سازماندهی در ورزش

تعریف مدیریت ورزشی

مديريت ورزشی به معنای، سازماندهی ، هماهنگی و برنامه ریزی برای انواع امکانات ورزشی و استفاده  از نیروی موثر انسانی آموزش دیده در این زمینه

ر جهت تامین اهداف ورزش است. از این جهت، وظایفی که یک مدیر ورزشی بر عهده میگیرد بسیار خطیر و متنوع بوده و حتی باید بتواند ورزشکاران را نیز به انجام دوباره تمرینات ورزشی ترغیب کند.  
علاوه بر این، یک مدیر ورزش موفق باید بتواند موارد زیر را انجام دهد  :
برای تمام ورزشکاران الگو بوده  به آنها انگیزه تمرین و موفقیت بدهد.
در صورت بروز مشکل برای ورزشکاران، راهکارهایی ارایه کرده و به حل مشکل کمک کند
باید بتواند اهداف سازمانی را اول برای خود و سپس برای دیگران شناساسی و مشخص کند.
وظایف هر کدام از ورزشکاران را مشخص نموده و در انجام تمرینات راهنمایی شان کند.
 سرفصل هایی که در این مقاله به تفضیل توضیح میدهیم عبارتند از : تعریف مدیریت ورزشی، وظایف عمومی مدیریت ورزش، آموزش مدیریت ورزشی، دوره مدیریت ورزشی ، مدرک مدیریت ورزشی ، گواهینامه مدیریت ورزشی ، انواع دوپینگ، لزوم سازماندهی در ورزش و مدیریت مکانهای ورزشی.

آموزش مدیریت ورزشی

وظایف عمومی مدیریت ورزش

ورزش ، نیز مانند دیگر فعالیت ها نیاز به سرپرست و مدیر دارد تا هر ورزشکار، بتواند اهدافی که مدنظر دارد را تامین کرده و به موفقیت دست پیدا کند. از این جهت، وظایف عمومی مدیریت ورزش میتوان شامل موارد زیر باشد: 
هاهنگ کردن با مسئول مسابقات و تعیین ملزومات مسابقات
نظارت بر کار سالن دار ها و افرادی که از ستان ها استفاده میکنند
در خواست دادن برای تهیه وسایل ورزشی مورد نیاز سالن ها
تهیه ملزوماتی مانند کمک های اولیه برای سالن ها
تایید حسن انجام کار مسئولین مجموعه های ورزشی
هماهنگی برای استفاده از سالن ها و مجموعه های ورزشی در ساعت های مختلف
بررسی انواع تجهیزات و وضعیت خاص و عمومی سالن ها 
نوشتن قرارداد با سالن ها و مجموعه های ورزشی برای انجام ورزش های مختلف در انها

آموزش مدیریت(MBA) ورزشی

یکی از حیطه ها و زمینه هایی که امروزه با استقبال خوبی مواجه شده است، ورزش و مدیریت ورزشی است. البته، این حوزه زمانی میتواند برای علاقمندان و ورزشکاران کمک کرده و مفید واقع شود که، ورزشکاران از افراد متخصص و آگاهی که در این زمینه تحصیل کرده و تجربه عملی کافی دارند و علاوه بر این، گواهینامه مدیریت ورزشی نیز کسب کرده اند، کمک بگیرند. 
در این راستا، مرکز آموزش  فن پردازان، دوره آموزشی آموزش مدیریت ورزشی را برای دانش پذیران و مدیران ورزشی علاقمند به پیشرفت و اتقا ارایه کرده است. دوره مدیریت ورزشی، فرصتی در اختیار دانش پذیران میگذارد تا مهارت های عملی و کاربردی را کسب کرده و با اصول و قواعد ضروری برای کار در حیطه ورزش اشنا شوند. علاوه براین، این مرکز در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون انلاین دوره حد نصاب نمره را کسب کرده باشند، مدرک مدیریت ورزشی  اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مور تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

