کوچینگ چیست

کوچینگ چیست :
رهبری و مدیریت در سازمان

رهبری به معنای هدایت کردن گروه می باشد به صورتی که برای هدف خاصی برنامه ریزی کرده و برای به عملی ساختن آن در تلاش هستند.
مدیریت : نظارت و کنترل افراد و انجام رساندن هدف به وسیله دیگران است، به صورتی که از تمام منابع برای به انجام رساندن برنامه ریزی ها برای رسیدن به اهداف از آن استفاده می کنند.
مدیریت و رهبری دو تعریف جداگانه از هم هستند.

دوره آموزشی مدیریت رهبری سازمانی (کوچینگ)

کوچینگ به معنای مربیگری است

تفاوت های رهبری و مدیریت :

در توضیحی دیگر و متفاوت تر می توان رهبری را به عنوان یک تعریف انسانی دریافت کرد که به منظور هدایت و راهبری پرداخته می شود در صورتی که مدیریت فقط برای یک تعریف سازمانی نمی باشد و فقط برای اداره کردن و کنترل سازمانی مربوطه است.
رهبران می توانند اشخاصی باشند که توانایی نفوذ بر دیگران را دارند و همچنین برای به وجود آوردن انگیزه و برقراری ارتباط استفاده می نمایند.
و برعکس آن مدیران افرادی هستند که از قانون حمایت کرده و سعی بر آن دارند تا تمامی امور در بخش سازمان را به انجام رسانند.
بعضی از نکات مدیریت و رهبری : 
- مدیران در بیشتر مواقع نیروی انسانی را جذب کرده، ولی رهبران با حمایت اطرافیان به راه خود ادامه می دهند.
- رهبران می توانند مثل یک مربی که در پیشرفت فعالیت ها در تلاش هستند کار کنند در صورتی که مدیران در جایگاه یک منتقد عمل می نمایند و با یادآور شدن نکاتی به کارمندان خود تلاش در هماهنگی سازی آنان با قوانین سیستم دارند. 
- مدیران با دقت بسیار امور را به انجام می رسانند، در صورتی که رهبران فقط کارهای درست را به انجام می رسانند.
- مدیران در مقابله با رهبران دیدگاه وسیع نداشته و فقط به آخر کار نگاه می کنند ولی رهبران دیگاه وسیعی به افق دارند.
رهبران توانایی نفوذ بر دیگران را دارند که آن را قدرت رهبری می نامند.

سبک های رهبری : 

سبک های رهبری از دیدگاه هر رهبری نیز متفاوت است :
سبک های رهبری لوین :
کورت لوین شخصی بود که در سال 1939 پژوهش هایی در رابطه با هدف ها سبک رهبری انجام داد. که پژوهش های انجام گرفته مطابق با موارد زیر بوده است :
رهبری اقتدارگرا : یک سبک است که رفتاری خود محورانه دارد، رهبر بدون دخالت کسی در کارهایش کامل مستقل کار می نماید و حتی به تنهایی تصمیم گیری می نماید.
رهبری مشارکتی : یک سبکی می باشد که رفتار مستقل داشته، یک رهبر از افراد گروه پیشنهاداتشان را خواستار است ولی تصمیم گیری انتهایی بر عهده خود رهبر می باشد.
رهبری تفویضی : سبکی بر اساس رفتار متواضعانه است، رهبر از افراد گروه پیشنهادتشان را خواسته و در پایان تصمیم گیری را بر عهده خود افراد گروه می گذارد.
سبک رهبری هرسی و بلانچارد :
جان هرسی و همچنین کن بلانچارد در سال 1969 از افراد مشهور در رابطه با دیدگاه های سبک رهبری را به زبان آوردند که نمونه هایی از چند سبک را به میان آورده اند. این موارد شامل :
رهبری آمرانه (وظیفه مدار) : 
رهبری آمرانه یک سبک است که در رابطه با رفتار دستوری می باشد، رهبر در اول مسئولیت افراد گروه را مشخص کرده بعد از آن انتظار دارد تا بر اساس مسئولیت شان کار نمایند.
رهبری استدلالی : یک رفتار تشویقی می باشد به این روش بعد از مشخص کردن مسئولیت افراد بر اساس حمایت آن ها از افراد می خواهد به بهترین نحوه کارشان را انجام دهند.
رهبری مشارکتی : سبک رهبری مشارکتی بر اساس رفتار همه اعضا است، رهبر به روش ناچیز از اول به توضیح وظایف می پردازد، بعد از آن انتظار می رود وظایف خود را انجام دهند، و به همراه آن پیشنهادهای افراد در تصمیم گیری ها نقش مهمی و فعالی دارند.
رهبری تفویضی : یک سبک ست که مختارانه عمل می نماید، رهبر نگرش نبود دخالت را در نظر گرفته ، افراد قسمت تصمیم ها بر عهده خود می گذارند و بعد از آن در اجرای مسئولیت ها پیش قدم می شوند و خود آن را انجام می دهند.

