مدیریت پروژه چیست

مدیریت پروژه چیست؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم, بهتر است که معنی پروژه را به درستی درک کنیم:
پروژه یک فعالیت موقت است که دارای آغاز و پایان مشخصی است, بنابراین برنامه ی زمان بندی شده و فعالیتهای عملی  مشخصی دارد . 
هر پروژه, فعالیتی منحصر به فرد تلقی می شود چرا که به صورت روتین نیست و از فعالیتهای مشخصی تشکیل شده که برای رسیدن به یک هدف معین برنامه ریزی شده است . 
اعضای یک پروژه ی تیمی, از شرکت ها ی مختلف گرد هم جمع می شوند و در راستای رسیدن به یک هدف مشخص به فعالیت های متفاوتی مشغول می شوند.
توسعه ی یک نرم افزار به منظور تقویت فرآیندهای کسب و کار, ساخت و ساز یک پل یا یک ساختمان , تلاش برای فراهم کردن آرامش بعد از یک بلای طبیعی, و گسترش فروش محصولی خاص به یک بازار جدید همگی به عنوان پروژه های کاری محسوب می شوند.
پروژه ها باید به گونه ای مدیریت شوند که سر وقت و معادل با بودجه ی در نظر گرفته شده آماده شوند و در نتیجه رضایت بخش باشند.
مدیریت پروژه  دانش استفاده از مهارت ها , ابزارو تکنیک هایی است که درصدد تحقق بخشیدن به یک طرح اعمال  می شود . این علم چیزی نیست که جدیدا عنوان شده باشد بلکه از قرن بیستم میلادی به عنوان یک موضوع تخصصی بیان شده است.

گواهینامه مدیریت پروژه pmbook

 مدیر پروژه (PM) چه کسی است؟

مدیر پروژه فردی است که مسئولیت اجرای یک پروژه از زمان شروع تا انتهای آن را بر عهده دارد, که شامل برنامه ریزی، اجرا و مدیریت مردم، منابع و حوزه ی پروژه می شود. 
مدیران پروژه باید نظم و انضباط خاصی برای ایجاد اهداف مشخص داشته باشند و مسئولیت انجام کار را به صورت کلی تا تکمیل پروژه بر عهده بگیرند.


مسئولیت مدیران پروژه شامل مدیریت کلی و نظارت بر اجرای منظم امور بوده و به صورت مستقل در پروژه های عملیاتی ایفای نقش نمی کند . 
افرادی که در این جایگاه هستند ،به نظارت محصولات و خدمات ارائه شده و ابزار و تکنیک هایی که در طول انجام کار از آن ها استفاده می شود پرداخته تا از درستی کار اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، مدیران پروژه مسئولیت استخدام اعضای تیم و پیش بینی خطراتی که موفقیت پروژه را تهدید می کند, بر عهده دارند.
مدیریت تعاملات اطلاعاتی تیم ، بخش بزرگی از وظایف مدیر پروژه به شمار می رود . اعضای تیم باید به صورت هماهنگ با هم عمل کنند و برنامه ریزی دقیق و ارتباطی موثر داشته باشند. تقویت همکاری ، حفظ تعادل روابط بین اعضای تیم و سازمان دهی فعالیت ها ، از جمله مسئولیت های مهم مدیر پروژه است. 
اختلافات جزئی ، بخشی از روند کار است، اما مدیر پروژه باید مطمئن شود که این اختلافات منجر به نابودی پروژه نمی شود. شناخت وتجلیل از کارهای برتر و ایجاد محیطی سالم برای همه ی اعضای تیم در این مسئولیت خطیر گنجانده شده است.

