بررسی عواقب عدم اشتغالزایی

در هر جامعه شاخص‌های مختلفی برای‌اندازه‌گیری میزان پیشرفت آن وجود دارد که یکی از آن‌ها اشتغال است. در واقع میزان اشتغال نشان دهنده شرایط عمومی‌یک جامعه است. مسلما اگر در جامعه‌ای درصد اشتغال‌زایی پایین باشد، مشکلات زیادی در آن ایجاد خواهد شد.

دکتر میثم شکری ساز بیکاری را دلیل اصلی بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌داند و به دنبال رفع مسائل این چنینی است. برای اینکه بتوانید بهتر با عواقب عدم اشتغال‌زایی آشنایی پیدا کنید، به شما توصیه می‌کنیم که این مطلب را به صورت دقیق و کامل مطالعه کنید.

 

بررسی عواقب عدم اشتغالزایی

 

بیکاری؛ مهم‌ترین عامل بازدارنده در ازدواج

مسلما یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک نفر باید در زندگی خود انجام بدهد ازدواج کردن است. در صورتی که بیکاری در یک جامعه افزایش پیدا کند، به همان اندازه آمار ازدواج نیز پایین خواهد آمد. تشکیل یک زندگی جدید نیازمند هزینه‌های مختلفی است که هر کس باید توان مالی لازم برای پرداخت هزینه‌های مختلف را داشته باشد. با توجه به اینکه میزان هزینه خانوار در حال افزایش است،‌ مسلما باید فرصت‌های شغلی مختلف نیز متناسب با آن رشد کند.

وقتی یک جوان هزینه‌های لازم برای شروع یک زندگی را نداشته باشد،‌ معمولا میل کمتری به ازدواج خواهد داشت. حتی اگر ازدواجی هم صورت بگیرد، امکان پایداری و دوام آن نیز کمتر خواهد شد. همانطور که مشاهده می‌کنید بیکاری می‌تواند به صورت مستقیم آینده یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. از همین رو از شما می‌خواهیم که از بهترین راهکارها برای ایجاد شغل بهره ببرید. به طور قطع هر چقدر که درصد اشتغال بالاتر برود، به همان‌اندازه نیز شاهد رشد آمار ازدواج خواهیم بود.

 

تاثیر بیکاری در ابتلا به اعتیاد

یکی از موارد مهمی‌که باعث بروز اعتیاد در بسیاری از افراد می‌شود بیکاری است. زمانی که شخص بیکار است،‌ مسلما وقت آزاد زیادی دارد و به دنبال راهی برای سرگرم کردن خویش است. در چنین شرایطی این فرد به شدت مستعد اعتیاد خواهد بود. معمولا فردی که بیکار می‌شود، تحت فشارهای روانی زیادی قرار می‌گیرد.

از همین رو این فرد به دنبال راهی می‌رود که این فشار ذهنی زیاد را کاهش دهد. متاسفانه بسیاری از افراد در چنین شرایطی به مواد مخدر روی می‌آورند که آسیب‌های زیادی به آن‌ها وارد می‌کند. اگر شما با بسیاری از معتادان صحبت کنید، متوجه خواهید شد که اکثر آنان به صورت مستقیم با مشکل اعتیاد روبرو هستند.

با توجه به شرایط خاصی که در این بخش وجود دارد، هر کس باید به سهم خود در اشتغال‌زایی قدمی از پیش بردارد. در چنین شرایطی است که ارزش کار کارآفرینان بزرگ همچون دکتر میثم شکری ساز بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد. برای اینکه شما هم بتوانید در کاهش اعتیاد در کشور نقشی ایفا کنید،‌ بهتر است که به نوبه خود در بحث کارآفرینی کاری از پیش بردارید. خوشبختانه فعالیت برخی از کارآفرینان سبب شده است که تعداد زیادی از افراد بیکار مشغول به کار شوند و از این طریق به درآمدهای زیادی دست پیدا کنند.

 

بررسی عواقب عدم اشتغالزایی در یک جامعه

 

کاهش کیفیت زندگی به دلیل وجود فقر

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن دقت کنید، ‌تاثیر بیکاری در کیفیت زندگی انسان است. زمانی که یک فرد به دلیل بیکاری پولی در اختیار نداشته باشد، بدون شک حتی از اولیه‌ترین نیازهای زندگی نیز محروم خواهد شد. به طور قطع با بیکاری و کاهش درآمد،‌ فشارهای مالی باعث کاهش کیفیت زندگی انسان خواهد شد. در واقع شما در این حالت نمی‌توانید نیازهای خود را تامین کنید که بسیار زجرآور است. اولین پیامد شوم بیکاری، فقر است که مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود خواهد آورد.

