چگونه میتوانید یک مدیر منابع انسانی باشید؟

تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی 

بخش مدیریت منابع انسانی ، به تصویر کنونی کاملا نتیجه تعامل میان مجموعه حوادث و تحولاتی است که با شروع انقلاب صنعتی در کشور انگلستان حدودا در  سال 1760 شروع شده و تا به الان نیز ادامه پیدا کرده است. البته شروع و رشد همیشگی مدیریت منابع انسانی به پیش تر از آن یعنی به دوران باستان برمیگردد و مواردی نشان می دهد اتحادیه ها، سندیکاها و اعتصابات کارگری سازمان پیدایش در روم و مصر می باشند.
انقلاب صنعتی تقریبا همزمان با دیگر مواردی بسیاری همچون علمی، فلسفی و سیاسی قرن هفدهم و هجدهم در اروپا به بروز پیدا گردید.
منظور از پیدایش انقلاب صنعتی نیز جانشین ماشین به جای انسان می باشد. یکی از موارد انقلاب صنعتی که دیده شده است احداث کارخانه های بزرگ است که اولین دفعه نیز عده ای از نیروی کار استخدام شدند.
استفاده از ماشین و گسترش سیستم تولید سبب بخش بزرگی در توان تولید بشر شده که با داخل شدن ماشین به قسمت تولید توانایی تقسیم کار به اجزای کوچکتر فراهم گردید و هر نفر قسمت کوچکی از کل کار را در سیستم تولید انجام می داد.

مدرک مدیریت منابع انسانی از برترین مدارک ها می باشد

 

مقدمه منابع انسانی

امروزه با توجه به اهمیت پیدا کردن توانایی های منابع انسانی در مسیر برنامه ریزی سازمان ها، بخش مدیریت منابع انسانی نقش زیادی در به حقیقت پیوستن استراتژی های سازمان نیز دارد که در اصل موضوع آن یک استراتژیک است.
مدیریت استراتژیک منابع انسانی بخشی از مدیریت استراتژیک و منابع انسانی می باشد که فعالیت آن ها نیز برای رسیدن به اهداف سازمانی است.

منابع انسانی چیست؟

شاید تا بحال به این موضوع فکر نکرده باشید که در سازمان یا شرکت مورد نظر خود یک بخشی را برای کارهایی همانند استخدامی ، پیروی از حقوق پرسنل در یک سازمان و ارائه راهنمایی و دیگر کارهایی که به نفع کارمندان باشد تمرکز می نماید.
تمامی بخش ها و فرآیندهایی که مردم با آن درگیر هستند، قسمتی از HR یا منابع انسانی محسوب می گردد. منابع انسانی قسمت هایی از محل کار محسوب می گردد که با مشتریان  و کارمندان احتمالی در ارتباط است که نیز جزیی از اجزای HR هستند.
واحد مدیریت منابع انسانی دانش، ابزارهای مورد نیاز، آموزش، خدمات اداری، مربیگری، مشاوره حقوقی و مدیریت و نظارت ، مدیریت خلاقیت ها را آماده می کنند که بخش های دیگر سازمان برای ادامه عملیات موفق آمیز خود به این واحد نیازمند هستند.
قسمتی از منابع انسانی مسئولیت پیشرفت سازمان را بر عهده دارند که سبب می شود تا  فرهنگ سازمانی ایجاد شود. همچنین آن ها وظیفه نظارت دهی را بر عهده دارند تا اطمینان به وجود آید که سازمان خود به صورت درست گروه ها را ایجاد می کند و به پیشرفت توانایی کارمندان کمک می نماید.
تمامی اعضای مدیریت منابع انسانی نیز مسئولیت قسمتی از سازمان را برای اشتراک گذاری وظایف کارکنان را که می خواهند برای سازمان خود کار کنند نیز بر عهده دارند. 
بخش مدیریت منابع انسانی کمک می کند تا تیم کارکنان هر سازمان یا شرکت نیز احساس نمایند بیشتر از آن چیزی هستند که برای خودشان در نظر گرفته اند به این معنا اعتماد به نفس در مهارت و توانایی به کارکنان را افزایش می دهند.

کارهایی که به وسیله مدیریت منابع انسانی انجام می گیرد در بر گیرنده کارکنان و اعضای جامعه می باشد که به نفع همه پرسنل کار می کنند. در اصل آن ها به روش یک مربی کار می کنند که خدمات دوستانه و کارهای مشارکت کارکنان و همچنین رویدادهایی را که در برگیرنده خانواده کارکنان به حساب می آیند می پردازند.  
فعالیت های مدیریت منابع انسانی HRM با همکاری دیگر مدیران انجام می گیرد که سریعا مسئولیت همکاری، مشارکت و همچنین بهره وری کارکنان گزارش دهی را انجام می دهند.
سیستم مدیریت منابع انسانی مستقیما نقش مهمی در مراحل استخدام دارند. حتی نیز آن ها نیز وظیفه توسعه و نگهداری همیشگی کارکنان برتر را بر عهده دارند.
همچنین بعضی از سازمان ها نیز وظیفه برون سپاری اجزای مختلف به خارج از محیط را انجام می دهند، که بازخورد از این موضوع نیز توسط برون سپاری انجام می گیرد این است که زمان و انرژی منابع انسانی از کارهای آن ها که می تواند اهمیت استراتژیک را برای سازمان به وجود آورد دور می نماید.
در قبال این کار دستمزد زیادی نیز باید پرداخت شود. ولی بخش منابع انسانی می توانند به خیلی از سازمان ها با داشتن HRM کمک کنند. در صورت کلی خیلی از بخش های منابع انسانی نیز مزایای زیادی را برای کارکنان نیز فراهم می کنند.
مدیریت منابع انسانی HRM یک عملکرد سازمانی است که با پشتکار زیاد برای رسیدگی به تمامی مسائل مربوطه با افراد در یک سازمان مشورت می نماید.

