آموزش ژست عکاسی | آموزش ژست پسرانه و دخترانه - فن پردازان

گاهی ممکن است مدت‌زمان زیادی را برای عکس‌برداری صرف کنید اما درنهایت، نتایج، آن‌چنان مطابق میل شما نباشند. با اینکه منظره زیبایی پشت سر خود دارید، لباس‌های زیبایی پوشیده‎اید و یک دوربین عکاسی با کیفیت بالا نیز مورداستفاده قرار می‌دهید، اما بعد از دیدن عکس‌ها متوجه می‌شوید که هنوز یک جای کار می‌لنگد.

همواره نحوه ژست گرفتن در عکس برای افراد، چالش‌برانگیز بوده است. در این مقاله سعی می‌کنیم به موارد مهم در آموزش ژست عکاسی بپردازیم. نکات مهمی را در رابطه با طرز ژست گرفتن برای عکس با شما در میان می‎گذاریم و به‌علاوه در دو بخش به‎طور خاص در مورد آموزش ژست عکاسی دخترانه و آموزش ژست عکاسی پسرانه صحبت خواهیم کرد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

ژست در عکاسی

 

آموزش ژست عکاسی حرفه ای

چگونه می‌توان با ژست‌های عکاسی، نتایج شگفت‌انگیزی به دست آورد؟ در این بخش به‌صورت کلی به آموزش ژست عکاسی حرفه ای برای عکس و ارائه توصیه‌هایی در رابطه با قبل و حین عکس‌برداری می‌پردازیم.

آموزش ژست عکاسی قبل از عکس‌برداری

اولین نکته‌ای که در آموزش ژست عکاسی باید قبل از هر چیز موردتوجه قرار دهید این است که نوع عکس‌برداری را باید مشخص کنید. برای مثال عکس‌برداری از یک خانواده بسیار متفاوت از عکس‌برداری مدلینگ است و هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارد.

از هر چیزی چه به‌صورت آنلاین و چه در زندگی خود الهام بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از موقعیت‌های مختلف، ایده‌های بکر و شگفت‌انگیزی برای نوع ژست گرفتن و عکس‌برداری خود الهام بگیرید. توصیه می‌کنیم که ژست‌هایی که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و موردعلاقه شما هستند را در گوشی خود ذخیره کنید.

سعی نکنید که تنها از حافظه خود استفاده کنید؛ زیرا ممکن است دقیقا در زمانی که به آن ایده‌ها نیاز دارید، آن‌ها را فراموش کنید.

ژست موردنظر خود را حتما با ویژگی‌های فیزیکی خود مطابقت دهید. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گاهی ژست انتخابی با توجه به موقعیت عکس‌برداری، بسیار مناسب است و به‌طورکلی موردپسند همه قرار گرفته است اما مدل نمی‌تواند آن نوع ژست را به وجود آورد. پس ژست انتخابی حتما باید با مدل تنظیم شود.

 

ثبت نام در دوره جامع آموزش عکاسی

 

نکته‌ای که بسیار مهم در آموزش ژست عکاسی این است که در عکس این اتفاق نباید رخ دهد؛ یعنی اگر شما به‌عنوان یک مدل عمل می‌کنید، این شما نیستید که خود را باید با ژست مطابقت دهید و درواقع مهم این است که آیا ژست عکاسی مدلینگ ای که شما انتخاب کرده‌اید، با توجه به آناتومی بدنتان و سایر ویژگی‌ها با شما مطابقت دارد یا نه. اگر پاسخ منفی است پس آن ژست، ژست عکاسی مدلینگ مناسب شما نخواهد بود.

شما می‌توانید از اپلیکیشن‎هایی که به معرفی و آموزش ژست عکاسی حرفه ای می پردارند، استفاده نمایید. این برنامه‌ها می‌توانند ایده‌های جالبی را به شما ارائه دهند. در ابتدا می‌توانید چند نوع ژست موردعلاقه خود را انتخاب کنید و سپس هر یک را با توجه به نوع عکاسی و سایر ویژگی‌ها موردبررسی قرار دهید تا درنهایت به بهترین نحوه ژست گرفتن در عکس دست پیدا کنید.

