دوره آموزش تورلیدری

معرفی حرفه تور لیدری | راهنمای گردشگری

تور لیدر یا همان راهنمای گردشگران شخصی است که با کسب اطلاعات کامل و جامع در مورد کلیه اماکن دیدنی طبیعی  ، شرایط اقلیمی ، جاذبه های گردشگری ، آثار تاریخی و باستانی ، آداب و رسوم و فرهنگ مردم مناطق مختلف ، صنایع دستی ، غذاهای محلی و همچنین قوانین و مقررات مربوط به گردشگری به عنوان راهنما و همراه توریست ها و گردشگران را در طول سفر همراهی می کند . تور لیدر با ارائه اطلاعات و توضیحات در مورد هر یک از موارد بالا نقش به سزایی در بهبود کیفیت سفرهای توریستی ایفا می کند . 
از ویژگی های و خصوصیات بارز افرادی که برای ورود به این حرفه اقدام می کنند می توان به مواردی از قبیل حافظه بسیار خوب به منظور به خاطر سپردن کلیه اطلاعات مربوط به اماکن مختلف ، وقایع و رویداد های تاریخی ، اعداد و ارقام و غیره، توانایی اخذ بهترین تصمیم در کمترین زمان برای مواقع اضطراری ، داشتن روابط عمومی بالا ، ظاهر آراسته اشاره کرد . 
در صورتی که فکر می کنید توانایی بالایی در برقراری ارتباط با دیگران دارید و همچنین علاقه زیادی مباحثی از قبیل تاریخ وهنر دارید حرفه تورلیدری برای شما حرفه مناسبی محسوب می شود . 
لازم به ذکر است در بسیاری از موارد تور لیدر یا همان راهنمای گردشگران مسئولیت مدیریت تور را نیز بر عهده دارد که با استانداردهای بین المللی حوزه گردشگری منافاتی نداشته . حوزه مدیریت تور در برگیرنده مسئولیت هایی از قبیل برنامه ریزی و زمان بندی ، مدیریت بودجه و هزینه های تور و غیره می باشد . بسیاری از تورلیدران پس از مدتی فعالیت در این حوزه و کسب تجربه قادر خواهند بود به خوبی از پس کلیه مسئولیت های مدیر تور نیز برآمده و به تنهایی کلیه امورات مربوط به تور را به نحو احسن به انجام برسانند . در ادامه به برخی از مهمترین وظایف تورلیدر یا همان راهنمای گردشگران اشاره خواهیم کرد . 

دوره تورلیدری

وظایف راهنمای گردشگری 

اولین مرحله از وظایف تور لیدر پیوستن به گروه در آغاز سفر، خوش آمد گویی ، ارائه اطلاعات کلی و برنامه های طول سفر به صورت مختصر و اشاره به برخی از بایدها و نبایدهای ضروری در طول سفر با توجه به شرایط و قوانین .
چک کردن کلیه شرایط و سرویس های خدماتی قید شده در تور از قبیل هتل ، غذا ، ترانسفر ( حمل و نقل ) و غیره . 
برنامه ریزی و زمان بندی برای طول سفر .
راهنمایی مسافران در کلیه موارد مربوط به گذرنامه و مسائلی از این قبیل . 
معرفی برنامه های مختلف تفریحی و گردشی . 
ارائه مشاوره در حوزه خرید انواع صنایع دستی و سوغات و معرفی مراکز معتبر . 
دانش و توانایی مورد نیاز حرفه تور لیدری
اولین توانایی مورد نیاز برای ورود به حرفه تورلیدری روابط عمومی بالا در راستای برقراری ارتباط با افراد مختلف با هر رده سنی و طبقه اجتماعی . 
صبر ، بردباری و مسئولیت پذیری از دیگر ملزومات مورد نیاز برای ورود به حرفه تورلیدری است . 
برخوردهای بسیار مودبانه در هر شرایط یکی دیگر از ملزومات ورود و موفقیت در حوزه تورلیدری است . 
علاقه مندی به جغرافیا و مکان های تاریخی و کسب  دانش کافی در این حوزه ها نیز از شرایط مورد نیاز برای تور لیدران است.
آشنایی و کسب اطلاعات در مورد آداب و رسوم و سنن مردم و فرهنگ های مختلف . 
تسلط کافی بر یک یا چند زبان خارجی یکی دیگر از ملزومات اجتناب ناپذیر ورود به حرفه تورلیدری است . 
آشنایی با مسائل ایمنی سفر نیز یکی دیگر از فاکتورهای مورد نیاز این افراد به شمار می رود . 
یکی دیگر از توانایی های مورد نیاز برای تورلیدرها توانایی حفظ آرامش در شرایط  نامناسب و اضطراری است . 
انعطاف پذیری نیز یکی دیگر از ویژگی ها و توانایی های مورد نیاز تورلیدران است . 
مهارت در مدیریت و برنامه ریزی و بودجه نیز از دیگر مهارت های مورد نیاز و ضروری برای تورلیدران است . 