 

همین حالا در دوره مدیریت منابع انسانی شرکت کنید

 

 

وظیفه مدیریت منابع انسانی 

منابع انسانی وظایفی دارد که در سازمان انجام می دهد و شامل :

  • استخدام
  • مدیریت عملکرد
  • توسعه سازمان
  • ایمنی
  • سلامتی
  • انگیزه در کارکنان
  • ارتباطات
  • آموزش
  • مدیریت 
  • بهداشت
  • مدیریت منابع انسانی یک روش استراتژیک و جامع برای مدیریت افراد و محیط کار است.
  • مدیریت منابع انسانی اثرگذار کارکنان را قادر می سازد تا بتوانند به سوی اهداف خود و اهداف سازمان گام بردارند.
  • مدیریت منابع انسانی تیم را برای رسیدن به هدف سازمان هدایت می نماید. 
  • نقش جدید از مدیریت منابع انسانی  شامل هدایت استراتژیک  و معیارهای HRM و اندازه گیری برای نشان دادن ارزش های خود هستند. 
  • افرادی که در بخش مدیریت منابع انسانی کار می کنند باید بتوانند توانایی و مهارت خود را حفظ کنند همچنین نیز ارزش خود را در برابر کارفرمایان  و شرکت های خود از جمله دعوا و هرج و مرج در محیط کاری نشان دهند . آن ها باید بتوانند عمل متناسبی را انجام دهند تا همه زیر دستان سازمان همانند مشتریان ، مدیران، صاحبان، پرسنل و همچنین سهامداران به آن ها تکیه کنند.
  • HR برای عملکردهایی است که بر روی رفتار افراد برای تنظیم کردن و اجرای نیازهای استراتژیک سازمان تاثیر می گذارد.

تاثیر مدیریت منابع انسانی بر استراتژی سازمان و منابع انسانی :

  • مدیریت منابع انسانی باید به عنوان یک مشارکت کننده استراتژیک، طرفدار استراتژی رقابتی شرکت باشد.
  • زمانی که استراتژی ها کاهش پیدا می نمایند، سیستم باید توانایی جبران خدمات برای انجام کار را در نظر داشته باشد و در قبال آن پاداشی را در نظر بگیرد.
  • زمانی که استراتژی سازمان با هم متفاوت باشد ، سیستم خدمات باید به خلاقیت و نوآوری پاداش دهد.

دوره اموزش مدیریت منابع انسانی به صورت پیشرفته برگزار می گردد

کارکرد تمام سازمان در راستای استراتژی ها:

  • تجزیه و تحلیل، ایجاد شغل و بررسی شغل
  • ایجاد هدفمند کردن منابع انسانی
  • دریافت نیروی کاری، انتخاب و جامعه پذیری
  • پرداخت خدماتی همانند حقوق، دستمزد و همچنین امور رفاهی
  • گسترش منابع انسانی، مسیر شغلی و جانشین پروری
  • مدیریت کارایی، آموزش و پاداش
  • پایان خدمت، انضباط ، بهداشت و روابط کار
  • کارایی بخش ها

مدیریت منابع انسانی شامل توابع زیر در مدیریت را شامل می شود:

  • برنامه ریزی
  • سازماندهی
  • هدایت
  • کنترل

که اینا همگی شامل توسعه ، نگهداری منابع انسانی است و در کنار آن به هدف های فردی، سازمانی  و اجتماعی یاری می رسانند. 
مدیریت منابع انسانی شامل چندین هدف برای چندین رشته است، که این چند رشته شامل بررسی مدیریت، روانشناسی ، ارتباطات، اقتصاد و جامعه شناسی می باشد.
مدیریت منابع انسانی تیمی هستند که همه با هم کار می کنند و همانند یک فرآیند همیشگی است.
همچنین مدیریت منابع انسانی به عنوان یک سازمان همه رفتار پرسنل را زیر نظر دارد و دارای عملکردهایی مثل برنامه ریزی، ارزیابی و بررسی شغل، دریافت نیروی انسانی، انجام مصاحبه شغلی ، تمرکز، آموزش، جبران، ارایه مزایا و انگیزه ها، برنامه ریزی شغلی، مسائل ایمنی، برقراری ارتباط با همه کارمندان سازمان در تمام بخش ها و رعایت قوانین را در نظر می گیرد.
تعریف مدیریت منابع انسانی از دیدگاه ویلیام تریسی ، منابع انسانی شامل افرادی هستند که کار می کنند و در کنار آن فعالیتی را راه اندازی می نمایند.
منابع انسانی می تواند شامل یک فرد یا یک پرسنل در محیط سازمان جای گیرد.
پس اگر خواستار کار و همچنین در کنار آن خواستار کمک به سازمان هستید می توانید با گذراندن دوره آموزش مدیریت منابع انسانی به فردی ماهر و صالح تبدیل شوید تا بتوانید به بهترین شیوه سازمان را سازماندهی نمایید.

