منتورینگ با کوچینگ چه تفاوت هایی دارد؟

منتورینگ با کوچینگ چه تفاوت هایی دارد ؟ 

منتورینگ یا مربیگری، روند و یا فعالیتی است که در ان، فرد با تجربه و صاحب دانش فراوان به افرادی که در یک زمینه خاص، دانش و تجربه کمتری دارند کمک میکند.  به طور معمول، منتور یا مربی ، در یک حیطه خاص تخصص و  دانش حرفه ای داشته و  از نظر سنی بزرگتر و یا کوچکتر از افرادی است که آنها را هدایت میکند. در واقع، ارتباط بین این دو نفر به نوعی آموزشی و توسعه ای بوده که در آن سرمایه دانش، حمایت اجتماعی و حمایت اجتماعی منتقل میشود. افرادی که اموزش منتورینگ را پشت سر گذاشته باشند، با مفاهیم این حوزه و کاربرد آنها آشنایی بیشتری دارند. 
به نظر میرسد که منتورینگ از نظر معنایی مشابه کوچینگ باشد اما، میان این دو مفهوم تفاوت هایی وجود دارد که در اینجا به انها اشاره میکنیم : 
اولین تفاوت منتورینگ با کوچینگ در این است که ، در منتورینگ، فردی با تجربه سعی میکند تمام دانش و اطلاعات را به منظور رشد طرف مقابل در اختیار او قرار داده و طرف مقابل به داشن و تجربه نیاز دارد درحالی که در کوچینگ، فرد ترغیب میشود تا خودش برای مشکلش راه حل پیدا کند. در کوچینگ، طرف مقابل تجربه ای دریافت نکرده و همه راهکارهای موجود، از خلاقیت و هدایت غیر مستقیم او سرچشمه میگیرد. 
از جمله دیگر تفاوت ها این است که منتور لزوما باید دانش و تجربه تخصصی داشته باشد در حالی که در کوچینگ، نیازی به دانش تخصصی وجود ندارد. علاوه براین، منتورینگ یک رابطه ای بلند مدت و عملکردی توسعه ای بوده که به برنامه ریزی نیاز دارد در حالی که، کوچینگ رابطه ای کوتاه مدت با عملکردی اجرایی است که به طراحی و برنامه ریزی خاص نیاز ندارد. غالبا، مدیران و افرادی که در دوره منتورینگ شرکت کرده اند میتوانند تفاوت و کاربرد این دو مفهوم را بهتر درک کنند. 
در این مقاله به شرح و توضیح موضوعات تعریف منتورینگ، مزیت های منتورینگ، آموزش منتورینگ ، دوره منتورینگ ،  مدرک منتورینگ ، گواهینامه منتورینگ ، مراحل منتورینگ، روش منتورینگ و تفاوت منتورینگ با کوچینگ می پردازیم.

ثبت نام دوره مدیریت رهبری سازمانی (کوچینگ)


منتور، تجربیات تخصصی خود را در اختیار دیگران قرار میدهد.

مزیت های  منتورینگ

در نگاه اول ، اینطور به نظر میرسد که داشتن منتورینگ نوعی نقطه ضعف باشد و از اعتبار و شان سازمان ها بکاهد اما دانستن این نکته که حتی "بیل گیتس" هم منتور داشته و برای انجام برخی تصمیمات با او مشورت میکرده ، گویای این است که منتورینگ نه تنها نقطه ضعف نبوده بلکه مزیت هایی هم به همراه داشته و میتواند کسب و کار را توسعه دهد. مزیت های منتورینگ میتواند شامل : 
منتورها میتوانند در صورت داشتن استعداد، از نظر شغلی پیشرفت کنند. 
استفاده از منتورها برای افراد تازه وارد کمک میکند تا آنها هر چه سریعتر با روند و ارزش های سازمان اشنا شده و اقدامات و اهداف خود در این جهت هماهنگ کنند و در نتیجه موفقیت شغلی حاصل شود. 
منتورها در روند آموزش به دیگران، خودشان نیز تجربه کسب کرده و میتوانند انواع چالش ها را با هم حل و فصل کنند. 
علاوه بر این، افرادی که بتوانند مسیر و مقصد نهایی را به دیگران نشان داده، اشتباهات را به دیگران گوشزد کرده، صادق و الهام بخش بوده ، در دسترس باشند و دیگران را در مسیر درست هدایت کنند، گواهینامه منتورینگ دریافت کرده و میتوانند به آموزش و هدایت کارکنان یک سازمان مشغول شوند. 