آموزش تورلیدری

فرصت های  شغلی تورلیدران

تورلیدرها پس از اخذ مدرک تورلیدری می توانند برای استخدام در اماکنی از قبیل آژانس های مسافرتی و گردشگری ، هتل ها ، متل ها ، مسافرخانه ها و غیره اقدام کنند . تورلیدرها همچنین می توانند به صورت مستقل به همکاری با مراکز ارائه دهنده خدمات مسافرتی و گردشگری بپردازند . یکی دیگر از فرصت های شغلی موجود برای تور لیدرها پس از کسب تجربه لازم و داشتن سرمایه مورد نیاز تاسیس آژانس مسافرتی و گردشگری است . 

تیپ های شخصیتی مناسب حرفه تورلیدری

از آنجا که هماهنگی میان تیپ شخصیتی افراد و حرفه آن ها یکی از مهمترین فاکتورها در میزان رضایت شغلی و کسب موفقیت های شغلی و حرفه ای است در این بخش به برخی از تیپ های شخصیتی مناسب و با حرفه جذاب تورلیدری اشاره خواهیم کرد . 
این تیپ های شخصیتی به وسیله آزمون شخصیت شناسی MBTI بررسی شده اند . 
تیپ شخصیتی ESFJ : 
افراد با تیپ شخصیتی ESFJ از در تماس بودن با مردم لذت می برند . این تیپ افراد به طور کلی افرادی بسیار قابل اعتماد هستند و در مواقع بروز سختی می توان به آن ها تکیه کرد . این تیپ افراد از ارائه سرویس های خدماتی و کمک به افراد لذت می برند . 
تیپ شخصیتی ESTP : 
افراد با تیپ شخصیتی ESTP بسیار علاقه مند به تفریح و کاراهای پر هیجان و نشاط آور هستند . این افراد به طور کلی روابط  عمومی بالا داشته و تبحر خاصی در برقراری ارتباط با دیگران دارند . 

کارت تور لیدری

دوره های آموزشی تور لیدری

علیرغم ارائه رشته گردشگردی در برخی مراکز دانشگاهی برای ورود به حرفه تورلیدری داشتن مدرک مرتبط دانشگاهی ضروری نیست . بسیاری از علاقه مندان ورود به این حوزه کاری با داشتن مدارک تحصیلی غیر مرتبط و تنها از طریق شرکت در دوره های آموزشی تور لیدری در مراکز آموزشگاهی معتبر موفق به اخذ گواهینامه گردشگری شده اند و پس از آن با طی مراحل قانونی موفق به اخذ کارت تورلیدری و ورود به این عرصه حرفه ای شده اند . 
در سال های اخیر با توجه به استقبال چشمگیر متقاضیان از دوره های آموزش تورلیدری برخی مراکز سودجو و فرصت طلب در راستای تامین منافع مالی خود اقدام به برگزاری دوره های آموزشی غیر معتبر تورلیدری کرده اند از این رو یکی از مهمترین مسائل انتخاب یک مرکز آموزشی معتبر است . یکی از مراکز آموزشی معتبری که در راستای پاسخ گویی به نیاز متقاضیان اقدام به برگزاری دوره های  آموزشی تورلیدری کرده است مرکز آموزش مجازی فن پردازان است . این مرکز با اخذ مجوز از مراکز ذیصلاح اقدام به برگزاری دوره های آموزشی تورلیدری کرده . فراگیران پس از شرکت در دوره های آموزشی تورلیدری مرکز آموزش مجازی فن پردازان علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز در پایان دوره موفق به اخذ مدرک  تور لیدری مورد تائید سازمان علوم تحقیقات و فن آوری نیز خواهند شد . اخذ مدرک تورلیدری مورد تائید سازمان علوم تحقیقات و فن آوری بواسطه اعتبار آن می تواند تاثیرات بسیار زیادی در روند صدور کارت تورلیدری برای متقاضیان داشته باشد . 
در ادامه به برخی از مراحل اخذ کارت تورلیدری اشاره خواهیم کرد : 
تکمیل کلیه فرم های مربوطه
طی کلیه مرحله گزینش
اخذ گواهی عدم سوء پیشینه از مراجع ذیصلاح
اخذ گواهی عدم اعتیاد از مراجع ذیصلاح
پس از این مراحل کارت تورلیدری صادر می شود که به مدت یک سال اعتبار داشته  هر سال می بایست تمدید گردد. در این مرحله فرد می تواند با مراجعه حضوری به آژانس های گردشگری خود را برای همکاری به عنوان راهنمای تور معرفی کند. البته باید توجه داشت که بسیاری از موارد لازم در این شغل، در این دوره ها به افراد آموزش داده نمی شود و در حین کار و با کسب تجربه می توان آنها را یاد گرفت.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close