چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

چگونه مهماندار هواپیما شویم ؟

مهماندار هواپیما کیست

مهماندار هواپیما، یکی از اعضای تیم یا خدمه پرواز بوده که در اکثر پرواز ها حضور مستمر و چشمگیر داشته و خدمات مشخصی را به مسافران ارایه میکند. با توجه به اینکه، این مهماندارها باید وظایف خاصی مانند کنترل ورود و خروج ها،  کنترل مدارک، نحوه رفتار در شرایط اضطراری، خوش آمد گویی و ... را در طی پرواز انجام دهند، بنابراین باید در این زمینه اطلاعات و دانش مبسوط و جامعی داشته و در طی تحصیلات آکادمیک خود نیز تجربیاتی کسب کرده باشند. 
علاوه بر این، افرادی که به شغل مهمانداری هواپیما علاقمند هستند باید علاوه بر مهارت های ذکر شده در بالا، از اصول  قوانین ایمنی نیز مطلع بوده، بتوانند در بین مسافران آرامش برقرار کرده، با همکاران خود کار تیمی انجام داده و در هر شرایطی با مسافران به بهترین نحو برخورد کنند. همچنین، مهماندارهایی که آموزش مدیریت مهمانداری هواپیما را گذرانده باشند، میتوانند تمام این وظایف را به دقت و به صورت بهینه انجام دهند. 
سر فصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل مهماندار هواپیما کیست، رشته مهمانداری هواپیما ، آموزش مدیریت مهمانداری هواپیما ، دوره مدیریت مهمانداری هواپیما ، مدرک مدیریت مهمانداری هواپیما ، گواهینامه مدیریت مهمانداری هواپیما ، وظایف مهماندار هواپیما،  استخدام مهماندار هواپیما ، حقوق مهماندار هواپیما، درآمد مهمانداری هواپیما و هواپیما هستند. 

دوره آموزشی مدیریت مهمانداری هواپیما

مهماندار هایی جز خدمه اصلی هواپیما است.

رشته مهمانداری هواپیما 

تحصیل در رشته مهمانداری هواپیما دارای ملزوماتی که بدون کسب آنها نمیتوان در این رشته تحصیل کرد؛ از جمله اینکه، متقاضیان باید از نظر قد و وزن در شرایط خاصی باشند تا بتوانند به عنوان مهماندار در شرکت های هواپیمایی مشغول به کار شوند. علاوه بر این، مهماندارها باید در این رشته و تا مقطع فوق دیپلم نیز تحصیل کرده و دانش آکادمیک خود را تکمیل کنند تا به نکات کلیدی موجود در این رشته پی ببرند. 
قابل ذکر است که، این افراد متقاضی باید به زبان انگلیسی و یا یک زبان بین المللی تسلط داشته و دوره های ضروری مانند مدیریت بحران و کمک های اولیه را بگذرانند تا در صورت لزوم بتوانند به مسافران کمک برسانند. علاوه بر این، سن متقاضیان دوره هواپیمایی باید بالای 18 سال باشد. با این حال، متقاضیانی که دوره مدیریت مهمانداری هواپیما را گذرانده و گواهینامه مدیریت مهمانداری هواپیما دریافت کرده باشند، با سهولت بیشتری میتوانند به این کار مشغول شوند. 

آموزش مدیریت مهمانداری هواپیما

با توجه به اینکه، مهمانداری و صنعت هواپیمایی دارای حساسیت های خاص خود است بنابراین، افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، باید علاوه بر مهارت ها و توانمندی های خاص این حوزه، تجارب عملی نیز داشته باشند تا بتوانند با موفقیت از عهده این مسئولیت برایند. علاوه بر این، گذراندن دوره مدیریت مهمانداری هواپیما و دریافت گواهینامه مدیریت مهمانداری هواپیما  برای این افراد امتیاز محسوب شده و در استخدام به آنها کمک خواهد کرد. 
موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان ، دوره آموزش مدیریت مهمانداری هواپیما را برای دانش پذیران علاقمند به مهمانداری ارایه کرده تا به واسطه آن توانایی های لازم برای این حیطه را به دست آورده و مشغول به کار شوند. دوره مدیریت مهمانداری هواپیما که برای این دانش پذیران در نظر گرفته شده کوتاه بوده اما دارای جزئیات فراوانی بوده و به آنها در کسب تجاری جدید و آمادگی برای شرایط جدید کاری کمک میکند. 
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت مهمانداری هواپیما  اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

مهماندارها وظیفه جا دادن چمدا نها را بر عهده دارند.

