اکوسیستم کارآفرینی ایران

کارآفرینی را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحثی دانست که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از اشخاصی که در زمینه مدیریت تحصیل کرده‌اند، تشویق می‌شوند که کسب و کاری راه اندازی کرده و از این راه به کسب درآمد فکر کنند. همین مسئله باعث می‌شود که به اکوسیستم کارآفرینی نیاز داشته باشیم. در واقع ما باید شرایطی داشته باشیم که بتواند این امر را تسهیل کند که یک بیزنس راه اندازی کنیم. دیگران را تشویق کنیم که در این بیزنس به عنوان پرسنل به ما کمک کنند و در نهایت بتوانیم به سود دهی از دید حسابداری برسیم. اما آیا اکوسیستم کارآفرینی در ایران وجود دارد؟ شخصی که قصد دارد کارآفرینی کند، در ایران می‌تواند این کار را انجام دهد؟ این سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ می‌دهیم. در این مقاله از نظرات دکتر میثم شکری ساز نیز استفاده خواهد شد.

 

اکوسیستم کارآفرینی ایران

 

با اکوسیستم کارآفرینی بیشتر آشنا شوید

اکوسیستم کارآفرینی چیست؟ این سوالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد و ما در این قسمت به آن پاسخ می‌دهیم. در واقع اگر ما مجموعه‌ای از افراد یا سازمان‌ها را در منطقه (کشور) داشته باشیم و همچنین از قوانین و رویدادهایی استفاده کنیم که کارآفرینی را بهبود بخشند و تسهیل کنند، اکوسیستم کارآفرینی داریم. در واقع شرایط کشور این اجازه را به ما می‌دهد که بتوانیم کارآفرینی کنیم و در این مسیر گام برداریم. پس باید در نظر داشته باشید که اکوسیستم کارآفرینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد و نباید آن را نادیده گرفت.

 

برای مثال برخی از ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بانک‌ها می‌توانند در راه اندازی اکوسیستم کارآفرینی در ایران تاثیرگذار باشند. این در حالی است که در ادامه راه این نمایندگان مردم هستند که باید مراکز شتابدهی ایجاد کنند یا تشویق به ایجاد چنین مراکزی کنند که کارآفرین کار خود را از آن جا آغاز کند. همچنین باید در نظر داشته باشید که رهبران در یک اجتماع که شامل مدیران قسمت‌های مربوطه می‌شود باید شرایط را به نوعی برقرار سازند که در نهایت اکوسیستم کارآفرینی راه اندازی شود و اشخاص بتوانند این ریسک را داشته باشند که کسب و کار خود را ایجاد کنند. اما آیا اکوسیستم کارآفرینی در ایران در سطح مناسب وجود دارد؟ در ادامه با شما همراه هستیم تا در این خصوص اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در ابتدا باید به بررسی حوزه‌های تاثیرگذار در اکوسیستم کارآفرینی ایران را در اختیار شما قرار دهیم

 

چه حوزه‌هایی در اکوسیستم کارآفرینی دارای تأثیر می‌باشند؟

به طور کلی می‌توان گفت اکوسیستم کارآفرینی با شش حوزه تاثیرگذار شناخته می‌شود. این حوزه‌ها شامل فرهنگ سودمند، حمایت و رهبری و سیاست‌های مربوط به آن، دسترسی مالی برای کارآفرینان و حمایت‌های مالی از آن‌ها، بازار محصولات پر مخاطره، سرمایه انسانی بسیار باکیفیت، حمایت به صورت سازمانی و زیربنایی. در صورتی که این کار به صورت درست انجام شود و تمامی این حوزه‌ها در یک اکوسیستم کارآفرینی رعایت شود، افراد می‌توانند امیدوار باشند که سرمایه گذاری و کارآفرینی در یک منطقه یا حتی یک کشور با موفقیت روبرو شود. البته باید در نظر داشت که در حال حاضر اکوسیستم‌های متنوعی برای کارآفرینی در ایران وجود دارند که هر یک برای بخشی بسیار گسترده از کسب و کارها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا می‌توانیم با توجه به اکوسیستم کارآفرینی در ایران نسبت به سرمایه گذاری در این مورد اقدام کنیم؟ این سوالی است که در ادامه بیشتر در خصوص آن با شما صحبت خواهیم داشت.

