ویژگی های مدیر موفق

مهارت‌ها و ویژگی‌ های یک مدیر می‌تواند در هدایت و برقراری نظم در یک سازمان کمک کند. مجله فوربز (Forbes) اخیراً مقاله‌ای منتشر کرده که در آن بهترین ویژگی‌ های یک مدیر موفق را بر شمرده است. در این مقاله اشاره شده است که این خصوصیات مدیران موفق ‌می‌تواند به برجسته کردن مدیرها در هدایت سازمان‌ها کمک کند. 

شاید یک مدیرناکارآمد ممکن است در کوتاه مدت با اعمال فشار به تیم خود به نتایج مطلوبی دست یابد، اما مدیران موفق معمولاً با آموزش و مهارت آموزی به رشد و توسعه افراد خود در یک سازمان کمک می‌کنند، چراکه کارکنان با استعداد و توانمند در موقعیت مناسبی برای ارائه نتایج بلندمدت هستند که همه را موفق می کند. جک ولش (Jack Welch)، مدیر عامل سابق جنرال الکتریک، در کتاب خود، فلسفه مدیریت خود را اینگونه خلاصه می کند: وقتی شما رهبر یا مدیر می‌شوید، کسی به شما تاجی نمی‌دهد. به شما این مسئولیت داده شد که بهترین ها را به نمایش بگذارید.

مدیر موفق

مهم ترین ویژگی های مدیر موفق چییست؟

در قدم اول باید بدانیم که چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی در یک شخص، او را تبدیل به یک مدیر موفق می‌کند. یک مدیر خوب، یک مدیر راهنما است. اگر درباره مدیریت اطلاعات زیادی ندارید به مقاله مدیریت چیست مراجعه کنید. 

برای این که به عنوان یک مدیر در محیط کار خود اثرگذار باشید باید توانایی راهنمایی کردن را در خود پرورش دهید. یک مدیر موفق می‌داند که چگونه باید کارکناش را به مسیری هدایت کند که بازدهی بالایی داشته باشند

 

تجربه حرف اول را می‌زند

نکات مدیریت تنها به چند تئوری روی کاغذ محدود نمی‌شود. بسیاری از مهارت‌های یک مدیر موفق، حاصل تجربه او در میدان عمل است. اگر تجربه کار در یک محیط حرفه‌ای را نداشته باشید به سختی می‌توانید مهارت‌های مدیریت را بشناسید و در این زمینه موفق عمل کنید. یکی از راه‌هایی که به واسطه آن می‌توانید بر کار مدیریت تسلط پیدا کنید این است که به‌صورت داوطلبانه در یک گروه، وظیفه مدیر بودن را بر عهده بگیرید. مثلا می‌توانید یک رویداد علمی یا فرهنگی برگزار کنید یا اینکه برای یک موسسه خیریه پول جمع کنید.

در مراحل اولیه اهیمتی ندارد که عرصه مدیریتی شما مرتبط با زمینه شغلی‌تان است یا خیر. در اینجا تنها هدف، آموختن روش‌ها و مهارت‌هایی است که لزوما آن‌ها را در کتاب‌‌ها پیدا نمی‌کنید!

 

باید از کلید «ارتباط» به‌ درستی استفاده کرد

تسلط بر مهارت‌های ارتباطی نقش مهمی در سطح کیفی و اثرگذاری مدیریت شما دارد. این مسئله تنها به توانایی برقراری ارتباط میان مسئولیت‌‌های شغلی و نتایج مورد انتظار محدود نمی‌شود. شما باید بتوانید شنونده خوبی برای تیم خود باشید و با آن‌ها به گونه‌ای کار کنید که خروجی فعالیتشان با موقعیت شغلی‌شان تناسب داشته‌باشد.

 

یک مدیر موفق همواره دانش خود را تقویت می‌کند

تجربه در کار مدیریتی لازم است اما کافی نیست. یک مدیر موفق در کنار داشتن تجربه و تحصیلات آکادمیک، باید به دانش روز حوزه کاری‌اش نیز مسلط باشد. کتاب بخواند، در سمینارها شرکت کند و با آموزش مداوم، به اعتبار خود ارتقا ببخشد.

 

کار کردن با نظم و سازمان‌یافتگی اهمیت زیادی دارد

اگر شما به عنوان یک مدیر در انجام وظایف خود منظم عمل نکنید، به احتمال زیاد کارمندانتان نیز از شما الگوبرداری می‌کنند. در فضای مجازی، اپلیکیشن‌های کاربردی متعددی وجود دارد که می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی برای کارهایتان کمک کند. این اپلیکیشن‌ها، جلسات پیشِ رویتان را به شما یادآوری می‌کند و نمی‌گذارد که از وظایف روزانه‌تان، چیزی را از قلم بیندازید.

