دوره آموزش انبارداری

تعريف انبار و انبارداری

با توجه به اين که ممکن است از نظر بسياري از افراد تعريف انبار ، مفهومي بسيار ساده ،  بديهي و پيش پا افتاده به نظر برسد در ابتدا به بررسي تفاوت ذهنيت عموم مردم از انبار و  مفهوم و تعاريف ارائه شده براي اين واژه در سازمانها  خواهيم پرداخت . در اذهان عمومي ، انبارتعريفي بسيار ساده اي دارد ، تعريف عاميانه انبار عبارت است از  مکاني  براي حفظ و نگهداري انواع کالاهاي مورد نياز تا زمان استفاده آ ن ها   ، اما آنچه از تعريف انباربه صورت حرفه برمي آيد عبارت است ازمکان  يا فضايي که در آن انواع و اقسام مختلف  کالا، از قبيل مواد اوليه ، تجهيزات و محصولات  براساس يک سيستم منظم و طبقه بندي شده نگهداري مي شوند و کليه ورود و خروج ها براساس اصول تعريف شده سازمان مورد نظر انجام مي شود و تمامي مراحل ورود و خروج به ثبت مي رسد .
به عبارت ساده تر انبار فضايي برنامه ريزي شده  به منظور ذخيره سازي ، حفظ و نگهداري محصولات و مواداوليه است و تمامي سازمان ها و به خصوص شرکت هاي توليدي و تجاري است که  با توجه به حجم فعاليت و نياز سازمان  ها متغيير است .
انبار ها کليه سازمان ها ، شرکت ها ، کارخانه ها و واحدهاي توليدي يکي از مهمترين و مورد توجه ترين بخش هاي سازمان به شمار مي آيند  . 
انبارداري  پروسه برنامه ريزي و اجراي کليه عمليات روزانه در يک انبار را شامل مي شود . پرسنل انبار به منظور حفظ و حراست از کالاها در بهترين شرايط ممکن مي بايست با اصول و مباني انباردار آشنا باشند . 
.
از آنجا که در دنياي مدرن امروز کليه سازمان ها ، ارگان ها  ، کارخانه ها ، واحد هاي کوچک توليدي و حتي کارگاه ها به انبار نيازمند هستند ، مقوله انبار و انبارداري و ميزان آشنايي و تسلط پرسنل انبار بسيار حائز اهميت است و  بر رويه سرعت و سهولت اموردر سازمان بسيار تاثيرگذار است . شرکت دوره هاي آموزش انبارداري ، کسب مهارت ها و قابليت هاي مورد نياز انبارداري و اخذ مدرک انبارداري مي تواند تاثيرات مثبت به سزايي در پيشبرد روند کاري سازمان ها و دستيابي آن ها  به موفقيت داشته باشد . 
از اين رو در سال هاي اخير بسياري از صاحبان مشاغل و صنايع خواهان استفاده از نيروهاي مخصص و کارآمد د رزمينه انبارداري هستند و به همين دليل  گذراندن دوره هاي آموزش مديريت انبار مي تواند تاثيرات چشمگير به سزايي در آينده شغلي افراد داشته باشد.
با توجه به نياز بازار و علاقه کارفرمايان در به استخدام و به کارگيري  پرسنل مختصص مراکز آموزشي معتبر زيادي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش انبارداري کرده اند . 
علاقه مندان مي توانند با گذراندن دوره هاي آموزش انبارداري ، کسب مهارت ها و توانايي هايي مورد نياز و اخذ مدرک انبارداري معتبر قابليت هاي شغلي خود را افزايش دهند  و به اين وسيله شرايط ارتقا جايگاه شغلي و يا افزايش شانس ورود به بازار کار را براي خود  فراهم آورند . 
انبارداري  و مديريت انبار بخش مهمي از زنجيره تامين کالا در سازمان ها  به شمار مي رود . طراحي  يک سيستم بدون خطا، ساختار يافته و کارآمد براي رويه انجام فعاليت هاي انبار مقوله اي بسيار حائز اهميت است .