هر چیزی ازجمله شوخی و سرگرمی که بتواند مدل را از حالت خود خارج کند، باید توسط عکاس و اطرافیان انجام شود.

آموزش ژست عکاسی در طول عکس‌برداری

باید کاملا آرامش داشته باشید تا بتوانید ژست‌های موردنظر خود را به‌درستی بگیرید. اعتمادبه‌نفس بالا کمک می‌کند که ژستتان را به شکل صحیح‎تری ایجاد کنید. ژست‌های شما باید تا جای ممکن طبیعی به نظر برسند.

تا جایی که ممکن است و با هدف عکاسی در تناقض نیست، ساده‌سازی کنید. این موضوع می‌تواند تمام عناصر ازجمله لباس‌ها و جواهرات را شامل شود. اگر بیش‎ازحد زیورآلات دارید، بهتر است که بخشی از آن‌ها را بردارید.

به جزییات توجه کنید. دست‌ها می‌توانند نقش مهمی در ژست شما داشته باشند. موی خود را کاملا مرتب کنید، به‎طوری‎که با ژست شما مطابقت داشته باشد. دقت کنید که در ژست موردنظرتان لباس‌ها باید چین‌خورده باشند یا نه و آن را موردتوجه قرار دهید. گاهی استفاده از برخی وسایل جانبی می‌تواند به بهتر شدن عکس کمک کند.

می توانید تمامی نکات این مقاله درباره ژست را در عکاسی با موبایل هم به کار بگیرید. برای آموزش بیشتر درباره عکاسی با موبایل، روی لینک زیر بزنید:

 

آموزش عکاسی با موبایل

 

آموزش ژست عکاسی در طبیعت

بخش دیگری از آموزش ژست عکاسی به طبیعت مربوط می شود. زمانی که شما قصد عکس‌برداری در طبیعت را دارید، برخی نکات‌ مربوط به محیط را باید موردتوجه قرار دهید.

به‌طورکلی عکس‌برداری در طبیعت به دلیل بهره‌مندی از یک پس‎زمینه عالی نسبت به یک استودیوی ساده و بی‌روح، می‌تواند نتایج دل‎نشین‎تری را به شما هدیه دهد. 3 نکته اساسی زیر را در رابطه با ژست عکاسی در طبیعت در نظر بگیرید:

  • از رنگ و شکل عناصر طبیعت ازجمله درختان، گل‌ها و آسمان استفاده کنید. شما می‌توانید با ایجاد یک هارمونی مناسب بین مدل و طبیعت، عکس‌هایی زیبا ایجاد کنید. عکس‌ها الزاما نباید سازگاری سوژه و طبیعت را نشان دهند، گاهی تضاد بین عناصر می‌تواند برای برجسته کردن یکی از آن عنصرها مورداستفاده قرار گیرد.
  • سرزندگی و شادابی طبیعت باید در سوژه نیز نمایانگر باشد. بدین ترتیب، بیننده می‌تواند با دیدن عکس‌ها، شاد بودن سوژه را نیز به دلیل حضور در طبیعت احساس کند. قرار دادن یک شاخه گل در بین موهای مدل یا بوسه‎ای بر یک گلبرگ و بسیاری ایده‌های دیگر بدین‎ منظور مورداستفاده قرار می‎گیرند.
  • گاهی بهتر است که به جای آنکه مدل، سوژه اصلی عکس باشد، از طبیعت بدین منظور استفاده کنید. عکاس می‌تواند با عقب رفتن و ایجاد یک دید وسیع‌تر، طبیعت زیبای پیرامون مدل را به شکل جذاب و گسترده‌تری در معرض نمایش قرار دهد.