همین حالا در دوره مدیریت پروژه PMBOK شرکت کنید

تاریخچه مدیریت پروژه چیست؟

در طول تاریخ پروژه های بزرگی انجام شده است که مطمئنا بدون بکارگیری آنچه که امروز به عنوان مدیریت پروژه شناخته می شود قابل اجرا نبوده است.
فراعنه حدود 2500 سال قبل از میلاد، اهرام مصر را ساخته است و تا به امروز ما از چند و چون اجرای این پروژه اطلاعی نداریم. 
208 سال قبل از میلاد، دیوار بزرگ چین ساخته شد، اما اسنادی وجود دارد که نشان می دهد برنامه ریزی های مربوطه از خیلی قبل تر شکل گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که پروژه های بزرگ ، همواره توسط گروه های کوچک نیروی کار انجام می شود .  
در زمان داریوش بزرگ ، پروژه های بزرگی مانند راه شاهی, تخت جمشید و... اجرا شد, با استناد به کتیبه ها و نوشته های مورخین, تمامی پروژه های یاد شده  با برنامه ریزی ، زمانبندی ، و تقسیم کار انجام شده است . 

فرآیندهای مدیریت پروژه به چند مرحله تقسیم می شوند؟

1.    مرحله ی آغازین
این مرحله مختص به شناخت فعالیتها ، چگونگی انجام آنها ، برنامه ریزی و  نهایتا  انتخاب نیروی کار زبده و ماهر به منظور انجام وظایف مشخص شده می باشد . اخذ مجوز ها نیز در این مرحله انجام گرفته  و تمام فعالیت های جانبی مربوط به انجام پروژه در این مرحله بررسی می شود . 
 
در واقع در این مرحله تیم راه اندازی شده ، مراحل کاری تنظیم شده، بودجه و سایر موارد مورد نیاز برای شروع  پروژه نیز مشخص می شود.

2.    برنامه ریزی
در این مرحله ، مدیران پروژه موظف به ارائه ی برنامه های راهبردی خاصی به منظور افزایش رضایت مشتریان از نتایج کار می باشند . در این روند بایستی کلیه ی اولویتها مشخص شده و نیاز های اعضای تیم نیز برآورده شده و بستر مناسب به منظور رسیدن به بهره وری بیشتر با توجه محدودیت های بودجه و زمان فراهم می شود . 

مدیریت زمان در طول فرآیند برنامه ریزی بسیار ضروری است، زیرا زمان بندی در هر برنامه باید به درستی تنظیم و تعیین شود.

مرحله ی اجرایی 
مدیران پروژه در این مرحله به نظارت بر کار اعضا و گروه ها پرداخته , و سعی می کنند که کارها به منظور دستیابی به نتیجه ی نهایی بر اساس برنامه پیش رود.
این مرحله بیشترین انرژی و زمان را به خود اختصاص می دهد.

3.    نظارت و کنترل
مدیر پروژه در این مرحله عملکرد کارکنان را مورد ارزیابی و نظارت قرار می دهد و نگرانی های مربوط به بودجه و حوادث ناگهانی را بررسی می کند تا مطمئن شود که آنچه در مرحله ی برنامه ریزی به عنوان هدف مشخص شده است, به واقعیت تبدیل خواهد شد .

4.    مرحله ی پایانی
در این مرحله مدیر پروژه با ارائه ی گزارش از نتیجه ی کار, به تمامی عملیات اجرایی پایان می دهد و با نظارت مدیران ,موفقیت پروژه ارزیابی می شود و به ثبت می رسد.


یک مدیر پروژه موفق چه ویژه گی هایی دارد؟

داشتن مدرک مرتبط که مستلزم گذراندن دوره های مدیریتی می باشد می تواند گواهی بر علاقه, دانش و خلق و خوی مساعد شما برای کار در این زمینه باشد.
مسئولیت های مدیران پروژه, بسته به شرکت و موقعیتی که در آن مشغول به کارند می تواند متفاوت باشد, اما در هر حال برای موفقیت در این عرصه, به ویژه گی های خاصی نیاز است, برخی از ویژگی های کلی مورد نیاز عبارتند از:
•    مهارت در برقراری ارتباط موثر که از الزامات اشتغال در این حرفه است, چرا که مدیر موظف است که با تمامی اعضای پروژه در ارتباط باشد و کیفیت این ارتباط به توانایی وی بستگی دارد. در عصر کنونی اکثر فعالیت ها به صورت آنلاین انجام می شود و استفاده از کاغذ در مقایسه با گذشته کاهش پیدا کرده است.
•    حتی استفاده از برنامه هایی مثل word  و یا excel به شدت گذشته نیست. مدیران ماهر در تلاشند که با تمامی اعضای خود به صورت آنلاین در ارتباط باشند و نظارت خود را نیز از همین طریق گسترش می دهند.

