ریشه زبان ترکی

زبان شناس ها با استفاده از بررسی کتیبه هایی که در کشور مغولستان یافت شد به این نتیجه رسیدند که ریشه زبان ترکی به همان زمان بر میگردد. البته، در اینجا، منظور از زبان ترکی ، زبان استانبولی گفتاری است که به عنوان زبان اول در کشورهای آسیای جنوبی و اروپای شرقی و البته برخی از کشورها مانند قبرس، آلمان و بلژیک تکلم میشود. 
علاوه براین، زبان ترکی تا حدودی با زبان بلغاری شباهت داشته و در سراسر اروپا و آسیا گویش های فراوانی دارد. همچنین، امکان دارد که بین انواع گویش های ترکی نیز شباهت های کمی وجود داشته باشد. با این حال، غالبا گویش مادری نیمی از افرادی که به این زبان صحبت میکنند ، ترکی بوده است. 
سرفصل های که در این مقاله به انها می پردازیم شامل ریشه زبان ترکی، آموزش زبان ترکی، زبان ترکی در ایران، انواع زبان ترکی، گرامر زبان ترکی و الفبای زبان ترکی هستند. 

آموزش زبان ترکی-استانبولی

زبان ترکی در ایران 

منظور از زبان ترکی در ایران، زبان آذری است که پیش از زبان ترکی مرسوم و رایج شده و از خانواده زبان های ایرانی غربی محسوب میشود. علاوه براین، زبان شناس ها بر این باور هستند که این زبان حاصل تغییرات ایجاد شده در زبان مادها بوده و دارای ریشه آریایی است. 
علاوه براین، زبان آذری ، یکی از بخش های زبان پهلوی بوده که بعد از هجوم عرب ها همچنان مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این، این زبان تا حدودی به زبان های "تاتی" و زبان  "تالشی " شباهت داشته و البته به نظر میرسد که به جز در برخی از موارد، این زبان در حال کمرنگ شدن است. 

انواع زبان ترکی

تعداد افرادی که از زبان ترکی به عنوان زبان اول استفاده میکنند، 150 میلیون نفر بوده ودر کل، تعداد افرادی که در سراسر دنیا ، این زبان را برای تکلم برگزیده اند، 200 میلیون نفردر جهان است. این زبان توسط مردم ترک زبان  ترکیه، قفقاز، اوراسیا و آسیای مرکزی صحبت شده و دارای گویش های متنوعی است که پایه و اساس گرامری شان مشابه است، به عنوان مثال، شباهت های زیادی بین زبان های آذربایجان، ترکمن و قشقایی و.... وجود دارد.  
جالب است که بدانید، خانواده زبان های ترکی، تا حدودی مشابه زبان های آسیای شرقی، ژاپنی و کره ای هستند  و گاهی این شباهت به حدی میرسد که به نوعی جز آنها در نظر گرفته میشود. زبان ترکی به دو گروه تقسیم میشود:
اوغور: در حال حاضر، تعداد افرادی که به این زبان صحبت میکنند، بسیار اندک بوده و در حال حاضر تعداد کمی از آنها وجود دارد.
ترکی معمولی و رایج: همه انواع زبان های ترکی را در بر گرفته و به نوعی، زیر مجموعه زبان اوغور محسوب میشود. 

دوره زبان ترکی-استانبولی

گرامر زبان ترکی

دستور زبان و گرامر زبان ترکی، حاصل مطالعات گسترده تعدادی از زبانشناس ها  حرفه ای بوده و حدودی مشابه دستور زبان آذری، ازبک و قزاق است. علی رغم اینکه، این زبان نسبت به بسیاری از زبان های هند و اروپایی با قاعده تر است اما کمی پیچیده و دشوار بوده ، دارای حروف صدادار هماهنگ است و معمولا، بخش عمده آن به واسطه اضافه کردن پسوند به اسم و فعل شکل گرفته است. 
از جمله دیگر ویژگی های منحصر به فرد این زبان این است که، پسوندهای آن دارای فرم های متفاوتی هستند و باید با توجه به حرف صدادار کلمه و یا محل پسوند، انتخاب شوند. همچنین، این زبان دارای فرم جمع و مفرد و زمان گرامری است اما ، جنسیت در اسم ها و ضمیرها تعریف نشده است. البته، این نکات در آموزش زبان ترکی بسیار حائز اهمیت بوده و باید از یادگیری صحیح آنها اطمینان حاصل کرد. 
علاوه بر این، در این زبان، عباراتی که با because و who شروع میشوند، به صورت عبارات توصیفی ترجمه میشوند. علاوه براین، ترتیب جملات ترکی با زبان فارسی تفاوت داشته و به صورت جمله فاعل- مفعول- فعل است یعنی ، صفت و ضمیر های مالکیت قبل اسم  و فعل در آخر عبارت یا جمله می آید. جالب است که بدانید، از ضمیرهای جمع دوم شخص برای اشاره کردن به یک فردو متمایز کردن سطوح مختلف سن، خانواده، ادب و فاصله اجتماعی استفاده میشود. 

آموزش زبان ترکی

شواهد حاکی از این هستند که  الفبای زبان ترکی از زبان لاتین گرفته شده و در این سالها تغییرات عمده و جزیی در آن اتفاق افتاده است. اگر چه، استانداردترین زبان ترکی، متعلق به استانبول است اما افرادی که به این زبان صحبت میکنند، همچنان تمایل دارند که از واژگان قدیمی استفاده کنند اما نسل جدید چندان با این کار موافق نیستند. در صورتی که این افراد گواهینامه زبان ترکی داشته باشند، میتوانند به سرعت مطالب آموخته شده را انتقال دهند. 
 در راستای آموزش پیچیدگی گرامری زبان ترکی، مرکز آموزش فن پردازان، دوره آموزشی آموزش زبان ترکی را برای دانش پذیران ارایه کرده است. دوره زبان ترکی، طرفداران زیادی در سراسر جهان داشته و به دانش پذیران امکان میدهد تا با انواع، الفبا، ریشه و تاثیر و شیوه یادگیری آن اشنا شده و از انها برای آموزش و یادگیری مطالب جدید استفاده کنند. 
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک زبان ترکی  اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود.  

 

مدرک زبان ترکی-استانبولی

الفبای زبان ترکی

الفبای زبان ترکی، دارای 29 حرف است که تعداد 7 حرف آن، از الفبای لاتین مشتق شده است. با این حال، این الفبا، الفبای رسمی کشور محسوب شده که،8 حرف آن صدادار بوده و 21 حرف دیگر بیصدا هستند.
علاوه بر این، تلفظ حروف این زبان به دلیل عدم وجود مصوت مرکب، ساده و راحت بوده و سه حرف از حروف زبان انگلیسی (q,x,w) در آن وجود ندارند. همچنین، صدای هر حرف به صورت جداگانه تلفظ شده و این نکته در یادگیری زبان بسیار حائز اهمیت است.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close