مدرک گواهینامه آموزش دوره

انواع انبار 

 در مبحث طبقه بندي انبارها فاکتورها و عوامل زيادي دخيل هستند . در ادامه به طبقه بندي انبارها با توجه به اين فاکتورها اشاره خواهيم کرد  . 
طبقه بندي بر اساس ساختار ظاهري انبارها 
طبقه بندي بر اساس نوع کالا هاي مورد نظر 
طبقه بندي بر اساس خاصيت کالاهاي مورد نظر
طبقه بندي بر اساس موقعيت مکاني و عملياتي انبارها 
در ادامه براي هر يک از اين دسته ها توضيح مختصري ارائه خواهيم داد . 

•    انواع انبار با توجه به ساختار ظاهري :
انبارهاي پوشيده و محصور : انبارهاي پوشيده و محصور از چهار طرف ديوار كشي شده و مسقف هستند .
انبارهاي پوشيده (هانگارد) : انبارهاي پوشيده يا هانگارد  فاقد ديوارکشي بوده  و تنها داراي سقف هستند وغالبا به صورت سوله هاي  فلزي ساخته شده اند . 
انبارهاي روباز :انبارهاي روباز  بدون سقف بوده و با استفاده از روش هاي مختلف مانند سيم خاردار، فنس ، توري از فضاي اطراف مجزا شده اند .  
•    انواع انبار از نظر نوع کالاها : 
انبارهاي مواد اوليه: در انبارهاي مواد اوليه به صورت معمول انواع  مواد اوليه مورد نياز خط توليد شرکت ها نگهداري مي شود .
انبار كالاهاي نيمه ساخته :  انبارهاي کالاي نيمه ساخته مختص نگهداري كالاهاي نيمه ساخته هستند و  يا کالاهايي که به هر دليل در ميان راه  پروسه  از ادامه راه بازمانده اند  .
انبار كالاهاي محصول : اانبارهاي کالاي محصول مخصوص  نگهدراي كالاهاي ساخته شده توليدي يا كالاهاي خريداري شدهب ه منظور فروش هستند .
انبار قطعات يدكي يا انبار فني : در اين نوع انبارها قطعات مصرفي تجهيزات کارخانه نگهداري مي شود .
انبار كانتين انباري است که جهت نگهداري مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد  . انبارهاي کانتين  داراي تجهيزاتي از قبيل  تهويه ، يخچال و سردخانه هستند .
•    انبارها بر اساس خاصيت كالاها
انبار مواد قابل اشتعال: اين انبارها دراي تجهيزات خاص به منظور کاهش خطر آنش سوزي هستند ، همچنين داراي شرايط مکاني ويژه هستند و به طور معمول از مراکز مسکوني به دور هستند و داراي تجهيزات مناسب براي مهار آتش در زمان بروز حادثه
انبار مواد تله* 
انبار مواد فاسد شدني: انبارها نيز از نظر مکاني داراي شرايط ويژه هستند تا در صورت بروز فساد در مواد انبار شده منجر به ايجاد آلودگي زيست محيطي نشوند .
•    انواع انبار از نظر موقعيت مكاني و عملياتي : 
انبارها از نظر موقعيت مکاني  براساس جايگاه و ماهيت به دسته هاي زير تقسيم مي شوند :
انبارهاي عمومي
انبارهاي گمرك و ترانزيت
چالش هاي انبارداري
در ادامه به منظورتاکيد هرچه بيشتربر اهميت انبارداري و آشنايي با اصول و تکنيک هاي انبارداري به برخي از چالش هاي اين حرفه اشاره خواهيم کرد ، در صورتيکه پرسنل انبار در مواجه با اين چالش ها بواسطه اخذ تصميمات تخصصي موفق شوند ،  در بهبود اوضاع کلي سازمان نقش به سزايي خواهند داشت .

