری ارتباط با دیگران از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

قبل از انجام هر کاری باید در نظر داشته باشیم که هدف ما از انجام این کار چیست و نتیجه‌ی دلخواه خود را مشخص کنیم. برای این کار، اول باید دقیقاً بدانید میخواهید چه بگویید، بعد از آن میتوانید به نحوه‌ی گفتن خود فکر کنید. نتایج، آن چیزهایی هستند که شما انتظار دارید اما پیامد، آن چیزی است که شما به دست ‌میآورید. بنابراین باید دقیقا بدانید چه میخواهید ولی در عین حال اطمینان پیدا کنید که در برابر پیامدهایی هم که به دست ‌میآورید، مشکلی پیدا نخواهید کرد. برای آشنایی بیشتر با ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:

ماکان آریا پارسا

تعریف NLP

در تعریف اصطلاح NLP در لغت نامه‌ی آکسفورد چنین نوشته شده است: «یک مدل از ارتباط بین افراد که بیشتر مربوط است به رابطه بین الگوهای موفق رفتاری و تجارب شخصی «به خصوص الگوهای فکری» که در زیر آن‌ها نهفته است. NLP شامل مجموعه‌ای از مهارتهایی است که شما را قادر ‌میسازند با زبان ذهن صحبت کنید؛ در نتیجه شما میتوانید به گونه ای موثرتر با سایر افراد ارتباط برقرار کنید.

 

ذهن خودآگاه و ناخودآگاه

ذهن جایی است که ارزش‌ها و باورهای عمیق و ریشه دار شما در آنجا ذخیره شده، به حافظه درازمدت شما متصل است و اخلاق و خصوصیات شما، منش و سیرت شما و نگرشتان را نسبت به جهان شکل میدهد. به عبارت دیگر، آنچه که در حال حاضر هستید و آن اعمالی که انجام می‌دهید، ساخته ذهن شماست.

براساس مطالعات انجام شده، بیش از 75 درصد از فعالیتهای روزانه ما توسط ذهن ناخودآگاه کنترل می‌شود. تصور کنید ذهن شما مثل یک کوه یخ است که تنها ده درصد از آن دیده میشود و بقیه آن در زیر امواج اقیانوسها شناور است.

آن قسمتی که دیده میشود، ذهن خود آگاه است که در حال پردازش دو میلیون بیت اطلاعاتی است که در هر ثانیه از حواس پنجگانه شما دریافت میکند و از دانش اکتسابی شما برای اتخاذ تصمیم‌های منطقی و عاقلانه‌ای استفاده میکند که از نظر ذهن ما حقیقی هستند. آن قسمت از ذهن که دیده نمیشود، همان قسمت بزرگتر و قدرتمندتر ذهن است. ذهن ناخودآگاه، منطق را دوست ندارد، بلکه با خاطرات، رویاها، احساسات و افکار در ارتباط است.

وقتی که ذهن شما تقریبا همه ی اطلاعاتی را که حواس شما دریافت می‌کنند، فیلتر می‌کند، از شیوه‌های مختلفی از جمله حذف کردن برخی از اطلاعات، استفاده میکند. در این حالت اطلاعاتی که ممکن است باعث سوختن فیوز ذهن شما شوند قبل از اینکه به توده عظیم غیرقابل کنترلی تبدیل شوند، از بین میروند. وقتی شما مطلبی را میخوانید، مهم است که آن را بفهمید، اما برای این کار ذهن شما مطالبی را که برای او معنایی ندارند، حذف میکند.

هر آنچه تا به حال برای شما رخ داده، به شما گفته شده، آن را دیده‌اید، چشیده‌اید، بو کرده یا شنیده‌اید و هر مکانی که تاکنون در آنجا بوده‌اید از همان روزی که به دنیا آمده‌اید، در ذهن ناخودآگاه شما ذخیره شده است. خاطره‌هایی که اکثر آنها هم خیلی وقت است که فراموش شده‌اند، بر روی افکار، ارزش‌ها، باورها و رفتار شما تا روزی که از دنیا بروید، تاثیر دارند.