 

مدیریت منابع انسانی وظایفی همچون استخدامی برعهده دارد

 

چرا به این بخش مدیریت منابع انسانی گفته می شود ؟

واژه های مدیریت منابع انسانی در ذیل تعریف داده می شود :

  •  انسانی :   به نیروی کاری در سازمان اشاره می کند.
  • منابع : به منابع کم ولی قابل دسترسی اشاره دارد.
  • مدیریت : همان جور که از نامش پیداست مدیریت شامل بهینه سازی و بهترین استفاده از منابع محدود برای رسیدن به اهداف و حتی اهداف سازمانی است که از آن به عنوان مدیریت یاد می کنند.

بنابراین مدیریت منابع انسانی برای استفاده درست از نیروی کار توانمند و همچنین استفاده درست از منابع انسانی موجود در سازمان در نظر گرفته می شود.
شاید با خود بگویید که دیگر نیروی انسانی کاربردی ندارد و با پیشرفت تکنولوژی خیلی از وظایف به دست هوش مصنوعی انجام می گیرد، ولی آن ها دارای مهارتی نیستند که خود تصمیم گیرنده باشند و یا با ذهن انسان سازگاری داشته باشند.
پس در نظر داشته باشید که تمامی کارها به دست ربات مصنوعی انجام نمی گیرد و باید تلاش کنید که خود به یک نیروی ماهر منابع انسانی تبدیل گردید.
یکی از بزرگترین دفاتر مدیریت منابع انسانی در ایالات متحده قرار دارد که شامل 208 میلیون نفر کارگر می باشد. که وظیفه آن ها استخدام، مصاحبه و افزایش کارکنان می باشد. 
در کل کار آن ها این است که اطمینان حاصل نمایند که تمامی کارکنان و پرسنل به صورت منصفانه و با در نظر گرفتن قانون نیز کارشان نیز انجام می گیرد.

 

هدف مدیریت منابع انسانی چیست ؟

هدف منابع انسانی این است که کار با کارمند انجام گیرد. دیگر هدف آن ها ارزیابی کارکنان است که آیا کارمندی نیز به استاندارد مورد نظر توسط مدیریت رسیده است یا نه. 

 

چه کسی می تواند مدیر منابع انسانی باشد؟

مدیر منابع انسانی مسئول واحد مدیریت منابع انسانی در سازمان می باشد، که وظیفه این مسئول نیز مدیریت تمامی فعالیت ها و بخش های انسانی است. 
کسی که دارنده تخصص و تجربه در بخش مدیریت منابع انسانی است به عنوان :

  • مشاوره کارکنان عمل می کند.
  • مسئول رهبر و راهنمای سازمان است.

در سازمان های کوچک مسئولی به نام مدیر منابع انسانی وجود ندارد، ولی مدیریت منابع انسانی قسمتی از وظیفه مدیر اجرایی یا مدیر عامل سازمان است.
بعد از آن که یک سازمان رشد پیدا کرد و توسعه یافت ، این واحد به یک بخش مستقل به نام مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management واگذار می شود و سمت رسمی برای مسئول مدیر منابع انسانی در سازمان تعریف می گردد.

مدیریت منابع انسانی

مهارت مدیریت منابع انسانی 
در ذیل پنج مهارت منابع انسانی توضیح داده می شود.

ارتباطات
ارتباطات یک مهارت برای برقراری ارتباط با افراد است که در منابع انسانی کاربرد زیادی دارد. مدیر این بخش باید بتواند در تمام سازمان از جذب نیرو گرفته تا مدیر عامل شرکت ارتباط برقرار نماید. همچنین باید بتواند چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی نیز اطلاعات مربوط به شرکت را توضیح دهد. مردم در منابع انسانی باید بتوانند سخنرانی و مصاحبه را به خوبی به پایان برسانند. توانایی و مهارت در ارتباط برقرار کردن به معنای یک گوینده و شنونده خوب است.
مدیریت اختلاف
کارکنان در منابع انسانی به انواع مختلف شکایت ها و اختلافات در کار کمک می کنند، زیرا آن ها بین کار مدیر و کارمند قرار می گیرند. مسئولین منابع انسانی نیاز به توانایی در مذاکره و داوری دارند. آن ها باید صبر و حوصله بالایی داشته باشند و به مسائل هر دو طرف گوش دهند و اختلافات را با راه حل مناسب و احترام آمیز حل کنند.
تصمیم سازی
مسئول منابع انسانی تصمیمات زیاد و درستی را برای یک شرکت می گیرند، همچنین آن ها متفکران انتقادی هستند که می توانند جوانب مثبت و منفی یک اتفاق را تشخیص دهند و بعد تصمیم بگیرند.