•    سه سال تجربه ی مستمر در این زمینه نشان می دهد که شما به شرایط کاری خود, عادت کرده و آن را پذیرفته اید.
•    گذراندن دوره های آموزشی رسمی, گواه دیگری , دال بر توانایی شما برای فعالیت در حرفه ی مذکور است.
•    مدیر پروژه باید از مخارج پروژه آگاه باشد و درک درستی از سود و زیان کسب و کار داشته باشد.
•    هر پروژه به یک رهبر نیاز دارد, و طبیعتاً مدیر پروژه به عنوان رهبر محسوب می شود و نیازمند توانایی حل و فصل مناقشات, مهارت در مذاکره و توانایی در متقاعد کردن کل تیم است. 


PMBOK در مدیریت پروژه به چه معناست؟

این اصطلاح مخفف (Project management body of knowledge)  است که به معنای (پیکره دانش مدیریت پروژه) است  و به تمامی استاندارد هایی که از جانب موسسه مدیریت پروژه اعلام می شود و به واسطه آن گواهی های مربوطه صادر می شود اشاره می کند.
این استاندارد در واقع رایج ترین معیار برای سازمان دهی و ارزیابی سیستم های مدیریت پروژه است.
 منظور از body of knowledge  مجموعه ای از اطلاعات و مهارت ها است که یک حرفه را تشکیل می دهد.

تاریخچه ی PMBOK  چیست؟

سال ۱۹۶۹:
موسسه مدیریت پروژه (PMI)  در آمریکا تاسیس شده  این موسسه موظف است که ابزار, مفاهیم و استانداردهای مدیریت پروژه را در جهان رهبری کند, در زمان فعلی این موسسه از فعال ترین و معروف ترین موسسات مدیریت پروژه در دنیا است. 
سال ۱۹۸۷:
در این سال   PMI ، ویرایش اول استاندارد PMBOK را بصورت غیر رسمی ارائه نمود.
سال ۱۹۹۶:
در این سال  PMI، ویرایش اول استاندارد PMBOK را بصورت رسمی چاپ و منتشر کرد.

سال های ۲۰۰۰،۲۰۰۴،۲۰۰۹:
ویرایش دوم،سوم و چهارم استاندارد PMBOK به ترتیب در سال ۲۰۰۰،۲۰۰۴، ۲۰۰۹ توسط PMI منتشر شد.
سال ۲۰۱۳:
آخرین نسخه استاندارد PMBOK در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است که به PMBOK 5(ویرایش پنجم) نیز نامگذاری شده است.

دلایل استفاده از PMBOK چیست؟

شرکت ها با کمک از PMBOK می توانند استاندارد های موجود را در بخش های مختلف کار خود به اجرا در بیاورند و با استفاده از دانش مدیریت پروژه آن ها را اداره کنند.
PMBOK  به بیان آن چه مفید و کارآمد نیست پرداخته و به نحوی به کسانی که آگاهی چندانی نسبت به مدیریت ریسک ندارند آموزش های مورد نیاز را می دهد و به نحوی از شکست در پروژه ها جلوگیری میکند.

هدف PMBOK  این است که به مخاطبان خود روش های یکپارچگی اقدامات مدیریت پروژه را ارائه دهد.

