حفظ آینده و نجات زمین با مدیریت سبز

حفظ آینده و نجات زمین با مدیریت سبز

حفظ آینده و نجات زمین با مدیریت سبز | مدیریت سبز یکی از مفاهیم نسبتا جدید در حوزه مدیریت است. این نوع مدیریت بر روی تعادل کارایی و عملکرد انسان در تقابل با محیط و مانع از وارد شدن لطمه به محیط زیست تمرکز کرده است. روایات بسیاری از مدیریت سبز وجود دارد و تعاریف این نوع مدیریت متنوع و گسترده می باشد. از این رو دقیقا نمی توان تعریفی مشخص و محدود برای آن ارائه کرد. در کل می توان گفت که مدیریت سبز نوعی مدیریت است که می تواند در تمامی حوزه ها و عرصه ها وارد شده و مانع از وارد شدن لطمه به سلامت انسان و محیط زیست شده و تمامی فعالیت ها را در تعادل و تعامل با یکدیگر تنظیم کند. با فن پردازان همراه باشید تا در این مقاله با مدیریت سبز بیشتر آشنا شویم.  با توجه به صنعتی شدن بسیاری از کشورها و ظهور صنایع و شرکت های بزرگ در دنیا، همچنین رشد فزاینده جمعیت و نیاز به منابع بیشتر، استفاده از منابع طبیعی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. از سوی دیگر تمامی این موارد باعث افزایش قابل توجه تولید پسماند توسط انسان شده است. تمامی این موارد بر روی همدیگر صدمات جبران ناپذیری را به سیاره زمین وارد کرده است. از مهم ترین مشکلات در زمینه این است که در تمامی صنایع، شرکت ها، ادارات و بخش وسیعی از فعالیت ها و کارهای سازماندهی نشده، توجهی به محیط زیست داده نشده و این مورد به هیچ عنوان در برنامه ریزی های آن ها جایی ندارد. این موارد سبب شده است در طولانی مدت، پنهان و آشکار صدمات جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زندگی انسان وارد بشود. از همین رو مفهوم مدیریت سبز با هدف جلوگیری از صدماتی همچون تخریب جنگل ها، آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی، نابودی منابع و بسیاری از صدمات زیست محیطی دیگر به وجود آمد.

حفظ آینده و نجات زمین با مدیریت سبز

هدف کنونی مدیریت سبز چیست؟

مدیریت سبز با تصویب و تشویق به اجرای قوانین سبز، صدمات زیست محیطی را کاهش داده و به سبز شدن صنایع، کارخانه های، ارگان ها و سازمان های بزرگ و کوچک کمک می کند. مدیریت سبز به دنبال این است که تمامی فعالیت های مدیریتی در تمامی عرصه ها را اصلاح و برنامه های متنوع و جامعی برای فعالیت های سالم آن ها ارائه دهد. مدیریت سبز به دنبال این است تمامی این فعل و انفعالات را اصلاح کرده تا کمترین آسیب را به محیط زیست رسانده و در تعامل کامل با آن باشد. مدیرانی که به دنبال ایجاد این تغییرات هستند، می بایست  این رشته یا رشته های مربوطه را در دانشگاه گذرانده و یا در دوره مدیریت سبز شرکت کنند. این دوره ها در بسیاری از کشورها ارائه شده و اصول و پایه های مدیریت سبز را به متقاضیان فرا داده و آن ها را آماده می کند برای حمایت از محیط زیست و کاهش آسیب های حوزه های مختلف مدیریتی وارد عمل شوند. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان نیز از موسساتی است که در داخل کشور دوره های آموزش مدیریت سبز را برگزار کرده و اقدام به صدور گواهینامه مدیریت سبز می کند. لازم به ذکر است این گواهینامه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان WES کانادا می باشد. 

مدیریت سبز چه کاربردی دارد؟

مدیریت سبز کاربردهای بسیاری می تواند داشته باشد. این مفهوم به هیچ عنوان محدود نبوده و می تواند در حوزه ها و مشاغل مختلف و متعدد به کار گرفته شده و کارگشا باشد. از کاربردهای اصلی و مهم مدیریت سبز، کمک به حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی ها و صدمات به محیط و برقراری تعادل و تعامل بین انسان، فعالیت های او و محیط زیست است. سازمان ها و صنایعی که مدیریت سبز را در تمامی فعالیت های خود جاری کنند کمک شایانی به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها انجام می دهند. اما دامنه کاربرد و مزایای این مفهوم به هیمن جا ختم نمی شود. 

