پرتره چیست؟ نکات آموزش عکاسی پرتره - فن پردازان

گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و کیفیت بالای دوربین‌های این گوشی‌ها باعث شده است که افراد زیادی به عکاسی علاقه‌مند شوند. در این میان یکی از محبوب‌ترین ژانرهای عکاسی، عکاسی پرتره است. اا بسیاری از افراد هنوز نمیدانند که پرتره چیست. در عکاسی پرتره هدف عکس‌برداری از چهره انسان‌ها است. در عکس‌های پرتره خلاقیت عکاس نقش اصلی را در زیبایی تصویر دارد. علاوه بر این استفاده از تکنیک‌های نورپردازی، چهره‌پردازی، ترکیب‌بندی و چیدمان المان‌ها بر زیبایی عکس می‌افزاید. در عکس پرتره معمولا تنها یک نفر حضور دارد که مستقیم به لنز دوربین خیره شده است. در اطراف این فرد ممکن است یک پس‌زمینه ساده وجود داشته یا از المان‌های طبیعی و مصنوعی برای زیبایی عکس‌ها استفاده شده باشد.

 

برای بسیاری از ما عکس پرتره عکسی از چهره یک انسان با پس‌زمینه مات تعریف شده است. چراکه وقتی وارد بخش پرتره گوشی خود می‌شویم و کلید شاتر را فشار می‌دهیم، دقیقا عکسی با همین ویژگی گرفته می‌شود. فوکوس بر روی یک نقطه خاص و مات کردن دیگر بخش‌ها ویژگی اصلی عکس‌های پرتره ساده در گوشی است. اما باید بدانید که این همه پاسخ سوال «عکس پرتره چیست» نیست و دنیای تصاویر پرتره بسیار بزرگ‌تر از این حرف‌ها است. در میان عکس‌های پرتره می‌توانید عکس‌هایی خاص از چهره‌های معمولی را پیدا کنید که هیچ پس‌زمینه‌ای ندارند. پس پرتره چیست؟ عکس پرتره چیست؟ محبوب‌ترین ژانر عکاسی پرتره رچیست؟ گونه می‌توان با گوشی عکس‌های پرتره جذابی گرفت؟ در این مطلب به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

سوال اصلی: پرتره چیست؟

پیش از آن‌که به سراغ عکاسی پرتره برویم، باید به این سوال پاسخ دهیم که پرتره چیست؟ پرتره تصویری است که از چهره و صورت یک شخص به جهت تمرکز بر ماهیت بخشی از چهره او گرفته می‌شود. در این نوع عکس یا نقاشی ممکن است تنها چهره فرد وجود داشته باشد یا عکاس از اشیا یا المان‌های دیگری برای جذاب‌تر کردن تصویر استفاده کرده باشد. ازآنجایی‌که چشم‌های هر انسانی گویای بسیاری از حقایق درباره او است، در یک عکس پرتره هنری با نگاه کردن به چشم‌های سوژه می‌توانید حدس‌هایی درباره شرایط زندگی و احساس فرد در زمان عکاسی بزنید.

 

عکاسی پرتره آقایان

سلف پرتره چیست؟

در دنیای نقاشی و عکاسی سلف پرتره یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین ژانرهای عکاسی پرتره است. طرفداران عکس سلفی به این ژانر علاقه زیادی دارند. در پاسخ به این سوال که سلف پرتره چیست باید بگوییم که سلف پرتره یک عکس پرتره سلفی است که شخص از خودش می‌گیرد. در این عکس‌ها سوژه اصلی خود عکاس است و معمولا نیاز به چیدمان خاص یا پس‌زمینه از قبل آماده‌شده‌ای ندارند. شما هر زمان ‌که اراده کنید می‌توانید دوربین خود را بچرخانید و یک سلف پرتره جذاب از خود بگیرید. البته بهتر است عکس‌های زیادی بگیرید تا بتوانید بهترین سلف پرتره را انتخاب کرده و یک سلفی متفاوت را از خود منتشر کنید.

 

ثبت نام در دوره جامع آموزش عکاسی

 

اما شما باید بدانید که بهترین راه برای عکاسی پرتره چیست؟ فراموش نکنید که برای گرفتن عکس‌های سلف پرتره دوربین خود را روی تایمر بگذارید یا از یک مونوپاد استفاده کنید تا بتوانید در زمان مناسب شاتر را فشار دهید. مونوپاد به شما کمک می‌کند که فاصله خود از دوربین را تنظیم کنید و دوربین را در زاویه مناسب‌تری قرار دهید. همچنین زمان محدودی برای قرار گرفتن در محل مناسب عکاسی ندارید و هر زمان آماده شدید، شاتر را فشار می‌دهید.

