نشانه های فرسودگی شغلی

تعریف مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی، شاخه ای از مدیریت است که به اصول و قواعد کار در سازمان های صنعتی و بررسی ساختارآنها میپردازد. علاوه براین، در این مدیریت، به ویژگی های انواع واحدهای صنعتی و شیوه کار انواع ماشین آلات و مشکلاتی که ممکن است در این زمینه پیش آید، توجه میشود. مدیریت صنعتی در عرصه های صنعتی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید از دیدگاه مالی، فنی و اجتماعی نیز بررسی شوند. 
همچنین، رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه های سراسر کشور نیز ارایه شده و انتظار میرود که فارغ التحصیلان آن بتوانند یک واحد صنعتی را به نحو احسن مدیریت کنند. این مدیران در صورتی موفق خواهند بود که در زمینه های فنی و مهندسی تجربه کافی داشته و علاوه بر تجارب عملی، گواهینامه مدیریت صنعتی نیز داشته باشند تا بتوانند ضعف های وجود در سیستم  مدیریت قبلی را برطرف کنند.  
سرفصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل تعریف مدیریت صنعتی، انواع طبقه بندی هزینه ها، آموزش مدیریت صنعتی، دوره مدیریت صنعتی ، مدرک مدیریت صنعتی ، گواهینامه مدیریت صنعتی ، مفهوم امنیت شغلی و نشانه های فرسودگی شغلی هستند. 

آموزش مدیریت صنعتی

انواع طبقه بندی هزینه‌ها

غالبا، هزینه ها با توجه به ملاک های متفاوت در دسته های مختلفی طبقه بندی میشوند. این دسته بندی میتواند با توجه به مسئولیت و وظیفه ای که قرار است انجام شود، متنوع باشد. در اینجا،  انواع طبقه بندی هزینه‌ها را به طور مختصر شرح میدهیم: 
راحتی در دستیابی : غالبا این بحث در هزینه های با واسطه (غیر مستقیم) و بلاواسطه ( مستقیم) مطرح میشود. 
بر اساس تغییرات فعالیت : این مورد، شامل انواع هزینه هایی میشود که با عنوان متغیر، نیمه متغیر و ثابت شناخته شده اند. 
نقش مدیریتی: این هزینه های میتواند مواردی مانند هزینه های غیر تولیدی و تولیدی را در بر بگیرد. 
مسئولیت در برابر درآمدهای از فروش محصولات : این ایتم به هزینه های پرداختی برای محصولات و هزینه هایی که پرداخت شان به صورت دوره ای است، به کار میرود. 

آموزش مدیریت (MBA) صنعتی

مدیریت، یکی از الزامات هر سازمان و موسسه ای است و حتی در محیط های صنعتی اهمیت بیشتری نیز پیدا میکند. بنابراین، مدیرانی که در این حوزه عالیت دارند باید در این زمینه تجربه داشته و به قوانین و اصول آن تسلط داشته باشند تا در اینده برای مدیریت با مشکل حادی مواجه نشوند. علاوه براین، داشتن سابقه کار در محیطه های صنعتی و گواهینامه مدیریت صنعتی میتواند به فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی کمک کند تا سریع تر به فرصت های شغلی مناسب دست پیدا کند. 
در این راستا، مرکز آموزش فن پردازان، دوره آموزش مدیریت صنعتی را برای علاقمند به این حوزه معرفی و ارایه کرده است. این دوره مدیریت صنعتی، به همه دانش پذیران امکان میدهد تا با اصول مدیریت در مناطق صنعتی آشنایی پیدا کرده و تجارب ارزشمند و مفیدی نیز در این زمینه کسب کنند. همچنین، این مرکز در پایان دوره، به تمام دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین حد نصاب نمره را کسب کرده باشند، مدرک مدیریت صنعتی اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مور تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