مدرگ گواهینامه آموزش دوره


سيستم اتوماسيون انبارداري
اجراي سيستم اتوماسيون انبارداري اتوماتيک يکي از ملزومات بسيار ضروري در انبارداري مدرن است . بدون استفاده از سيستم اتوماسيون انبارداري هيچ گاهنمي توان اطلاعات جامع و کاملي از موجودي انبار ارائه کرد که امر منجر به بروز مشکلاتي از قبيل مواجه شدن با عدم موجودي کافي در زمان نياز وبه تبع آن لغو سفارشات و قرارداد هاي عقد شده و يا مواجه شدن با دپوي بيش از حد کالا در انبار و مشکلاتي از قبيل کمبود فضاي مورد نياز و عدم گردش موجودي خواهد شد  و به همين دليل است استفاده از سيستم اتوماسيون داخلي در انبارهاي به جز لاينفک پروسه انبارداري نوين تبديل شده است . انبارهايي که فرايندهاي خود را به صورت خودکار اجرا نمي کنند، هنوز از سيستم عبور استفاده مي کنند. سيستم عبور پروسه اي بسيار زمان بر است و همچنين به دليل مراحل زياد احتما ل بروز  خطا به ميزان زيادي افزايش خواهد يافت ، تمامي اين مشکلات با استفاده از تکنولوژي بارکد خوان به سادگي حل خواهد شد .
تهيه فهرست قسمت هاي مختلف انبار 
يکي از موارد بسيار حائز اهميت در مقوله انبارداري ، تهيه ليست از قسمت هاي مختلف انبار و ريزکالاهاي انبار شده در هر بخش از انبار در بدو ورود کالا به انبار است . اين ليست تاثير شاياني در صرفه جويي در زمان و انرژي خواهد کرد .تاخير در فرايند بارگيري منجر به تاخير در فرايند تحويل کالا و منجر به نارضايتي مشتريان خواهد شد . بنابراين تهيه فهرستي منظم از قسمت هاي مختلف انبار به همراه ريز کالاهاي موجود در هر قسمت تاثير چشمگيري در افزايش راندمان کاري پرسنل انبار خواهد داشت .
طبقه بندي فضاي انبار
طبقه بندي انبار به اندازه تهيه فهرست قسمت هاي مختلف انبار داراي اهميت است . از مزاياي طبقه بندي انبار مي تواند به افزايش ظرفيت انبارها اشاره کرد و به اين نحو موجب صرفه جويي در هزينه ها و افزايش راندمان سازمان شد.
بهينه سازي چيدمان انبارها 
در انبارهايي که چيدمان کالاها هنوز به صورت دستي انجام مي شود به در اکثر موارد از مسيرهاي مشترک براي حمل و نقل کالاها استفاده مي شود که به طور مثال منجر به تداخل ورود و خرو ج کالاها خواهد شد و اين مشکل نيز منجر به بروز اشتباهاتي در پروسه حمل و نقل خواهد شد و زمان مورد نياز را به ميزان زياد افزايش خواهد داد .در بسياري موارد حتي با وجود را ه هاي کوتاهتر و مجزا پرسنل از اولين راهي که به ذهنشان مي رسد استفاده خواهند کرد .

مدرک گواهینامه آموزش دوره

دوره هاي آموزشي مديريت انبار 

دروه هاي آموزشي انبارداري  دوره هايي بسيار کاربردي و مفيد هستند  و مباحث اين دوره ها به صورت عمومي و براي کليه علاقه مندان به اين حرفه طراحي شده است . دور هاي آموزشي انبار داري در بسياري از مراکز معتبر آموزشي از جمله مرکز آموزش مجازي فن پردازان  ارائه مي شود و متقاضيان مي توانند با شرکت در اين دوره هاي آموزشي پس از کسب دانش ، مهارت و توانايي ها ي مورد نياز و اخذ مدرک مديريت انبارداري قابليت هاي شغلي خود را افزايش داده و از مزاياي اين دوره آموزشي بهره مند گردند .لازم به ذکر است کليه مدارک ارائه شده توسط مرکز آموزش مجازي فن پردازان مورد تائيد سازمان علوم تحقيقات و فن اوري مي باشد و مدرک انبارداري اين مرکز نيز از اين قاعده مستثني نبوده و مورد تائيد سازمان علوم تحقيقات و وفن آوري است . 
با توجه به اهميت و فوايد دوره هاي آموزشي انبارداري گذراندن  دوره آموزشي انبارداري ، به کليه شاغلان در اين حرفه و متقاضيان ورود به بازار کار توصيه مي شود .

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close