 

در کلاس آموزش عکاسی پرتره چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟

بدون شک شرکت در کلاس عکاسی پرتره یکی از راه‌های اصلی برای حرفه‌ای شدن در این حیطه و گرفتن عکس‌های زیبا و منحصربه‌فرد است. البته شاید برای یادگیری مباحث اولیه و ابتدایی بتوان از فیلم آموزش عکاسی پرتره که به‌صورت رایگان در سایت‌های مختلف و یوتیوب موجود است، استفاده کرد. اما اگر می‌خواهید بدانید بهترین راه برای یادگیری عکاسی پرتره چیست، باید همه‌چیز را از همان ابتدا به‌صورت اصولی و حرفه‌ای یاد بگیرید. پس توصیه ما شرکت در کلاس‌های مدرسان حرفه‌ای است.

 

ازآنجایی‌که در عکاسی پرتره معمولا سوژه اصلی یک انسان است، عکاس باید با تکنیک‌های مدلینگ و ژست گرفتن در عکاسی آشنا باشد. این موضوع به او کمک می‌کند که عکس‌هایی زیبا و منحصربه‌فرد بگیرد. علاوه بر این تسلط بر نرم‌افزارهای مختلف رتوش چهره و ادیت تصویر از دیگر مهارت‌های موردنیاز برای یک عکاس پرتره است. به همین دلیل در آموزش پرتره معمولا مواردی نظیر ادیت حرفه ‌ای عکس پرتره با فتوشاپ نیز آموزش داده می‌شود. در کلاس عکاسی پرتره معمولا بر روی فن بیان و شیوه صحبت هنرجویان نیز کار می‌شود. چراکه آن‌ها باید بتوانند به‌راحتی با مخاطبین خود ارتباط گرفته و آن‌ها را برای گرفتن ژست راهنمایی کنند.

معمولا توصیه می‌شود که افراد مبتدی که نمی‌دانند پرتره چیست و با اصول اولیه عکاسی آشنایی ندارند، در کلاس‌های آموزش پرتره شرکت نکنند. بهتر است این افراد ابتدا مباحث اولیه را یاد گرفته و کمی در آن حرفه‌ای شوند.

به همین دلیل دوره‌های آموزش عکاسی پرتره هنری یا دیگر دوره‌های آموزشی عکاسی پرتره معمولا برای عکاسان آتلیه‌ها، مزون‌ها، سالن‌های آرایشی و عکاس‌های تحصیل‌کرده یا آماتور برگزار می‌شود. درصورتی‌که اشخاص قصد داشته باشند در آینده در حوزه عکاسی تبلیغاتی فعالیت کنند نیز شرکت در این کلاس‌ها برای آن‌ها مفید خواهد بود.

 

دوربین مناسب عکاسی پرتره

 

راه‌های کسب درآمد از عکاسی پرتره چیست؟

باید بدانید که درآمدزایی از طریق عکاسی پرتره کار نسبتا دشواری است. چراکه در حال حاضر افراد زیادی جذب این حوزه شده‌اند. افرادی که شاید بدون دانستن اینکه پرتره چیست و چگونه می‌توان یک عکس پرتره خوب گرفت، مشغول گرفتن این عکس‌ها و انتشار آن‌ها در فضاهای مجازی هستند. نکته مهم این است که شرکت در کلاس عکاسی پرتره شما را از دیگران متمایز می‌کند. شما روش‌های حرفه‌ای برای گرفتن عکس‌های زیبا را یاد می‌گیرید. بنابراین با گرفتن عکس‌های حرفه‌ای و انجام ادیت حرفه‌ ای عکس پرتره با فتوشاپ، از عکاسان مبتدی متمایز شده و راحت‌تر به درآمد می‌رسید.

 

زمانی که به یک عکاس پرتره حرفه‌ای تبدیل شوید، دیگر کسب درآمد کار دشواری نیست. شما به نقطه تمایز از سایرین دست یافته‌اید و می‌توانید در آتلیه‌های عکاسی یا شرکت‌های تبلیغاتی استخدام شوید یا حتی کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید. همچنین می‌توانید آموخته‌های خود را به دیگران نیز یاد دهید. انتشار عکس‌ها در فضای مجازی و اینترنت نیز یکی از راه‌های خوب برای درآمدزایی است. اما در مدت‌زمان بیشتری به بار می‌نشیند.

