روز صنعت و معدن گرامی باد

روز دهم تير ماه بر اساس مصوبه شورای عالي انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن ناميده شده است. اختصاص اين روز فرصت مناسبي است كه به مهم ترين موتور محركه اقتصاد يعني بخش صنعت و معدن نگاهي انديشمندانه شود چرا كه اين بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پايدار در افزايش توليد ناخالص ملي و در آمد سرانه نقش بسزايي دارد.

ایران، با در اختیار داشتن منابع و ذخایر سوختی و هم‌چنین ديگر مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف، از كشورهاي غني دنيا به شمار مي‌آيد. استخراج معادن و معدن‌كاری و توسعه‌ي صنعت در زمینه‌های گوناگون صنعتی، از دیرباز در كشور ما متداول بوده است. تاريخ‌نگاران، نوشته‌اند كه مردم ایران، از اولین كسانی بوده‌اند كه مس را استخراج و ذوب كرده‌اند. آثار بسیاری از حفاری های عظیم كه در بیش‌تر معادن ایران و بخصوص معادن سرب و مس دیده می‌شود. نمونه‌هاي باقیمانده از ظروف و وسایل فلزي نیز، نشانگر فعالیت‌های گسترده‌ي معدنی و صنعتی می‌باشد.

10 تیر روز صنعت و معدن

 با وقوع انقلاب صنعتي، تقریبآَ در كلیه‌ي زمینه‌های صنعتی، كشاورزی، ساختمانی، داروئی، دفاعی، الكترونیك، بهداشتی و …، مواد معدنی و كانی‌های اقتصادی به عنوان مواد اولیه یا مواد خام و همچنین توسعه‌ي صنایع، نقش بسیار مهمی بازي مي‌كنند و درمجموع یكی از ركن‌هاي اصلی در اقتصاد هركشور شمرده می‌شوند. بدیهی است كه این‌گونه ثروت‌های خدادادی و سرمایه‌های ارزشمند، باید به نحوی مورد استفاده قرار گیرند كه ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، با به كارگيري روش‌های اصولی و صحیح، حداكثر منافع از برداشت آن‌ها حاصل گردد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close