از چرتکه تا ماشین حساب

از چرتکه تا ماشین حساب

از زمانی که انسان ها شروع به مبادله با یکدیگر کردند برای اینکه بتوانند سریع تر چهار عمل اصلی در ریاضیات را که پایه محاسبات است انجام دهند چرتکه را اختراع کردند و به تدریج با گسترش و پیچیده تر شدن محاسبات و نوع تبادلات ابزارهای دیگری را اختراع کردند که در نهایت به ماشین حساب رسید. این ابزارها در حقیقت برای فرایند ثبت معاملات مالی مربوط به یک کسب و کار ساخته شده است که به آن حسابداری گفته می شود. حسابداری شامل جمع بندی، تجزیه و تحلیل و گزارش گیری از معاملات یک کسب و کار است که توسط حسابداران صورت می گیرد. صورت های مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه ای مختصر از معاملات مالی طی یک دوره حسابداری است که خلاصه ای از عملکرد شرکت، موقعیت مالی و جریان وجوه است. در ساده ترین تعریف می توان گفت که حسابداری روشی است برای برقراری ارتباط موضوعات مالی یک کسب و کار یا سازمان با کلیه اشخاص ذینفع از آن کسب و کار. حسابداری راهی برای ارزیابی دارایی ها، بدهی ها و گردش پول و یا آینده یک شرکت یا سازمان برای همه سرمایه گذاران فعلی و آینده است. در حقیقت حسابداری انرژی حیاتی یک کسب و کار است و همه نوع کسب و کاری به ثبت اطلاعات مالی نیاز دارد.

از چرتکه تا ماشین حساب

نحوه کار حسابداری

حسابداری یکی از کارهای اصلی در تمام مشاغل است. هیچ کسب و کاری نیست که ثبت صورت های مالی خود نیاز نداشته باشد. این کار در شرکت های کوچک توسط یک یا چند حسابدار انجام می شود اما در شرکت های بزرگ معمولا چندین ده کارمند این کار را انجام می دهد، چرا که مسلما تعداد صورت های مالی یک شرکت بزرگ بسیار زیاد است. آنچه حسابداران ثبت و تهیه می کنند در نهایت می تواند به شکل گزارش در اختیار مدیران قرار بگیرید. مدیران بر اساس گزارش مالی تصمیم گیری می کنند و متوجه می شوند که وضعیت مالی فعلی شرکت آنها در چه وضعیتی قرار دارد. در حقیقت بدون گزارش از حسابداران مدیریت نمی تواند به درستی برنامه ریزی کند. به همین دلیل حسابداری همیشه به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های یک شرکت یا سازمان به حساب می آید. بنابراین حسابداری کار بسیار حساسی است که برای موفق بودن در آن باید به درستی آن را آموزش دیده باشید. عملکرد یک حسابدار صرف نظر از اندازه یک کسب و کار برای تصمیم گیری، برنامه ریزی برای هزینه های و اندازه گیری عملکرد مالی ضروری است. یک حسابدار می تواند به امور حسابداری یک شرکت رسیدگی کند اما برای کارهای بزرگتر مثل حسابرسی به حسابدارانی نیاز است که از یک سازمان مورد تایید مدرک حسابرسی یا حسابداری داشته باشند.

شاخه های حسابداری

حسابداری تنها محدود به یک کار نیست و شاخه های تخصصی مختلفی دارد. برخی از مهمترین شاخه های حسابداری عبارتند از:

  •  حسابداری مالی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری صنعتی

حسابداری مالی: حسابداری مالی به کارهایی گفته می شود که برای تولید صورت های مالی موقت و سالانه مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج کلیه امور مالی که در طی یک دوره حسابداری اتفاق میافتد، در ترازنامه، صورت درآمد و نقدینگی خلاصه می شود. صورتهای مالی اکثر شرکتها سالانه حسابرسی می شود. هدف اصلی این شاخه از حسابداری تهیه صورت های مالی اصلی است. صورت مالی شرکت ها یکی از مواردی است که دولت ها بر اساس آن مالیات تعیین می کنند به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است.