 

اخلاقی
این دسته از کارکنان مسئولیت زیادی در برابر اطلاعات شخصی و حساس درباره یک شرکت و پرسنل آن جا دارند.

نظم و سازماندهی
کارکنان قسمت منابع انسانی با اسناد و مدارک زیادی در ارتباط هستند و باید بتوانند این اسناد را همیشگی پیش بگیرند. به همین دلیل این نوع اطلاعات باید به صورت خیلی منظم حفظ گردند تا همیشه مورد استفاده باشند. بعلاوه ، مسئولین منابع انسانی در طول جلسات دائمی با مدیران، کارکنان و کار جویان برگزار می کنند پس باید بتوانند برنامه دقیقی داشته باشند.

سازمان 
بیشتر کارمندان منابع انسانی باید بتوانند وظایف هر یک از کارمندان را رسیدگی کنند. آن ها وظیفه دیگری شامل استخدام دارند. بنابراین کارکنان منابع انسانی باید بتوانند اطلاعات را سازماندهی نمایند.
بسیاری از کارمندان منابع انسانی نیز در جلسات مختلف با کارفرمایان، کارکنان و نامزدهای شغلی شرکت می کنند بنابراین، آن ها باید برنامه های خود را سازماندهی کنند تا بتوانند به تمامی گفتگوها رسیدگی کنند.
توجه داشته باشید که امروزه در بازار کار رقابتی درک و توسعه، کلید موفقیت در مدیریت منابع انسانی به شمار می رود.
یکی از مهم ترین اهداف منابع انسانی مشخص کردن هدف برای کارکنان است. این برنامه باید دقیق مشخص کند که هر کارمند به صورت دقیق چه شغلی دارد و رابطه آن را با موقعیت شغلی آشنا نماید.
رفاه کارکنان رضایت شغلی را افزایش می دهد.
مدیریت روابط کارکنان
کارمندان ستون هر سازمان هستند. ارتباط کارفرما یک موضوع بسیار وسیعی است که مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی به حساب می آید. همچین کمک می کند تا کارمندان بتوانند با هم روابط خود را تقویت و مدیریت کنند. یکی از مزیت های مهم منابع انسانی تاثیرگذاری بر رفتار و خروجی های کار است. مدیریت باید فعالیت ها را سازماندهی نماید تا از نظر حرفه ای و شخصی بیشتر به کارمند کمک نماید.
آموزش و توسعه 
یکی دیگر از کارهای مهم مدیریت منابع انسانی آموزش و توسعه است. این روش برای آینده یک کارمند در راستای افزایش مهارت و توانایی از طریق آموزش و افزایش در موضوع خاصی مهم است.

 

همین حالا در دوره مدیریت منابع انسانی شرکت کنید

 

شرح وظایف مدیر منابع انسانی 

  • توسعه ابتکار، خلاقیت و انعطاف پذیری مورد نیاز برای افزایش رقابت
  • مدیریت موثر و استوار بر پایه افراد
  • توسعه عملکردهای فردی و سازمانی
  • راه و روش های جدید در ایجاد بخش های کار، برنامه ریزی، پیشرفت حرفه ای و بخش های بین سازمانی
  • مدیریت ساختار و ترکیب فناوری از روش پیشرفت کارایی، آموزش و ارتباط با کارکنان
  • ارزیابی عملکرد

HRM یک رویکرد استراتژیک و کامل برای مدیریت کارکنان و فرهنگ سازمانی و محیط است که برای دریافت نیرو کاری، مدیریت و مسائل عمومی افرادی که در یک سازمان کار می کنند متمرکز می باشند.
منابع انسانی توانایی همکاری با در نظر گرفتن فرآیندها، روش ها و راهکارهای کسب و کار برای بهتر شدن را دارد.
امروزه نرم افزارهای منابع انسانی برای راحتی وظایف طراحی شده اند که سازمان های پیشرفته و موفق از اینگونه نرم افزار استفاده می کنند. 

 

برنامه ریزی منابع انسانی راه و روش هایی برای برطرف سازی نیازهای سازمان است

 

برنامه ریزی منابع انسانی چیست؟

برنامه ریزی منابع انسانی راه و روش هایی برای برطرف سازی نیازهای منابع انسانی در روزهای آتی سازمان است و مشخص می کند چگونه ظرفیت منابع انسانی وجود داشته در سازمان برای ایجاد این لازمه ها مورد استفاده قرار می گیرد. 
پس متوجه خواهیم شد که موضوع اقتصادی بر اساس درخواست و فروش بر ظرفیت منابع انسانی سازمان متمرکز است.
این فرآیند به مدیریت سازمان کمک می نماید که با توجه به درخواست های آتی از منابع انسانی در محیط کار، با فراهم آوردن افراد متناسب در زمان و محیط مناسب، رسیدگی کند، که بعد از آن می تواند از بررسی و ارزیابی مناسب نیازهای منابع انسانی شامل استخدام به وسیله مدیریت را شروع کنند.
بعلاوه HRP برای موفقیت در رسیدن به استراتژی ها و اهداف سازمان پر اهمیت و نقش مهمی دارد.
در اصل استراتژی و اهداف درازمدت سازمان ها به صورتی توسعه یافته است که با برنامه های آینده هر شرکت در ارتباط است.
برنامه ریزی منابع انسانی به خیلی از سازمان ها کمک کرده است که به شرح ذیل آورده شوند.