دوره آموزش رهبری در سازمان همراه با مدرک کوچینگ است

کوچینگ چیست :

کوچینگ یک روش موثر برای سازماندهی توانایی افراد در رابطه با کار کردن است. این روش سریع به مشکلات پی برده و در رفع آن ها تلاش می کند.
کوچینگ در سازمان ها به عنوان یک کارایی رفع مشکلات دیده می شود و موقعی به کار می آید که عملی اشتباه انجام گیرد در تعداد زیادی از شرکت ها ، کوچینگ به عنوان یک روش درست برای راهنمایی افراد و پیدا کردن استعدادها و همچنین برای دسترسی به آن ها در نظر گرفته می شود.
کوچینگ ها در فضای کاری در نقش مشاور ، روانکار،رهبر، معلم شکل نمی گیرند اما بعضی توانایی های آن ها را به کار می گیرند.

وظایف مدیر :

- مدیر مسئولیت استراتژی و بودجه بندی را بر عهده دارد.
- یک مدیر وظایف را بر عهده گرفته و کارکنانی را به کار می گیرد.
- مدیر کل کارها را زیر نظر دارد و در رفع مشکلات می کوشد و آن را حل می کند.
- مدیر در اصل سختی های کار را در نظر گرفته و به مشکلات رسیدگی می نماید.

با وجود تعاریف می توان درک کرد که هم به مدیر هم به رهبر در کار نیاز است و امکان پذیر نیست هر دو را حذف نمود. 
کسب و کارهایی موفق هستند که رهبرانشان، مدیران عالی را انتخاب نمایند.
هر کاری به یک رهبر نیاز دارد و هدف اصلی را نشان می دهند و همچنین کار نیازمند مدیرانی است که دستورات رهبر را اجرا کنند.

آموزش کوچینگ  :
مدیریت رهبری سازمانی :

هر سازمان و شرکتی نیازمند رهبر می باشد زیرا وجود آن بسیار مهم است و همچنین مسئولیت کارمندان را تعیین می نماید. در اصل مدیرانی که قصد دارند رهبری یک سازمان را بر عهده بگیرند باید توانایی کوچینگ کردن را داشته باشند پس لازمه آن سپری کردن دوره آموزش کوچینگ است و در ادامه می توان گفت افرادی که می خواهند گزینه خوبی برای سازمان ها باشند و در جایگاه رهبری قرار گیرند می توانند علاوه بر آموزش اقدام به دریافت گواهینامه کوچینگ نمایند.
از این رو مرکز آموزش مجازی عالی آزاد فن پردازان برای علاقمندان به این سمت رهبری در سازمان دوره آموزش کوچینگ را ارایه نموده است تا افراد با شرکت در این دوره بتوانند به سمت شغلی خود دست یابند.

اهمیت رهبری در سازمان :

رهبری برای سازمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا  مدیران باید بتوانند به درستی کارها را انجام دهند و همچنین پرسنل با الگو گرفتن از مدیر فعالیت های خود را به درستی انجام دهند تا به برنامه ریزی های صورت گرفته در رابطه با اهداف برسند.
بر اساس آنچه بیان شد اهمیت رهبری در سازمان به صورتی است که :
بین برنامه ریزی های سازمانی و شخصی تمایز ایجاد کنند.
برای بهتر شدن ارتباطات میان پرسنل و مدیران کمک می کند.
و همچنین اثر زیادی در کارایی کارکنان را به دنبال دارد.
با اشتراک گذاری کار میان پرسنل ، روحیه آن ها با انگیزش تر می شود.

آموزش دوره مهارت های کوچینگ در زندگی و کار موثر است.

دوره آموزشی مدیریت رهبری سازمانی (کوچینگ)

دوره آموزش کوچینگ (رهبری در سازمان) 

مرکز آموزش مجازی عالی آزاد فن پردازان برای افراد علاقمند به رهبری در سازمان دوره آموزش کوچینگ رهبری در سازمان را ارایه داده است تا افراد بتوانند با اصول رهبری و مدیریت در سازمان آشنا شوند تا بعدها بتوانند در حرفه خود از این روش استفاده کنند از طرفی فن پردازان علاوه بر دوره آموزش به همه افراد بعد از شرکت در آزمون مدرک کوچینگ رهبری در سازمان و یا گواهینامه گوچینگ رهبری در سازمان نیز اعطا می فرماید، توجه فرمایید که این مدرک از طرف وزارت علوم و تحقیقات فناوری می باشد که دارنده اعتبار زیادی در سازمان ها می باشد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close