حسابداری مدیریتی: حسابداری مدیریتی بیشتر از داده های حسابداری مالی استفاده می کند، اما اطلاعات را به روش های مختلف سازماندهی و استفاده می کند. در حقیقت حسابداری مدیریتی برای گزارش های ماهانه یا سه ماهه استفاده می شود که تیم مدیریت یک کسب و کار بر اساس آن در مورد نحوه عملکرد شرکت تصمیم می گیرد. حسابداری مدیریتی شامل بسیاری از جنبه های دیگر حسابداری، از جمله بودجه بندی، پیش بینی و ابزارهای مختلف تحلیل مالی می باشد. اساسا هرگونه اطلاعاتی که برای مدیریت مفید باشد زیر این بخش قرار می گیرد.

حسابداری صنعتی: درست همانطور که حسابداری مدیریتی به مشاغل کمک می کند تا تصمیمات مدیریتی بگیرند، حسابداری صنعتی به مشاغل کمک می کند تا در مورد هزینه تصمیم گیری کنند. در اصل حسابداری صنعتی تمام هزینه های مربوط به تولید یک محصول را در نظر می گیرد. تحلیلگران، مدیران، صاحبان مشاغل و حسابداران از این اطلاعات استفاده می کنند تا مشخص شود که قیمت محصولات آنها باید چقدر باشد. در حسابداری صنعتی، پول به عنوان یک عامل اقتصادی محسوب می شود، در حالی که در حسابداری مالی، پول به عنوان یک معیار عملکرد اقتصادی یک شرکت در نظر گرفته می شود.

از چرتکه تا ماشین حساب

وظایف شغلی یک حسابدار 

آنچه یک حسابدار انجام می دهد بسیار مهم است. یک حسابدار اطلاعات مالی مربوط به کسب و کار را به صورت روزانه ثبت می کند، حسابدار ها را با دقت بررسی می کند تا مطمئن شود همه چیز درست است. وظیفه یک حسابدار بررسی و ثبت اعداد و مستنداتی است که بیشتر افراد فاقد وقت یا دانش انجام آن هستند. یک حسابدار می تواند در شرکتهای بزرگ به عنوان کارمند ثابت و یا پیمانکار مستقل کار کند. برخی به صورت تمام وقت و برخی به صورت نیمه وقت کار می کنند. معمولا اوج کار آنها در طول فصل مالیات یا برنامه ریزی و رسیدگی به بودجه بندی و پایان سال مالی است. از جمله وظایف یک حسابدار این است که با استفاده از صورت های حسابداری که در اختیار دارد، این توانایی را پیدا می کند که سلامت یک شرکت یا سازمان را با استفاده از مهارت خود در حسابداری ، قوانین  و امور مالی بررسی کرده و آن را گزارش کند.

از جمله مهم ترین وظایف یک حسابدار در کسب و کار این است که سود و زیان آن کسب و کار را تجزیه کند و بر اساس تحلیل و بررسی هایی که انجام می دهد اطلاعاتی را در اختیار سرمایه گذاران بگذارد که به واسطه آن اطلاعات مدیران یک کسب و کار بتوانند عملکرد شرکت را در طول دوره زمانی مشخصی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. در واقع گزارشاتی که به عنوان وظایف مطرح می شود این امکان را به شرکت می دهد تا در بازه های زمانی مشخص بررسی های لازم را انجام داده و پرونده های حسابداری را بایگانی نماید. به عبارت دیگر مهم ترین وظیفه یک حسابدار زیر نظر گرفتن گردش پول در یک سازمان یا کسب و کار است.