 

ثبت نام در دوره جامع آموزش عکاسی

 

در کلاس عکاسی پرتره چه مباحثی آموزش داده می‌شود؟

اما مباحث آموزشی عکس پرتره چیست؟ در این کلاس‌ها معمولا مباحث مربوط به نورپردازی تصویر مطرح می‌شود. به‌خصوص اگر در دوره آموزش عکاسی پرتره در فضای باز شرکت کرده باشید، کنترل نور عکس و تشخیص زاویه مناسب آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین شما باید بدانید که منابع نوری مصنوعی و طبیعی را چگونه مدیریت کنید که نه‌تنها باعث خراب شدن عکس نشوند بلکه به زیبایی آن نیز بیفزایند. علاوه بر این شما باید تجهیزات مختلف کنترل نورپردازی، شکل‌دهنده‌های نوری و شیوه نورپردازی در عکس‌های هنری یا مدلینگ را نیز بیاموزید.

 

در این کلاس‌ها با آناتومی چهره و اندام انسان آشنا خواهید شد و یاد می‌گیرید که چگونه با نورپردازی و انتخاب زاویه مناسب مخاطب را میخکوب عکس خود کنید. معمولا عکاسی مدلینگ یکی از اصلی‌ترین مباحث آموزشی کلاس‌های پرتره است. همچنین شما باید با مباحث چیدمان محیط اطراف و نحوه گریم کاربردی نیز آشنا شوید. دانستن همه این مباحث به شما کمک می‌کند که عکسی زیبا و جذاب گرفته و همه مخاطبین را جذب عکس‌های خود کنید.

 

هزینه کلاس عکاسی پرتره

تعیین هزینه این کلاس‌ها تا حد زیادی به محل آموزشگاه، میزان تخصص و مهارت استاد و مباحث هر دوره بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن تعیین کرد. اما می‌توان به شما اطمینان داد که اگر مباحث دوره را به‌خوبی یاد گرفته و تمرین کنید، آینده شغلی‌تان تضمین خواهد شد. به‌شرط اینکه تلاش کرده و خود نیز در کنار کلاس‌ها به مطالعه بپردازید.

 

عکاس حرفه ای پرتره

 

نحوه گرفتن عکس پرتره در خانه با استفاده از گوشی‌های هوشمند

شاید برای خیلی‌ها سوال پیش بیاید که بهترین راه برای گرفتن عکس پرتره چیست؟ آیا برای داشتن عکس‌های خلاقانه حتما باید دوربینی پیشرفته داشت و با نکات ادیت حرفه‌ ای عکس پرتره با فتوشاپ آشنا بود؟ در پاسخ به این سؤال‌ها باید بگوییم که این‌طور نیست. شما می‌توانید با گوشی هوشمند خود عکس‌های پرتره جذابی بگیرید. فقط کافی است تنظیمات دوربین گوشی خود را بشناسید و با نکات ابتدایی نورپردازی و شناسایی بهترین زاویه چهره آشنایی داشته باشید.

 

اولین قدم در آموزش عکاسی پرتره با گوشی یا دوربین‌های پیشرفته، آشنایی با نکات عکاسی است. شما باید بدانید که سوژه را در کدام قسمت کادر قرار داده و از چه المان‌هایی در پس‌زمینه استفاده کنید. به‌علاوه باید به خوی با سوژه خود ارتباط برقرار کنید تا بتوانید بهترین ژست و زاویه چهره او را تشخیص دهید. اگرچه در اصول اولیه آموزش پرتره نگاه مستقیم یکی از اصلی‌ترین اجزا است، اما شما می‌توانید زاویه نگاه کردن سوژه را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تعیین کنید. همچنین باید بهترین زاویه نور را نیز پیدا کنید.

 

معمولا گوشی‌های هوشمند گزینه مناسبی برای گرفتن عکس پرتره در نور کم نیستند. زیرا نور فلش این گوشی‌ها بیشتر از چیزی که باید خشن و مستقیم است و باعث خراب شدن همه زحمات شما برای چینش المان‌ها و انتخاب زوایا می‌شود. پس بهترین نور برای عکاسی پرتره چیست؟ نور طبیعی روز و نور آفتاب به شما کمک می‌کند که بهترین تصاویر پرتره را با گوشی خود ثبت کنید. شما می‌توانید این نور را با استفاده از کرکره و پرده کنترل کرده و به کمک رفلکتورها (کاغذهای روغنی) از بازتاب شدید نور و ایجاد سایه‌ها جلوگیری کنید.