مدرک مدیریت ورزشی

انواع دو پینگ 

انواع دو پینگ به دو گروه، دوپینگ دارویی و خونی تقسیم بندی میشوند: 
در دوپینگ دارویی، فرد ورزشکار از داروهای نیرو زا برای انجا کارهای قدرتی استفاده کرده و استقامت خود را به صورت مقطعی افزایش میدهد . اما این کار کلا از نظر قانونی جرم بوده و بای ورزشکاران، محرومیت های دوره ای فعالیت به همراه دارد. 
در دوپینگ خونی، غالبا، ورزشکار چند روز پیش از سابقه به مکان مرتفعی برده میشود تا در خونش ماده ای به نام اریتروپویتین تولید شود. این ماده در کبد ساخته شده و تعداد گلولهای قرمز خون و در نتیجه اکسیژن رسانی را نیز افزایش میدهد. معولا، همین خون را از ورزشکار گرفته و پیش از مسابقه به او تزریق میکنند تا دیرتر خسته شود. این دوپینگ میتواند عوارضی مانند احتمال ابتلا به ویروس ایدز، هپاتیت و آنفلونزا را افزایش دهد.

‏ لزوم سازماندهی در ورزش

اگرچه ، انجام انواع فعالیت های ورزشی برای سلامتی تمام اقشار جامعه مفید است اما هر کدام از این فعالیت ها باید به طور منظم و بر اساس استانداردهای ورزشی طبقه بندی شوند. علاوه بر این، مدیران و متخصصان این حوزه باید لزوم سازماندهی در ورزش را در نظر داشته و فعالیت های ورزی را  با توجه به نوع ورزش، سن افراد، نوع فعالیت و خود ورزشکار طبقه بندی کنند. البته ، قابل ذکر است که این نوع دسته بندی در فعالیت های ورزشی لحاظ شده و صرفا تمرکز بر انها جهت یادآوری و پیشگیری از نتایج ناخواسته است. 
حال، یکی از مواردی که تا حد زیادی با کیفیت سازماندهی فعایت های ورزشی کمک میکند این است که مدیران و هم ورزشکاران به توانایی ها و ظرفیت های اجرایی خود آگاه بوده و بتوانند از آنها در جهت بهبود وضهیت سیست ورزش در کل کشور استفاده کنند. علاوه بر این ، مدیران لایق و توانمند این توانایی را دارند که وزشکاران شایسته و آینده ساز را شناسایی کرده و از طریق بررسی زمینه مشکلاتشان در دستیابی به اهداف به انها کمک کنند. 

گواهینامه مدیریت ورزشی

مدیریت مکانهای ورزشی

جامعه ما، به عنوان یک جامعه علاقمند به ورزش، به مکان های ورزشی نیاز دارد که هم امکانات لازم و ضروری را داشته و شرایطش نیز برطبق استانداردای جهانی باشد . علاوه بر این، فردی که مدیریت این نوع از مجموعه ها را برعهده میگیرد باید، با اصول مدیریت مکانهای ورزشی آشنایی داشته و بتوانند اهداف آن را عینیت بخشد. 
علاوه بر این، مدیریت این نوع از مکان ها ایجاب میکند که مدیر دارای توانایی های خاصی بوده و البته امکان دارد که این توانمندی ها نسبت به سمت های مشابه کمی متفاوت باشد. نکته مهم اینجاست ، که هر کدام از ورزش های آبی و یا میدانی ما از محیط ها و سالن های خاص استفاده میکنند و نکات ایمنی و شرایط کار مخصوص به خود را دارند بنابراین، مدیر آن مجموعه ، در محله نخست، باید آن ورزش آشنایی داشته تا بتواند آن محیط را به درستی و به نحو احسن اداره و مدیریت کند. 
در مرحله بعد، این مدیر باید عملا از مشکلات این قشر از وزشکاران رشته خاص آگاه بوده و بتواند با تدبیر و اندیشه، در جهت برطرف کردن آنها و سازماندهی مکان ورزشی اقدامات مفیدی و کاربردی انجام دهد. علاوه براین، به توجه با اینکه ورزشکاران به مدت چند سال در یک محل تمرین کرده و به محیط و مشکلاتش اشراف پیدا میکند، از این رو میتوانند حتی مشکلات دیده نشده را نیز گوشزد کرده و برای حل  آنها راهکاری موثر و ملموسی را ارایه دهند.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close