چشم انداز شغلی حسابداری 

آیا حسابداری سخت است؟ آیا حسابداری جز فرصت های شغلی پر درآمد است؟ حسابداری چقدر سخت است؟ اگر به فکر حسابدار شدن و پیوستن به دنیای حسابداران حرفه ای هستید، ممکن است سوالات زیادی به ذهنتان برسد، به خصوص درباره اینکه با آموزش حسابداری چه فرصت های شغلی در انتظار شما است. بدون شک حسابداری از آن دسته رشته هایی است که گزینه های شغلی زیادی پیش روی افراد قرار می دهد. و مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

امنیت شغلی: حسابداری جز آن دسته از مشاغلی است که امنیت شغلی نسبتا بالایی دارد، به خصوص اگر حسابدار خبره ای باشید. از آنجایی موضوعات مالی برای کارفرمایان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در نتیجه یک حسابدار که مسئول امور مالی است نیز اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل معمولا زمانی که امور مالی شرکت به یک فرد سپرده می شود به نوعی امنیت شغلی برای همکاری بلند مدت را نیز برای آن فرد به همراه دارد. 

فرصت های شغلی زیاد: رشد شغلی در زمینه حسابداری به طور مداوم در حال افزایش است و تقاضا برای حسابداران در همه جای دنیا زیاد است. حتی زمانی که بسیاری از کسب و کارها رونق خاصی ندارند باز هم به وجود یک حسابدار نیاز است. به همین دلیل حسابداری شغلی است که همیشه بازار کار دارد. درآمد نسبتا بالای یک حسابدار نسبت به سایر شغل ها نیز از جمله مزایای این شغل محسوب می شود. 

از چرتکه تا ماشین حساب

به طور کلی شغل حسابداری به گونه ای است که یک حسابدار ممکن است در طی سال های فعالیت کاری خود با افراد مختلف در حوزه های کسب و کارهای گوناگون کار کند، به همین دلیل این افراد معمولا شبکه ارتباط بسیاری گسترده ای دارند، که برای افراد علاقمند به داشتن ارتباطات گسترده مزیت فوق العاده ای محسوب می شود. با استفاده از فن آوری و نرم افزارهای جدید کار حسابداری نسبت به قبل بسیار آسان تر و سریع تر شده است. بنابراین یک حسابدار می تواند همزمان در چندین شرکت یا سازمان مشغول به کار باشد که این موضوع مزیتی برای کسانی است که به دنبال کسب درآمد بیشتر از شغل خود هستند.

وظایف یک مدیر مالی چیست؟

یک مدیر مالی وظیفه دارد تا سرمایه موجود یک سازمان یا شرکت را به گونه ای مدیریت کند که بازده به حداکثر برسد و ریسک سرمایه گذاری حداقل ممکن باشد. علاوه بر این یک حسابدار وظیفه دارد تا یک سیستم کنترلی مناسب برای کنترل سرمایه گذاری تدوین و تهیه کند. از جمله وظایف اصلی یک مدیر مالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برنامه ریزی مالی: به زبان بسیار ساده می توان گفت که وظیفه تعیین میزان بودجه و سرمایه لازم برای انجام یک کار به برنامه ریزی مالی نیاز دارد. این برنامه مالی باید شامل محاسبه میزان سرمایه یک شرکت یا یک کسب و کار در یک دوره مشخص و شرح جزئیات استراتژی جذب سرمایه باشد.

تخمین هزینه های و فروش: یکی از وظایف اصلی یک مدیر مالی تخمین هزینه ها و میزان فروش برای دوره های مالی مشخص است. این کار باعث می شود تا از وضعیت موجود درک واقع بینانه تری وجود داشته باشد و در صورت نیاز به تامین و یا چشم پوشی از برخی موضوعات این کار ار همان ابتدا پیش بینی شود. به طور کلی وظایف اصلی یک مدیر مالی عبارتند از:

