مدل های کنترل موجودی انبار

معرفی مدل های کنترل موجودی انبار 

در دوره انبارداری هرآنچه مربوط به این رشته می باشد را می آموزید و می توانید به خوبی خود را برای حضور در مشاغل حرفه ای انبارداری آماده کنید. از آنجایی که انبارداری در ایران تاریخچه طولانی دارد، می توان نتیجه گرفت تا چه حد این حرفه برای کسب و کار های مختلف اهمیت زیادی دارد. از قدیم روش های مختلفی برای انبارداری استفاده میشده ، اما رفته رفته با پیشرفت هایی که در صنایع و تکنولوژی صورت گرفت، این روش های قدیمی دیگر پاسخگوی انبارداری مدرن نبودند. در نتیجه برای مدیریت تنوع محصولات در انبار ها، یک سیستم انبارداری جامع لازم بود.

جالب است بدانید تا قبل از سال 1340 هیچ قانون مشخصی برای انبارداری، وظایف انبارداران و یا روش های انبارداری در ایران وجود نداشت. از آن پس به دلیل نیاز تولید کنندگان برای مدیریت کالا ها و محصولات، قانونی برای تاسیس انبار ها شکل گرفت که تمامی تولید کننده ها موظف به اجرا و رعایت آن بودند. اما به طور کلی انبار داری یعنی چه؟ 

دوره آموزش انبارداری

تعریف انبارداری 

منظور از انبارداری حفظ، نگهداری و طبقه بندی انواع کالاهای صنعتی، تجاری، بازرگانی و دیگر محصولات تولیدی کارخانه ها می باشد که در آن از شیوه های مدرن و کارآمد جهت مدیریت این کالا ها و محصولات استفاده می شود. انبار هم محلی است که محصولات در آن نگهداری می شوند و از آنجا بین متقاضی ها توزیع می گردد.  پس با حضور در دوره انبارداری و اخذ مدرک انبارداری می توانید با روش های انبارداری، تاریخچه آن در ایران، مدیریت انبار، هدف از ایجاد انبار و مدل های کنترل موجودی انبار آشنا شوید. می بینید که تمامی سرفصل ها جز مهمترین و اصلی ترین موضوعات انبارداری هستند که در نهایت می توانند به شما در کار و فعالیت در حوزه انبارداری کمک شایانی بکنند. پس آموزش انبارداری از اهمیت ویژه ای در میان تمامی کسب و کار ها برخوردار است.

روش های موثر انبارداری

یکی از فاکتور های مهم که باعث می شود، کارخانجات تولیدی با هم به رقابت بپردازند و محصولات و خدمات بهتری ارائه دهند، استفاده از روش های موثر انبارداری است. این روش ها می تواند تاثیر چشم گیری در بهبود و تقویت چرخه های تامین کالا داشته باشند. در نتیجه تمامی کارخانه هایی که می خواهند در کوتاه مدت به رشد و برتری بیشتری نسبت به رقیبان شان دست پیدا کنند، باید در وهله اول انتخاب روش های موثر انبارداری را در دستور کار خود قرار دهند. انتخاب این روش ها در صورتی که در ابتدا موقعیت انبار به خوبی سنجیده شود و سپس تجهیزات و رویه های خاصی برای آن انتخاب شود، موثر خواهد بود. 
آنچه در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است توجه به ایمنی و امنیت کارکنان در محیط انبار می باشد. پس کارخانه ها در زمان انتخاب روش های انبار داری باید این موارد را در نظر گیرند: 

  • تحلیل منابع مورد استفاده برای بهبود عملکرد انبار ها
  •  استفاده از تکنیک های مختلف برای بهبود عملکرد انبارداری 
  •  تصمیم گیری در مورد انبارداری مواد مختلف و تاثیر آن ها بر محیط زیست 
  •  استفاده از روند ها و فرایند های متفاوت و البته کارآمد 
  • انتخاب معیارهای استاندارد برای کارایی بهتر انبار ها 
  •  به کار گیری انواع فناوری ها برای کنترل و نظارت بر انبار 
  • تعیین و تشخیص نقش انبار ها در زنجیره تامین
  •  مدیریت انبارداری 

انبادار کیست و وظایف او چه می باشد؟ 

یک انبار نیازمند انبارداری است که بتواند تمامی فاکتور ها و سفارش ها را به صورت جداگانه و دقیق ثبت کند. در نتیجه برای یک انبار حرفه ای نیازمند انباردار حرفه ای و مسئولیت پذیر نیز می باشد. از همین رو یک انباردار حرفه ای باید بتواند اقدامتا زیر را انجام دهد: 
•    بررسی روندهای ارسال و یا دریافت کردن کالا از یا  به کارخانه 
•    خروج مواد زاید از کارخانه 
•    تعمیرات و یا اصلاح کالاها 
•    کنترل ورود و خروج کالاها 
•    ثبت رسیدها و حواله ها 
•    بررسی و نظارت بر اسناد انتقالی بین انبارها 
•    خارج کردن محصولات سفارش داده شده از انبار و کارخانه 
•    نگهداری کالای مرجوعی 