 

اکوسیستم کارآفرینی ایران از نگاه میثم شکری ساز

 

با این کارآفرین جوان و موفق ایرانی در لینک زیر بیشتر آشنا شوید:

میثم شکری ساز

 

آیا ایران اکوسیستم کارآفرینی سالمی برای استارتاپ ها دارد؟

در سال‌های گذشته ایران به عنوان یکی از کشورهای نمونه دنیا در زمینه کارآفرینی و بازده بالا برای استارتاپ ها شناخته می‌شود. اما این مسئله ناشی از چیست؟ در واقع می‌توان گفت که استارتاپ هایی در ایران توانسته‌اند موفق شوند که قبلاً نمونه‌های خارجی آن‌ها به موفقیت رسیده‌اند. پس می‌توان گفت که اکوسیستم کارآفرینی ایران شاید کمتر از خلاقیت (که از اصول اصلی راه اندازی استارتاپ می‌باشد) حمایت می‌کند. چرا؟ به این دلیل که استارتاپ های خارجی به دلیل تحریم و مسائل مالی، علاقه‌ای به بازار ایران نشان نمی‌دهند. در واقع ترجیح می‌دهند که به جای سرمایه گذاری در ایران، وارد کشورهای اروپایی و آمریکایی شوند و بدون مشکل به کار خود ادامه دهند.

ما در ایران استارتاپ یونیکورن نداریم. اما آیا این مسئله ناشی از اکوسیستم کارآفرینی ایران است؟ می‌توان گفت تا حدی این اکوسیستم کارآفرینی ایران است که حمایت از استارتاپ های جهانی نمی‌کند. البته باید بدانید که سرمایه گذاران غیر دولتی ترجیح می‌دهند که استارتاپ هایی را حمایت کنند که قبلاً نمونه‌های خارجی آن‌ها توانسته است به موفقیت دست پیدا کند. لازمه آن که اکوسیستم کارآفرینی در ایران بهبود پیدا کند چیست؟ استفاده بیشتر از خلاقیت. این کار باعث می‌شود تا اکوسیستم پویایی داشته باشیم. باید به کارآفرین بگوییم که از شکست نهراسد، با حمایت‌های دولتی این امر را عمل نشان دهیم.

 

اکوسیستم کارآفرینی در ایران در چه مرحله‌ای است؟

متاسفانه ما فکر می‌کنیم که این دولت است که تمامی بار اکوسیستم کارآفرینی در ایران را باید بر دوش بکشد. تصور می‌شود که دولت باید زیربنا به این کار اختصاص دهد، بودجه تزریق کند. آموزش بدهد، وام و مزایا برای کارآفرینان در نظر بگیرد. این در حالی است که باید بدانیم خود مردم و اشخاصی که در زمینه کارآفرینی در حال فعالیت هستند که باید خودشان هم در این زمینه اقدام کنند. مسلماً دولت و بخش خصوصی زمانی که ببینند در این راه می‌توانیم به موفقیت برسیم، استارتاپ هایی در سطح جهانی داشته باشیم و درآمد کشور را افزایش دهیم، در نهایت بیشتر به اکوسیستم کارآفرینی در ایران کمک می‌کنند.

 

در نظر داشته باشید که در حال حاضر کمک‌های نسبتاً خوبی از سوی دولت به اکوسیستم کارآفرینی در ایران می‌شود. از حذف مالیات برای استارتاپ ها گرفته تا امکان پشت سر گذاشتن خدمت سربازی، حمایت‌های دولتی است که از کارآفرینان می‌شود. دولت بیشتر افراد نخبه را تشویق می‌کند که در این اکوسیستم وارد شوند. تاثیری که این افراد با فکر و دانش خود در اکوسیستم ما می‌گذارند، باعث گسترش و رشد اکوسیستم کارآفرینی ایران می‌شود. پس باید واقع بین باشیم، ایران بهشت کارآفرینان نیست. جهنم هم نیست. در واقع ما خودمان باید در این راه قدم برداریم. هدف گذاری کنیم و اکوسیستمی بسازیم که سرمایه جذب کند. درآمد و سود داشته باشد، خدمات و محصولات نوین ارائه دهد. رفاه را بیشتر کند. ارتباطات را گسترش دهد. علم بیفزاید و در نهایت بتواند گوشه‌ای از اقتصاد مملکت را بچرخاند.

 

سخن پایانی

دنیای امروز اکوسیستم کارآفرینی ایران در وضعیت نسبتاً مطلوبی است. به باور دکتر میثم شکری ساز، این اکوسیستم به واسطه حمایت دولت و بخش خصوصی، اندیشمندان و نخبگان می‌تواند بهبود بسیار زیادی داشته باشد. امید است که در سایه تلاش همه ما، این اکوسیستم در آینده بسیار بدرخشد.

 

سؤالات متداول

اکوسیستم کارآفرینی چیست؟

به تمامی جنبه‌های مادی و معنوی که از یک کارآفرین می‌شود تا بتواند کسب و کاری جدید یا استارتاپی نوین راه اندازی کند را اکوسیستم کارآفرینی گویند.

آیا اکوسیستم کارآفرینی در ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد؟

 نسبتاً این اکوسیستم در کشورمان با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد در وضعیت خوبی قرار دارد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close