 

کتاب تویی که ذهن برنده ای

 

به پنج حسی که ما با آنها دنیا را تجربه میکنیم، فکر کنید: بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی، چشایی 

این حواس راههایی هستند که از طریق آنها اطلاعات محیط اطراف ما به ذهن خودآگاه وارد میشود. سپس در آنجا پردازش شده (قسمت بیشتری از آن اطلاعات پس زده میشود تا از اضافه بار ذهن جلوگیری شود و پس از آن در ذهن ناخودآگاه ما ذخیره ‌میگردد). اما این اطلاعات را پردازش ‌میکنیم تا با تفکر بر روی تصاویر، کلمات و احساسات، در ذهن خود ایده‌ها، قضاوتها و شور و هیجان ایجاد کنیم.

 

با مخاطبان خود ارتباطی دوستانه برقرار کنید

اگر بتوانید درک کنید وارد شدن به افکار دیگران تا چه اندازه اهمیت دارد، اولین قدم را برای برقراری روابط دوستانه برداشته‌اید. برای اینکه بتوانید وارد ذهن افراد شوید، باید توانایی خود را برای درک حقیقت وجودی آنها، شناخت نگرش آنها به دنیا و پذیرش آن به عنوان یک شیوه‌ی تفکر معتبر، گسترش دهید (حتی اگر اساساً با طرز تفکر آنها مخالف هستید). صحبت کردن مداوم با دیگران، برقرار کردن ارتباط با آنها نیست، بلکه اگر بتوانیم برای مدتی به حرفهای آنها گوش کنیم، توانسته‌ایم ارتباط برقرار کنیم.

 

به چشمان مخاطب خود نگاه کنید تا بتوانید ذهن او را بخوانید

 اگر میخواهید یک ارتباط برقرار کننده موفق باشید، باید توصیه‌ی هیپنوتیزم کنندگان را به کار ببرید: «به چشمان من نگاه کن، نه به اطراف چشمان، بلکه مستقیم به چشمان من نگاه کن».

 

چطور در یک چشم به هم زدن از سیستم فکری مخاطب خود باخبر شویم؟

شما به عنوان یک برقرار کننده ارتباطی با زیرنظر گرفتن حرکات چشم‌ها میتوانید بفهمید که آن شخص ترجیح میدهد اطلاعات را به چه شیوهای دریافت کند، چطور آنها را تحلیل کند و چگونه براساس آنها تصمیم گیری نماید. این روش در مورد ۹5 درصد از افراد به درستی عمل میکند.

هدف خود را با مخاطب خود یکی کنید و با او در یک مسیر حرکت کنید تا بتوانید بر او پیروز شوید

 در هر یک از جنبه‌های زندگی خانوادگی، شغلی، خویشاوندی و یا دوستانه، باید بتوانید با دیگران همراه شوید و برقرار کردن رابطه دوستانه اولین قدم برای این کار است. سه راه دیگر وجود دارد که شما میتوانید با استفاده از آنها با سایر افراد ارتباط دوستانه برقرار کنید. این روش‌ها بر طبق همان شیوه‌هایی هستند که افراد از طریق آنها با شما ارتباط برقرار میکنند.

  • میتوانید در صحبتهای خود دقیقاً همان کلماتی را به کار ببرید که مخاطبان شما هم از آنها استفاده میکنند.
  • میتوانید به همان شیوه‌ای که آنها با شما صحبت میکنند، با آنها حرف بزنید.
  • میتوانید همان قیافه‌ای را که طرف مقابل به خود میگیرد، شما هم بگیرید و همان اشاره‌ها و حرکاتی را که انجام میدهد، به کار ببرید.

 

پیروز شدن در یک معامله، مثل شرط بندی کردن در مسابقات اسب دوانی است.

برنده کسی است که بیشترین اعتماد به نفس را از خودش نشان میدهد. برای اینکه مخاطبان، شما را برنده بدانند حتما باید مثل برنده‌ها به نظر برسید و مانند آنها عمل کنید. بهترین راه برای اینکه با اعتماد به نفس به نظر برسید، چیست؟

لازم نیست خیلی سخت تلاش کنید. به محض اینکه مشخص شود شما از رسیدن به هدف ناامید شده اید، مردم نشانه‌های آن را میبینند، صدای آن را میشنوند، حالت آن را احساس میکنند، بوی ترس شما به مشام آنها میرسد و مزه پیروزی خود را زیر زبان ‌میچشند. البته شما می‌خواهید برنده شوید. همه می‌خواهند که برنده شوند. این ویژگی بزرگ شماست، اما نباید این تصور را در دیگران ایجاد کنید که شما به برنده شدن نیاز دارید.