 

توصیه عکاسان حرفه‌ای این است که برای بهتر شدن عکس پرتره با گوشی از لنزهای تله فوتوی مخصوص گوشی استفاده کنید.

 

در گوشی‌های جدیدی که چند دوربین دارند، لنز تله فوتو قرار داده شده است. اما این لنز معمولا رزولوشن کمی دارد و به همین دلیل کیفیت تصاویر شما خوب نخواهد شد. پس بهتر است که یک لنز جداگانه با رزولوشن بالا بر روی گوشی خود نصب کنید تا تصاویر پرتره هیجان‌انگیزی را به ثبت برسانید.

 

فعال کردن حالت بوکه در گوشی‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهد که عمق میدان را در عکس تنظیم کنید. منظور از عمق میدان این است که المان‌های موجود در پس‌زمینه تا چه حد واضح و شفاف باشند. ممکن است شما دوست داشته باشید که سوژه عکاسی واضح‌ترین بخش عکس باشد یا تار شدن المان‌ها از سوژه به پشت عکس بیشتر شود. به‌هرحال محو و تار کردن بخش‌هایی از عکس پرتره را بوکه میگویند. نحوه گرفتن عکس پرتره به‌صورت بوگه بسیار راحت است. زیرا حالت پیش‌فرض اکثر گوشی‌های هوشمند بوکه است. شما می‌توانید در بخش تنظیمات این قسمت شدت محوی و تاری پس‌زمینه را تعیین کنید یا با کلیک بر روی بخش‌های مختلف محل فوکوس تصویر را عوض کنید.

 

نکات مهم برای عکاسی پرتره با گوشی

شما باید حالت پرتره گوشی خود را به‌خوبی بشناسید. گوشی‌های جدید در حالت پرتره شما را به‌خوبی راهنمایی می‌کنند. این گوشی‌ها به شما توضیح می‌دهند که آیا در فاصله مناسبی از سوژه قرار گرفته‌اید یا باید فاصله خود را تغییر دهید. همچنین گوشی به شما درباره شدت نور محیط و کیفیت آن نیز توصیه‌هایی می‌کند. این توصیه‌ها را جدی بگیرید و سعی کنید نور و فاصله را به‌صورت درست تنظیم کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید با حالت پرتره گوشی خود تصاویر جذابی بگیرید.

 

اما در کلاس‌های آموزش پرتره معمولا استفاده از بخش حرفه‌ای دوربین گوشی توصیه می‌شود. در این بخش شما می‌توانید نورپردازی تصویر را تنظیم کرده و زاویه آن را اصلاح کنید. همچنین می‌توانید نقطه فوکوس تصویر را انتخاب کنید تا عکس‌های متفاوت‌تری بگیرید. ویژگی لرزش گیر گوشی به شما در حذف لرزش دست یا سوژه کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این اگر دوست دارید عکس‌های پرتره‌ای بگیرید که حرکت در آن‌ها احساس می‌شود، ISO عکس را بیشتر کنید. البته این کار ممکن است کیفیت عکس شما را کاهش دهد اما حتما عکس‌های جذابی به شما هدیه خواهد داد.

 

عکس پرتره

 

سخن پایانی

عکاسی پرتره دنیای بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است. از دوران قدیم تاکنون بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سوال بودند که نقطه پایانی عکاسی پرتره چیست؟ پاسخی که آن‌ها به دست آوردند این بود که تا زمانی که خلاقیت در عکاسی وجود دارد و عکاسان می‌توانند از چهره‌های متفاوت در مکان‌های مختلف عکس بگیرند، عکاسی پرتره ادامه دارد. پس نمی‌توان هیچ نقطه پایانی برای آن در نظر گرفت. در آموزش عکاسی پرتره نیز تنها اصول اولیه به شما یاد داده می‌شود و این خود شما هستید که با به‌کارگیری خلاقیت و توان هنری خود مرزهای این ژانر عکاسی را جابجا می‌کنید. به خاطر داشته باشید که تا زمانی که چهره‌ای برای عکاسی در این دنیا وجود دارد، عکاسی پرتره جای رشد خواهد داشت.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close