ارتباط منتور با کارکنان بلند مدت است.

آموزش منتورینگ

منتورها از جمله افرادی هستند که میتوانند با کارکنان یک سازمان ارتباط برقرار کرده و دانش و تجربه خود را به صورت عملکردی در اختیار آنها قرار دهند. از این نظر، این افراد یا باید تحصیلات آکادمیک داشته و یا در موسسات معتبر دوره منتورینگ را گذرانده و از جزئیات و اصول آن مطلع شده باشند. علاوه بر این، غالبا سازمان های مختلف افراد و یا منتورهایی که گواهینامه منتورینگ داشته باشند را، در اولویت استخدام قرار میدهند. 
با توجه به کارایی و اهمیت و تاثیر بلند مدت وجود منتورها در یک سازمان، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان اقدام به معرفی دوره آموزش منتورینگ برای دانش پذیران خود کرده است. دوره منتورینگ برای علاقمندان به ارتباط با کارکنان بی نظیر و جالب بوده و به آنها فرصتی میدهد تا با مزیت ها، انواع و روش های منتوینگ در انواع سازمان ها اشنایی پیدا کرده و در صورت استخدام در یکی از این سازمان ها، عملا از آنها استفاده کنند.   
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک منتورینگ اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

مراحل منتورینگ

منتورها میتوانند دو نقش را در سازمان بر عهده بگیرند : کارشناس و مدل. منتورها به کارکنان یک سازمان کمک میکنند تا مهارت های جدید را آموخته ،عزت نفس و اعتماد به نفس شان را افزایش دهند، رفتارهای اجتماعی را درک کرده و و روند کار یک سازمان را متوجه شوند و امکان دارد که این کارها، در مراحل مختلف انجام شود. بنابراین، مراحل منتورینگ عبارتند از: 
1.    تحقیق : در این مرحله، منتور با کارکنان آشنا شده و هدف از برگزاری این جلسات را توضیح میدهد تا بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند. 
2.    شناسایی : منتور باید با شناسایی نقاط قوت و ضعف و توانمندی های طرف مقابل، به او کمک کند تا با موفقیت از عهده چالش ها برآید.
3.    برنامه ریزی: منتور باید طرف مقابل را به چالش بکشاند تا بتوان راهکارهای خلاقانه ای برای حل مشکل خود بیابد. علاوه بر این، گذراندن دوره منتورینگ به افراد کمک میکند تا بتوانند راهگشای کارکنان یک سازمان بوده و آنها را به مسیر مورد نظر سازمان هدایت کنند. 

منتورها میتوانند به عنوان کارشناس در یک سازمان عمل کنند.

ثبت نام دوره مدیریت رهبری سازمانی (کوچینگ)

روش منتورینگ

علی رغم اینکه، برای منتورینگ مراحل و شیوه های مشخص و تعریف شده ای وجود دارد اما امکان دارد که هر سازمان با توجه به امکانات و ویژگی های پرسنل خود از شیوه منتورینگ متفاوتی استفاده کند. علاوه بر این، منتورینگ یک رابطه انسانی دو طرفه بوده و هر فردی که بتواند نقش منتور را در یک سازمان ایفا کند، استخدام خواهد شد. 
همچنین، وظیفه منتور این است که مهارت های کارکنان را توسعه داده و در نهایت به بهبود کسب و کار منتهی شود. قابل ذکر است که، منتورینگ باید بر اساس احترام و رفتار حرفه ای بوده و هر دو طرف بتوانند از تجارب و حمایت یکدیگر بهره کافی ببرند. با توجه به تحقیقات انجام شده، شرکت ها و سازمان هایی که از منتور استفاده میکنند، رضایت شغلی بیشتری داشته و موفقیت های درخشان تری را در مسیر شغلی خود تجربه میکنند. 
از این نظر، به همه سازمان ها توصیه میشود که فردی را به عنوان منتور رسمی و یا غیر رسمی انتخاب کنند تا تجربیات تخصصی شان را به کارکنان انتقال داد ه و  به آنها در پیشبرد اهدافشان کمک کنند . 
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close