 

درست مانند یک هنرپیشه ی پانتومیم، اجازه دهید بدنتان به جای شما صحبت کند.

نام عل‌میدانش زبان بدن، «نماد شناسی» است. زبان بدن شامل تماس چشمی، حالت دست‌ها، شکل بدن، قیافه، لمس کردن، متاثر شدن یا سرخ شدن صورت و در واقع هر چیزی است که بدون استفاده از کلام، ارتباط برقرار میکند. 

زبان بدن، پیا‌می غیر کلا‌می است که ما آن را با سایر اعضای بدنمان به مخاطب خود منتقل میکنیم. در بیشتر اوقات، این زبان به طور کامل تحت کنترل ذهن ناخودآگاه ماست، بنابراین کلماتی که ما به زبان میآوریم یا سکوتی که میکنیم در حقیقت مانع از آشکار شدن آنچه که واقعا در سر ما میگذرد، نمیشود.

 

در این کتاب با شش حالت زبان بدن آشنا می‌شوید

  • آقای اعتماد به نفس 
  • آقای خردمند
  • آقای خشنود 
  • آقای مهاجم
  • آقای منطقی
  • آقای سبک مغز

 

با استفاده از تردستی زبان، با کلمات جادو کنید.

با استفاده از شیوه‌های NLP شما میتوانید چنان تاثیر پیروزمندانهای بر افراد بگذارید که:

  • کارهایی را که اصلا به آن تمایلی ندارند، انجام دهند.
  • بدون اینکه متوجه شوند، با شما موافقت کنند.
  • بدون اینکه از دست شما ناراحت شوند، با خواسته‌ی آنها مخالفت کنید.
  • با پذیرفتن خواسته‌ی دیگری غیر از آنچه که در حقیقت از شما می‌خواستند، آنها را بسیار خوشحال کنید.

 

مردم حقایق را میگویند اما داستانها را باور میکنند.

یکی از قویترین، موثرترین و به یادماندنی ترین شیوههای انتقال یک پیام به دیگران این است که پیام خود را در قالب یک داستان بیان کنیم. این گفته‌ی قدی‌میدرست است که: «مردم حقایق را میگویند اما داستانها را را باور میکنند».

 

سخن پایانی

به باور دکتر ماکان آریا پارسا کتاب «تویی که ذهن برنده‌ای» مجموعه‌ای جامع و مفید برای آموزش روش‌های ارتباط موثر با دیگران است که با استفاده از اصول و مهارت‌های NLP روش‌های رسیدن به موفقیت در شغل، روابط اجتماعی و خانوادگی را به مخاطبان می‌آموزد. نویسنده‌ی کتاب با استفاده از شیوه‌‌های نوین زبانشناسی و روانشناختی و در قالب مثال‌ها و آزمون‌های مختلف، روش‌های بهبود ایجاد روابط متقابل را آموزش داده و به این ترتیب موفقیت فرد در زمینه‌های مختلف را تضمین می‌نماید.

 

سوالات متداول

1. روش‌های برقرار کردن ارتباط موفقیت آمیز چیست؟

  •  در نظر گرفتن اهمیت ارتباط موثر
  •  توجه به واضح و شفاف بودن پیام انتقالی به مخاطب
  • پذیرش تفاوت‌های بین فردی
  • در نظر داشتن این موضوع که تنها مسئله‌ی مهم رسیدن به هدف دلخواه است

2.در مورد کسب و کار و معاملات، مهم‌ترین مسئله‌ی برقراری ارتباط موثر چیست؟

در نظر گرفتن این موضوع که کالایی که عرضه می‌شود مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد، بلکه این عرضه کننده‌ی کالاست که آزموده می‌شود.

 

3. آیا تنها توجه به کلام انتخابی از طرف گوینده برای برقراری ارتباط موثر کافی است؟

نه خیر. تنها کلا‌میکه آن را بر زبان می‌آورید مهم نیست، بلکه شیوه‌ی مطرح کردن نیز اهمیت دارد و این شیوه‌ی حرف زدن است که شما را به نتیجه‌ی دلخواه می‌رساند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close