دوره آموزش مدیریت پروژه pmbook

استاندارد PMBOK به چند حوزه تقسیم می شود؟

1.    مدیریت یکپارچه سازی پروژه ها: 
این مولفه  شامل اداره ی  کل فعالیت های پروژه به صورت هماهنگ و ایجاد انسجام و تشکیل یک برنامه ی واحد و کلی است.
a.    تهیه ی منشور پروژه
از فرآیندهایی است که در مرحله ی ابتدایی انجام می شود. در واقع سندی است که به تعریف کلی پروژه می پردازد و به آن رسمیت می دهد.
b.    طرح مدیریت پروژه 
این سند هدایت کننده اصلی  مدیر پروژه  است که  نتیجه ی نهایی در آن ثبت شده است وبه منظور تضمین موفقیت در رسیدن به اقدامات برنامه ریزی شده است. 
طرح مدیریت پروژه توسط سهام داران مربوطه، به ویژه حامی پروژه، تایید شده  و تغییرات پیگیری می شود.
c.    کار مستقیم و مدیریت پروژه. 
این فرایند شامل تولید محصولات پروژه می شود.
d.    مدیریت دانش پروژه 
اکثر پروژه ها نیاز به کسب دانش دارند, از طرفی نیازمند مدیریت زمان و بودجه ی پروژه نیز هستند.
e.    نظارت و کنترل 
این فرایند شامل نظارت بر پروژه، انجام تجزیه و تحلیل بر خروجی  و گزارش از وضعیت پروژه و شناسایی تغییرات آن است. 
f.    بستن پروژه 
این فرایند شامل وظایف لازم برای به اتمام رساندن مراحل پروژه است.

2.    مدیریت محدوده
این مولفه  به ترسیم آنچه که در پایان انتظار می رود, می پردازد.
به عبارت دیگر به رویداد ها و نو آوری هایی که با اجرای این فعالیت به آن ها دست خواهید یافت, اشاره کرده و جزئیاتی که برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نیاز است را در اختیار شما قرار می دهد .
در این مرحله به برنامه ریزی برای مدیریت محدوده و جمع آوری جزئیاتی که برای تولید محصول و یا خدمت نهایی است پرداخته می شود.

3.    مدیریت زمان
عملی بسیار وقت گیر است که در آن تاریخ شروع و پایان هر فرآیند و بودجه ی مورد نیاز مشخص شده است.
4.    مدیریت هزینه
مدیریت هزینه ها و داشتن روشی برای تخمین دقیق قیمت ها در این زمینه به شما کمک میکند که در طول مسیر بتوانید برآورد دقیقی از مخارج داشته باشید و بر طبق بودجه ی موجود پیش روید.
5.    کیفیت
رسیدن به یک نتیجه ی مطلوب و محصولی با کیفیت در پایان هر پروسه, چیزی است که از کلیه ی این مراحل انتظار می رود. 
یک محصول با کیفیت , موفقیت پروژه را به تصویر می کشد.
6.    تدارکات
این قسمت مربوط به کارهایی می شود که از حیطه ی کاری اعضای تیم خارج است, مدیر پروژه برای رسیدن به این هدف باید وارد عمل شود و تدارکات لازم در راستای رسیدن به هدف را پیش بینی می کنند, مانند استخدام پیمانکار.
7.    منابع انسانی
اعضای تیم , مهم ترین سرمایه ی شما به حساب می آیند, پس ضروری است که مطمئن باشید آن ها خوشحال هستند, اما همچنین شما به پیگیری عملکرد کارکنان خود نیاز دارید تا مطمئن شوید که پروژه ی شما روز به روز در حال پیشرفت است و این وظیفه ی منابع انسانی است.
منابع انسانی به تشخیص نقش ها و موقعیت های شغلی مورد نیاز پرداخته و به دنبال پر کردن آن با فرد مناسبی باشند.
8.    ارتباطات
مهارت در ایجاد ارتباط و حفظ آن از الزامات مدیریت پروژه می باشد چرا که منجر به آگاهی اعضای تیم و سرمایه گذاران از روند کار می شود, و مدیر پروژه باید در انتقال این اخبار در زمان درست و به روشی مناسب اقدام کند.
9.    مدیریت ریسک
در انجام هر کاری ممکن است اتفاق هایی رخ دهد که روند کار را تحت تاثیر قرار دهد,  مدیران پروژه موظفند خطرات احتمالی را پیش بینی کرده, آن ها را دسته بندی کنند و از طریق برنامه ریزی و نظارت به حل آن ها یا کاهش ضررهای احتمالی بپردازند.
10.    مدیریت سهامداران 
همه ی افراد و شرکت هایی که به نحوی در انجام پروژه درگیر هستند به عنوان سهام داران  به حساب می آیند. مدیر پروژه موظف است این افراد را در نتیجه ی پروژه سهیم کند.

