کارشناس گمرک کیست و وظایف آن چیست؟


در سازمان گمرک که سازماني دولتي تابع وزارت امور اقتصادي و دارايي است، كه به عنوان مرزبان اقتصادي كشور نقش محوري و هماهنگ ‌كننده را در مبادي ورودي و خروجي كشور دارد و مسئول اعمال حاكميت دولت در اجراي قانون امور گمركي و ساير قوانين و مقررات مربوط به صادرات و واردات و عبور (ترانزيت) كالا و وصول حقوق ورودي و عوارض گمركي و ماليات ‌هاي مربوطه و الزامات فني و تسهيل تجارت است، کارشناس گمرک فعالیت دارد، که کار آن فعالیت در گمرک کشور و یا بخش گمرک سازمان ها و شرکت های بازرگانی و صنعتی، دولتی و خصوصی می باشد.

خرید دوره مدیریت گمرک و ترخیص کالا

به طور کلی دو نوع گمرک مسافری و تجاری وجود دارد. گمرک مسافری به ورود و خروج افراد و گمرک تجاری به ورود و خروج اموال و کالاها در کشور مربوط می شود. کارشناس گمرکی که در بخش گمرک مسافری کار می کند، از کلیه قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل های گمرکی، مقررات مسافری، محدودیت ها و ممنوعیت های مسافری و سایر اطلاعات مربوط به این بخش آگاه است. در بخش گمرک تجاری نیز کارشناس گمرک بر قوانین صادرات و واردات ، ارزش گذاری کالاها، تعرفه و کدگذاری کالاها و سایر قوانین و آیین نامه های مرتبط تسلط کافی دارد.
 

کارشناس گمرک کیست و وظایف آن چیست؟

آموزش مدیریت گمرک و ترخیص کالا


کارشناس گمرک که در بخش گمرکی یک شرکت یا سازمان مشغول به کار است، با داشتن تسلط کامل بر قوانین و مقررات گمرکی و آشنایی کافی با نوع فعالیت، کالا و محصولات و کلیه امور واردات و صادرات آن سازمان، وظیفه انجام کلیه امور گمرکی را بر عهده دارد.

در دانشگاه نیز رشته ای با نام کارشناسی مدیریت گمرکی وجود دارد، که کسانی که علاقه به کار و خدمت گذاری در سازمان گمرک را دارند، می توانند برای تحصیلات دانشگاهی خود این رشته را انتخاب نمایند. دانشجويان می ‌آموزند بر اساس سياست اقتصادي كشور، كالاهای ممنوعه و غير ممنوعه را شناسايی كنند، آنان همچنين با سازمان ‌ها و مجامع‌ گمركی بين‌ المللی و ساير سازمان هايی كه بخشی از فعاليت ‌های آنان منجر به وضع معيارهايی در سطح جهاني در زمينه مسايل گمركی مي‌گردد، آشنا می شوند.

مقاله ای که با عنوان کارشناس گمرک کیست و وظایف آن چیست؟ مطالعه کردید ،  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تدوین گردیده است .
 

مدرک مدیریت گمرک و ترخیص کالا

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close