متمایز شدن و افزایش اعتبار : امروزه اقشار مختلف جامعه دغدغه محیط زیست داشته و نگرانی های به خصوصی در این زمینه دارند. سبز شدن شرکت، سازمان یا کارخانه شما می تواند به راحتی شما را از سایر رقبا ممایز کرده و نگاه ها را به سمت خود بکشاند. شرکت یا کارخانه شما به عنوان یک مجموعه سبز شناخته شده و محبوبیت آن افزایش می یابد که این امر نیز به خودی خود بر روی فروش و درآمد شما تاثیر مستقیم می گذارد. امروزه تقریبا تمامی سازمان ها و شرکت ها در عرصه های تجاری و اقتصادی در حال رقابت سنگین با یکدیگر بوده و حتی هزینه های بسیاری برای متمایز شدن و خاص بودن در بین رقبا می کنند. به جای صرف هزینه های هنگفت برای متمایز شدن از رقبا و ارائه خدمات و محصلات متفاوت، کافی است روندی را شروع کنید که تاکنون کسی انجام نداده است! سبز شدن به راحتی شما را از سایر رقبا متمایز کرده و شما را به عنوان نمونه ای متفاوت و خاص نشان می دهد. مدیریت سبز به شما این امکان را می دهد با کمترین هزینه بیشترین نتیجه را گرفته و به راحتی از رقبا متمایز شوید. همچنین با اصلاح فعالیت ها و روند جاری سازمان نیز در بسیاری از هزینه های دیگر می توانید صرفه جویی کنید. بدون شک این روند در ارزش و اعتبار برند، سازمان و مجموعه شما بسیار تاثیر گذار بوده و بخش وسیعی از سهم بازار را به سادگی به سمت شما می کشاند.

به روز شدن و افزایش کیفیت محصولات و خدمات: یک مجموعه برای تبدیل شدن به مجموعه ای سبز، می بایست تغییراتی در روند فعالیت خود ایجاد کنند. برخی از این تغییرات نیازمند به روز کردن تکنولوژی و تجهیزات می باشد که می تواند مصرف انرژی را کاهش داده، بازدهی را بالا برده و کیفیت محصولات و خدمات نهایی را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این موضوع نیز می تواند به طور مستقیم در سودآوری، افزایش درآمد و افزایش سهم بازار موثر باشد. بدون شک کارخانه، سازمان و یا شرکتی که با جدیدترین متد ها، فناوری ها و دستگاه ها به فعالیت ادامه می دهد، نسبت به سایرین از راندمان بالاتری برخوردار بوده و همچنین محصولات و خدمات بسیار با کیفیت تر و بهتری نسبت به سایرین ارائه خواهد داد. این موضوع همان طور که گفته شد علاوه بر کاهش هزینه ها، فروش را افزایش داده و در سود آوری و بالا بردن ارزش سازمان موثر است. 

حفظ آینده و نجات زمین با مدیریت سبز

صرفه جویی در منابع و هزینه ها: از دیگر کاربردها و مزایای مدیریت سبز در این جا می توان به صرفه جویی در منابع و هزینه ها اشاره کرد. بسیاری از شرکت ها، صنایع و کارخانه ها هم اکنون به شکل سنتی فعالیت می کنند و این موضوع منابع و هزینه های زیادی از آن ها می گیرد. تبدیل سیستم مدیریتی این موارد به مدیریت سبز و تغییر نوع فعالیت ها می تواند در مصرف مواد اولیه، هزینه ها و منابع صرفه جویی به همراه آورده و از اتلاف آن ها جلو گیری کند. به عنوان مثال کارخانه ای را در نظر بگیرید که برای تولید محصولات خود آب بسیار زیادی از طبیعت گرفته و در آخر نیز پسماندهای خطرناکی به محیط باز می گرداند. با تغییر سیستم مدیریتی و فعالیتی این کارخانه می توان مصرف آب را به حداقل کاهش داده و میزان تولید پسماند آن را نیز کم کرد یا حتی این پسماندها را به چرخه بازیافت بازگرداند!  یا سازمانی را در نظر بگیرید که برای انجام امور اداری خود به کاغذ متکی است. این موضوع علاوه بر تاثیر بسیار زیادی که بر جنگل زدایی و قطع درختان و نابودی زمین دارد، هزینه ها، انرژی و وقت بسیاری از سازمان می گیرد. بدون شک در این روش، هزینه های بسیاری برای خرید کاغذ شده است و زمان و انرژی زیادی از سازمان هدر رفته است. با الکترونیکی کردن امور اداری می توان از هزینه های هنگفت امور کاغذی جلوگیری کرد، راندمان سازمان را بالا برد و علاوه بر بهبود کارایی، به حفظ محیط زیست نیز کمک کرد. 