همین حالا در دوره مدیریت پروژه PMBOK شرکت کنید


آیا مهارت در مدیریت پروژه آینده کاری شما را تضمین می کند؟

مدیران پروژه توانایی کار در هر زمینه ای را دارند از صنعت گرفته تا خرید و فروش و تجارت, چرا که با توجه به آموخته های شان مهارت بالایی در مدیریت فرآیند, بودجه, زمان بندی, کنترل و نظارت دارا هستند که خود باعث می شود در هر حرفه ای بتوانند مشغول به کار شوند.
در جواب به این سوال باید گفت کسانی که  مدیریت پروژه را به شکل حرفه ای می آموزند ,احتمال موفقیت شان در آینده بسیار زیاد است, چرا که تا سال 2027 , تقریبا در کل جهان نیاز به 88 میلیون مدیر پروژه است.
بر اساس آنچه که پیشبینی شده است علاوه بر رشد موقعیت های کاری حقوق این افراد نیز رو به افزایش است, موقعیت های شغلی و درآمد بالا و رو به رشد دو فاکتوری است که برای جویندگان کار بسیار مهم تلقی میشود.
 

اولین گام برای تبدیل شدن به یک مدیر پروژه موفق چیست؟

هر کسی برای موفقیت در هر زمینه ای نیاز به آموزش صحیح دارد و وارد شدن به این حرفه خود نیازمند گذراندن دوره ی تخصصی است. 
گواهینامه های زیادی تحت عنوان دوره های مدیریت پروژه از سازمان های مختلف به دانش پذیران ارائه می شود که می تواند شامل Project Management Professional مدیریت حرفه ای پروژه  (PMP) ، Certified Associate in Project Management  مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت پروژه (CAPM) و Program Management Professional مدیریت برنامه های حرفه ای (PgMP)  باشد.
با دراختیار داشتن گواهینامه ها و آگاهی از راه و روش های مدیریتی نسبت به بقیه موفق تر عمل کنید.

بر اساس تست MBTI کدام یک از تیپ های شخصیتی مناسب شغل مدیریت پروژه هستند؟

ENFJ / INFJ / ENFP /  INFP / ENTJ / ESTJ   
ENFJ   یا شخصیت قهرمان 
این افراد از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و قدرت نفوذ کلامشان بالاست. این شخصیت ها رهبران, سیاستمداران و معلمان موفقی هستند.
شخصیت قهرمان افراد را به همکاری با همدیگر در جهت بهبود بخشیدن به خود و جامعه ی شان ترغیب کرده و در برقراری ارتباط با دیگران بسیاری موفق عمل می کنند, مسئولیت پذیر هستند و از انگیزه دادن به تیم خود در جهت رسیدن به اهداف و آرمان های شان لذت می برند.


INFJ  شخصیت حامی
این افراد بسیار با اراده, مبادی اخلاق و آرمان گرا هستند, واقع گرا هستند و برای رسیدن به اهداف خود قاطعانه قدم برمی دارند 
 دارای دیدی جامع هستند, از این رو قادر به نظارت دقیق بر روی پروژه هستند و کنترل امور را در دست می گیرند.

ENFP شخصیت پیکارگر
این افراد با اشتیاق فراوان در جهت رسیدن به آرزوهای خود گام بر می دارند و در واقع ماهیت رویا پرداز شان به آن ها کمک کرده که با انرژی فراوان در پی ناگفته ها بروند. به شدت آزادی طلب بوده و در ارتباط برقرار کردن با دیگران بسیار موثر عمل می کنند.
  INFP شخصیت میانجی
این دسته از افراد, حتی در بدترین شرایط  هم به دنبال یافتن نشانه ای از خوبی هستند , از همراه شدن با تکنولوژی لذت می برند و دید وسیعی برای انجام امور دارند.
ENTG شخصیت فرمانده
در برنامه ریزی های بلند مدت بسیار قوی عمل می کنند و در ایده پردازی برای حل مشکلات و هدف گذاری  دستی توانا دارند.
بسیار آینده نگر هستند و همواره به دنبال کسب دانش و مهارت های به روز هستند و علاقه ی بسیاری به شرکت در مباحث روشنفکرانه دارند.
ESTJ شخصیت ناظر
این گروه اهل تجارت و کسب و کار هستند. و افراد و گروه ها را برای پیاده سازی تصمیمات و جامه ی عمل پوشاندن به آن ها بسیج می کنند. 
این افراد بسیار متعهدند و از قدرت استدلال بالایی برخوردارند و بسیار منظم و اجتماعی هستند .