  • تهیه صورت های مالی و تنظیم حساب ها بر اساس قوانین طراحی شده و در صورت نیاز تهیه گزرات های موردی برای مدیریت
  • نظارت بر واحدهای مرتبط با حسابداری
  • نظارت بر اجرای قوانین و مقررات در نظر گرفته شده برای امور مالی و محافظت از دفاتر مالی
  • در اختیار قرار دادن اطلاعات مالی شرکت در اختیار موسسات نظارتی
  • طبقه بندی حساب ها برای ایجاد هماهنگی و ایجاد قابلیت مقایسه گزارش های مالی
  • شناسایی و حفظ حساب ها و اموال و تجهیزات موسسه
     

در دوره مدیریت مالی و حسابداری چه چیزی آموزش داده می شود؟

در دوره مدیریت مالی و حسابداری وارد کردن امور مالی در دفتر های مخصوص و سازماندهی را تهیه کلیه امور و محاسبات آموزش داده می شود. هزینه ها، درآمد، بدهی ها، حقوق سهام داران و موارد دیگری وجود دارد که دانش پذیر با آن آشنا می شود. یک حسابدار باید درک روشنی از اعداد و چگونگی محاسبه آنها داشته باشد که در یک دوره آموزش مدیریت مالی و حسابداری با آنها آشنا خواهد شد. تصوری که در مورد حسابداری وجود دارد این است که محاسبات ریاضی پیچیده ای دارد. اما فقط به این دلیل که حسابداران تمام روز با اعداد کار می کنند به این معنی نیست که حسابداری پر از معادلات پیچیده است. در واقعیت ریاضیات مورد استفاده در حسابداری بسیار ساده است و اساس کار آن استفاده از چهار عمل اصلی ریاضی یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم و کمی جبر است. بنابراین اگر به ریاضیات علاقه ای ندارید اصلا جای نگرانی نیست، زیرا در حسابداری از ریاضیات پیچیده خبری نیست. بخش عمده ای از کار حسابداری صرف ترازنامه می شود. این کار به توجه زیاد به جزئیات و به خاطر سپردن کلیه قوانینی که یک حسابدار می آموزد نیاز دارد. بنابراین در حسابداری بیشتر از ریاضیات به دقت بسیار زیاد نیاز است. برخی از مطالبی که در این دوره آموزش داده می شود عبارتند از:

  • توانایی تشخیص مفاهیم بازارهای مالی 
  • مقدمه    
  • آشنايی با بازار سهام(Stock)
  •  بررسی مفهوم مدیریت مالی    
  • آشنایی با مدیریت مالی    
  • نقش کلیدی مدیر مالی   
  • وظایف مدیر مالی
  • حسابداری و انواع آن    
  • آشنایی با حسابداری    
  • وظایف حسابداران    
  • حسابدار سرپرست
  • توانایی تشخیص حساب ها در حسابداری  دولتی    
  • آشنایی با تعریف حسابداری    
  • آشنایی با روش های حسابداری دولتی
  • آشنایی با تعریف دفتر داری    
  • آشنایی با خصوصیات حسابداری دولتی    
  • آشنایی با اصول و موازین حسابداری دولتی    
  • اصول و موازین حسابداری بطور اعم    
  • اصول و موازین حسابداری دولتی بطور اخص

چرا دوره مدیریت حسابداری را در موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان آموزش ببینیم؟

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با کمک و بکار گیری اساتید مجرب دوره مدیریت مالی و حسابدارای را به شیوه ای جامع و کامل طراحی و ارائه می کند تا دانش پذیران پس از گذراندن این دوره با توجه به آموزش کاملی که دیده اند بتوانند از مهار و دانش بدست آمده از آن در شغل فعلی خود استفاده بیشتری کنند. دانش پذیرانی که می خواهند با کمک مدرک مدیریت حسابداری مشغول به کار شوند نیز می توانند در این دوره شرکت کنند. گواهینامه مدیریت حسابداری مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فن آوری است و علاوه بر آن برای آن دسته از دانش پذیرانی که علاقمند به ترجمه مدرک خود هستند می توانند این مدرک را ترجمه کنند. این مدرک پس از بررسی موسسه ارزیابی مدارک WES کانادا است.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close