بازارکار رشته مدیریت هتلداری

مدیریت هتلداری، یک رشته کارشناسی است که در آن مباحثی مانند انواع تجهیزات و وسایل پذیرایی، تهیه انواع دسر و پیش غذا، بهداشت و ایمنی محل کار، منو شناسی و منو نویسی، شناخت مواد غذایی و درک مزیت های آنها و نحوه نگهداری مواد غذای مختلف مطرح شده و فردی که مسئولیت مدیر هتلداری را عهده دار میشود باید بتوانند تصمیمات قطعی بگیرد.
افرادی که در این حیطه تحصیل نموده و تجربیات عملی کافی به دست آوردند، میتوانند به عنوان متصدی امور تشریفات، مسئول خانه داری، منسوجات، اطلاعات، آماده سازی انواع غذا و شیرینی جات انجام وظیفه کرده و حتی با ارتقا دانش و دانسته ها، مقام و جایگاه خود را با هماهنگی مدیر هتل ارتقا دهند.  
در مقاله حاضر به سرفصل های تعریف مدیریت هتلداری، بازار کار رشته مدیریت هتلداری، رشته مدیریت هتلداری، آموزش مدیریت هتلداری، دوره مدیریت هتلداری، مدرک مدیریت هتلداری ، گواهینامه مدیریت هتلداری ، درآمد رشته مدیریت هتلداری، و روش های متفاوت مدیریت هتل می پرازیم. 

آموزش مدیریت هتل

وظایف مدیر هتلداری 

مدیر هتلداری، به واسطه شغل مهم و حساسی که دارد باید بتواند اصول و شیوه های مهمانداری و پذیرایی را آموخته و راهکارهایی برای مدیریت همه امور مربوط به هتل ارایه دهد. بنابراین، فردی که مسئولیت مدیریت هتل بزرگ یا کوچکی را برعهده میگیرد، مدیر هتل محسوب شد و باید بتواند وظایفی را به سرانجام برساند. وظایف مدیر هتلداری عبارتند از : 
ارزیابی و بررسی میزان رضایت مشتری ها
کنترل و مدیریت همه کارکنان و ایجاد ارتباط صمیمی بین آنها
هماهنگ کردن بخش ها و نظارت داشتن بر نحوه انجام کار انها
سازماندهی رستوران ها، موزه ها و مراکز تفریحی هتل و پذیرش تمام مسئولیت آنها 
تعیین بودجه کافی برای تمام بخش های هتل 
کسب اطمینان از کیفیت غذا و ارایه خدمات تا نحوه رفتار کارکنان با مشتری ها
رسیدگی به موقع به  انواع شکایات مشتری ها و پیگیری و رفع مشکلات 
ارایه راه حل های جدید برای بازاریابی جذی میهمان ها

 درآمد رشته مدیریت هتلداری

یکی از شرایط و ملزومات افرادی که وارد رشته مدیریت هتلداری میشوند، تسلط به مهارت های چند گانه بوده و به همین سببب آنها قدر هستند که در همه بخش های مختلف هتل انجام وظیفه کنند. غالبا، این افراد به واسطه تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان های بین المللی دیگر، میتوانند در جایگاه مترجم هتل خدمت نمود و بدرخشند و یا حتی در بخش های حمل و نقل، آژانس، تشریفات ، آشپزی و تهیه انواع غذا  یا مهماندار مسئولیتی بر عهده بگیرند. 
بنابراین، فارغ التحصیلان این رشته با معضل بیکاری مواجه نخواهند شد و یا اینکه مدت بیکاری شان طولانی نخواهد بود زیرا مهارت های بالقوه و بالفعلی دارند که درآمد رشته مدیریت هتلداری را به نحو قابل قبول و چشمگیری افزایش میدهد. البته ، این میزان درآمد در کشورمان ایران با کشوری مانند آمریکا قابل مقایسه نبوده اما میتواند با توجه به تلاش و تجربه فرد روند رو به رشد داشته باشد. علاوه بر این، کسب دانش در حوزه های مشابه مدیریت هتلداری نیز میتواند عامل مهمی در پیشرفت  و موفقیت این فارغ التحصیلان باشد. 