مهارت های مدیران موفق

مدیریت زمان نباید فراموش شود

عامل دیگری که از شما یک مدیر موفق می‌سازد، تسلط کامل بر زمان است. در ساده‌ترین حالت اگر هر روز دیر به محل کار برسید، بقیه کارمندان تصور می‌کنند که تاخیر در حضور کاملا قابل قبول است. مدیریت زمان و اولویت‌بندی مشخص کارها در طول روز و اطمینان از کنار گذاشتن وقت کافی برای ارتباط با کارمندان، نقش مهمی در تحقق اهداف کوتاه مدت شما در طول یک هفته کاری خواهد داشت.

 

گاهی اوقات کمک خواستن لازم است

قرار نیست که همه کارها را لزوما به تنهایی انجام دهید. گاهی نیاز است تا پروژه‌ها و وظایف خود را به دیگری بسپارید. تفویض وظایف به شما کمک می‌کند که از دشواری موقعیت خود بکاهید و اجازه دهید که در انجام برنامه‌ها و وظایف روزمره، کسانی را که استخدام کرده‌اید نیز دخیل کنید و به آن‌ها فرصت حضور جدی بدهید. 

 

داشتن اعتماد به به نفس یک عنصر کلیدی است

یک مدیر موفق به توانایی‌ها، تجربیات و تصمیمات خود اطمینان دارد. اعتماد به نفس داشتن با مغرور بودن یکی نیست. شما قرار نیست تصور کنید که از کارمندان خود بهتر هستید. اما شما مدیر تیم خود هستید. پس باید با اعتماد به نفستان بدرخشید و الهام بخش تیمتان شوید. داشتن اعتماد به نفس یکی از مهم ترین ویژگی های مدیر موفق است.

 

احترام به کارمندان در عملکرد موفق یک مدیر تاثیر دارد

اگر با کارمندان خود با احترام رفتار نکنید در محل کارتان تنش ایجاد می‌شود. پس به آن‌ها احترام بگذارید. از زمان کارکردن و نوع توانایی‌هایشان کاملا مطلع شوید، حرف‌هایشان را بشنوید، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و منبع آگاهی و راهنمایی آن‌ها باشید.

 

نوشتن اهداف، عادت هوشمندانه مدیران موفق

پیشنهاد: اگر می‌خواهید مدیر موفقی شوید و توانایی‌های مدیریتی خود را افزایش دهید ثبت نام در دوره MBA موسسه آموزش عالی فن پردازان پیشنهاد فوق العاده ای برای شما است. 

عادات روزمره یک مدیر موفق

احتمالا شما نیز در برخورد با مدیران پربازده متوجه مجموعه‌ای از جزییات رفتاری مشترک شده‌اید که حدس می‌زنید تاثیر چشمگیری در دستاوردهای شغلی‌شان داشته است. یک مدیر موفق، مهارت‌های مدیریت را در قالب عادات روزمره رعایت می‌کند. یک مدیر موفق:

  1. اهداف هوشمندانه دارد:‌ موفقیت، مستلزم این است که شخص، بخش زیادی از تمرکز خود را وقف کار کند. مدیر موفق اهداف خود را می‌نویسد و گام‌های اساسی برای رسیدن به آن‌ها را ترسیم می‌کند.
  2. روی دیگران سرمایه گذاری می‌کند: مدیر موفق بر روی نیروهای آینده خود سرمایه‌گذاری می‌کند. او می‌داند که چگونه دیگران را تشویق و راهنمایی کند یا از حمایت‌های مادی و معنوی خود بهره‌مند سازد تا در آینده از آن‌ها به عنوان یک مهره کلیدی در تیم خوداستفاده کند.
  3.  بر روی چشم‌اندازهای کلان تمرکز می‌کند: مهارت‌های مدیریتی ایجاب می‌کند که یک رییس خوب همواره درگیر برنامه‌ریزی استراتژیک باشد و افق دید خود را در کار گسترش دهد. او از همین مسیر است که می‌تواند برای پروژه‌های کاری، هدف‌گذاری دقیقی داشته‌باشد.
  4. ریسک‌پذیر است:‌ مدیری که به دنبال اثرگذاری است، در جای درست ریسک می‌کند؛ چیزهای جدید را امتحان و ایده‌های نو را تجربه می‌کند. روحیه ریسک‌‌پذیری، اعتماد به نفس یک مدیر را بالا می‌برد و به او کمک می‌کند تا تصمیمات قاطعانه‌تری بگیرد.
  5. یک‌پارچه عمل می‌کند: به بیان ساده‌تر، حرف و عمل مدیر باید سازگار باشد. این مسئله یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش یک مدیرموفق از نظر کارمندان خواهد بود.
  6. تاکتیک‌محور است:‌ مدیریت، مستلزم تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی و اجرای هوشمندانه است. مدیران موفق برای فکر کردن به سناریوهای مختلف وقت می‌گذارند و عواقب بالقوه تصمیمات خود را در نظر می‌گیرند.
  7. بازخورد می‌گیرد:‌ پیتر دراکر، بنیانگذار مدیریت مدرن می‌گوید: « تنها راه کشف نقاط قوتتان، بازخوردگرفتن و موشکافی آن است.» 
  8. مشاوره می‌گیرد: در بسیاری از اوقات، تصمیم‌گیری درست مستلزم یک مشاوره آگاهانه است تا مدیر بتواند از نقاط کور تصمیمات خود مطلع شود. 
  9. به چشم می‌آید:‌ مدیر خوب باید همیشه در دسترس باشد و برای کارکناش فرصت‌ دیدار فراهم کند.در نظر او، موفقیت باید در بستر تقویت تعامل‌ها شکل بگیرد.
  10. به کارکنان انگیزه می‌دهد: همه می‌خواهند برای یک تیم برنده کار کنند. اعتبار دادن به دیگران و حمایت از موفقیت‌های آن‌ها، دو راهی است که یک مدیر خوب پیش می‌گیرد تا با ایجاد انگیزه‌ی پیشرفت در کارکنان خود، دستاوردهای تیم را ارتقا دهد. 
  11. شبکه‌سازی می‌کند:  داشتن ارتباط‌های خوب خارج از تیم شغلی، در پیشرفت یک مدیر، اثر بسزایی دارد. مهارت‌های مدیریتی حکم می‌کند که مدیر، شبکه ارتباطی خود را با اهداف شخصی و کاری گسترش دهد و در درون و خارج از جامعه حرفه‌ای خود با مردم ارتباطات موثر و کارآمد برقرار کند. 
  12. تعارضات موجود در محل کار را حل می‌کند: درگیری در محل کار اجتناب ناپذیر است. یک مدیر موفق به جای جلوگیری از ایجاد اختلافات، آن‌ها را به صورت حرفه‌ای برطرف می‌کند و  با ردیابی نقاط مشترک به حفظ روابط می‌پردازد.
  13. اشتباهاتش را می‌پذیرد: اشتباه کردن بخشی از جریان زندگی است. مدیریت موثر مستلزم شفافیت و پاسخگویی است. بنابراین یک مدیر شایسته، اشتباهاتش را می‌پذیرد و سعی می‌کند که عملکرد خود را بهبود ببخشد.
  14. میان کار و زندگی تعادل برقرار می‌کند:‌ تعادل بین کار و زندگی باعث می‌شود که پروژه‌ها خروجی بهتری داشته‌باشند. یک مدیر موفق برای استراحت، ارتباط باخانواده و دوستان و اهداف شخصی کارمندانش ارزش قائل است و تلاش می‌کند تا به اعضای تیمش فرصتی برای بهبود زندگی شخصی‌شان بدهد.
  15. تشکر می‌کند: ابزار سپاسگزاری در محل کار اغلب نادیده گرفته می‌شود. تشکر کردن از کارمندانی که کارشان را به درستی انجام می‌دهند، تنها چند ثانیه وقت شما را می‌گیرد اما اثر آن تا مدت‌ها پا برجا می‌ماند. 

 

مدیر موفق

 

مهارت‌های مدیریت

مهارت‌های مدیر در ارتباطاتش با افراد مختلف، ضامن موفقیت اوست. همه چیز در دنیای مشاغل مدیریتی به افراد مرتبط است. مدیران تاثیرگذار بر مهارت‌های شنیداری، نوشتاری و کلامی مسلط هستند. آن‌ها می‌توانند با افراد مختلفی از کارمندان سطح پایین گرفته تا روسا و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ به شیوه‌های گوناگون، ارتباط موثر برقرار کنند.