  • واحد منابع انسانی یاری دهنده نیروی کاری هستند و از اتفاقات شگفت زده نمی شوند.
  • آن ها با توجه به هدف های سازمانی، برنامه ریزی ها مشخص می کند تا شناسایی ، انتخاب، توسعه و دیگر موارد را در سازمان به دست آورند.
  • پس در سازمان مناسب دیده شده تا برنامه ریزی ها را برای پیشگیری از هر گونه مانع غیر ضروری در برطرف سازی نیروی کار تعیین کنند.
  • حتی کارشناس منابع انسانی با بررسی سازمان برای برطرف سازی نیازها برنامه ای مناسب و به صرفه نیز ارایه می دهند.

فرآیند های برنامه ریزی منابع انسانی :
بررسی و ارزیابی سازمان گام اولیه در برنامه ریزی منابع انسانی است.
تقاضای آینده منابع انسانی : 
تجزیه و تحلیل نیازهای نیروی کار در روزهای آتی گام دوم در منابع انسانی به حساب می آید.
پیش بینی تقاضا : 
قدم بعدی که در منابع انسانی موجود است این است که عرضه فعلی با تقاضای آینده منابع انسانی در ارتباط باشد و پیش بینی تقاضا را فراهم نماید. این درخواست ها باید با توجه به نیروی کار و اهداف سازمانی در ارتباط باشد.
استراتژی منابع انسانی :
بعد از مشخص سازی عرضه و درخواست های منابع انسانی، کارشناسان منابع انسانی برنامه هایی برای پاسخ به درخواست ها که با پیش بینی تقاضا در ارتباط است، توسعه داده می شود ، که شامل مواردی همچون :
ارتباط با کارکنان برای اطلاع داشتن از برنامه های آن ها ، انتقال ، بدست آوردن مهارت، دریافت نیروی کاری، مدیریت استعداد و ... می باشد.
منابع انسانی به سازمان در جهت رسیدن به اهدافش کمک می کنند .
هدف اصلی منابع انسانی این است که راه هایی را پیدا می کند تا سازمان به اهداف خود برسد.
وظایف چهارگانه مدیریت منابع انسانی 
HRM مفهومی است که برای سازمان های رسمی طراحی شده و برای مدیریت کردن افراد در سازمان استفاده می شود. مسئولیت یک مدیر منابع انسانی به سه حوزه قابل تقسیم است : کارکنان ، مزایای کارکنان ، تعیین شغل 

 

اصول مدیریت منابع انسانی 

کارشناسان کسب و کار باید بدانند که مدیریت منابع انسانی با چندین اصل در ارتباط است و کار خود را راه اندازی می نماید و اولین اصل شناخت سازمان می باشد، یک کسب و کار بدون این اصل نمی تواند کار خود را شروع کند و حتی به موفقیت نمی رسد. 
یکی دیگر از اصل های مهم در کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی اثر مایکل آرمسترانگ آمده است که موفقیت در کسب و کار همیشه به وجود می آید به شرطی که هدف ها و کارایی کارکنان سازمان با یکدیگر مرتبط و هماهنگ باشند. اصل دیگر هدایت کننده گفته می شود که وظیفه اصلی منابع انسانی برای پیدا کردن ، راهنمایی و توسعه کارکنان است بنابراین تقاضاها باید با اهداف آینده شرکت همخوانی داشته باشد.
منابع انسانی باید به گونه شکل پیدا کند و در جای مناسب در سازمان استقرار پیدا نماید تا بتواند با تمام قسمت های شرکت ارتباط برقرار نماید.
از دیگر مسئولیت های HR توسعه و آموزش کارکنان است. برنامه های آموزشی می تواند شامل استخدام جدید و برنامه های مختلف آموزشی در نظر گرفته شده برای آشنایی کارگران با سیستم نرم افزاری جدید و متنوع باشد.

 