وضعیت مدیریت سبز چگونه است؟

همان طور که گفته شد، حوزه های حضور مدیریت سیز محدودیت ندارد. مدیریت سبز را می توان در تمامی زمینه های مدیریتی به کار گرفت. از جایی که این موضوع مفهومی جدید بوده و تا کنون در بسیاری از کشورها و عرصه ها هنوز وارد نشده است، فرصت های بی شماری در آن برای فعالیت و درآمد زایی وجود دارد. در کشور ما نیز فعالیت هایی اخیرا در این زمینه صورت پذیرفته است، اما کافی نبوده و بسیاری از مردم، سازمان ها و صنایع با مدیریت سبز و فعالیت های سبز هیچگونه آشنایی ندارند. با توجه به مشکلات و معضلات مدیریتی در کشور و احساس کمبود نیروهای متخصص و کارآمد در تمامی عرصه های مدیریتی، ورود به حوزه مدیریت سبز و فعالیت در این زمینه می تواند بسیار مفید واقع شده و علاوه بر کاهش صدمات محیط زیستی و افزایش فعالیت های سالم و کارآمد، فضای مدیریتی کشور را نیز بهبود بخشد. 

حفظ آینده و نجات زمین با مدیریت سبز

با مدیریت سبز چه کارهایی می توانیم بکنیم؟

مدیریت سبز از مفاهیمی است که تنوع شغلی و فعالیت آن بالا می باشد. شما می توانید در کنار رشته یا تخصص مدیریتی و فعالیتی خود، با یادگیری مدیریت سبز و مفاهیم آن، کسب و کار، فعالیت و مدیریت خود را به نوع سبز تغییر دهید. یعنی در واقع مدیریت سبز نه تنها به صورت جداگانه، بلکه می تواند موازی و همزمان با کسب و کارها و فعالیت های دیگر نیز به کار رفته و علاوه بر بهبود کارایی، عملکرد، افزایش درآمد و اعتبار و کاهش هزینه ها، به حفظ محیط زیست و جلوگیری از اتلاف انرژی نیز کمک کند. همچنین مدیریت سبز می تواند به صورت جداگانه درسازمان های مختلف فعال در زمینه محیط زیست همانند سازمان انرژی های تجدید پذیر، سازمان محیط زیست و ارگان های مختلف دیگر که با محیط زیست در ارتباط هستند به کار رود. لازم به ذکر است کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی مفاهیم سبز خصوصا مدیریت سبز انجام داده اند و از اولویت های آنان در زمینه های مدیریت، مد نظر قرار دادن این مفاهیم و برنامه ریزی طبق آن ها است. شما نیز می توانید با استفاده از دانش مدیریت سبز در داخل یا خارج از کشور به فعالیت مشغول شده و با جلب رضایت متولیان، سرمایه گذاری و بودجه بندی وسیعی بر روی ایده ها و اهداف خود داشته باشید. در صورتی که ایده یا برنامه های خلاقانه سبز در اختیار دارید، می توانید تقاضای همکاری با بسیاری از کشورهای مختلف و شرکت های خارجی داده و در آن کشورها به فعالیت و اجرای ایده های خود بپردازید. همچنین سازمان ها و شرکت های بسیاری وجود دارند که در راستای ارتقای خدمات خود و تبدیل شدن به مجموعه ای سبز، به دنبال مدیران و متخصصان این حوزه می گردند. با توجه به رشد روز افزودن این عرصه و افزایش نگرانی ها درباره تبعات و صدمات فعالیت های مختلف به محیط زیست، پیش بینی می شود هر ساله شرکت ها و سازمان های بسیاری به این مسیر وارد شده و با استفاده از مدیریت سبز ساز و کار فعالیتی خود را اصلاح کنند. از این رو با در اختیار داشتن دانش مدیریت سبز و دریافت مدرک سبز می توانید به عنوان مشاور، متخصص و حتی مدیر در این سازمان ها مشغول به کار شده و به حفظ زمین از گزند خطرات کمک کنید. 

سخن پایانی

مدیریت سبز یکی از ملزومات دنیا امروز است. طبق پیش بینی ها، مدیریت سبز و فعالیت های کوچک و بزرگ این عرصه در حال رشد بوده و به دلیل درجه اهیمت آن ها، در آینده از بازارهای فعال و پر رونق در بسیاری از عرصه های می باشد. اگر شما هم به این حوزه علاقه مندید یا می خواهید خود یا کسب و کارتان را سبز کنید، می توانید با شرکت در دوره مدیریت سبز تمامی مفاهیم و اصول مدیریت سبز را فرا گرفته و مهارت های بکارگیری آن را بیاموزید.  با شرکت در دوره مدیریت سبز موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، می توانید به  یک مدیر سبز و متفاوت تبدیل شده و فعالیت های خود را در حوزه مورد علاقه شروع کنید. لازم به ذکر است در پایان این دوره، مدرک مدیریت سبز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان WES کانادا به شما اعطا شده که می توانید با استفاده از آن در بسیاری از حوزه های مشغول به کار شده و یار و یاور زمین و محیط زیست در آن عرصه باشید. 


 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close