کارمندان شما باید شاد باشند و احساس ارزشمند بودن کنند. شما باید اعتماد و احترام کارمندان خود را جلب کنید و فضایی ایجاد کنید که آن‌ها بتوانند به راحتی اطلاعاتشان را با شما به اشتراک بگذارند. برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه، حفظ تماس چشمی با کارمندان، لبخند زدن و گوش دادن به حرف‌های آن‌ها اثر چشمگیری دارد.

 

شما به عنوان یک مدیر، مسئولیت‌های متعددی دارید. بنابراین آموختن مهارت‌های سازمانی اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت. یک مدیر موفق پیش از هر چیز حجم کار خود را مدیریت می‌کند و تلاش می‌کند تا با یک برنامه‌ریزی مناسب در محیط کار، الگوی خوبی برای کارمندانش باشد.

بزرگ فکر کردن وظیفه یک مدیر است. شما باید از نوآوری و تغییر استقبال کنید، از بازار درک درستی پیدا کنید و اهداف استراتژيک داشته باشید. هدف شما باید بر مبنای سازندگی و سودآوری باشد.

از همین لحظه به روز‌ترین مهارت‌های حرفه‌ای کسب‌وکار را به‌دست آورید. در دوره DBA  با ارائه مدرک وزارت علوم ثبت‌ نام کنید.

 

شرح وظایف مدیر موفق

جدول زیر یک راهنمای ساده برای مدیرانی است که می‌خواهند بدانند با در نظر گرفتن چه وظایفی برای خود، می‌توانند عملکرد موفقی در عرصه مدیریتی داشته‌باشند.
 

سازمان‌دهی فردی و تیمی

وظایف اداری

وظایف هدف گذاری

سازمان‌دهی برنامه‌ها و وظایف کارمندان

تداوم برگزاری برنامه‌‌های آموزشی

نگهداری آرشیو کامل منابع انسانی

پیگیری اهداف و دستاوردها

اطمینان از اینکه  تجهیزات اساسی در محیط کار به راحتی در دسترس هستند.

تنظیم برنامه زمانی مناسب و پیشرفت بر اساس آن.

تشکیل و تکمیل پرونده اداری برای نیروهای استخدامی جدید

برنامه ریزی برای رویدادهای تیم/ شرکت/ سازمان

پرداخت حقوق و دستمزد

تهیه مطالب آموزشی

ایجاد یا توزیع متریال‌های لازم برای بازاریابی

تکمیل مدارک برای گرفتن مجوزها یا الزامات قانونی

ثبت دستاوردهای کارمندان

رسیدگی به هزینه‌ها و مدیریت بودجه

سفارش تدارکات لازم

هدف پروژه را به وضوح برای کارمندان توضیح دهید.

برای رسیدن به هر هدفی به کارمندان انگیزه بدهید.

برای وظایف کارمندان، مهلت زمانی مناسبی در نظر بگیرید.

برای اطمینان از پیشرفت کار، با کارمندان در ارتباط باشید.

برای سنجش میزان موفقیت کار، معیارهای کلیدی مشخص در نظر بگیرید.

این معیارها را به‌طور مرتب مرور کنید.

برنامه استراتژیک خود را پیوسته زیر نظر بگیرید و در صورت لزوم جزییات آن را تغییردهید.

 

 

نکات مدیریت موفق

همه ما در برهه‌ای از زمان زیر دست یک مدیر کار کرده‌ایم یا تجربه مدیریتی داشته‌ایم. اما همه آن‌ها لزوما تجربیات موفقی نبوده‌اند. مدیریت موفق یعنی:

  • توان تصمیم‌گیری در راستای بازدهی بالای پروژ‌ه‌ها
  • درک مناسب از منابع مالی
  • ایجاد محیط مناسب برای جذب استعدادها و توسعه کارمندان و حفظ آن‌ها در یک محیط شغلی سالم
  • علاقه مند به آموختن مهارت‌های به‌روزِ کسب و کار
  • تسلط بر مدیریت استراتژیک برای توسعه تاکتیک‌های جدید در تیم شغلی
  • ایجاد رقابت موثر و سالم در میان کارمندان
  • تنظیم مجدد منابع انسانی در مواقع لازم
  • شناخت فرصت‌ها و تهدیدها در برابر رقیبان موجود
  • داشتن تسلط بر اصول مدیریت مالی

جمع بندی

ویژگی های یک مدیر موفق می‌تواند در دراز مدت بر عملکرد مدیران تاثیر گذار باشد در این مقاله مهم ترین خصوصیات مهارتی مدیران را ازنگاه مجله فوربز (Forbes) را باهم بررسی کرده‌ایم. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close