مسئولیت کارشناسان منابع انسانی چیست ؟

مسئولیت آن ها گسترده و گوناگون است و در اصل مسئولیت انجام بیشتر فعالیت های قسمت منابع انسانی است. این بخش زیر نظر مدیر منابع انسانی مشغول به کار است، و وظیفه آن ها جذب، انتخاب، مصاحبه و استخدام کارمندان جدید را بر عهده دارد. بعد از دریافت نیرو، باید به خوبی نیروی تازه کار را با سازمان و شرکت آشنا نمود و وظیفه و نقشی را که قرار است بر عهده بگیرد را مشخص نمود.
کارشناسان نیز کارهای مربوط به نیروی کار موجود که شامل روابط کارکنان ، ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایا و امور رفاهی ست را نیز انجام می دهند. همچنین به دلیل شناخت خوبی که از کارکنان داشته نیازهای آموزشی را به خوبی شناسایی کرده و به بخش آموزش اعلام می دارد. 
بخش منابع انسانی همیشه با قسمت آموزش در ارتباط است زیرا بعضی از کارهای آن ها با یکدیگر در ارتباط و وابسته است. به صورت کلی می توان گفت کار کارشناس منابع انسانی اجرای سیاست ها و دستورالعمل های مشخص شده بخش منابع انسانی را برعهده دارند.
از دیگر وظایف منابع انسانی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • هم نظری با مدیران و مدیران منابع انسانی برای آشنایی نیازهای استخدامی و تخصص های مورد لازم
  • پرسش های قبل از استخدامی در رابطه با انجام کاری، سطح تحصیلات، آموزش، و مهارت ها و شرح کار از دیگر وظایف، مزایا و شرایط کاری برای درخواست دهندگان
  • در ارتباط با بخش مربوطه و بررسی رزومه درخواست دهندگان کار
  • انتقال درخواست کنندگان دارنده شرایط همراه با مدارک شان به مدیران برتر (مدیر منابع انسانی) در رابطه با تصمیم گیری و استخدام آن ها
  • راهنما و آشنایی نمودن پرسنل جدید با سازمان یا شرکت، و همچنین آشنایی با وظایف کاری و سمت مورد نظر هر یک از نیروی کار.
  • نگهداری اطلاعات مربوط به مراحل استخدام
  • کنترل رفتار و کارهای کارمندان در حین کار یکی از ابزارهای کنترل اساسی در هر سازمان یا شرکت محسوب می گردد که به صورت دوره ای نیز انجام می گیرد.
  •  با توجه به عملکرد افراد میزان بهره وری و فعالیت آن ها و کارایی آن ها برای پیشرفت سازمان انتخاب می شود و در صورت لازم تغییرات و تصمیمات مورد نیاز  در نظر گرفته می شود.
  • مشخص کردن حقوق و مزایا کارمندان با توجه به توانایی ها و مسئولیت هایی که در حیطه کاری آن ها است مشخص می شود. اگر حقی از هر یک از کارمندان ضایع شود و کارمندی شکایتی داشته باشد نیز بخش منابع انسانی نیز مسئول رسیدگی به شکایات نیز می باشد.
  • مشخص کردن نیازهای آموزشی و اعلام آن ها به بخش آموزش- کارشناس منابع انسانی شناخت بسیار مناسبی از کارکنان و بخش های مختلف سازمان یا شرکت دارد و می تواند نیازهای آموزشی آن ها را نیز بشناسد. 
  • مسئول منابع انسانی بعد از ثبت گزارش نیازهای آموزشی به قسمت آموزش، مشاوره های مورد نیاز در رابطه با دوره های لازم و نحوه برگزاری آن ها را نیز به درستی به آن ها می دهد.

همین حالا در دوره مدیریت منابع انسانی شرکت کنید

 

وظیفه اصلی مدیر منابع انسانی چیست ؟

مدیر منابع انسانی از کارمندان در کار به صورت صحیح در رابطه با کار با توجه به اهداف سازمان یا شرکت استفاده می نماید.
مدیر منابع انسانی به مراحل جذب نیرو، مصاحبه، استخدام، آموزش، حفظ کارمندان نظارت دارد و همچنین در برنامه ریزی های استراتژیک به مدیران عالی مشاوره داده به همین دلیل به عنوان یک رابط میان کارکنان و مدیریت ارشد به حساب می آیند.
مدیر منابع انسانی در اصل یک مهره اصلی از نوع سازماندهی است که مشغول به فعالیت در بخش منابع انسانی می باشد. توانایی مدیر این است که بخش منابع انسانی را می تواند به عهده بگیرد و رهبری نماید و به کارهای کارشناسان نظارت داشته باشد.
قسمتی از فعالیت های مدیر منابع انسانی به کارمندان تازه وارد به کار و قسمتی به کارکنان قدیمی در سازمان اختصاص دارد. همچنین با برنامه ریزی های طرح شده مشخص می نماید که سازمان یا شرکت به نیروی انسانی تازه کار محتاج است یا نه. در صورت لازم هر یک از موارد جذب و بکارگیری نیروی انسانی جدید برنامه ریزی را شروع می کنند. 
در رابطه با نیروهای کاری موجود نیز، بر راه های ارزیابی شده دوره ای کارآمد، مدیریت میزان حقوق و دستمزد، آموزش، سنجش میزان انگیزه آن ها و برنامه ریزی برای افزایش بهتر کارها نظارت می نماید.
یک مدیر باید آشنایی زیادی از مهارت کارکنان داشته باشد و برای افزایش توانایی و انگیزه کارکنان متناسب با اهداف سازمان برنامه ریزی نماید. به عنوان مثال نیز مدیر منابع انسانی ممکن است با بررسی اندازه گیری بهره وری کارمندان به مدیر ارشد پیشنهاد نماید با انجام بعضی از تغییرات در مزایای دریافتی کارمندان می توان انگیزه و در پایان، کارایی و بهره وری آن ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