طبق تحقیقاتی که تا به حال صورت گرفته است، فقر می‌تواند زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی باشد. با توجه به اینکه بیکاری منجر به فقر می‌شود، باید با ایجاد فرصت‌های شغلی مخلتف درآمدزایی مناسبی ایجاد نمود. در حال حاضر تعدادی از کارآفرینان موفق ایرانی در حال ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف هستند که همین ام باعث افزایش کیفیت زندگی مردم خواهد شد.

 

کاهش توانمندی‌ها و مهارت‌های شغلی در نتیجه بیکاری

برای این که شما بتوانید در یک زمینه کاری خاص به مهارت برسید، باید تمرین و تکرار زیاد را در برنامه خود قرار دهید. دقیقا برعکس همین حالت نیز وجود خواهد داشت. زمانی که یک شخص دچار بیکاری می‌شود، کم کم از مهارت او کاسته خواهد شد.

در نتیجه کاهش توانمندی‌ها می‌تواند آسیب زیادی به شما وارد کند و آینده فرد را تحت شعاع قرار می‌دهد. زمانی که بخش زیادی از جامعه دچار مشکل بیکاری شوند،‌ این مورد می‌تواند آسیب‌های زیادی به توانایی‌های جمعی جامعه بزند.

این شرایط خاص بیانگر آن است که باید حتما از راهکارهای متعددی برای افزایش اشتغال در اجتماع استفاده شود. در این میان ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و مشکلات را به پایین ترین حد خود خواهد رساند.

 

بررسی عواقب عدم اشتغالزایی از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز

 

بروز آسیب‌های روحی و روانی بر اثر بیکاری

تحقیقات نشان می‌دهد که بیکاری یکی از دلایل اصلی بروز آسیب‌های روحی و روانی است که باید برای آن فکری اساسی کرد. از همین جهت امروزه شاهد آن هستیم که بخش زیادی از بیکاران از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند. به صورت کلی آمار‌ها نشان می‌دهد که آسیب‌های روحی و روانی بیشتر در بین افرادی بروز می‌کند که شغل مشخصی ندارند.

معمولا انگیزه کارهایی نظیر خودزنی و خودکشی نیز در میان بیکاران بسیار بیشتر است و بخش زیادی از آنان را درگیر کرده است. معمولا فردی که بیکار است، با خانواده خود نیز درگیری‌هایی پیدا می‌کند که این مورد آسیب‌های متعددی به او وارد می‌کند. متاسفانه هر ساله چندین خودکشی به دلیل بیکاری و عواقب ناشی از آن گزارش می‌شود که آسیب‌های بسیار زیادی به شما وارد خواهد کرد.

 

سخن پایانی

اگر نگاهی به جامعه بیندازید، متوجه می‌شوید که بخش زیادی از افراد با مشکل بیکاری مواجه هستند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که تمام تلاش خود را برای اشتغالزایی صورت دهید. به طور قطع بیکاری می‌تواند آسیب‌های متعددی به شما وارد کند که باید به خوبی آن را کنترل نمایید.

آقای دکتر میثم شکری ساز یکی از کارآفرینان برتر ایرانی است که توانسته برای بسیاری از افراد اشتغال ایجاد کند. مسلما با تلاش‌های ایشان بخش زیادی از تاثیرات اجتماعی بیکاری کاهش پیدا کرده است. حال اگر سایر افراد نیز وارد این حوزه شوند،‌ مسلما نتایج فوق العاده‌ای در زمینه رفع بیکاری به دست خواهد آمد.

 

سوالات متداول

1.    بیکاری چه آسیب‌هایی به جامعه می‌زند؟

وجود بیکاری یکی از بزرگترین مشکلات جامعه است که می‌تواند منجر به ایجاد اعتیاد، از هم پاشیدن خانواده‌ها و فقر زیاد شود.

2.    اشتغال‌زایی به چه روش‌هایی ممکن است؟

امروزه راه‌های زیادی برای اشتغال وجود دارد که هر کس با توجه به توانایی‌های خود می‌تواند در بخشی مشغول به کار شود.

3.    بهترین راهکار برای حل بحران بیکاری چیست؟

راه‌های زیادی برای کاهش بیکاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از بستر اینترنت است. مسلما آشنایی با فرصت‌های اینترنتی باعث می‌شود که فرصت‌های شغلی متعددی برای شما ایجاد شود که هر کدام از آن‌ها در نوع خود اهمیت دارند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close