چرا کارآفرینان باید دغدغه اجتماعی داشته باشند؟

در هر جامعه‌ای کارآفرینان دارای جایگاه خاصی هستند و نقش اجتماعی بزرگی به آن‌ها داده شده است. از همین رو کارآفرینان همیشه در تلاش هستند تا بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. برای این که یک کارآفرین بتواند مراحل موفقیت را در کسب‌وکار خود پشت سر بگذارد، باید حتماً نگاه ویژه‌ای به نیاز مردم داشته باشد و همه آن‌ها را در نظر بگیرد. با توجه به اینکه این دغدغه اجتماعی نقش بسیار پررنگی در مبحث کارآفرینی دارد، آقای دکتر میثم شکری ساز نیز تأکید ویژه‌ای بر آن دارد. در این مطلب بیشتر با دغدغه اجتماعی کارآفرینان آشنایی پیدا می‌کنیم.

 

چرا کارآفرینان باید دغدغه اجتماعی داشته باشند؟

 

رفع نیاز مردم؛ بزرگ‌ترین دغدغه اجتماعی کارآفرینان

یک کارآفرین باید همیشه عاشق مردم باشد تا بتواند محصولات و خدمات جدید و فوق‌العاده‌ای را در اختیار آنان قرار دهد. در واقع اولین عاملی که باعث حرکت یک کارآفرین می‌شود رفع نیاز مردم خواهد بود. اگر شما نگاهی به تمامی کسب‌وکارهای موفق در دنیا بیندازید متوجه خواهید شد که همه آن‌ها یک نیاز را از مردم برطرف می‌کنند. با این توضیحات شما فقط زمانی می‌توانید یک کارآفرین موفق باشید که به خوبی نیاز مردم را ببینید و برای رفع آن دست به کار شوید. اگر شما نگاهی به کارآفرینان بزرگی همچون بیل گیتس و استیو جابز بیندازید،‌ متوجه خواهید شد که آن‌ها با ارائه محصولات تکنولوژی، یک دغدغه اجتماعی بزرگ را رفع کردند و نحوه روابط انسانی را تغییر دادند.

قدرت هر کارآفرین به اثرگذاری او در جامعه است و شخص باید تمام تلاش خود را ببندد تا بتوان این میزان اثرگذاری را افزایش داد. درصورتی‌که کسب‌وکار شما بتواند یکی از نیازهای اساسی مردم را برطرف سازد،‌ بدون شک استقبال بسیار زیادی از محصولات و خدمات شما خواهد شد. فراموش نکنید که هرچقدر دغدغه‌های اجتماعی در کارآفرینی بیشتر جدی گرفته شود، نتایج به‌دست‌آمده برای شما نیز بهتر خواهد بود. اگر شما بتوانید همین اصل ساده را به خوبی رعایت کنید، فواید آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. استاد میثم شکری ساز نیز به موضوع دغدغه اجتماعی کارآفرینان تأکید ویژه‌ای دارد و در بسیاری از آموزش‌های خود به آن تأکید کرده است.

 

رفع بیکاری؛ یک مسئولیت اجتماعی مهم برای کارآفرینان

از آقای استیو جابز پرسیدند که چرا شرکت شما تا به این حد موفق شد؟ او در جواب گفت که من عاشق مردم هستم و محصولات اپل را برای استفاده آن‌ها خلق می‌کنم. فقط کسی می‌تواند یک کارآفرین موفق باشد که عشق مردم را در دل خود جای داده باشد. با توجه به شرایط اقتصادی خاصی که حاکم شده است، مسئله بیکاری بیش از هر زمان دیگری مشکل‌ساز شده است. تعداد زیادی از جوانان تحصیل‌کرده و متخصص هستند که هنوز نتوانسته‌اند شغل مناسب خود را پیدا کنند. با توجه به نرخ بالای بیکاری در این بخش، به‌طورقطع فعالیت کارآفرینان می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد و مشکلات در این زمینه را به کمترین خود می‌رساند.

زمانی که تمامی کارآفرینان ایرانی به فکر ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر باشند،‌ بدون شک میزان بیکاری را کاهش داده و به نوعی مسئولیت اجتماعی خود را انجام داده‌اند. هرچقدر که یک کسب‌وکار بتواند بیشتر رشد کند، مسلماً به تعداد نیروهای بیشتری نیاز پیدا می‌کند که این مورد اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد خواهد کرد. طبق بررسی‌هایی که تابه‌حال انجام شده است،‌ بخش زیادی از کسب‌وکارهای موفق با استخدام نیروهای جدید،‌ بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را اجرا کرده‌اند که این مورد نشان دهنده حسن رفتار آن‌ها است.