 

آموزش ژست گرفتن برای عکاسی

 

کلاس ژست عکاسی

امروزه کلاس‎های زیادی به منظور آموزش ژست عکاسی دخترانه و پسرانه برگزار می‎شوند. این قسمت از مقاله ما را نیز شما می‌توانید به‌عنوان یک کلاس ژست عکاسی در نظر بگیرید. شما با رعایت 7 نکته زیر آنچه برای یک ژست خوب نیاز است را خواهید داشت:

یک: به موی خود توجه کنید

معمولا مو به‌عنوان بخشی که زیاد نمی‌توان بر روی آن کنترل داشت شناخته می‌شود، درحالی‎که این موضوع اصلا صحت ندارد. شما می‌توانید با موردتوجه قرار دادن حالت مو، عکس‌هایی بهتر داشته باشید.

حالت موی بد اولین چیزی است که در عکس شما به چشم می‌خورد و دیدی منفی برای بیننده ایجاد می‌کند. هیچ قانون خاصی برای اینکه بدانیم موی خود را به چه حالتی باید درآوریم، وجود ندارد. هرکس، جنس و حالت موی خاصی دارد و از طرفی نوع ژست شما می‌تواند در تعیین حالت موی موردنیاز شما نقش داشته باشد؛ اما به‌طورکلی توجه داشته باشید که بهتر است موی شما روی شانه‌تان نیامده باشد. قرار گرفتن مو بر روی شانه در اکثر موارد نتایج خوبی نخواهد داشت.

در برخی چهره‌ها قرار گرفتن مو در یک سمت نسبت به سمت دیگر بهتر به نظر می‌رسد و این چیزی است که خود شما باید در مورد صورت خود بدانید. بار دیگر تاکید می‌کنیم که حالت موی موردنیاز شما بسته به ژست انتخابی و ظاهری که می‌خواهید به وجود آورید، می‌تواند متفاوت باشد.

حالت چانه و گوش‌ها

گاهی در آموزش ژست‌های عکاسی نکاتی توصیه می‌شوند که کمی عجیب به نظر می‌رسند. مدل‌ها تصور می‌کنند که با رعایت این نکات عکس آن‌ها غیرطبیعی جلوه می‌کند، درحالی‌که به‌طورکلی این توصیه‌ها نتایج ارزشمندی را در پی خواهند داشت.

در مورد حالت چانه و یا گوش، چاق و یا لاغر بودن صورت شما و اساسا ویژگی‌های ساختاری صورتتان تعیین‌کننده هستند. گاهی توصیه می‌شود که مدل، چانه خود را جلو بیاورد و یا اینکه در موقعیت آن تغییری ایجاد نکند.

دست‌های خود را در حالتی مناسب قرار دهید

وقتی افراد به‌طور طبیعی می‌ایستند، دستان خود را معمولا به‌صورت صاف در کنار بدن خود قرار می‌دهند. این حالت در بیشتر موارد باعث بروز ایراداتی در ژست شما می‌شود. گاهی به نظر می‌رسد بازو در حال فشار آوردن به تنه است و یا اینکه گاهی بازوها کمی بزرگ‌تر از آنچه هستند جلوه می‌کنند.

زمانی که شما بر روی یک صندلی نشسته‌اید، قرار دادن دست‌ها بر روی ران پا می‌تواند در حالت دست‌ها بسیار تاثیرگذار باشد و آن را زیباتر طبیعی جلوه دهد.

لاغرتر به نظر رسیدن

افراد معمولا دوست دارند که در عکس خود لاغر به نظر برسند. در برخی مواقع شما می‌توانید بدون اعمال افکت بر روی عکس و تنها با گرفتن حالت‌هایی خاص در حین عکس‌برداری، آن‌چنان‌که تمایل دارید، به نظر برسید. شما می‌توانید با حرکت کمر و بازوها و گرفتن برخی حالت‌های خاص باعث شوید که شکم شما کمی کوچک دیده شود و به‌طورکلی کمی لاغرتر به نظر برسید.

شانه‌ها را بچرخانید

این یک نکته بسیار ساده است. اگر شما به‌صورت مستقیم به دوربین خیره شوید، بزرگ‌تر به نظر خواهید رسید. این موضوع می‌تواند در هنگام عکس‌برداری از یک ورزشکار یا مدیرعامل یک شرکت بزرگ، ایده خوبی باشد، اما برای عکس‌برداری معمول چندان جذاب نخواهد بود. سوژه‌ها می‌توانند با چرخاندن خود، نمای کوچک‌تری از خود به دوربین نشان دهند و لاغرتر به نظر برسند.