دلیل اهمیت انبارداری چیست؟ 

انبار هر کارخانه در واقع محلی برای ذخیره محصولات و تولیدات اضافی کارخانه ها می باشد تا در موقع مناسبی به متقاضیان فروخته شود. در نتیجه می توان گفت اولین هدف انبار ها همین موضوع می باشد. بعد از آن آنچه اهمیت پیدا می کند  شیوه نگهداری از کالا ها است که باید به گونه ای باشد که سرعت عمل انبارگردانی را بالا ببرد. پس انبارداری کار ساده ای نیست و نیازمند اصول و تکنیک های خاص می باشد. 

انبار و انبارداری نقش ویژه ای در فروش و سود کارخانجات دارد بنابراین راه اندازی یک سیستم انبارداری مرکزی و یا حتی معمولی در کارخانه ها می تواند به ادامه روند کار آن کارخانه کمک چشمگیری کند. حتی کارخانه هایی  که نیاز به داشتن انبار را در خود نمی بینند، باز هم تلاش می کنند یک انباری هرچند کوچک برای خود دست و پا کنند تا بتوانند، به کمک آن کسب و کار خود را ارتقا دهند. داشتن انبار از یک سو، انتخاب مدل انبارداری از سوی دیگر دغدغه تولید کننده ها شده است. به همین دلیل انواع مدل های کنترل موجودی انبار معرفی شده اند تا تمامی کالا های ورودی و خروجی به دقت ثبت شوند و در نهایت بتوانند یک موجودی کلی از انبار به شکل دقیق و صحیحی بگیرند. 

برخی از مدل های کنترل موجودی عبارتند از: 

  • میزان مصرف کالا: در این مدل، باید مقدار کالای مصرف شده و هزینه ای که برای آن پرداخت شده را محاسبه کرد.
  • کنترل اتوماتیک موجودی: با استفاده از روش می توان، به موجودی انواع کالاها و قیمت شان در زمان مشخص شده توسط کارخانه دسترسی پیدا کرد. 
  • مشخص کردن نقاط کنترلی کالا ها : این نقاط شامل میزان سفارش کالا، حداقل موجودی مورد نیاز،  میانگین موجودی، حداکثر موجودی مجاز و زمان سفارش مجدد شده و از انباشته شدن کالاها ممانعت می کند.
  • روش های موثر و بهینه خرید: این روش ها باید به گونه ای باشند که برای خریداران و انباردارها ساده و قابل پیگیری بوده و ورود و خروج کالا نیز با اطمینان انجام شود. 
  •  بودجه بندی برای کنترل موجودی: در این روش، کارخانجات، با توجه به نیازشان برای خرید ، بودجه بندی انجام می دهند و اولین قدم برای اینکار هم، برنامه ریزی فروش است.

 گواهینامه انبارداری

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان و اخذ گواهینامه انبارداری 

مرکز آموزش عالی آزاد فن پردازان دوره های آموزشی جامعی را برای علاقه مندان به رشته انبارداری فراهم کرده است که همگی برگرفته از منابع آموزشی به روز می باشند و تمامی سرفصل های ضروری این رشته را در نظر گرفته است. این موسسه با همکاری مدرسان و اساتید مجرب توانسته است با اعطای گواهینامه انبارداری، دانشپذیران را به خوبی برای کار و فعالیت حرفه ای در این زمینه آماده کند. لذا تمامی علاقه مندان به این رشته می توانند بدون محدویت از آموزش های این موسسه بهره مند شوند و سطح دانش خود را درباره انبارداری بالا ببرند و از استفاده از دانش خود در این زمینه بهره ببرند. ضمن اینکه با اخذ مدرک انبارداری از موسسه فن پردازان، می توانید از اعتبار این مدرک در راستای یافتن شغلی مناسب و درخور بهره ببرید. 

زیرا تمامی مدارک موسسه فن پردازان مورد تایید وزارن علوم، تحقیقات و فناوری ایران می باشد. علاوه بر این سازمان ارزیابی مدارک کانادا یا WES نیز تمامی مدارک این موسسه را مورد تایید می داند. پس برای آن دسته از عزیزانی که قصد کار و زندگی در کشور کانادا را دارند، این یک مزیت بسیار عالی به حساب می آید. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close