استخدام مهماندار هواپیما

افرادی که در رشته مهمانداری هواپیما تحصیل کرده و در طی پروازهای مختلف تجارب خوبی کسب کرده باشند، برای استخدام در انواع شرکت های هواپیمایی در اولویت هستند. با این حال، استخدام مهماندار هواپیما منوط به این مساله است که ابتدا، مهمانداران شرایط متغیر کاری را پذیرفته و با کار کردن در محیط های مختلف مشکلی نداشته باشند. 
علاوه بر این، مهمانداران هواپیما، باید دوره مدیریت مهمانداری هواپیما را گذرانده و به اصول مهمانداری نیز تسلط داشته باشند. همچنین، این مهماندارها باید به شیوه ای فعالیت کنند که خطر ابتلا به انواع بیماری های سخت و یا سقوط در آنها به حداقل رسیده و بتوانند سلامت خود را در دراز مدت حفظ کنند. 
همچنین، متقاضی های استخدام میتوانند یا دوره های موجود برای این رشته را گذرانده و در صورت قبولی مشغول به کار شوند و یا در دوره هایی که از طرف موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برگزار میشود، شرکت کرده و برای کار در این موقعیت شغلی آمادگی کسب کنند.  

حقوق مهماندار هواپیما

با توجه به شرایط کاری مهماندارها و کل خدمه پرواز، حقوقی که برای این افراد در نظر گرفته شده نسبتا چشمگیر بوده و با توجه به نوع کار و وظایف هر مهماندار میتواند متفاوت است. علاوه بر این، امکان دارد که با توجه به عملکرد مهماندار برای او  پاداش در نظر گرفته شده و به حقوقش اضافه شود. در کل، حقوق مهماندار هواپیما به میزان تحصیلات و تجربیات، مدت زمان استخدام و نوع استخدام او وابسته است. 
علاوه براین، امکان دارد که درآمد مهماندار هواپیما با توجه به دشواری پرواز ها افزایش یابد زیرا مهمانداری جز مشاغل سخت و دشوار است. مهماندار ها جز بخش مهم پرواز هستند و از این جهت سلامتی شان بسیار حایز اهمیت بوده و جالب است که بدانید فقط در صورت دریافت تاییدیه از پزشک میتوانند کار خود را شروع کرده و به آن ادامه دهند. 

مهمانداری جز مشاغل سخت است.

دوره آموزشی مدیریت مهمانداری هواپیما

وظایف مهماندار هواپیما 

مهماندارها نیز مانند دیگر خدمه پرواز وظایف مشخصی دارند که باید آنها را به منظور حفظ آرامش و سلامت مسافران به طور کامل انجام دهند. وظایف مهماندار هواپیما عبارتند از: 
سرو نوشیدنی و مواد غذایی
مراقبت از مسافران دارای محدودیت های حرکتی 
آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی
ارتباط برقرار کردن با مسافران
اعلاو کردن شرایط آب و هوایی کشور مقصد
قرار دادن چمدان دستی مسافران در جای درست
کمک به مسافران برای پیدا کردن صندلی 
ارایه خدمات پزشکی
شرکت در جلسات توجیهی پرواز 
اطمینان از رعایت اصول ایمنی و بستن کمربندهای ایمنی
علی رغم اینکه وظایف مهمانداران هواپیما ساده به نظر میرسد، اما همه آنها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و درصورتی که هر یک به صورت صحیح انجام نشده و امنیت حتی یکی از مسافران به خطر بیفتید، شانس آژانس هواپیمایی مورد نظر برای جلب و جذب مسافر کاهش پیدا کرده و این موضوع از رونق کاری و درآمد آن کاسته و به وضعیت اقتصادی آن اسیب وارد میکند. 
از این نظر، شرکت های هواپیمایی باید مهماندار ها و کادر پروازی را انتخاب کنند که دوره مدیریت مهمانداری هواپیما را گذرانده و  از هر نظر مجرب و کارآزموده باشند و بتوانند سلامت مسافران و پرواز را به طور کامل تضمین کنند. 
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close