سفیدی چشم‌هایتان را نشان ندهید

وقتی می‌خواهید یک نگاه دور و رویایی داشته باشید، بهتر است به شی‌ای که در پشت دوربین قرار دارد نگاه کنید. گاهی اوقات نگاه سوژه به شکلی است که سفیدی چشم او کاملا به چشم می‌خورد که چندان جذاب نیست. گاهی برخی تغییرات کوچک باعث می‌شوند که چشم‌ها بسیار زیباتر به نظر برسند.

اجازه ندهید بینی خط صورت را بشکند

وقتی که شما به‌صورت مستقیم به دوربین نگاه نمی‌کنید و درواقع چرخیده‌اید، این چرخش نباید به اندازه‌ای باشد که بینی به بخشی جدا و اضافه بر روی صورت تبدیل شود. اگر بینی خط صورت را بشکند، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و طول آن گسترش می‌باید. شما می‌توانید با برگرداندن صورت باعث شوید که بینی در محدوده صورت قرار گیرد و به‌صورت غیرطبیعی جلوه نکند.

علاوه بر آموزش‎های معمول برای گرفتن ژست، می‎توان آموزش ژست عکاسی پسرانه و دخترانه را نیز به‎صورت جداگانه لحاظ کرد؛ زیرا به هر شکل با توجه به تفاوت‎های ذاتی که وجود دارند، هر یک علاوه بر نکات مشترک باید برخی توصیه‎های ویژه را نیز موردتوجه قرار دهند.

 

ژست دخترانه برای عکاسی

 

آموزش ژست عکاسی دخترانه

خواه عکس‌برداری برای یک مناسبت خاص باشد، برای یک مدل و یا برای یک کار تبلیغاتی، سوژه باید زیبا و جذاب به نظر برسد. از طرفی سوژه اگر یک مدل معروف باشد، خود شما و یا دختر همسایه‌تان، با برخی حرکات و اقدامات می‌توان زیبایی مورد انتظار را به وجود آورد. در این قسمت به موضوع آموزش ژست عکاسی دخترانه به‎صورت ویژه می‎پردازیم.

برای شروع، دو نکته را باید بسیار موردتوجه قرارداد. سوژه باید مشخصات و ویژگی‌های مهم و مثبت خود را بشناسد و آن‌ها را به خاطر بسپارد تا در هنگام عکس‌برداری از آن‌ها استفاده کند. نکته دوم اینکه سوژه باید موهای خود را به‌خوبی حالت داده و آرایش‌های روی صورتش را نیز به‌طور حرفه‌ای انجام داده باشد.

قانون عکاسی را به خاطر داشته باشید. هر آنچه به دوربین نزدیک‌تر است، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. توجه داشته باشید که کدام قسمت بدنتان را به دوربین نزدیک می‌کنید. اگر قرار است که از تعدادی خانم عکس‌برداری شود، بهتر است که خانم‌های لاغرتر در قسمت جلویی و نزدیک‌تر به دوربین قرار بگیرند.

در خانم‌های لاغر نیز گاهی ممکن است که بازوها در عکس بزرگ‌تر از حد واقعی به نظر برسند و این موضوع می‌تواند به حالت بازوی سوژه مرتبط باشد. قرار گرفتن بازوها به‌صورت صاف و تکیه داده‌شده به بدن، آن‌ها را بزرگ‌تر جلوه خواهد داد. بهتر است که کمی بازوی خود را خم کنید.

مهم نیست که سوژه چه ابعادی دارد، خانم‌ها اساسا دوست دارند که لاغرتر به نظر برسند. ژست‌های لاغری را بشناسید. گاهی جلو آوردن شانه و برخی حالت‌های بازو به لاغرتر به نظر رسیدن شما کمک می‌کنند.

همچنین، لبخند گرم را از دست ندهید. این موضوع به ظاهری که می‌خواهید به وجود آورید، بستگی دارد ولی معمولا یک لبخند دل‌نشین، شما را زیباتر نشان می‌دهد. می‌توانید از چشم‌هایتان نیز برای زیباتر شدن لبخندتان استفاده کنید.