 

وظایف مدیر منابع انسانی چه می توان باشد؟

  • آشنایی با توانایی و مهارت ها، ارتباط با پرسنل ، برنامه ریزی بهتر برای رسیدن به هدف شرکت، به عنوان نمونه یک مدیر بعد از شناخت کامل که از بخش های مربوطه به دست می آورد ، تصمیم می گیرد که هر یک از کارکنان برای چه سمتی در کار مناسب می باشند.
  • برقراری ارتباط مناسب بین مدیریت و کارمندان با بررسی به شکایت ها و سوالات و حل مشکلات کاری پرسنل
  • همیاری و دادن مشاوره به مدیریت در رابطه با بخش های مربوط به نیروی انسانی زیرا مدیر منابع انسانی از تمامی قسمت های مربوط به منابع انسانی آشنایی زیادی دارد، برترین مشاور مدیر برای تصمیم گیری و خط مشی گذاری در این بخش است.
  • هماهنگی و کنترل بر کارهای کارشناسان و پرسنل منابع انسانی
  • نظارت بر کارهای جذب نیرو، مصاحبه، گزینش، استخدام، ارزیابی عملکرد، آموزش، حفظ کارمندان
  • نظارت بر کلیه کارهای بخش نیروی انسانی همانند میانجی مشکلات ، موضوعات در رابطه با اخراج کارکنان، نبود انگیزه در کارمندان ، اختلافات در رابطه با حقوق و مزایا و ....  

تحصیلات مربوط به شغل مدیر منابع انسانی 
امروزه شرکت و سازمان بسیاری موجود است که برای شغل کارشناس و یا مدیر منابع انسانی، افرادی با مدرک تحصیلی که به این شغل مربوط نیستند استخدام می شوند که خیلی وقت ها علت آن تاکید زیاد بر تجربه این افراد می باشد. 
خیلی ها نظر بر این دارند که افرادی که تجربه لازم را دارند، حتی اگر مدرک  مورد نظر در رابطه با حرفه نداشته باشند با موضوعات مربوط به نیروی انسانی از جمله سیستم های حقوق و دستمزد، بررسی کارها، روش های استخدام و مصاحبه، قانون کار و ... آگاه می باشند.
با بودن تمامی این مورد ها این بخش قطعی می باشد که داشتن مدرک مدیریت منابع انسانی می توان در حرفه کاری زیادی اثرگذار باشد. 

برای شغل کارشناس یا مدیر منابع انسانی فارغ التحصیلان رشته های زیر مناسب هستند:

مدیریت به ویژه منابع انسانی
در اصل داشتن تجربه و آشنایی زیاد در رابطه با موضوعات منابع انسانی و آگاهی با سیستم های نرم افزاری در رابطه با این قسمت از عوامل موفقیت در این حرفه کاری می باشد. روش جذب کارشناس منابع انسانی اغلب به وسیله آگهی از طریق رسانه ها و یا خبرهای استخدامی است. اما در رابطه با مدیر منابع انسانی یک سری مسائل با هم فرق دارد. در موارد کمی مشاهده شده است که بخشی برای استخدام مدیر منابع انسانی از روش استخدام اقدام می نماید. زیرا حرفه مدیریتی از قسمت های حساس و مهم هر سازمانی به حساب می آید، اغلب جذب آن ها بیشتر بر اساس توصیه و معرفی دیگران انجام می گیرد. البته تجربه کاری مدیریتی و سوابق خوب و موفق فرد، نکته مهم در جذب مدیر منابع انسانی می باشد.
بازار کار مدیریت منابع انسانی 
کارشناس و مدیر منابع انسانی در قسمت های منابع انسانی و شرکت های دولتی یا خصوصی به حرفه خود مشغول می شوند. 
واحد منابع انسانی قسمت مهم در شرکت به حساب می آید، وجود قسمت منابع انسانی توسعه آن نیز نیاز موفقیت هر بخشی نیز است. با توجه به این موارد استقبال زیاد شرکت ها و سازمان ها از بخش مدیریت منابع انسانی خیلی از آن ها اقدام به تشکیل و جذب واحد منابع انسانی نموده اند.

 

هدف دوره آموزش منابع انسانی 

  • پیشرفت در دانش مدیریتی 
  • توانمند سازی عملی در اداره کردن سازمان
  • ترفیع و گسترش توانایی های مدیریتی
  • ایجاد انگیزش و پویایی همیشگی

انتظار از فارغ التحصیلان مدیریت منابع انسانی چیست ؟

  • پیدایش سیستم مدیریتی استخدام و انگیزش پرسنل کارمندان در پیش بردن هدف های سازمان
  • تصمیم گیری مورد نیاز در مدیریت منابع انسانی سازمان
  • گسترش منابع انسانی و برنامه ریزی برای آموزش درست کارمندان در بسته های جدید آموزشی در حال خدمت
  • نظارت بر رفتارهای شرکت یا سازمان ، هدایت و رهبری افراد در هر واحد
  • برپایی تحول در قسمت های سازمان و کار آفرینی با ایجاد خدمات جدید در داخل سازمان
  • ایجاد خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مرتبط با مدیران سازمان های اقتصادی، اجتماعی و ....