همان‌طور که می‌دانید، بیکاری ریشه بسیاری از مسائل خانوادگی است که می‌تواند آسیب زیادی به ساختار خانواده وارد کند و آن را تحت شعاع قرار می‌دهد. شما به عنوان یک کارآفرین موفق حتماً باید توجه ویژه‌ای به معیشت کارکنان خود داشته باشید و با تمام وجود خود از آن‌ها حمایت کنید. برای اینکه مسئولیت اجتماعی خود را بهتر انجام دهید، سعی کنید که در فرایند استخدام فیلترهای سخت را کنار بگذارید تا افراد بیشتری بتوانند از فرصت‌های کاری در این زمینه برخوردار شوند.

 

چرا کارآفرینان باید دغدغه اجتماعی داشته باشند؟ توصیه هایی از میثم شکری ساز

 

نقش کارآفرینان در کاهش فقر از نگاه میثم شکری ساز

یکی دیگر از معضلات اجتماعی که می‌تواند آسیب زیادی به جامعه وارد کند فقر است. به‌طورقطع کسی که نمی‌تواند حتی نیازهای اولیه زندگی را برآورده کند، مسلماً در طول زندگی خود به مشکلات بزرگی برمی‌خورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل بسیاری بحران‌های اجتماعی به فقر برمی‌گردد که باید برای آن فکری اساسی کرد. در همین راستا کارآفرینان می‌توانند با راهکارهای مختلف خود، نقش مهمی در کاهش فقر داشته باشند.

به‌صورت کلی هر کسب‌وکاری یک ارزش افزوده تولید می‌کند که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. میزان اشتغال‌زایی هر کسب‌وکار به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم سنجیده می‌شود که هر کدام آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. هرچقدر که یک کارآفرین بتواند تعداد بیشتری از افراد را به استخدام درآورد،‌ به همان اندازه نیز در کاهش فقر مؤثر بوده است. البته تاثیرات این موضوع بسیار گسترده است و شما با در نظر گرفتن توانایی‌های کسب‌وکار خود می‌توانید رشد بیشتری را تجربه نمایید.

بعضی از محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب‌وکارها نیز می‌تواند خود باعث ایجاد فرصت‌های شغلی غیرمستقیم باشد. به‌طور مثال شما یک کارگاه تولیدی لباس را در نظر بگیرید. تعدادی از افراد به‌صورت مستقیم در کارگاه مشغول به کار هستند و محصول را به بازار تحویل می‌دهند. در این میان بسیاری از فروشندگان نیز این محصولات را به مردم عرضه می‌کنند که برای این افراد نیز اشتغال‌زایی غیر مستقیم به وجود می‌آید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، راه‌های متفاوتی برای کاهش فقر در کسب‌وکار وجود دارد که آقای میثم شکری ساز نیز به آن‌ها تأکید ویژه‌ای دارد.

 

تأمین معیشت کارکنان؛ دغدغه اجتماعی مهم صاحبان کسب‌وکار

با توجه به شرایط اقتصادی سختی که حاکم است، تأمین معیشت کارکنان کسب‌وکار از اهمیت بالایی برخوردار است. تمامی کسانی که برای شما کار می‌کنند دارای خانواده‌ای هستند که باید آن‌ها را تأمین نمایند. یک کارآفرین مردم دوست این را می‌داند که ممکن است کارکنان او با مشکلات متعددی در زندگی روبرو شوند. از همین رو قرار دادن طرح‌های تشویقی و پاداش می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر معیشت کارکنان داشته باشد. درصورتی‌که در یک کسب‌وکار این موارد وجود داشته باشد، نشان دهنده آن است که صاحب کسب‌وکار دغدغه اجتماعی را به خوبی درک می‌کند.

 

دغدغه های اجتماعی یک کارآفرین

 

سخن پایانی

یک کارآفرین موفق باید همه جنبه‌های کسب‌وکار را در نظر بگیرد و به مسئولیت اجتماعی خود نیز به خوبی عمل نماید. با توجه به اینکه بخش بزرگی از جامعه با مسائل مالی درگیر هستند، بدون شک رفع کردن دغدغه‌های اجتماعی از وظایف مهم کارآفرینان خواهد بود. دکتر میثم شکری ساز نیز به‌صورت ویژه بر این موضوع تأکید دارد و از تمامی صاحبان کسب‌وکار می‌خواهد که مسئولیت خود در این بخش را به‌صورت تمام و کمال انجام دهند.

 

سؤالات متداول

مسئولیت اجتماعی کسب‌وکار به چه معناست؟

به کارهای عام‌المنفعه‌ای که یک کسب‌وکار برای افزایش رفاه مردم انجام می‌دهد گفته می‌شود.

 

کدام‌یک از دغدغه‌های اجتماعی باید توسط کارآفرینان رفع شوند؟

مواردی همچون فقر و بیکاری از طریق کارآفرینان قابل حل است.

 

چه طرح‌هایی برای نشان دادن مسئولین اجتماعی پیشنهاد می‌شود؟

ایجاد طرح‌های پاداش و تشویق برای کارکنان و کمک کردن به سازمان‌های خیریه جزویان طرح‌ها خواهد بود.
 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close