 

ثبت نام در دوره جامع آموزش عکاسی

 

آموزش ژست عکاسی پسرانه

طرز ژست گرفتن برای عکس برای مردان، از برخی جهات با خانم‌ها متفاوت است. در اینجا، در بحث آموزش ژست عکاسی پسرانه نکاتی را موردبررسی قرار می‎دهیم:

حالت ایستاده یکی از بهترین و البته معمول‌ترین ژست‌های آقایان است.

قرار دادن دست‌ها در جیب می‌تواند زیبایی این ژست را دوچندان کند. در مورد ژست ایستاده دو نکته مهم وجود دارد. اول اینکه بهتر است وزن سوژه روی یک پا باشد و پای دیگر کمی خم شود، در این صورت سوژه طبیعی‌تر به نظر خواهد رسید. اگر فرد روی دو پایش به‌طور متوازن بایستد، برای بیننده چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. نکته دوم اینکه در این ژست توصیه می‌شود که سوژه دست‌های خود را در حالتی خاص قرار دهد. آویزان کردن دست‎ها در کنار بدن، جلوه زیبا و دل‌چسبی نخواهد داشت.

قرار دادن دست‌ها در جیب می‌تواند یک ایده خوب برای دست‌ها باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که دست‎ها را بیش‌ازحد در جیب‌هایتان فرو نکنید. حتی قلاب کردن انگشت شست در جیب جلو یا عقب نیز راه‌حل خوبی است. به‌علاوه می‎توانید یکی از پاهای خود را از مقابل پای دیگر عبور دهید.

به‌طورکلی زمانی که ژست جدیدی را امتحان می‌کنید، حتما یک عکس تمام بدن، یک عکس نیم بدن و تعدادی عکس از نمای نزدیک بگیرید. بدین ترتیب می‌توانید از یک ژست، عکس‌های متفاوتی داشته باشید. همچنین در هنگام عکس‌برداری از آقایان، برخی لوازم جانبی می‌توانند زیبایی دوچندانی به ژست شما اضافه کنند. برای مثال گاهی ایده استفاده از یک پایه برای نشستن سوژه توصیه می‌شود و یا در همان ژست ایستاده، انداختن یک کت بر روی یکی از شانه‌های سوژه ایده جالبی خواهد بود.

اگر به موضوع پرتره در عکاسی هم علاقه مند هستید، از طریق لینک زیر اطلاعات بیشتر درباره آن را بخوانید:

پرتره چیست؟

 

سخن پایانی

برای گرفتن یک عکس خوب، عوامل زیادی تاثیرگذار هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل، ژستی است که شما می‌گیرید. برخی افراد تصور می‌کنند ژست گرفتن کاری بسیار ساده است و نیازی به آموزش ژست عکاسی نیست و هر فردی می‌تواند برای عکس خود، به‌خوبی ژست بگیرد.

نمی‌خواهیم بگوییم که ژست گرفتن، فعالیتی پیچیده است اما می‌توان با اطمینان به این موضوع اشاره کرد که برای گرفتن یک ژست خوب نیاز به آموزش است و شرکت در یک کلاس ژست عکاسی مناسب شدیدا توصیه می‎شود.می توانیم موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان  را به شما توصیه کنیم.

در این مقاله سعی کردیم تا حد ممکن شما را با برخی نکات مهم در رابطه با گرفتن ژست عکاسی آشنا سازیم و به‎صورت تخصصی آموزش ژست عکاسی دخترانه و آموزش ژست عکاسی پسرانه را نیز موردتوجه قرار دهیم. امیدواریم این نکات در ثبت عکس‌های موردعلاقه‌تان به شما کمک کنند.

علاوه بر اینکه می توانید برای خودتان عکسهای زیبا ثبت کنید می توانید وارد بازار کارشده و کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید. برای راه اندازی کسب و کارشخصی همچنین می توانید از افراد موفقی چون ماکان آریا پارسا مشاوره بگیرید.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close