 انواع مشاغل مناسب برای مدیران پروژه در ایران چیست؟

 هماهنگ کننده ی پروژه
به اطلاعات کارکنانی که به نحوی در پروژه مشغول هستند دسترسی دارد.
 مسئول زمانبندی پروژه
این شخص زیر نظر مستقیم مدیر پروژه مشغول به کار می شود و تمامی کارهای زمانبندی پروژه بر عهده ی وی می باشد, چراکه اگر یک پروژه در زمان خودش به اتمام نرسد با احتمال شکست مواجه است.
  دستیار مدیر پروژه
مدیران پروژه به صورت تمام وقت نمی توانند در صحنه حاضر باشند, وجود یک دستیار به مدیران در پیش برد کارها میتواند کمک کند, البته وظایف دستیاران تنها در نبود مدیران خلاصه نمی شود.
 مدیر پروژه
وظیفه ی یک مدیر پروژه استفاده از تمامی دانش و مهارت های موجود به منظور به اتمام رساندن پروژه است, گاهی مدیر پروژه به جای تمامی مشاغلی که به آن ها اشاره کردیم  به تنهایی عمل می کند.
 مدیر پروژه ارشد
 این فرد چند پروژه ی همزمان را با هم مدیریت می کند و به نوعی مسئولیت اجرای هماهنگی بین آن ها را بر عهده دارد.در واقع این افراد یک پروژه ی بزرگ را به افراد مختلفی سپرده و سپس مدیریت کلی آن ها را بر عهده میگیرند.
مدیر کنترل پروژه
وظایف این شخص از محدوده ی مدیریت پروژه فراتر رفته و به برنامه ریزی هایی که منجر به بهبود روند کار و پیشرفت در پروژه می شود, ختم می شود.

پر درآمد ترین مشاغل موجود برای یک مدیر پروژه چیست؟

مدیریت پروژه مهندسی:
 افرادی که در این حرفه مشغول به کار می شوند موظفند که بر کار مهندسان نظارت کنند و از طرفی با مشتریان در ارتباط باشند تا اطمینان حاصل کنند که نتیجه ی نهایی کار باب میل مشتری بوده و از کیفیت مناسب برخوردار است.
موفقیت در این امر نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است, به گونه ای که فرآیند , آغاز و پایان مشخصی داشته باشد و برای آن بودجه ای مشخص در نظر گرفته شده باشد. 
اشتغال در این حرفه مستلزم دانش اختصاصی در رشته های مهندسی است, چرا که شخص باید نسبت به کیفیت محصول نهایی آگاهی داشته باشد.

مدیریت پروژه های مشاوره ای:
در ابتدا لازم به ذکر است که بدانید مشاور مدیریت پروژه با مدیریت پروژه های مشاوره ای متفاوت است, و این مقاله به دومین مورد (مدیریت پروژه ی مشاوره ای) پرداخته است.
وظیفه ی شخصی که در این راستا مشغول به کار است مدیریت پروژه ای  است که در یک شرکت مشاوره راه اندازی شده و در گذر زمان و با توجه به نوع قرارداد ها متفاوت می باشد; یک زمان ممکن است که شما با مدیران فروش همکاری کنید و زمانی دیگر با مهندسان ساخت و ساز و یا محیط زیست همراه شوید. در کل حوزه ی کاری شما بسته به نوع صنعتی است که در آن مشغول هستید.
اگر به طور کلی خواهان تنوع هستید این حرفه میتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.