 

قانون های عمل و فرآیند انتخاب و استخدام استاندارد در منابع انسانی تعیین می شود

دوره آموزش مدیریت منابع انسانی چه دوره ای است ؟

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان برای همه افرادی که می خواهند در شرکت ها و سازمان ها کار کنند و روش ها و اصول منابع انسانی را فرا بگیرند دوره آموزش مدیریت منابع انسانی را برگزار نموده است تا دوره آموزش مدیریت منابع انسانی را انتخاب کنند زیرا تمامی آموزش ها جهت کار در این حرفه در این دوره آورده شده است.
فن پردازان جهت اعطای مدرک مدیریت منابع انسانی و گواهینامه منابع انسانی آزمون مربوطه را برگزار می نماید تا دانشپذیران بعد از شرکت در آزمون و رسیدن به نمره قبولی به این شغل راه پیدا کنند به همین عنوان فن پردازان به پذیرفته شدگان مدرک مدیریت منابع انسانی و گواهینامه مدیریت منابع انسانی اعطا می نماید.  
یکی دیگر از کارهای موفق آمیز فن پردازان اعطای مدرک از طرف وزارت علوم و تحقیقات فناوری است که بسیار معتبر می باشد. یکی از افرادی که از آموزش های منابع انسانی برای کارمندان خود استفاده میکند ماکان آریا پارسا است. ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق و مشاور کسب و کار است. برای آشنایی با ایشان میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:

ماکان آریا پارسا

 

مهارت های اصلی منابع انسانی 

  • مدیریت
  • پیگیری مراحل استخدام نیروی کار
  • بررسی و ارزیابی اطلاعات
  • تسلط بر دانش حقوقی و آشنایی با اصول کار اولیه
  • بررسی رزومه افراد درخواست کار
  • مشخص کردن مزایا برای کارکنان
  • پیدا کردن افراد مناسب کار
  • آشنایی با شناسایی شخصیت کارمندان
  • آموزش های لازمه در رابطه با کار
  • مشخص کردن قانون کار برای کارمندان
  • مدیریت اختلاف ها
  • مهارت حل اختلاف ها
  •  ایجاد فرم کارایی کارمندان
  •  توجه به حقوق کارمندان
  •  توجه به حقوق کارفرما
  • عامل های موثر بر مدیریت منابع انسانی 
  • عامل های بیرونی 
  •  قوانین و مقررات
  •  بازار نیروی انسانی
  •  فرهنگ جامعه
  •  سهامداران
  •  مشتریان
  •  فناوری
  • عوامل داخلی
  • خط مشی ها
  • اهداف سازمانی

ویژگی های فعالیت مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی شامل اجرای کارهایی است که دارنده مبانی ، مفاهیم، فرآیند و ابزارهای مختلفی می باشد تا حدی که در سازمان ها برای بعضی از آن ها واحدهای وابسته تشکیل می شوند، با این که تفاوت زیادی بین این کارها، بیشتر آن ها دارای ارتباط از نظر کارها و اطلاعات هستند.
کارهای مشخص شده از نظر مدیریت منابع انسانی شامل :

  • بررسی و ارزیابی مشاغل 
  • ایجاد شغل
  • دسته بندی مشاغل
  • برنامه ریزی منابع انسانی
  • کارمند یابی
  • گزینش
  • تعیین
  • اجتماعی کردن
  • آموزش کارکنان
  • بررسی کارها
  • بهداشت و ایمنی
  • بیمه و بازنشستگی
  • رفاه و آسایش
  • انگیزش، مشارکت، ارتباط کارکنان 
  • حقوق و دستمزد
  • پاداش
  • جابجایی
  • انضباط

نکات موثر برای انتخاب کارکنان

  • باید حواس تان را جمع کنید که درخواست کنندگان کار نقشی از خود به نمایش می گذارند که فرد مناسبی برای کار می باشند. معرفی نامه ها اغلب مرتب نوشته می شوند و تعداد زیادی از کارکنان بر اساس شهود و تصویر اولیه انتخاب می گردند.
  • زمانی که به یک نیروی کاری لازم دارید، ابتدا یک نفر را به صورت آزمایشی مشغول به کار گردانید. استخدام آزمایشی یک فرد بسیار بهتر از زمانی می باشد که فردی را  به یکباره بر اساس زیر فشار زمانی انتخاب گردانید.
  • پیش از گزینش حتما تحلیل شغل، معرفی کامل شغل، شرایط طلبیدن شغل، شرح مسئولیت ها آماده گردد زیرا یک انتخاب درست به قبول کامل از شاخصه های کاری مربوط است.
  • میزان حقوق برای فرد و سمت آن مشخص شود.
  • قانون های عمل و فرآیند انتخاب و استخدام استاندارد گردد.
  • از قبل سوالات مصاحبه آماده و نقش هریک را در فرآیند مصاحبه تعریف نمایید.
 

کلاس های مدیریت منابع انسانی

همین حالا در دوره مدیریت منابع انسانی شرکت کنید

 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close