دوره مدیریت هتلداری

آموزش مدیریت هتلداری

هنگامی که صحبت از مدیریت هتلداری به میان می آید، به یاد داشته باشید که این حیطه در واقع، تلفیقی از مولفه های مدیریت و شغل هتلداری است؛ به این معنی که افرادی که وارد این حوزه میشوند نه تنها باید در زمینه مدیریت اطلاعات کافی داشته و بتوانند یک مجموعه مانند هتل را سازماندهی کنند بلکه باید با شناخت بخش ها و مسئولیت های هتل، آنها را به هم مرتبط کرده و عمیقا بر انها نظارت داشته باشد. در این راستا، مدیرانی که گواهینامه مدیریت هتلداری  دارند موفق تر خواهند بود. 
در راستای شناخت وظایف مدیر هتل و ارکان هتل ، بسته های آموزشی دوره آموزش مدیریت هتلداری توسط مرکز آموزش فن پردازان ارایه شده است. برای دوره مدیریت هتلداری، سر فصل های خاصی در نظر گرفته شده که به دانش پذیران فرصت میدهد با مفاهیم مدیریت و هتلداری آشنا شده و در این زمینه تجارب ارزشندی کسب کنند. 
همچنین، در پایان دوره ، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین موفق به کسب نمره حد نصاب شوند،  مدرک مدیریت هتلداری اعطا میشود . قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

روشهـاي متفاوت مديريت هتل 

فردی که مسئولیت مدیریت هتلی را بر عهده دارد، باید برای مدیریت انواع موقعیت ها از رو ش های خاص خود استفاده کند. روش های متفاوت مدیریت هتل که غالبا برای این منظور استفاده می شوند شامل : 
مدیریت دیکتاتوری
در این روش، مدیریت تمایلی به ارتباط با  کارکنان نداشته و دستورات و برنامه های سازمانی را بدون هماهنگی و مشورت با آنها و با توجه به تمایلات خود صادر می کند. این محیط کار، کمی مشابه محیط های نظامی بوده و موفق به نظر نمیرسد. 
مدیریت مهار گسیخته
در این روش، وظیفه حل تمام مشکلات و بحران های سازمان به عهده کارکنان گذاشته شده و از طرف دیگر، کارکنان نیز وظایف خود را به دیگران واگذار نموده و به این صورت، در سازمان نابسامانی و اختلال پیش می آید بنابراین، این روش مدیریتی نیز موفق نیست. 
مدیریت دموکراتیک
بهترین شیوه مدیریت، نوع دموکراتیک بوده که معمولا ، مدیر سعی میکند با اکثر اعضا و کارکنان سازمان مشورت نموده و در مورد همه مسایل سازمانی از آنها نظر خواهی کرده و نظر شان را به طور کامل اعمال می کند. البته، عامل موفقیت این مدیران، ایجاد ارتباط بین کارکنان و برنامه ریزی و سازماندهی برای حل مشکلات است. 
علاوه بر این، در این نوع از مدیریت، مدیران تلاش می کنند تا اطلاعات موجود را جمع آوری کرده، بین افراد ارتباط موثر به وجود آورده و در نهایت برای یک موضوع خاص تصمیم موثری بگیرند.

گواهینامه مدیریت هتلداری

رشته مدیریت هتلداری

رشته مدیریت هتلداری، یکی از گرایش های کاربردی و مهم رشته های گردشگری است که میتون آنرا تا مقطع دکترا ادامه داد. در واقع، این رشته، از دوره های کسب و کار و آموزش هایی مانند نحوه سرویس دهی غذا، استقبال و پذیرایی و برنامه ریزی و کنترل و نظارت بر انجام وظایف تشکیل شده است. علاوه براین، دانشجویان این رشته باید از نظر شخصیتی مستقل وکوشا بوده و با اصولی مانند ایمنی در محیط آشپزخانه، چگونگی نگهداری انواع مواد غذایی ، شناخت و خرید تجهیزات  و رزرواسیون اشنایی داشته باشند. 
افرادی که به این رشته علاقمند بوده و تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند، میتوانند واحدهای دانشگاهی دولتی و غیر انتفاعی و یا واحدهای اموزشی معتبر را انتخاب کرده و بعد از اتمام دوره،  گواهینامه مدیریت هتلداری دریافت کنند. در صورتی که دانشجویان این رشته، به یک زبان بین المللی تسلط داشته باشند، یک قدم از بقیه دانشجویان جلوتر هستند. 

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close