مدیریت پروژه منابع
افرادی که در این حیطه کار میکنند معمولا در صنعت نفت, معدن و یا کشاورزی مشغول به کار می شوند و موظفند کیفیت آنچه به عنوان نتیجه ی نهایی از معدن استخراج شده و یا از زمین کشاورزی به دست آمده را بررسی کنند.
گاه برای ادامه ی روند کار, نیاز به تخصص خاصی در زمینه ی فعالیت مورد نظر وجود دارد, چرا که منابع طبیعی یکی از رشته های گروه مهندسی و جز علوم تخصصی محسوب می شود.

مدیریت پروژه دارویی
با توجه به افزایش میزان تولید دارو از بیست درصد به بیش از نود و شش درصد, طبیعتاً مدیران پروژه ی دارو نسبت به سایر صنایع درآمد بیشتری خواهند داشت.
یک برنامه ریزی دقیق می تواند به توسعه و گسترش دارو برای درمان بیماری ها ی جدید ختم شود.
البته در صورتی که مایل به کسب درآمد بالا در این زمینه هستید نیازمند علم و آگاهی در زمینه ی مراقبت های بهداشتی و دارویی هستید.

مدیریت پروژه‌های هوافضا
برای موفقیت در این عرصه , مدیران پروژه می بایست با مهندسان و طراحان همکاری کنند. وظیفه ی اصلی این افراد پیگیری و اطمینان از این امر است که هواپیمای مورد نظر به موقع و بر اساس بودجه ی موجود, آماده می باشد.  در واقع در این حیطه باید به مدیریت ریسک و کنترل کیفیت پرداخت .
موفقیت این افراد در گرو عملی شدن طرح و برنامه ریزی شان  و توسعه ی هواپیماهای موجود است. 

درآمد مدیران  پروژه در ایران چه قدر است؟

در قسمت های دولتی, میزان دستمزد افراد بر اساس قانون مدیریت کشور مشخص شده است, اما در قسمت های خصوصی, میزان حقوق افراد بر اساس نوع و اهداف پروژه و توان مالی مشخص می شود, و نمیتوان عدد خاصی به آن اختصاص داد. 
بر فرض مثال افرادی که در صنعت نفت,گاز و یا صنایع فولاد مشغول به کارند نسبت به سایرین از درآمد بالاتری برخوردارند.


درآمد مدیران پروژه در کشورهای جهان چگونه است؟

میانگین درآمد در کشورهای پیشرفته ی جهان, حتی برای افرادی که تجربه ی کاری شان کمتر از سه سال است حدود 74،900 دلار معادل  (962000000) تومان است در حالی که این رقم برای مدیران حرفه ای که تقاضا برای حضور آن ها نسبت به بقیه ی مناطق بیشتر است می تواند  سالانه 125،000 دلار معادل   (1625000000) تومان می باشد.

عامل دیگری که تأثیر زیادی بر حقوق و دستمزد  مدیران دارد, داشتن گواهینامه است. به طور کلی، مدیران پروژه ای که گواهینامه دارند، از شانس بیشتری برای دریافت  پیشنهاد های کاری ویژه و حقوق بالاتر هستند. 
استرالیا: میزان درآمد مدیران پروژه در این کشور حدود شصت و شش هزار دلار معادل هشتصد و شصت چهار میلیون تومان (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان: در این کشور میانگین دریافتی افراد از سی و هشت هزار دلار (چهارصد ونود و چهار میلیون) تا نهصد و هشتاد و هشت میلیون به صورت سالیانه می باشد.

دوره آموزشی مدیریت پروژه

مزیت های گذراندن دوره مدیریت پروژه در موسسه ی آموزش عالی فن پردازان چیست؟

حضور اساتید مجرب و توانمند
مجهز بودن به فیلم های آموزشی جامع و کامل
ارائه ی  گواهینامه ی مورد تایید وزارت علوم, تحقیقات و فناوری در پایان دوره
قابلیت ترجمه ی گواهینامه برای ارائه به شرکت های خارج از کشور

 

همین حالا در دوره مدیریت پروژه PMBOK شرکت کنید

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close