گواهینامه مدیریت صنعتی

مفهوم  امنیت شغلی

امنیت شغلی به این معناست که کارکنان یک سازمان در هر شرایطی، حقوق و مزایا خود را داشته و سمت و مسئولیت هایی  به آنها واگذار شده، در جای خود باقی بماند. امنیت شغلی ، همیشه برای کارکنان اهمیت داشته و نوعی مساله ذهنی است که در صورت حل شدن دایمی ، به کارکنان اطمینان داده و آنها با اطمینان خاطر بیشتری به کار ادامه میدهند. با این حال، امکان دارد که موقعیت ها و شرایطی، این امنیت را به خطر بیندازند. این عومل میتوانند شامل : 
نداشتن رضایت مالی و اقتصادی : گاهی اوقات، کارکنان یک سازمان به دلایلی مانند نداشتن تحصیلات و تخصص کافی با هر میزان حقوقی مشغول به کار میشوند اما زمانی که فرد تخصص انجام کاری را پیدا کرد ، حقوق و مزایای کم او را راضی نگه نداشته و ترجیح میدهد امنیت شغلی خو درا به خطر بیندازد تا به موقعیت بهتری دست پیدا کند. 
جابه جایی شغلی : کارمندی که به طور پیوسته از یک جایگاه شغلی به جایگاه دیگر برود، نمیتواند مهارت های هر رده شغلی را یاد گرفته و دیگر در موقعیت های جدید احساس امنیت و راحتی نخواهد کرد. بنابراین، امکان دارد که آن کارمند به دلیل کاهش بازدهی یا کلا از آن رده شغلی حذف شده  و یا سازمان مورد نظر را ترک کند. 
رکود اقتصادی : هنگامی که سازمانی نتواند به اهداف تعیین شده و برنامه ریزی شده خود دست یابد و یا شرایط اقتصادی برای آن مهیا نشود، با رکود اقتصادی مواجه میشود. در این موقعیت، احتمال دارد که سازمان قادر به تامین حقوق کارکنان نبوده و با تعدیل نیرو، امنیت شغلی کارکنان را به خطر بیندازد. 
عدم علاقه به شغل: غالبا، فردی که به شغلش علاقمند است سعی میکند تا با تمام مشکلات احتمالی کنار امده وحتی برخی از آنها را نیز نادیده بگیرد. اما فردی که تمایل چندانی به کار و حوزه کاری خود ندارد، با کوچکترین مشکلی ار کار دلسرد شده و محل کار را ترک میکند.

دوره مدیریت صنعتی

نشانه‌هاي فرسودگي شغلي

کار کردن و کسب درآمد، جز فعالیت هایی مثبت و مفید بوده اما همه کسب و کارها به نوعی در افراد فرسودگی های حاد یا مزمن ایجاد کرده و گاهی سلامتی فرد را به طور جدی به خطر می اندازند.البته، احتمال دارد که این نشانه های فرسودگي شغلي در ابتدا کمرنگ و نا محسوس بوده و  بعد از مدتی خود را نشان بدهند.
در هر صورت، ابتدا بابد علایم و نشانه های فرسودگي شغلي را شناسایی کرده و سپس، شیوه هایی را برای تقلیل این فرسودگی در نظر گرفت . نشانه‌هاي فرسودگي در یک شغل میتواند شامل : 
نشانه های رفتاری : فرار از کار و به موقع تحویل ندادن آن، به تاخیر انداختن کارها، دیر آمدن و زود رفتن و به عهده نگرفتن مسئولیت ها از جمله نشانه های فرسودگی شلغی هستند. 
نشانه های روانی : فردی که از نظر روانی فرسوده باشد، نشانه هایی مانند بدگمانی و سوظن، بی انگیزگی، احساسا شکست و عدم رضایت دارد. 
نشانه های جسمی: این نشانه ها شامل درد های کمر ممتد، احساس کمبود خواب، گرفتگی و درد ماهیچه هستند. 
با توجه اینکه، همه کارمندها و کارکنان باید به چرخه های اقتصادی کشور کمک کنند، بنابراین باید روش ها و راهکارهایی را به منظور جلوگیری از تسریع روند فرسودگی شغلی در نظر بگیرند که عبارتند از : 
سیستم غذا خوردن و استراحت منظمی داشته و از همه مواد مقوی برای بدن استفاده کنید. 
شیوه مدیریت مشکلات و مخصوصا استرس های کار را فرا گرفته تا به تعادل رسیده و روزهای سرشار از آرامشی را تجربه کنید.  
روز خود را نرم تر و ملایم تر شروع کرده و به خوتان آرامش هدیه بدهید. 
میتوانید در حین انجام کار و فعالیت، برای خودتان وقت استراحت تعیین کنید.
بهتر است که در یک روز مسئوایت های زیادی به عهده نگرفته و برخی از آنها را به فردا موکول کنید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close